Tietokonetta ostamassa

Yleensä kierrätyskoneet ovat kovin vanhoja ja ylihintaisia, mutta nyt google mainosti pakettia, jossa on paperilla kaikki kohdallaan?

• Ryzen 5 3500 on vuonna 2019 julkaistu prosessori. Kohtalaisen tehokas.
  • Muisti 16GB
  • Lenovo
  • 259€

Eli jos on koululaiskone tai vastaava vielä ostamatta, jne.

2 tykkäystä

Kuntoluokitus konella on Taitonetin “kohtalainen”:

Tuotteessa on reilummin kosmeettisia haittoja, kuten isompaa jälkeä näytössä tai rungossa olevaa kulumaa.
Tuote on kuitenkin täysin testattu ja erinomaisessa toimivassa kunnossa.

Varmanpäälle jos pelaa, niin kannattaa kysyä ennen hankintaa Taitonetiltä mistä kyse tuon koneen kohdalla.

1 tykkäys

Kannettavissa Ryzen 3000-sarja on melko roskaa, desktopissa taas kelpo prossuja. Kannetavissa Ryzenit on 4000-sarjasta lähtien rautaa.

1 tykkäys

Onneksi nettiostoksissa on lakisääteinen 14pv palautusoikeus.

@bastardo Mitä vikaa R5 3500 -sarjassa on? Minulla on sellainen Acer Nitro 5 peliläppärissä, enkä ole havainnut mitään odotuksista poikkeavaa.

Se on vanhaa sukupolvea, pohjaa desktopien Ryzen 2000-sukupolveen, joka oli tehoiltaan ihan ok, mutta läppärikäyttöön muunnettuna tehot ei olleet ihmeelliset eivätkä pärjänneet Intelin vastineille. Ryzen 4000-sarjan mobiiliprossut toi sitten Inteliin verrattuna melkoisesti lisätehoja ja ennen kaikkea hiljaisuutta kun tehonkulutus oli ihan eri tasolla kuin 14nm prosessiin juuttuneella Intelillä.

Tehoerot läppäreissä Ryzen 3000 vs 4000 on melkoiset.

1 tykkäys

Mulla on pari vuotta vanhassa kotiläppärissä Ryzen 7 6800HS Creator Edition eikä mitään valittamista edelleenkään. Jos tuollaisen löytää liisarista palautuneena niin voin suositella.

1 tykkäys

Tuota taitonettiä voin kyllä suositella. Ostin itse sieltä viime vuonna HP zbook 15 g4 läppärin. Koneessa on prossuna intel core i7-7700hq. Rammia 32gb. Näytön ohjain nvidia quadro m620. 1 teran kovalevy.

Koneen käyttötarkoitus on valokuvien käsittely. Kannettava siksi että sen voi ottaa reissuille mukaan.

Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kone toimii käyttötarkoituksessaan paremmin kuin hyvin.

Taitonetti antaa vielä tuotteilleen 12 kk takuun. Toimitusaika oli tilauksesta 2 päivää.

Hintaa koneella oli jotain 600-700€. Pidin sitä kohtuullisena. Ja luulen että jatkossakin ostan tietokoneeni taitonetistä.

1 tykkäys

Itse ostin saman privaatisti 350 eurolla kotiin Office365 yms. käyttöön vuosi sitten.
Pienempään ja vähän isompaankin käyttöön tehokas peli 16 gb rammilla.

1 tykkäys

Olen ostanut itse viimeksi tietokoneen varmaan noin viisitoista vuotta sitten, windows sisältyi pakettiin ja officesta ei ole mitään mielikuvaa.

Nyt olisi ehkä tarvetta tietokone ostaa, niin meneekös homma niin, että käyttöjärjestelmä sisältyy pakettiin ja officesta pitää maksaa jotain vuosilisenssiä? (Toki varmaan pärjään ihan mainiosti omaan kevyeen käyttööni myös googlen officea vastaavilla työkaluilla, kuten tähänkin asti selaimen välityksellä.)

Juuri näin.

• Googlella on tosiaan web-pohjaiset toimistotyökalut maksuttomasti
  • Sama juttu Microsoftilla. Kevytversiot maksuttomia
  • Ilmaisia toimistopaketteja on nykyään useita vaihtoehtoja, mm. LibreOffice

Windowsin lisenssi tulee koneen kylkiäisinä. Jos olet >95% web-käyttäjä, niin ChromeOS (Google) on mainio vaihtoehto sekin.

2 tykkäystä

Microsoft 365 pakettiin kuuluu mukaan 1TB pilvitallennus tilaa, jos sille on tarvetta.

3 tykkäystä

MS Officen voi ostaa edelleen myös kertamaksulla:

Home ja Businessin ero on, että Homesta puuttuu Outlook.

1 tykkäys

Se on hyvä määrä, mutta jos siihen sitoutuu (=tallentaa kriittiset datat sinne), niin sitä palvelumaksua sitten makselee lopun ikänsä ja halpa muuttuu kalliiksi.

Jos kuitenkin Office 365 on osa työntekoa oikeasti, mitä se harvalla on, saa sillä sen pilvipalvelun. Esimerkiksi Word:ä moni käyttää, kuin sähköistä kirjoituskonetta, jokin vuosikymmen sitten.

Ajattelin hankkia tyttärelle uuden kannettavan kun vanha hajoamassa käsiin ja kun tippunut kehityksen kelkasta pc: n osalta niin kysellään.

Tarkoitus hankkia keskitasoa parempi kone mutta mitkä vähimmäis vaatimukset tuon osalta?
Prosessorit, muistit yms. huomioitavat asiat?
Tai jos joku bongaa hyvän vekottimen jossain niin saa vinkata.
Kun viittävailla ins niin ei kehtaa lelua ostaa😬

Kohta täällä varmaan alkaa taistelu Intelin ja ryzenin välillä. Toinen mahdollinen on ikuinen win vs mac :joy:. Mutta asiaan niin oleellista on millaiseen käyttöön tuo tulee?

1 tykkäys

Tätä vähän pelkäsin mutta ajattelin ettei siihen kiinnitetä huomiota😃.
Mac ei kuitenkaan tule nyt kyseeseen vaikka mikä olisi enkä perustele.
Käyttö kaikkeen muuhun kuin pelaamiseen jos siitä tässä asiassa hyötyä.
Vaikea haarukoida kaikkea mutta mieluummin keskimääräistä parempi kuin vain hyvä.
Hintaluokasta vaikea vielä sanoa mitään, se selviää kun tietää mihin pitää kiinnittää huomiota.

No sehän riippuu siitä mitä koneella aiotaan tehdä. Perus Officea ja webbiselainta pyörittää vaikka leivänpaahdin, mutta graafiset hommat ja pelit vaatii enemmän.

Itse lähtisin liikkeelle AMD Ryzenista 16GB muistilla. Laajennusvaraa on hyvä olla. Kone palvelee 10 vuotta, mutta tulevaisuuden tarpeita on vaikea ennustaa. Pelikone ei ole välttämättä huono peruskäyttöönkään, jos kone ei tule reppu ja reissumiehelle.

Pelikoneet tuppaa useimmiten olemaan vaan muotoiluiltaan aika möhkäleitä. Tosiaan jtn 16gb DDR5 ja +500gb SSD muistilla olevia kannettavia saa jo alkaen 500€. Ne riittävät tuollaisessa “toimistotyö”/opiskelu käytössä hyvin.

Juuri tuohon viittasin. Pelikone on lähinnä siirrettävä. Halvemmissa mekaniikatkin heikkoja vs. business koneet.

Mutta pelikoneissa on usein hyvin vääntöä ja laajennusmahdollisuuksia. Mulla esim Acer Nitro 5:ssa kolme SSD paikkaa.