Televisiota ostamassa

Sisällä olevasta Chromecastistä saattaa puuttua 50 Hz tila, joka on ehdoton Suomessa (Telia, Hbo jne vaatii, jotta kuva ei tee nykimistä). Kannattaa varmistaa ennen ostoa…

1 tykkäys

Itsellä olisi tarvetta päivittää nykyinen ~40 tuumainen Philips. Black Friday on näköjään monessa paikassa laajentunut koko viikon kestäväksi kampanjaksi.
Onko tällainen LG mistään kotoisin:

OLEDiin ei riitä ostobudjetti tällä erää ellei jotain supertarjousta viikon aikana tule.

Nyt olis Sonyn töllö 1399 Veikon koneessa ja Powerissa. Voisi ostaa ja perua kaupat jos löytyy vielä halvemmalla.

Anna mennä, Sonyn hinta tuskin tuon alle laskee. LG:n saa 1199:llä Gigantista.

Televisiota ostaville tiedoksi eli IS:n mukaan Apple on tuomassa Samsungin televisioille “iTunes Movies and TV Shows” -sovelluksen ja mahdollisesti keväämmällä myös AirPlay2 -tuen.

Edellä mainitut ovat mahdollisesti päivittymässä myös vuoden 2018 malleihin ohjelmistopäivityksellä.

1 tykkäys

Samat ominaisuudet tulevat LG 2019 malleihin + Vizio malleihin.

1 tykkäys

Listaan liittyy myös Sonyn malleja.

2 tykkäystä

Apple on nyt jakanut luettelon tähän mennessä julkistetuista AirPlay 2 -tuotteisista televisioista:

  • LG OLED (2019)
  • LG NanoCell SM9X series (2019)
  • LG NanoCell SM8X series (2019)
  • LG UHD UM7X series (2019)
  • Samsung QLED Series (2019 and 2018)
  • Samsung 8 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 7 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 6 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 5 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 4 Series (2019 and 2018)
  • Sony Z9G Series (2019)
  • Sony A9G Series (2019)
  • Sony X950G Series (2019)
  • Sony X850G Series (2019 85", 75", 65" and 55" models)
  • Vizio P-Series Quantum (2019 and 2018)
  • Vizio P-Series (2019, 2018 and 2017)
  • Vizio M-Series (2019, 2018 and 2017)
  • Vizio E-Series (2019, 2018 and 2017)
  • Vizio D-series (2019, 2018 and 2017)
3 tykkäystä

Tv:t menee nyt aika defaulttina 4K:ssa, mutta sisältö pääasiassa streamatussa full-HD:ssa. Aika vähän taitaa olla tarjolla todellista 4K-matskua. Eikä asiaan välttämättä ole tulossa muutosta lähiaikoina. Siitä huolimatta 8K-telkkarit on kohta arkipäivää. Ensi vuonna ilmeisesti Samsungin suurimpia telkkareita saa 8K resolla aina about satatuumaiseen töllöön asti.

Käsittääkseni Samsung yrittää tuoda markkinoille tekoälyteknologiaa, joka skaalaa lähes kaiken materiaalin 8K-“laatuiseksi” vastaanottimessa. Kuulostaa vähän skifiltä ollakseen totta. Onhan freimejäkin yritetty luoda tyhjästä – mielestäni kehnolla menestyksellä.

Niin ja uutta micro led -teknologiaa ilmeisesti puskevat tulevissa telkkareissa kanssa.

1 tykkäys

Pakko olla eri mieltä. Erilaiset futis/urheilumoodit telkuissa perustuu siihen, että kahden aidon framen väliin luodaan algoritmillä lisää frameja saaden toistosta näin sulavampi. Toimii juuri urheilun kanssa mielestäni todella hyvin.

Kellään kokemusta Philipsin Ambilight-telkuista? Ja jopa Ambilight+Hue-kombosta? Onko valoshöystä oikeasti iloa vai jääkö ilo ekoihin leikkikertoihin ja vieraille esittelyyn?

Siis esimerkiksi:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58081/kddrr/Philips-65PUS7803-65-Smart-Android-4K-Ultra-HD-LED-televisio

Yhdellä tutulla on tuollainen, enkä oikein tiedä mitä mieltä siitä olisin. Ei se (yllättävää kyllä) häiritsevä ole ja pysyy hyvin tahdissa mukana. Kokemuksen syvä rintaääni ehkä kuuden tunnin kokemuksella. Mutta ei se ole asia, jota omasta telkkarista hakisin. Sen varmaan saa pois päältäkin. Niinku kuvanparannuskeinot, @bastardo.

Olen tällainen nihilisti, joka haluaa kaiken raakana. Mutta jokaisen tv on heidän omansa. Olen nähnyt jos jonkinlaisia virityksiä. Ehkä mieleenjäävimpänä myrkynvihreän ja myrkynhehkua heijastavan jalkapallokentän, kun värikylläisyys oli vedetty 110 %.

Huom: Philips on jotain kiinalaista mysteerituotantoa jossa Philipsin tarra. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan. Osin periaatteesta, osin rationaalisesti.

4 tykkäystä

Jos tulee pelikäyttöön niin olen ymmärtänyt, että toi local dimming saattaa laahata perässä.
Ja jos tollaset taustavalohommat on mielessä niin OLED ei ole tuosta enää paljoa kalliimpi.

Oledissa vain kirkkaus ei pääse lähellekään LCD:tä ja kuvan kiinnipalaminen, sekä vertical banding ja harmaan epätasaisuus ovat todellisia ongelmia.

Ongelmia on kyllä LCD:ssäkin: epätasaiset värit, tummat surureunat, DSE (häiritsee jääkiekkoa katsoessa jos sitä on).

Itsellä kuitenkin himassa Oled, kävi paneelilotossa tuuri eikä näy bandingeja normikäytössä.

LG C8 tai Samsung Q9FN ovat suosittuja.

Tosta kuvan kiinnipalamisesta puhutaan paljon, mutten ole kuullut yhdenkään OLEDin omistajan maininneen tuota.
Se Youtube-kanavakin joka tuota koittaa testata ajaa samoja kanavia 24/7 LG:n 7-sarjan OLEDeilla ja väittää tekevänsä tosimaailman testiä. Ei kukaan katso pelkkää CNN:ää 24/7.

Mitä olen itse päässyt OLEDia katsomaan niin se kuvanlaatu omine puutteineenkin hakkaa LCD:n 100-0.

1 tykkäys

Moro.
Minulla löytyy Philips Ambilight.
Hankintahetkellä suhtauduin niihin kovasti epäillen mutta pakkohan niitä on kehua. Itse pidän niissä kirkkauden ja värikylläisyyden melkolailla minimissä ja asetuksena on että “seuraa kuvaa”. Ne ovat sopivan huomaamattomat ja antavat oikeasti kivan lisän kuvalle. Olen kokeeksi ne muutaman kerran ottanut pois päältä mutta heti ne takaisin päälle menee.
Itse ostin vuosi sitten, tosin 55" Philipsin, ja katselin sitä noin 3vkoa. Oli ihan jees mutta vein takaisin Giganttiin palautusajan puitteissa ja otin tilalle Philipsin OLEDin.
Itse suosittelen kaikille television ostajille että älkää katsoko valmistajaa alkääkä suotta vertailko ominaisuuksia (no ehkä pelaajille eri).
Klikkaa suodattimeen OLED ja ostaa vaikka sen edullisimman mitä tarjolla on, jos tuumat riittää.
Näin on varma voittaja eikä takuulla kaduta.

2 tykkäystä

Jos rtingsin testiä tarkoitat niin eihän se ihan noin mene. Kyllä se ongelma olemassa on.
Kuvanlaadullisesti OLED hakkaa LCD:n, joten tästä syystä itsellä on OLED käytössä.

Kiitos, näitä käytännön kokemuksia nimenomaan kaipailin. Eipä tuo OLED+Ambilight -settikään 55-tuumaisessa paljoa yli tonnin kipuaisi. Hmm. Huomaatko tekeekö tuo Ambilight televisiosta “isomman” tuntuisen?

Ehkä se vähän tekee kun kuva ikäänkuin jatkuu kuvaruudun ulkopuolelle.
Selkeästi isoin juttu siinä on se television hämärässä tai pimeässä katsominen.

1 tykkäys