Tietokoneet

Mielelläni kirjoittelen vaikutelmat kunhan saan kasaan :). Asun ulkomailla ja täällä tuo osien hankinta välistä on aivan käsittämättömän rasittavaa. Mutta 1700 odottelee. Seurana MSI:n 1080 ti Gaming X ja muistikun ilmeisesti Ryzenin kanssa tärkeää niin gskillin 32gb 3200mhz cas 14 vielä menossa mukana. En nähnyt järkeä 1700x:lle tai 1800:lle, kellottuu suurinpiirtein samoihin tuo 1700.

Ohoh, not bad! Tuo keltä ostin nuo meikäläisen kamat (emo, prossu, muistit) eilen, sanoi että hänellä on kanssa tällä hetkellä ryzen setti, oliko 1700 vai 1800, sanoi ettei ole mitään eroa huomannut intelin kanssa, esimerkiksi näiden kanssa mitkä ostin. En tiedä onko se hyvä asia vai ei, mutta itse pelikäytössä kaiketi intel vielä pieksee? Mitä olen ymmärtänyt niin pelejä ei ole vielä optimoitu käyttämään kaikkia Ryzenin säikeitä. Mutta en itse niin hirveästi kuitenkaan tiedä näistä, juuri ja juuri osaan koneen kasata ja muuta :smiley:

Kauhea tappelu suuntaan ja toiseenhan tuosta on netissä menossa :). Mutta faktoja kun jaksaa tarkemmin kaivaa niin homma menee käsittääkseni näin: Ryzenit pikkuisen jäljessä, keskimäärin joku 5 fps:ää inteliä, mutta average framerate on ryzeneillä paljon paremmat ja sen seurauksena kyyti pehmeämpää, sen lisäksi Ryzenillä varustettua konetta ei juuri kiinnosta vaikka taustalla on auki iso kasa ohjelmia, mutta Intelin 4/4:llä voi jo vähän hidastaa menoa koska kaikki ytimet on pelin käytössä.

Käytännössähän noita ei normijanteri huomaa millään tapaa kuitenkaan jos multa kysytään. Aika sama onko se fps 120 vai 110 :). Itse lähdin ryzen linjalle sen takia että kone tulee työ- ja pelikäyttöön ja varsinkin työpuolen jutuissa ei Intelillä ole enää kahta sanaa jos vertaa noihin samanhintaisiin prossuihin, toki intelilläkin omat kasisäikeisensä mutta hinta siellä tonnin pintaan pelkällä prossulla.

Riski tuo Ryzen on silti sinällään toistaiseksi koska emoissa on ollut lastentauteja ja paljon, joten sormet ristissä ettei tarvitse pahasti niitä kirota.

Nyt en huomannut minkä prossun tässä ostit? Koitin ylöspäin selata muttei tarttunut silmään :).

Hienoa juttua ja hyvä että joku näistä jotain tietää. Eli ei olisi ollut huono vaihtoehto tuo Ryzen mutta intel taas varmempi kaiketi. Ja olen ketjun avaaja ja avauksessa lukee koneen specsit. Mutta i7-5930K nyt itsellä. :slight_smile:

Mäkään en tottapuhuen ihan hirveästi nykypäivänä seuraa, mutta just tässä ollut pakko kun tuli koneen päivitys ajalliseksi niin tutustunut sitten kunnolla ja päivitellyt tietoja :). Mutta kas vain joo, tuli luettua kaikki muut viestit paitsi se aloitus.

Tosi kova prossuhan tuo on. Ei häviä Ryzenille kyllä varmasti pätkääkään, päinvastoin. Ja tosiaan tuo Intelin alusta on vakaa ja varma, toisin kun tuo Ryzenin jossa niinkun tuumasinkin on vielä jos jonkinlaista lastentautia. Varsinkin emolevyjen valmistajat tuntuvat olevan aika paniikissa, jatkuvia biossin päivityksiä ja pahojakin ongelmia. Esim Asuksen jotku emolevyt päättivät päivittää bioksen itse jollain nettipäivityksellä, mutta päivitettävä bios olikin viallinen ja brickkasi (käytännössä rikkoi täysin) koko emolevyn, joten ei muutakuin irti ja takuisiin.

Mutta näyttiksen kun päivität vielä (niinkuin avauksessa mainitsitkin tekeväsi) tuohon pakettiin niin kova on :). Kesä muutenkin hyvä ajankohta näyttiksen kanssa, odottele sen aikaa että AMD saa sen uuden VEGA näyttiksensä ulos ja katso onko siitä vastusta Nvidialle, jos on niin varmasti edullisempi vaihtoehto kun uusimmat Nvidiat.

1 tykkäys

Juu aattelin ostaa kanssa kerralla hyvän niin ei tarvi ihmetellä. Tuo että odotellaan VEGAN tuloa on kuin kaverin suusta, ei siinä että ostaisin sen, mutta kun se tulee se laskee nvidian hintoja reilusti.

Tuo jää nähtäväksi kuinka käy :). Jos se pystyy pistämään kampoihin esim 1080 ti:lle niin laskevat varmasti ja jos tippuu siihen johonkin 1070:n ja 1080:n välimaastoon sekä hinta puolet vähemmän niin varmasti harkinnan arvoinen. Nvidiahan veti aika alhaiset hinnat tuolle uusimmalle kortilleen eli varmaan ennakoivat jo etukäteen tuota tilannetta. Tällä hetkellä ei kuitenkaan tiedä yhtään mitä sieltä tulee, AMD ollut asiasta yhtä mykkäkoulua.

1 tykkäys

Ihan totta kyllä turiset, no muutaman kuukauden jälkee ollaa paljo viisaampia. Eiköhän vegastakin tuu useita versioita ja jos saa 1080ti järkevään hintaan verrattuna nvidian vastaaviin niin ilman muuta tilaukseen.

1 tykkäys

Joo ja tuo 1080 ti keikkuu sinä kalleimpana korttina kunnes Nvidialta tulee taas uusi. Näinhän tuo pieni piiri pyörii kokoajan :). Ainahan se järkevin ratkaisu on ostaa se sen hetkisestä flagship mallista edellinen flagship malli noin rahallisesti. Eihän esim tuo 1080ti minkä itse ostin tee paljoa järkeä tällä hetkellä ellei pelaa 4k monitorilla tai käytä vr:ää.

1080 lippulaiva? No on se kai. Mites titan x? :wink: ei vaa omaan käyttöön en todellakaa tarvis 1080 korttia mutta joku pakkomielle on laittaa laatua kiinni :smile: harrastus se kai tämäkin

1080ti meni Titan X:n ohi :). Eli tällä hetkellä se nopein kortti. Ja joo, harrastukset maksaa aina. Itselläni kaksi rahareikää, tietokoneet ja toinen on kaukoputket, siinä toinen valitettava laji joka on niin välineurheilua kun olla ja voi :).

Onko noin? En oo jaksanut lukea arvosteluita mutta hieno homma jos “ylivoimasen ykkösen” ohi on mennyt jokin. Nyt kun ite olen tässä kaverilla pämppäämässä enkä jaksa tarkistaa, mikä on näiden hintaero ja ero ylipäänsä onko tietoa?

Kyllä 1080ti on nopempi kuin titan x. :slight_smile: Hinta suomessa 900-1000€

1 tykkäys

Uskon kyllä tämän.Käyttökokemuksia näiden välillä olisi kiva kuulla. Toki niin kovia molemmat että saattaa jäädä haaveeksi :slight_smile:

Se on se enintään puoli vuotta kunnes taas tulee uusi ja painaa ohi :). Täytyi ihan hinnat Suomesta tarkastella kun en itse niitä sielläpäin seuraile, kuten Nape sanoikin niin 900-1000, tosin jimms näyttäisi myyvän Founders Editioneja alkaen 849. Varmaan kannattaa noissakin kytätä milloin tulee EVGA:n “tuunatut” mallit myyntiin, repivät yleensä hieman lisää tehoja ja se merkki mihin ainakin itse eniten luotan. Itse tosin hätäsenä ostin MSI:n Gaming X:n joka tuossa nyt kerää pölyä kiitos emolevyn odottelun.

Eroa Titan X ja 1080ti on 4%. Eli ei noita käytännössä huomaa normi käyttäjä, Titan X tosin kalliimpi (sekä hitaampi) ja paljon joten ilmanmuuta 1080ti se tän hetken valinta

Emolevy: Asus Z170 Pro Gaming Aura
Prosessori: Intel i5-6600K, LGA 1151, 3,5GHz
Prosessorijäähy: Corsair Hydro H45
Näytönohjain: Asus Strix GeForce GTX 1060 OC, 6GB
Ram: Kingston 16GB (2x8GB) HyperX Fury, DDR4, 2666 MHz
Kovalevyt: Samsung 850 EVO 250 GB + Western Digital 1TB Blue, 7200rpm + samanlainen WD:n 500GB
Poweri: EVGA 550W SuperNOVA 550 G2, modulaarinen, 80 Plus Gold
Kotelo: Fractail Design Define R5, ATX, musta
Käyttis: Windows 10 64-bit

Prossujäähy on ehkä hieman kehno. Vois olla parempikin, mut ajaa silti tehtävänsä.

3 tykkäystä

Mikä tahansa on parempi kuin vakiojäähy. :slight_smile: Ja tuo riittää hyvinkin, varsinkin kellottamattomalle prossulle.

Pelaaks kukaan muu täällä GTA Onlineä?

Mä en hyppää noiden kelkkaan ainakaan tässä ekassa sukupolvessa. Sen verran näyttäisi olevan vielä lastentauteja, ettei uskalla.
Sen sijaan innolla odotan miten noiden heittämä haaste näkyy Intelin hinnoittelussa.