Tietokonetta ostamassa

Iso kiitos kaikille jeesaajille avusta näytön kanssa :pray:
Meikä ostaa jonkun noista kuhan huomenna ehin päättää minkä noista otan.
Kiitos vielä, kun jeesaatte uusavutonta konsolipelaajaa näyttökaupoilla.

1 tykkäys

Onko teillä kokemusta käytettyjen yritysläppäreiden ostamisesta kotikäyttöön? Näitä myyviä erikoiskauppoja näyttäisi olevan aika paljon, joten voisi kuvitella kilpailun pitävän tasoa yllä.

Kone on ihan oikeasti kaverille menossa, eikä varmastikaan ole mitään pelikäyttöä tiedossa, lähinnä siis nettiselailua, valokuvien lajittelua ja skypen tms käyttöä videoyhteydellä.

En siis niinkään kaipaa tähän niinkään osta tämä -ehdotuksia, vaan yleisiä huomioita eri tarjoajista ja hyviä pointteja, kuten akkujen suhteen.

Taitonetti noita ainakin tarjoaa: https://taitonetti.fi/ ja tuolta osa Thinkpadien nimeen vannovista hakee koneensa uuden sijaan, mitä itse en oikein ymmärrä. Esim. läppärien Ryzen-prossut on vieneet uusien koneiden tehoja viimeisen about vuoden aikana niin paljon eteenpäin, etten ottaisi vanhaa Intelin dual-core pasketta kestävämmässäkään paketissa tuollaisen sijaan.

Eli aika makuasia. Thinkpadien hyvä puoli on, että esim. tarvikeakkuja saa Saksan Ebaystä muutamalla kympillä jos sen kunto arveluttaa.

1 tykkäys

Pari Lenovon X-sarjan konetta ostanut koulukäyttöön. Akut vaihdettu molemmissa. Toimineet hyvin ja toimivat itse asiassa vieläkin suht sujuvasti vaikka itsekin ostin jokunen vuosi sitten. X-sarja kestää myös repussa pikku kolauksia.

Edit. Akut oli siis vaihdettu valmiiksi liikkeessä ja kovalevyt vaihdettu SSD:ksi. Hinta tais olla jotain 250 - 300 €.

1 tykkäys

Riippuu aika paljon käytöstä ja mieltymyksistä mutta yleinen mielipide on nykyään, että pelaamiseen 24">27". Itse siis skippaisin isommat.

Odottaisin kyllä vielä hetken, jos vaan pystyy. Jimmsillä oli varmaan kuukauden 165hz 24" 120€, eiköhän vastaava diili tule vielä.

No Black Fridayssä viimeistään noi myydään varastoista.

1 tykkäys

Miten muuten 144Hz näyttö toimii 50 tai 60fps videon kanssa? Mietin siis Liigan katselua.

Itsellä on uudehko 60Hz näyttö makuuhuoneessa “2. telkkarina” ja olen todennut että se pitää laittaa 50Hz tilaan jos Liigaa katsoo. Vastaavasti jos katsoo amerikkalaista urheilulähetystä (60fps), pitää taas nostaa 60Hz taajuuteen.

Olen miettinyt toimisiko tällainen nopeammin päivittyvä näyttö siedettävästi niin ettei tarvitse asetuksia aina säätää. Tosin 144Hz vaatisi myös HTPC:n päivittämisen tehokkaampaan.

Onko nykyään Black fridayna oikeasti hyvä pelikone tarjouksia, vai onko nekin vaan “tarjouksia”.

Jotain tän hintaista max (799€), mieluiten tarjouksessa alle.

On siellä nopeille yleensä jotain ollut. Tossa Telian koneessa on niin paska näytönohjain, että kannattaa säästää rahat ja katella BF-tarjoukset.

1 tykkäys

Mitäs tulee pelailtua?

Vuoden päästä ajattelin pojalle ostaa oman pelikoneen (kootaan se yhdessä). Huvikseen nyt jo koonnut osista ostoskoria. Kyllä hintaa tulee aika hyvin, jos haluaa hyvän näytönohjaimen. Toivottavasti hiukan edes laskisivat hinnat noiden osalta vuoden sisällä.

Toivotaan, noi näyttisten hinnat on olleet vuoden verran aivan naurettavia ensin krypyomainauksennja sen jäljeen globaalin sirupulan ja rahtiongelmien takia.

Tai siis kyllä nytkin RTX 3080 Ti:tä löytyy hyllystä, mutta kuka hullu maksaa siitä 1600€?

1 tykkäys

Mulla on Xbox X joten sillä tulee pelattua, mutta olisi kiva pelata FPS sotapelejä hiirellä ja näppäimistöllä. Aikaa ei ole kauheasti siihen hommaan, joten ei tarvii olla kaikki markkinoiden parasta, mutta saishan se peli pyöriä jatkossakin edes kohtuu resoilla. Lapset vasta 3v ja 5v joten ne ei vielä tartte mutta niidenkin aika tulee…

Edit: Jos hinnat nyt korkealla johtuen siruista tms koronapaskasta, niin voin siirtää hankintaa 1-2v.

Hyi olkoon noita hintoja. Tuli tuurilla nappiajoitus, kun ostin koneen viime Black Fridayn hulinoissa. MSI:n RTX 3070 Ventus 2X silloin 619 €, nyt LHR-rajoitettuna 900+ € ja non-LHR pitkälti toista tuhatta.

2 tykkäystä

Onko realistista saada tolla rahalla kaikkea? Kumpaan panostaisitte pitkän tähtäimen koneelle. Itse aatellut että hyvä prossu, ja siihen voi päivittää sit aleloorasta näytönohjainta myöhemmin.

1 tykkäys

Mä käännyn sun näkemykseen tässä. Eikä tuo nyt FPS-peleihin “paska” näyttis ole.

1 tykkäys

Pelikoneessa näytönohjain on tärkeämpi. Prossu voi olla Ryzen 5600X tai Intelin 11400 tai 11600 tms. 6-core, näyttis on se joka pelikoneessa tekee isoimmat hommat.
BF:ssä voi ehkä olla jotain RTX 3060 -kokoonpanoja noilla tienoilla, aika näyttää.

Jos tosiaan pystyt siirtämään hankintaa niin suosittelen, nyt on paskin aika ostaa rautaa.

1 tykkäys

Sukulaisella olisi tarvetta ostaa itselleen kotikone. Käyttötarkoituksena olisi netissä surffailu, kuvien katselu ja tekstitiedostojen tekeminen.
Hän oli löytänyt tällaisen: https://taitonetti.fi/HP-ProDesk-600-G2-DM-G4400t-Bundle-1?search=hp%20600%20g2

Tuo on hyvin karvalakkimalli, mutta onko tuo paras mitä tuolla rahalla saa vai pitäisikö pistää esim. 100e lisää kiinni ja saisi “huomattavasti” paremman?

Itse laittaisin sen huntin että saa Core sarjan prossun. Tuo näyttö on hyvä - löytyy vastaava kotoa.

Edit: Taitonetin ja muutaman muunkin kierrätyskaupan sivuilta löytyy tuo Passmark luku. Sitä kannattaa katsoa, koska kama on ~6 vuotta vanhaa. Core i5 -malli on noin 2x tehokkaampi kuin Pentium versio.

2 tykkäystä

Voisiko tuossa olla parempi hintalaatusuhde? Tuossa on ainakin tuo Core i5.
https://taitonetti.fi/GreeniX-600-G2-SFF-i5-6500-8-240SSD-T600

Onko tuo Taitonetti kuinka hyvä kauppa? Voisiko Verkkokaupasta tai Gigantista löytyä jotain paremmalla hintalaatusuhteella?

Tällainen löytyisi Gigantista: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/262858/hp-all-in-one-24-df0852no-23-8-aio-poytatietokone