Noh noh, eipäs vitsailla mun suosikilla Linux-jakeluista
Mulla on yksi vanha työläppäri, jolla en tee enää yhtään mitään. Miten tuo olisi järkevintä hävittää?
Mä tapaan lähettää vanhat rojut tänne:
Hyvin ajateltu bisnes. Maksattavat postikulut asiakkaalla ja saavat vielä romuhinnan itse tavarasta. Toki varmasti luotettava palvelu, kun taustalla näkyy olevan Kuusakoski, joka hoitaa myös Suomen isoimpien yrityksien ICT-romut.
Ei ne postikulut pahat ole, jos haluaa mielenrauhaa. Pistän tuonne kaikki vanhat (myös lasten) puhelimet, tietokoneet, kovalevyt jne.
Sivupöydällä näyttää tällä hetkellä olevan lähettämistä odottamassa kuusi puhelinta, yksi tabletti ja kolme läppäriä. Yhdestä läppäristä pitää vaan ruuvata SSD talteen, kun se on vielä ihan kuranttia tavaraa, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Olin juuri editoimassa viestiini, että jos levyjen sisältö yhtään arveluttaa, eikä ole harrastuneisuutta/intoa tyhjentää levyjään itse, niin hyvä vaihtoehto. En välttämättä luottaisi erinäisten kaupallisten toimijoiden nörtteihin tässä asiassa, vaikka moni paikka ICT-romua ottaakin. Olen myös nähnyt tavaraa käytännössä vartioimattomana postirullakoissa yms., josta teoriassa kuka tahansa voisi ottaa roinaa mukaansa.
Puhelimet voi antaa operaattoreille ja saattaa saada pari euroa vaihtohyvitystäkin.
Kysymykseen 2 mielestäni ainut oikeasti järkevä homma on siirtää ne ulkoisellekovalevylle. Jos kuvat ei ole aktiivi käytössä eikä jo valmiina ole maksullista pilvipalvelu niin turha sellaisesta on maksaa 25 vuotta. Ulkoinen kovalevy vain varastona toimiessaan on lähes ikuinen. Eikä tarvitse kuin maksaa kerta investointi. Toisin kuin maksullisille pilvipalveluille.
Isossa organisaatiossa olen nänhyt kuinka kovalevyjä paukkuu kuin näkkileipää. Kannattaa siis ottaa kaksi kopiota, tai toinen pilveen ja toinen kovalevylle tms. Riippuu vähän kuinka paljon gigatavuja materiaalissa on.
Joo, tuo Linux on mietinnässä. Ei tuossa raudassa ole mitään sellaista että voisi vähän piristää, esim lisää muistia yms? Vai meneekö turhaan kikkailuun?
Tuo on ikänsä puolesta jo auringonlaskussa, eikä uutenakaan edustanut aikansa tehokkainta rautaa (Core i3). 4GB riittää moneen käyttöön joten aloita kokeilut sillä. Tuo näytönohjain saattaa muodostua haasteeksi.
Onko siinä SSD vai pyörivä levy?
ChromeOS on yksi kevyimpiä järjestelmiä, joten sitäkin voi kokeilla.
Toki ne paukkuu jos on jatkuvassa käytössä. Mutta jos käyttää kuten minä että lataan sinne noin kerran puolessa vuodessa kuvia säilöön. Niin se poksahtaminen hyvin epätodennäköistä. Toki minullakin on tärkeimmät kuvat ja sellaiset mitä luulen useimmin tarvitsevani myös toisella levyllä. Ja osa jopa käytännössä kolmella. Säilytän mm raakakuvat ja käsitellyt kuvat eri levyillä. Itse en lataa käytännössä pilveen mitään. Luotan itseeni enemmän kuin pilvipalveluihin.
Riippuen siitä mitä tekee niin kuten ljpp jo vastasi, niin 4GB riittää kyllä peruskäyttöön.
Boottasin juuri oman läppärini, että näen paljonko muistia on heti käytössä ja 1.3 gigaa näyttää olevan. Arch Linux (ei mitään ylimääräisiä servicejä automaattisesti startattuina, käynnistelen dockerit yms. sitten kun niitä tarvitsen), KDE (tässäkin asennettuna ja pyörimässä vain mitä käytän, esim. indeksoinnit ovat pois päältä) ja yksi Konsole ja Chrome viidellä tabilla käynnissä.
Tulipahan tehtyä heräteostos eli pikkuinen Lenovo Duet Chromebook (2 in 1), kun hinnalla ei ollut pilattu (alle 250€ poistokopasta).
+10’1" Kosketusnäyttö (Full HD)
+Magneetilla kiinnittyvä näppis + näytön tuki samaan hintaan
+Toimii Android- ja Linux -ohjelmat (toki Mediatek Arm -prosessori aiheuttaa pieniä rajoituksia jälkimmäisiin)
+10h akunkesto
+Täysi Chrome -selain (ei mobiili) < toimii selaimessa jopa TeliaTV ja lätkä
+Päivitykset kesäkuu/2018 astil(!)
+Tukee USI -kynää (ruutuun piirtäminen/kirjoittaminen)
-Hieman kehitys kesken Chrome OS vs Android tietyissä kohdissa, mutta kuuluu asiaan…
-Ainoastaan 1 kpl USB C -liitäntä ja ei 3,5 mm kuuloke/mikrofoni - liitäntöjä (toki ei haittaa BT-kuulokkeilla…)
-stereokaiuttimet, mutta ei ihan parhaasta päästä
-64gt versio (128gt versio olisi parempi, kun ei sd-kortille liitäntää)
Hintaansa nähden aika hyvin rahalle vastinetta siis.
Tuossa varmaan pyörisi myös Arch Linux, mutta henk.koht. en ole ikinä moista kokeillut.
Tuossa sai asetuksista rastin ruutuun laittamalla “Linuxin päälle” (Linux beta, Crostini) ja terminaalin kautta asentuu suoraan Linux -ohjelmat (voi käyttää yhtäaikaa Chrome OS ja Android ohjelmien kanssa).
KDE ikkunointi -ympäristökin asentui, mutta poistin sen turhana…
Testattu (Linux ohjelmista):
- Libre Office
- Gimp
Edit.
Nyt vasta luin tarkemmin… Saisi siis Archlinuxin tuohon tilalle Mielenkiintoista.
Mistä koukkasit tuon? Alkoi itseäkin kiinnostaa nimenomaan Arch Linuxilla + KDE:llä käytettynä.
Gigantin poistokopasta (alle 250e), mutta varoitan, että on Mediatekin ARM -prossu sisällä eli on hieman rajoitettu Linux tuki esim. Intelin tai AMD -prossuilla varustettuihin Chromebookeihin verrattuna (toki akkukesto on sitten ihan mukava)…
Leluna toki on ollut ihan kiva - hyvin mennyt aika ihmetellessä
Turusta 239€ (poisto):
Uutena 299€ (128gt) / 279€ (64gt):
https://www.gigantti.fi/search?SearchTerm=Lenovo+duet&search=&searchResultTab=
Itsellä vanha Windots Vista Home.
Saako tästä peliä esim millaan, esim surfaimiseen, asentalla Linus…
Voiko enäään asentaa uutta.
2021 tietoa haen.
256 HDD
4 GB Ram
Miten tuon raaka suorituskyky vertaantuu PC/x86-rautaisiin Chromebookeihin verrattuna?
Itselläni on vuosia vanha Acerin R11 ja siitä loppuu päivitykset joskus 2022 vai 2023. Chromebookin tapauksessa päivitykset tosin eivät välttämättä ole maailman loppu. Googlella on tietääkseni vielä menossa projekti, jossa irroittaisivat selaimen coresta, jotta sitä voisi päivittää sovellustasolla varsinaisen käyttöjärjestelmätuen päättymisen jälkeen.
Mutta palatakseni suorituskykyyn, tällä hetkellä halvin Chromebook on Acerin Chromebook CB314 (Hintaopas), joka on ilmestynyt viime keväää, saanut hyvät arvostelut ja maksaa 219€. Prosessorina Celeron N4020. Itse olen näitä Mediatek-pohjaisia “henkisesti vältellyt”.
Voihan siihen linuxin laittaa, ja vielä parempaa:
Voit tehda esim. Linux Mintin asennusmedian USB-tikulle ja käynnistää Mintin siitä ilman asennusta, jotta voit testata miten koneen vääntö riittää käyttöön. Jos tuntuu hyvältä niin asennus Vistan tilalle. Toki tärkeät tiedostot ennen asennusta johonkin talteen jos tuolla sellaisia on.