Tietokoneet

Koodipuolen duuneja. Kunhan IDE:t pyörii ja pystyy koodia kääntämään niin riittäisi itselleni. Muistiahan ne usein syö joten ajattelin itse vaihtaa 32 GB sisään. Graffakortilta en liikoja vaadi, kunhan UI pyörii sulavasti ja käytännössähän tuohon saisi eGpun kautta jatkossa jotain vegaa / navia kiinni jos tarve vaatii joku päivä, prossu puolella näytti saavan järkihintaan i7:aa. Eli jos tuo on vakiona on nuhainen niin mikäli prossussa on tarpeeksi potkua saa muistin lisäyksellä ja eGpulla jo ihan käypä pelin mielestäni ainakin. Saa sanoa eriävää mielipidettä :slight_smile: …mielelläni otan vastaan, olen macOs:ää elämässäni käyttänyt ehkä 5 minuuttia aikaisemmin.

Huomenna laitan jotain tilaukseen, enempiä ei enää voi odotella kun pitäisi päästä töitä tekemään.

Ja suoraan HDMI:lla siis toimi 1440p? 60hz riittää kyllä.

Katohan, noita Mac Minejä saa nykyään ihan kohtuullisilla tehoilla. Näytönohjain on mitä on mutta eiköhän se yhtä 1440p näyttöä pyöritä. Jos meinaat iOS/Android kehitystä tehdä niin tarkistaisin vielä että rautavirtualisointi on tuettuna. Ilmeisesti läppärille ei ole käyttöä?

Applen sivujen mukaan pitäisi HDMI:llä onnistua 4K-näytöllekin 60Hz

HDMI 2.0 ‑näytön videolähtö
Tuki enintään yhdelle näytölle, jossa 4096 x 2160 tarkkuus 60 Hz taajuudella

Itse olen devannut yli viisi vuotta Macillä. Hyviä koneita jos ei tarvi itse maksaa :slight_smile:

1 tykkäys

Kiitoksia! Tosiaan kun ulkomailla asustelen eikä tässä maassa ole omaa Apple storea niin en tajunnut katsoa sivuilta.

Ja mahtava juttu, saa samalla monitorilla hoidettua kahden koneen tarpeet jatkossa eikä tarvitse ränkätä Dporttia edestakaisin niiden välillä.

Ihan mielenkiinnolla odotan mitä itse mäkistä tulen pitämään, hinnat vaan suoraan sanottuna ****aa. Linuxilla devaan itse mutta pirun xcode vaatii macOS:n ja Nvidiaa ei vahingossakaan tueta sekä ryzenin kanssa aika kasa ongelmia joten ei virtuaalinaa onnistu ilman kauheaa säätöä ja ei ole aikaa / kiinnostusta sille säädölle.

1 tykkäys

Itse käytin myös Linuxia ennen omppuihin siirtymistä. Kustomointi ja valinnanvapaus on toki huomattavasti rajoittuneempaa mutta toimintavarmuus on hyvä. Videotykit, telekonfferenssit, tulostimet ja muut vastaavat toimineet lähes poikkeuksetta ongelmitta. Nämä aiheutti liian usein tuskaa ja hikikarpaloita Linux-läppärillä.

1 tykkäys

Kyllähän Linuxin kanssa eläminen on yhtä säätöä, siitä ei pääse mihinkään. Homma hoituu mutta kovin usein ei ihan vaivatta. Jos tuosta säädöstä eroon pääsee niin en valita pätkääkään :smiley:

Ostin juuri kauppoihin tulleen Ryzen 3600:sen. Kova peli ja aivan lyömätön hinta-laatusuhde. Parhaimmillaan näitä on saanut 199 euroon. Pelikäytössä ei paljoa häpeä tuplasti kalliimmille Inteleille ja hyötykäytössä menee jopa ohi. :sunglasses: Nyt jos koskaan kannattaa päivitellä tietokonetta.

3 tykkäystä

Nyt vielä sopivasti heinäkuussä julkaistiin uudet AMD Radeon mallit ja Nvidialta GeForce Super -mallit.

Tämä luo hintakilpailua näytönohjainmarkkinoille:

https://www.io-tech.fi/artikkelit/testissa-amd-radeon-rx-5700-5700-xt-navi/

https://www.io-tech.fi/artikkelit/testissa-nvidia-geforce-rtx-2060-super-2070-super/

Mulla lojuu hyllyllä muistikitti ja X470 -emolevy on tilauksessa. Vielä kun näkee testituloksia 3800X:stä niin tietää ostaako sen vai 3700X:n.

Mikä olisi hyvä kovalevy tietokoneelle lisätilaksi? Koska tämä kovo tulee vain pelien, valokuvien ja videoiden säilytykseen, niin ei tarvitse olla SSD.

Onko merkillä väliä? Joskus Western Digital oli luotettava merkki. Hinta voisi olla 100e tienoilla ja koko vähintään 2tb.

Tätä katselin Verkkokaupasta: Seagate BarraCuda 2 Tt SATAIII 128 Mt 2,5" -kovalevy – Verkkokauppa.com

Mihin käyttöön tuo tulee? Puhtaasti pelikäytössä ei juuri ole järkeä ostaa muuta kun Ryzen 3600, ero on luokkaa 5fps. Säästyneet rahat kannattaa käyttää mielummin vaikka näytönohjaimeen.

Jos ei tarvi tarvi olla 2.5" niin nuo 3.5" levyt on vähän nopeempia ja halvempia.

1 tykkäys

Pelikäyttöön, näyttistä ei tarvii vielä uusia niin katson kummassa on parempi bang for the buck, 3700X:ssä vai 3800X:ssä. Sillä pääsee sit taas toivottavasti toiset 7v ennen kuin koko satsi tarvii vaihtaa.

Noista ehdottomasti 3700X. Osta säästyneillä rahoilla vaikka karkkia. Jos katsoo vaikka IO-techin testejä niin pelikäytössä 3700X ja 3900X välisetkin erot ovat marginaaliset.

Onhan ne, mutta 3800X:ssä on kovemmat kellot per core ja kovemmat boost-kellot. Haluan nähdä tulokset ja sitten päättää kumman ostan.

Olisko tämä järkevä ostos? Tai jos “järkevä” on liian tulkinnanarainen termi, niin pistääkö tuosta silmään mitään isoja “miinuksia”?

Budjetti on n. 1100€ (jos päädyn tuohon koneeseen, niin ostan siihen 16Gt lisää muistia), pääasiallinen käyttötarkotus pelaaminen. Budjetti on mitä on, ja kone pitäis saada mahd. nopeasti (eli ei ole aikaa odotella viikkoja), enkä osaa ite a) valikoida osia b) koota konetta osista.

Jos kestää muutaman päivän odotella niin laittaisin annetulla budjetilla mielummin tilaukseen esimerkiksi tällaisen:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/151313/jimms-gtg-dragoon/jimm-s-gtg-dragoon-1660-ti-pelitietokone

Etuina tässä on:

  • Koottu “normaaleista” osista, helpommin päivitettävissä/vaihdettavissa tulevaisuudessa
  • Kotelo on hyvä ja siihen voi jatkossa päivitellä seuraavankin koneen
  • 16 Gt muistia valmiina
  • Nopeampi kovalevy (joskin pieni), laajennettavissa
  • Ei näytä niin jonnekoneelta :wink:

Huom! Koneet on olleet demokoneina, eivät siis ole uusia!

1 tykkäys

Kattelin tuotakin, mutta sitäkin rajoitti juurikin tuo 256Gb SSD-kovo, eikä se kyllä riitä mihinkään. Nuo “normaalit” osat tosin rupesi kiinnostamaan, millälailla ne eroavat tuosta linkittämästäni, ts. miks ne ei ole niin helposti vaihdettavissa?

Noissa merkkikoneissa ei aina käytetä ATX-standardin mukaisia osia, vaan esim. virtalähde voi olla joku valmistajan oma räpellys. Kantsii ottaa joku tuollainen Ozzyn suosittelema kaupan kokoama vehje. Siitä on iloa pitemmäksi aikaa ja jos jotain tarvii vaihtaa niin kaupasta saatavat osat käy.

1 tykkäys

Jos tuo levyn koko ahdistaa niin kysy Jimmsiltä saako tuohon vaihdettua esim. SATA-SSD:n tilalle. 1TB Samsung QVO näyttää olevan Jimmsillä n. 25€ kalliimpi kuin tuo M.2 asema ja vaihdossa vaihdat vähän teoreettista nopeutta kapasiteettiin.

Virtalähteet ja emolevyt ainakin voivat olla mitä sattuu. Kuvien perusteella tuossa MSI:ssä olisi myös emolevyyn integroitu näytönohjain?

MSI:n koneessahan on 1Tb ei-SSD (hidas) kovalevy. Tuollainen maksaa 40e kaupassa ja asennus onnistuu Jimssin koneeseen vaikka lapselta. SSD-levyjäkin saa terasia jo reilulla satasella.

1 tykkäys

No siis itseasiassa tuo 256Gb SSD on iha hyvä C-asemaksi, mutta sen lisäks tarvii toisen vähintään teratavun levyn. Tuolla Jimmsillä näyttäis olevan Western Digitalin teratavun levy 48€, eli sen kun ottais mukaan niin hintaa tulis just sen 1100 (1097) euroa.

Taidanpa tehdä niin, kiitoksia @ozzi ja @bastardo!

4 tykkäystä