Televisiota ostamassa

Sama 4K120Hz ja VRR löytyy tuosta A80J:stä HDMI 2.1:n myötä kuin LG:stäkin joten sen pitäisi soveltua pelaamiseen myös hyvin.

Onnea uudesta näköradiosta ja erinomaisesta valinnasta!
Itse päivitin keväällä Sonyn 65" A85 malliin.
Minulla ääni tulee kohtuullisen hyvänluokan kotiteatterikokonaisuudesta mutta olen toki kokeeksi tuota laitteen omaa ruudun läpi antavaa ääntäkin testannut.
Se on taulutelkkariksi ihan hyvä, vaikkakin toki jää jälkeen erillisistä äänentoistojärjestelmistä tai sounbareista.
Tämä viimeisin Android-käyttis on hyvä, paljon parempi kuin Oreo. Sonyssä vielä riittää vääntö sen pyörittämiseen toisin kuin kokemukseen perustuen Philipsissä.
Television ensisijainen tehtävä on kuitenkin toistaa kuvaa ja siinä tämä Oled Sony kepittää kilpailijat.
Otitko Gigantista kuvakalibroinnin?

1 tykkäys

Tämä toteutuu leveyssuunnassa ihan stereosignaalilla ja sterelähetyksellä, jos ns. stereokolmio toteutuu edes suurinpiirtein kuunteluympäristössä.

Tavallisten littutelkkareiden kaiuttimet ovat miten sattuu, koska rungon muoto ei oikein mahdollista stereo-periaatteen toteutusta. Sonyn ratkaisun pitäisi, ainakin teoriassa, auttaa tässä perus televisioihin verrattuna. Ainakin joissain malleissa bassoja varten on subbari jalustassa.

En ole kuunnellut, mutta kiinnostava toteutus.

Tässä on hyvä pointti. Kannattaa kokeilla käyttiksiä jos mahdollista. Prossut voivat tuoda huomattavan eron eri mallien välille vaikka käyttis olisi sama. Yksi syy ostaa high-end päästä TV. Yleensä viimeisimmät prossut ja sujuvampaa käyttöä.

Gigantissa on viikonlopputarjouksia televisioista (mm. LG Oled 55" + kaupan päälle LG 32" TV 1399€):

1 tykkäys

Miten tärkeä tuo HDMI 2.1 olisi Playstation 5 -käyttäjälle? Olen lukenut, että hyvä olisi, mutta valitettavasti televisiovalikoima suppenee paljon.

No siis jos tarkoitus on pelata sillä PS5:llä niin en ostaisi telkkua sen kaveriksi ilman HDMI 2.1:htä. Se variable refresh rate ja 120Hz päivitysnopeus sulavoittaa pelikokemusta ja on tämän konsolisukupolven ehdottomasti suurin tekninen edistysaskel nopean SSD:n ohella.
Samalla pitää todeta, että tuo VRR ja 120Hz on hyvin subjektiivinen kokemus, jota toiset arvostavat enemmän ja toiset eivät välttämättä edes huomaa, joten jos asiaa on mahkut päästä omin silmin demoamaaan niin kannattaa ehdottomasti.

2 tykkäystä

HDMI 2.1 on omasta mielestä must-have. Televisio on enemmän “future prooffattu” sillä.

:open_mouth:

1 tykkäys

Joo, tänä vuonna tuo HDMI 2.1 on tullut esim. Sonyn ja Philipsin OLEDeihin niin ei ole pakko tarttua LG:hen jos ei halua WebOS:ää.

Itellä on nyt 5:tä vuotta Samsungin 49 Curved 4k ja on palvellut moitteettomasti! Onko kenelläkään kokemusta esim. 55 tai siitä ylöspäin olevista Samsungin Curved malleista,jos vaikka Päivittäisi vanhan uuteen jossain kohtaa?

Minua aika paljon hämmentää kiinalaisvalmisteiset TCL-töllöt, joissa tuo HDMI 2.1 olisi, ja tämä yhdistettynä isohkoon näytön kokoon hintaan nähden on houkuttelevaa. Esim tämä:

HDMI 2.1 keskusteluun vielä semmoinen varoituksen sana, että markkinoilla on yhä viime vuoden malleja, joissa tuki on puutteellinen. Tämän vuoden mallien osalta en osaa sanoa, onko puutteita yhä, mutta kannattaa tarkistaa ennen ostoa.

Esimerkiksi viime vuotisista malleista ainakin Sonyn XH90-mallisarja on sellainen, jossa HDMI 2.1 tuki sinällään on, mutta se suurin hyöty eli VRR käsittääkseni puuttuu yhä. Tuki on luvattu tuoda, mutta tuleeko se oikeasti koskaan on sitten oma kysymyksensä.

Itse kiertäisin kaukaa. Ei nykyään 65" LCD-telkut ihan kunnon valmistajiltakaan ole niin kalliita, että pitäisi tyytyä tuollaiseen kiinan paskaan.

Ottaisin sen enempää miettimättä esim. LG:n samaan hintaan mielummin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/73848/qqqkq/LG-65NANO75-65-4K-Ultra-HD-NanoCell-televisio?list=OZCYkRYZtjtisqLsY8cunq25BEik8Q0q5Zj8ib0PsY8cJgY9i49YNjxEYz4mbYELnqB

2 tykkäystä

Entäs kuinka paljon siihen HDMI 2.1 -vaateeseen vaikuttaa se, mitä pelaa? Luulen, että pelaamme aika vähän sellaisia pelejä, joissa kuva liikkuu nopeasti. Paljon enemmän pelaamme tarinaltaan vahvoja pelejä.

Kyllähän se nopeasti päivittyvä kuva vaikuttaa nopeatempoisemmissa peleissä enemmän. Räiskinnät, seikkailut yms. joissa mennään eikä meinata hyötyy tuosta enemmän. Tuo on aikanaan räiskintäpelit edellä kehitettyä tekniikkaa, koska niiden parissa kilpapelaajat kaipasivat nopeampaa ruudunpäivitystä. Samoin erilaisten autopelien kanssa tuosta pitäisi olla hyötyä.

Tuon linkkaamani LG:n kuvauksessa muuten puhutaan vain “HDMI 2.1 tason liitännästä”, eli kannattaa tutkia tarkemmin onko siellä lisäksi myös se VRR + 4K120Hz.

1 tykkäys

Kiitos paljon. Olen kovin iloinen, että sain aikaiseksi täällä asiasta kysyä, ja tosi kiitollinen sinun ja @Kilo’n vastauksista. Nyt on sellainen olo, että olen vähän viisaammaksi tullut.

4 tykkäystä

Sieltähän lävähti BF:n alla tarjoukseen just ne kaksi Android-OLEDia, joita olen kärkkynyt eli
Philips 706 55":
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29143/qtvmr/Philips-55OLED706-55-Smart-Android-4K-Ultra-HD-OLED-televisi

Ja Sony A80J 55":

Järki sanoisi, että Philips mutta sydän sanoo Sony. Kaksi edellistä telkkua on olleet Sonyjä ja niissä ei ole vikoja ollut, mutta 300€ hintaeron perustelu mahdollisesti paremmalla elektroniikalla ja vähän paremmalla kuvan prosessoinnilla on vähän hankalaa.
Philipsissä olisi extrana Ambilight joka on lähinnä hauska gimmick ja Freesync, jolle ei ole tässä kohtaa käyttöä mutta joka olisi kiva olla tulevaisuuden kannalta.
Ei oo helppoo.

Itselläni ollut tuo Philipsin sisarmalli, erilainen jalusta.erittäin hyvä televisio hintaansa nähden.ny on työkaverilla kun ostin isomman Philipsin oledin.
3 mas Philipsin oledin menossa ja tyytyväinen olen ollut.

1 tykkäys

Onko ollut ohjelmiston kanssa ongelmia? Toimiiko Android nopeasti ja onko tullut vastaan mitään ongelmia joita ei ole korjattu päivityksellä?
Sinällään käyttiksen ongelmat korjaa Google, joten niitä en pelkää, mutta iso osa softasta on Philipsin käsialaa…