Telia TV: Tilausasiat ja hinnoittelu

Telian edustajan mukaan huomiseksi on ruuhka purettuna - toivottavasti:

Lauantaina toimii
Ekholmin mukaan Telia oli nostanut valmiutta tälle päivälle “niin paljon kuin koneesta löytyy”.

  • Meillä on tällä hetkellä ihan kaikki töissä, jotka vain kynnelle kykenevät.

Se ei kuitenkaan tällä kertaa riittänyt.

Ekholm ei uskaltanut luvata, että kaikki Telian asiakkaat näkisivät tänään pelin, vaikka passi olisi tilattuna.

Ekholmin mukaan huomenna lauantaina kaikki pitäisi viimeistään olla jiirissä.

1 tykkäys

Yksi asia mistä on kiinnostanut kysellä jo vähän aikaa: otitteko muiden liigajoukkueiden pelit myös?

  • Pelkkä joukkuepassi minulla
  • Maksan kaikista peleistä (Liiga-passi, All Stars -passi…)

0 voters

Olen ainakin Elisalla tottunut siihen, että kun valitsen kanavapaketin ”omilta sivuilta” se alkaa toimimaan heti. Telian touhu ei ole edes tältä vuosituhannelta… Nyt he selittävät eilisiä ongelmia sillä, että olimme informoineet kuluttajia siitä, että passit kannattaa hommatta päiviä ennen liigan alkua.

1 tykkäys

Jos Telia aikoo nyt myydä myös yksittäisiä pelejä, mitään viivettä tilauksen alkamisessa ei saisi olla, nuo pelit kuitenkin ostetaan hyvin lähellä pelin alkua. Itse ostin passin tiistaina, eikä sekään ihan minuuteissa tullut.

3 tykkäystä

Tässä ehkä olisi kannattanut olla tarkkana ja toimia kuten Telia suositteli, eikä mennä omien uskomusten mukaan? Josko Telialla on ollut jotain käryä että eivät pysty hoitamaan asioita kuntoon riittävän nopealla aikataululla??

1 tykkäys

Siis onko siellä toimistolla jotain tonttuja jotka kammesta pyörittää sähköä palvelimiin? Kyllä sitä kapasiteettia ja tehoa saa nykyään ihan napista painamalla. Vai hyväksytäänkö jokainen tilaus käsin? Ei nyt ihan hirveän ammattimaista kuvaa anna firmasta nämä tiedotteet.

6 tykkäystä

Huhuu, Nyt sain jo tunnukset tilattua. Ei siinä mennyt kuin puolituntia, kun odotteli sähköposteja ja koitti päästä askeleen eteenpäin. Positiivisen kautta Telian verkkokauppa sentäs toimi.
En muista, että olisi minkään palvelun tai tuotteen käyttöönotto vit…nut näin paljon ja siltin pitää sen. Ensivaikutelma niin huono, kuin vain voi olla. Toivottavasti näkee edes osan illan pelistä.

Näin ymmärsin myös että itse katselussa ei ollut mitään ongelmia, joskaan ei mitään mullistavaakaan. Ongelma enemmänkin se ostoputken feilaus ja Telian selitykset että asiasta tiedotettiin saitilla joten mitään ongelmaa ei ollutkaan.

Huutonaurua myös sille että vuonna 2018 oletetaan ihmisten varautuvan täysin digitaalisten palveluiden kanssa siihen että tilauksia tehtäisiin päiviä aiemmin. Jatkoajassa, tappara.cossa ja jossain heidän omissa somekanavissaan tästä joo viestittiin, mutta aika harhainen kuva viestinnän tavoittavuudesta jos noilla toimenpiteillä oletettiin että jokainen Liigan satunnaiskatsoja oli perillä tästä. Saas nähdä miten homma tänään futaa vai futaako.

1 tykkäys

Eilen aamulla tilattu paketti eikä vieläkään oo tullut vahvistuslinkkiä mailiin :slight_smile: Ideaparkissa kävin Telian tiskillä kyselemässä että koskahan mahtaa tulla niin ei osannut kertoa, voivotteli kovasti ruuhkaa…

Mulla ei ole onnistunut siellä yksikään ostos tai tilaus kerrasta.
Telian chat toimii hyvin ja sen kautta on selvitetty asioita moneen kertaan hyvällä menestyksellä.
Suosittelen kokeilemaan.

1 tykkäys

Jotenkin aika uskomatonta että sähköpostien lähetyksessä vahvistuksesta täysin automatisoidussa järjestelmässä on “ruuhkaa”. Toi selitys ontuu ja kympillä, silloin on Telian järjestelmissä vika, ei maksavassa asiakkaassa.

Itsehän en noita vahvistus sähköposteja saanut ikinä joten hoidin asian toisella tapaa (pistin jo tilanneen kaverin kanssa tunnarit puoliksi).

2 tykkäystä

Minä tein tilauksen torstai-iltana ja saman tien napsahti tunnarit sähköpostiin. Lähetyskin toimi teknisesti ihan hyvin, joskin kuvaamisen suhteen on vielä parantamisenvaraa.

1 tykkäys

Ite tilasin puhelimen välityksellä Lauantaina. Noh ensin tuli tilausvahvistus heti, mutta tunnus linkkia jouduin jonkin aikaa oottamaan. Noh katselin sit Ässät-Tps peliä kun ei tullut hyvissä ajoin linkki.

Suurien tilausmäärien aiheuttama ruuhka oli perjantaina niin kova, että valitettavasti Telia.fi -sivusto ei kapasiteetin lisäyksistä huolimatta pysynyt koko aikaa kyydissä mukana. Liiga-tilausten toimitus ja aktivoituminen on kestänyt myös normaalia kauemmin.

Tästä otetaan opiksi, jotta tulevaisuudessa vastaavilta tilanteilta voidaan välttyä.

Jutin sanoin: Mennään eteenpäin!

//Joonas S@TeliaPartio

1 tykkäys

Aikoinaan puhelinliittymiä myytiin kytkykaupalla toppatakkien ja kuntosalilahjakorttien kanssa. Tämä kiellettiin, koska nämä ei mitenkään liittyneet toisiinsa. Tätä kytkykauppakieltoa lievennettiin myöhemmin. Lopulta näistä kytkyistä ei ollut ymmärtääkseni yhdellekään taholle haittaa.

Kun Bonnier osti CMoren, kilpailuvirasto pakotti Maikkarin myymään liigan TV-oikeudet pois. Minkähän ongelman kilpailuvirasto tässä näki? Olisiko Formula1-fani joutunut maksamaan formuloista liikaa, jos näitä kahta pakettia olisi pakkomyyty yhdessä? Vai olisiko liigafanien kukkaroa tärvelty ylimääräisellä pakokaasulla? Kenen etu lopulta oli, että markkinoille tuli UrhoTv?

Nyt Liiga teki käsittämättömän päätöksen, kun se myi tv-oikeudet yhdelle operaattorille, jonka suurin prioriteetti on myydä mahdollisimman paljon palveluja liigan kyljessä. Pahinta tässä on se, että fanit joutuvat eriarvoiseen asemaan. Kuluttaja ei voi valita kenen kaapeliverkossa asuu tai saattaa asua mobiililaajakaistan ulottumattomissa. No onpas pelastuksena Canal Digital. Pikainen laskutoimituksella Canal Digital + Liiga maksaa kahdelta vuodelta lähes 800e ja kuva on SD-tasoa. Reilua vai mitä?

Olen kuluttajana tottunut, että voin ostaa palvelut haluamastani paikasta. Tässä kohtaa kilpailuviraston olisi pitänyt puuttua peliin. Eikö olisi kohtuullista, että voisin ostaa palvelun haluamaltani operaattorilta? Nyt on kiristystä ota tai jätä. Aika moni on valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon.

Tästä hyötyisi kaikki. Voisi katsoa haluamastaan lähteestä. Antenni-, kaapelitv-verkosta tai käyttää haluamansa nettipalvelua (Telia Tv, Elisa Viihde, DNA TV, …). Liiga saisi lisää näkyvyyttä ja palvelut kehittyisivät. Operaattorit tekisivät erilaisia paketteja. Hintojen ei tarvitsisi olla samoja. Oleellista on, että kuluttaja valitsee mistä ostaa. Silloin ketään ei kiristetä käyttämään palvelua mitä ei halua.

Lopulta tähän kaikkeen oli syyllinen Liiga. Se valitsi millaisen sopan rakensi.

Pahinta tässä on, että tulevaisuudessa tämä operaattorivetoinen malli saattaa yleistyä. Miten tämä kehitys saadaan pysäytettyä?

4 tykkäystä

Itse asiassa Internet-jakelu nimenomaan demokratisoi palvelun (tässä tapauksessa Liiga) ostamisen ja jakelun, koska se ei ole riippuvainen siitä kenen piuhoja tai radioaaltoja pitkin kuva tulee.

Ennen asioitiin paikallisen kaapeliyhtiön monopolissa.

2 tykkäystä

Ruudullahan oli pahoja riitoja aika ajoin kaapelioperaattorien kanssa aika ajoin. DNA:n asiakkailta jäi viime syksynä avauspelit osin näkemättä, kun sopimus syntyi vasta juuri ennen kiekon tippumista. En tiedä kumpi siinä antoi periksi. Tulonjakoyhtälö ei ole helppo, kun yhdellä on asiakkaan haluama sisältö ja toisella on jakelukanava. Mä ymmärrän Telian päätöksen olla lähtemättä riitelemään ja kiristämään. Ehkä joku olisi onnellisempi jos Telia ei tarjoaisi Liigaa kaapeliin edes omille kaapeliasiakkailleen, mutta joka tapauksessa joka iikalle on toimiva vaihtoehto olemassa.

Tietenkin ensisijaisesti Telia yrittää tällä diilillä värvätä itselleen asiakkaita televisiopalvelumarkkinalla, jossa ovat ottaneet Elisa Viihteeltä ja DNA-TV:ltä pataan. Telian ja Liigan sopimus on kuusivuotinen, joten kuluttajan kannattaa varmaan ottaa asia huomioon ratkaisuja tehdessään. Tai jos ei halua, voi käyttää Chromecastia tai Apple-TV:tä, ovat erinomaisia vehkeitä. Jos sekään ei kelpaa eikä muut ruudut kelpaa niin pelit näkee myös paikan päällä.

@zimmer osittain ymmärrän sen, mitä ajat takaa, mutta toisaalta en taas ymmärrä.

Minulla on tällä hetkellä puhelinliittymä, internet, Elisa Viihde, tietoturva, pari laitetta ja spotify Saunalahdella.
ChromeCast minulla on ollut jo pari vuotta (oma laite.)

Telialta minulla on joukkuepassi + Telia-TV -sovellus. Maksan tälläkin hetkellä palveluistani pitkälle haluamalleni operaattorille ja juuri sen verran kuin olen valmis näistä palveluista maksamaan.

Telia on toiminut hyvin ja minulla ei ole mitään valitettavaa. Toki Telialla on kasa palvelupaketointia eli yhteishintoja internetillä + digiboxilla ja Liigalla, mutta normaali kilpailu toimii tästä huolimatta. Voit edelleen pitää kaikki palvelusi juuri siellä, missä haluat ja ostaa Telialta vain sen Liigasisällön kuten minä olen tehnyt.

Olisihan asiakkaalle tosi helppoa, jos Elisan digiboxilla voisi katsella Liigaa kuten Ruudun aikana, mutta tämä ratkaisu ei ole kuitenkaan mitenkään erilainen. Itse asiassa Telialla on ihan hyvät vaihtoehdot ja palvelupaketointi ei ole pakollista.

Ja kuten tämäkin ketju osoittaa osa asiakkaista on valmis paketoimaan ihan mitä tahansa, jos sillä saadaan hinta hetkeksi alemmaksi. Jokainen asiakas ratkaisee kohdallaan, haluaako paketoida palvelunsa vai ei. Telia totta kai tarjoaa tätä vaihtoehtoa, koska asiakkaat sitä pyytävät.

Kun huomioi sen, että Telia tarjoaa operaattorivapaan vaihtoehdon (netti+Chromecast) niin miten se asettaa asiakkaat eriarvoiseen asemaan? Jos asut Elisan tai DNA:n valokuitukohteessa niin sinulla on erittäin hyvä mahdollisuus saada edelleen Liiga+Chromecast hyvinkin huokeaan hintaan.

Asiakas taas voi syyttää ainoastaan itseään, jos hän jonkun 5 €:n säästön vuoksi vaihtaa valokuidun Telian ADSL+digiboxi palveluun, jotta saa liigapaketin 40 € / kk.

Ennen oli pakko asioida oman operaattorin kanssa ja nyt Telian. (Ollaan palattu vanhaan monopoliaikaan).
Internetin tuoma valinnanvapausmalli on menetetty.

Miten?

Tietokone (oma) - mistä tahansa kaupasta → voit katsoa selaimen avulla Liigaa.
Nettiyhteys - miltä tahansa operaattorilta → voit katsoa Chromecastin avulla Liigaa televisiossa

Joudut pulittamaan Telialle sen pakettisi hinnan. Et mitään muuta - ellet erikseen halua.

Ja vaikka Telia pistäisi Liigan jakeluun esim. DNA:lle tai Elisalle niin edelleen nämäkin operaattorit pulittaisivat niistä maksunsa Telialle.

1 tykkäys