Tietokonetta ostamassa

Onko joku syy, miksi valmiskone? Säästää yleensä ihan mukavasti, kun kasaa itse ja saa siis myös varmasti budjettiin sopivan kokonaisuuden.

Kaupat kasaa koneen ja asentaa winkan pientä maksua vastaan jos haluaa valita osat. Vahva suositus tälle. Saat laadukkaammista koneen jos valitsee itse. Esim powerit on pakettikoneissa yleensä halvinta sitä itseään. Kasaamalla saa valita osia 10v takuulla. Tuulettimet yms saa valita hiljaisimmat yms. Itse kasattu on aina myös täysin modulaarinen. Kaikki standardi osat sopii ilman ongelmia, jos haluaa päivittää myöhemmin tai jotakin hajoaa ja pitää vaihtaa. Yritäppä samaa pakettikoneisiin. Ei välttämättä onnistu.

Kannattaa ainakin tutkia hintaero. Tarjouksista toki saa paketteja toisinaan halvalla. Powerin vaihto ja lisää vaikkapa muistia niin ollaan jo käytännössä samoissa hinnoissa. Itse pähkäilin talvella samaa ja kasasin lopulta itse. En ole katunut.

2 tykkäystä

Jos ei itse saa Windowsia asennettua, nii silloin kannattaa ostaa pelikonsoli. Winkkari kuitenkin paskoo itsensä ennemmin tai myöhemmin ja vaatii tunkkausta.

3 tykkäystä

Äläpä nyt. Win11 asennus vaati nettiyhteyden ja eipä tunnistanut emolta verkkokorttia (ASUS Z790 pohjainen). Vaati pientä kikkailua ja googlettelua, jotta sai ohitettua (local user asennus) tämän vaiheen ja Windowsin asennettua. Uusin image oli käytössä. Desktopille saakka kun pääsi niin verkkokortti alkoi pelaamaan. Mutta kyllä, ei ole koskaan ollut aikaisemmin ongelmia. Asennus ei sen vaikeampi pitäisi olla mitä läppärin käyttöönotto.

1 tykkäys

Se koneen kasauttaminen maksaa nykyään satasen verran, mutta esim. Jimmsillä koneen osat itse valitsemalla saa edullisemmin vastaavan kokoonpanon ja saa itse valita minkä merkkiset osat siihen tulee niin, että esim. poweri, joka on se koneen tärkein osa on laadukas

E: tulipas kiireessä kirjoitettua päin helvettiä :grin:

3 tykkäystä

Ei riitä aika, mielenkiinto eikä varsinkaan osaaminen siihen että kasaisin koneen osista itse. Myöskään osien laadun arviointi ei kuulu osaamisalueeseeni, pl. jonku prossun tai näytönohjaimen specsien googlettaminen. :grin:

Ja tarkoitin siis nimenomaan valmiiksi kasattua konetta, en ns. pakettikonetta.

Tuli siirryttyä omppu läppäriin Air M2 13,3 16M tuossa reilu kuukausi sitten. Käyttö lähinnä surffailua, musiikin, kuvien ja median pyörittelyä. Todella tyytyväinen tähän mennessä. Yleinen laatuvaikutelma vakuuttaa ja fyysinen koko juuri sopiva omiin liikkuviin tarpeisiin. Ei ole paluuta win-maailmaan.

7 tykkäystä

Jimms on hyvä valinta tuossa kohtaa, niillä on jouheva asiakaspalvelu jos jotain tarvetta tulee, ja varmasti paremmat pakettikoneet kuin Power/Gigantti -akselilla. Enkä edes halua kuvitella millaista helvettiä jonkun takuuasian selvittely noiden kanssa on.

2 tykkäystä

Tilasin oman koneeni Jimmsistä, siten että laitoin asiakaspalveluun sähköpostilla budjetin ja koneen käyttötarkoituksen. Ehdotuksena tuli joko osat ja itse kokoaminen tai koko paketti kasattuna jimmsin toimesta. Voin suositella.

3 tykkäystä

Kerro budjetti ja tarkoitus niin varmasti löytyy apuja täältäkin.

1800€ (pelkkä kone, hiiri, näppis ja näyttö on jo), pelikoneeks, ja jos sillä ny semmoset 3-4 vuotta pärjäilis ennen seuraavaa isompaa päivitystä. Yritin äskön vähän omatoimisesti katella osia kasaan, ja ymmärrys loppu heti alkuunsa. :smiley:

Tämä näyttäis tällä hetkellä ihan potentiaaliselta vaihtoehdolta:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/182398/jimms-a-icue-1/jimm-s-icue-gaming-3060-pelitietokone

Netissä tapaa olla esimerkkikokoonpanoja eri hintaluokkiin, tästä esim. tuo alle $1500 menisi ehkä Suomessa alle 1800€:n

1 tykkäys

Mikä resoluutio näytössä?

e: tuossa generaatiota uudempi ja reilusti tehokkaampi vehje kuin linkkaamasi:
Jimm’s ostoskorisi

LC-II-MESH-C-PERFORMANCE-BLACK

Lian Li LANCOOL II Mesh C Performance, ikkunallinen miditornikotelo, musta x 1

129,90 €

ACFRE00066B

ARCTIC Liquid Freezer II 280 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille, musta x 1

96,90 €

WDS100T3X0E

Western Digital 1TB WD_BLACK SN770 NVMe SSD-levy, M.2 2280, PCIe 4.0, 5150/4900 MB/s x 1

64,90 €

CP-9020263-EU

Corsair 850W RM850e, ATX-virtalähde, PCIe 5.0 -valmis, 80 Plus Gold, musta x 1

139,90 €

JIMMS-KASAUS

Jimm’s Tietokoneen kokoonpano ja testaus x 1

89,00 €

RTX-4070-VENTUS-3X-12G-OC

MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X OC -näytönohjain, 12GB GDDR6X x 1

689,90 €

TGB650PW-7600X-32GBC-6000

Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI + Ryzen 5 7600X + 32GB DDR5 6000MHz (Bundletarjous!) x 1

599,90 €

Yhteensä (ei sis. ALV):
ALV 24% osuus: 1 460,00 €
350,40 €

Yhteensä: 1 810,40 €

Windows-lisenssiä tuo kaipaa mutta niitä saa edullisesti eri verkkokauppapaikoilta.

6 tykkäystä

Noniin, sehän vaikuttaa hyvältä. Pari kysymystä:

1. Vesijäähdytys. Ei ole moisesta minkäänlaista kokemusta, vaatiiko se käyttäjältä peruskäytössä minkäänlaisia toimenpiteitä? Nesteen lisäilyä tms?
  2. ATX-kotelot lienee keskenään vaihtokelpoisia, ts. voin valita pakettiin jonkun muunkin kotelon? Jos haluan siihen vaikka jotain epilepsiaa indusoivia vilkkuvia valoja tai sateenkaaren värejä menneen Pride-kuukauden muistoksi.

Vesijäähdytyksen asentaminen ei näemmä kuulu Jimm’sillä defaulttina kokoonpanopakettiin, mutta eiköhän sekin ole neuvoteltavissa.

2 tykkäystä

Ei noi all-in-one vesijäähyt vaadi käyttäjältä huoltoa pölyjen puhaltelun lisäksi, niissä olevaa nestettä haihtuu jonkin verran sen eliniän aikana, mutta noita ei ole yleensä suunniteltu täytettäviksi. Neste myös mänkkiintyy ajan myötä, mutta tuo ja haihtuminen näkyy ajan myötä kasvavina lämpöinä ja silloin AIO kannattaa laittaa vaihtoon. Noiden elinikä on kuitenkin lähtökohtaisesti koneen elinikä.
Tuon voi korvata ilmajäähyllä, Jimmsillä on vain vähän suppea tarjonta hinta-laatusuhteeltaan hyvistä tornijäähyistä ja useimmat niistä on liki saman hintaisia kuin tuo AIO tai kalliimpia. Tuossa pari vaihtoehtoa:

Kotelon voi toki vaihtaa, laitoin tuon Lian Lin mukaan, koska itselläni on se ja pidän siitä jopa enemmän kuin aiemmista Fractaleista ja tuossa tulee 3 tuuletinta mukana. Itse suosin noita mesh-koteloita, joissa on etulevy verkkoa, jolloin ilma vaihtuu kotelossa helpommin, eikä tuulettimien tarvitse käydä niin korkeilla kierroksilla ilmaa vaihtaakseen kuin ns. hiljaisissa ja suljetummissa koteloissa. Tuota kautta saadaan hyvä tuuletus hiljaisemmilla tuulettimilla.
Joo, noi peruskotelot noudattaa ATX-standardia ja noi osat sopii siten kaikkiin.

2 tykkäystä

Tämä setti lähti nyt tilaukseen, tosin eri kotelolla ja tuon nestejäähyn vaihdoin tuohon be quiet! jäähdyttimeen. Eiköhän tuolla Starfieldiä pelaile. :grin: Kiitos paljon avusta!

6 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, mihin koteloon päädyit?

Tähän:

Tähän mennessä kaikki aikaisemmat koneet on ollut tasasen mustia, niin nyt voi ruveta tälläi varhais-keski-ikäisenä irrottelemaan ja ottaa… noh, mustahan tuokin kotelo kyllä on, mutta on siinä vähän muitakin värejä.

2 tykkäystä

Kone vaikuttaa tasapainoiselta. Prossu on ei ole malliston yläpäästä mutta peleissä single core performance on tärkein ja käytännössä perffi on sama kuin parhaissa malleista. Varmasti riittää peleihin ja harvemmin taas multicore jutuista on paljonkaan hyötyä. RTX4070 on myös hyvä valinta ja riittää kevyesti 1440p pelaamiseen vielä pitkään.

Sait oikeasti todella paljon paremman koneen samaan rahaan! Lisäksi poweri on laadukas ja watteja riittää reilusti. Seitsemän vuoden takuu kertoo jotakin powerin laadusta.

2 tykkäystä

Laitoin tuon linkkaamasi Ryzen 5 5600 + RTX3060 koneen osat ostoskoriin ja hinnaksi tulee kasattuna 1424€. Joku vetää välistä :slight_smile:

En silti miettisi hetkeään kannattaako investoida tässä hintaluokassa +400e uudempaan rautaan. Ehdottomasti. Valmiskone on 2-3 vanhaa tekniikkaa ja tämä valitsemasi menee vastaavasti monta vuotta pidempää.

2 tykkäystä