Urheilun, elektroniikan ja netin vaikutus koulu-/työmenestykseen

Tuli mieleen, kun @ljpp linkkasi nämä twiitit, että tästä voisi keskustella laajemminkin täällä.

Tuntuu, että tässä aiheessa polarisoidutaan nopeammin ja itse herkästi kategorisoin tämän koko keskustelun siihen, että “vanhempi sukupolvi kritisoi nuorempaa”, kun eivät varsinaisesti ymmärrä, mistä on kyse.

Aiheeseen on niin runsaasti tulokulmia, että minun lienee turha tässä lähteä luettelemaan enempää kuin yhtä näkökulmaa.

Olen edelleen aktiivinen nettipelaaja, joskin hieman kranttu. Entisessä elämässäni, voin sanoa suoraan, että minä olin teininä melkoisen peliriippuvainen. Riippuvuus loppui sitten armeijan jälkeen vähän kuin itsestään, kun liikunta & opiskelu rupesivat viemään enemmän aikaa. Nykyään viikonloput on pakko vetää priolla - joskus viitisen vuotta sitten päätin, että ihmiset ajavat asioiden ylitse, jos mennään tasatilanteessa. Haluan pelata suosikkipelejäni paljon enemmän kuin nykyisessä tilanteessa on mahdollista ja pääsääntöisesti pelaaminen on enää sitä, että 2h viikossa, jos ehtii/jaksaa.

Omasta mielestäni nintendot yms. puolestaan ovat parempaa, aktiivisempaa ja järkevämpää tekemisestä kuin esimerkiksi vanhempien ikäluokkien television kyttäily. Tästä on tehty jopa tutkimuksia: pelaaminen on parhaimmillaan sosiaalista, aktiivista ja kehittää erilaisia tietoja ja taitoja sivutuotteena. Vastaavasti esimerkiksi television tuijottaminen on passiivista - sekä aivoille että ruumiille.

On toki yksinkertaisen mukavaa ajatella, että ihmisten kilpailtu vapaa-aika ja erilaiset mahdollisuudet ovat yksittäisinä asioina syyllisiä siihen, että koulu ja työ eivät suju ihan entisten aikojen malliin. Itse puran asiaa enemmän siitä näkökulmasta, että nuoriin kohdistuva suorituspaine ja yhä aikaisemmin vaadittava erikoistuminen ja syventyminen yhteen asiaan on tehnyt nuorten arjesta haastavampaa kuin aikaisemmin.

Helppoa ja yksinkertaista on syyttää yhtä asiaa, mutta väitän asian olevan hieman monimutkaisempi. Entisenä peliriippuvaisena oma näkemykseni on se, että liika on liikaa urheilusta alkaen. Omat kokemukseni ovat auttaneet rakentamaan elämän hallintaa: ymmärrän ja tiedostan nykyään paremmin, että kaikki on ok niin kauan minä hallitsen asioita eivätkä asiat ala hallita minua.

6 tykkäystä

Lyhyesti: Niin kauan kun pelaaminen ei ole ainoa asia mitä lapsi tekee, en usko että siitä on haittaa.

12 tykkäystä

Tähän väliin vain tämä lyhyt ja aika itsestäänselväkin kommentti: pelaamisen kautta voi oppia lukemaan, kirjoittamaan, ymmärtämään sekä puhumaan englantia, joka on melkoisen tärkeä kieli.

(Itsekin todella paljon pelanneena voin todentaa tämän).

7 tykkäystä

Aiheeseen liittyvä artikkeli jo vuosien takaa - tuoreempiakin löytyy:

3 tykkäystä

Taitaa englannin kieli olla ainoita aineita liikunnan lisäksi missä pojat tytöille pärjäävät.

Opetusneuvoksen perustelut on kyllä naurettavat. Silkkaa vastuunpakoilua. Tosin, ei siitä pelkkää koululaitostakaan voi syyttää. Älykkyys kääntyi laskuun 90-luvun puolivälissä, siihen on helpompi löytää syyllinen.

Koululaitos on minun ajoista lähtien ollut syrjivä, tytöt menestyvät paremmin ihan pelkästään jo siksi että opettajat ovat suurimmaksi osaksi naisia, kuten koko koululaitos ihan lähtien opetusministeristä kaikilla tasoilla.

https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/suomalaisten-alykkyysosamaara-on-kaantynyt-selvaan-laskuun-kertoo-tuore-tutkimus-1.2497519

Kyllä tietokone pelaaminen vaikuttaa heikentävästi poikien koulumenestykseen, mutta se on enemmän perheasia. Jos ja kun kouluun tullaan muutaman tunnin yöunilta, niin heikkoa on oppiminen. Ei se suoraan vaikuta, mutta välillisesti kyllä. Yksi iso asia pihapelien ja nettipelien erona on, että ne pihapelit opettavat esim. sosiaalisuutta ja ryhmässä toimimista. Ja tiedän kyllä että pelit opettavatkin paljon asioita, ei pelaaminen ole yksiselitteisesti huono todellakaan. Mutta ei voida myöskään väittää ettei se ongelmia aiheuta.

Miten nettipeli, jota pelataan ryhmässä vähentää sosiaalisuutta suhteessa pihapeliin?

Pihapeleissä ollaan läsnä, nettipeleissä lähinnä “yksin yhdessä”. Autoin jonkun englanninkielisen artikkelin tulkinnassa kaveria joku vuosi takaperin. Jäi siitä mieleeni. Puhelimet ja netti surkastuttavat sosiaalisia taitojamme, kuten ilmeiden ja eleiden lukemista. Onhan se kiva pelaamisen ohessa keskustella, mutta tietty syvyys siitä puuttuu.

8 tykkäystä

Nettipelaajat jotka tunnen pelaavat ainakin kotona yksin omassa huoneessa. Jos tarkoitat, että pelaavat ryhmässä netissä, niin etkö oikeasti ymmärrä eroa? jos on ryhmiä jotka pelaavat yhdessä esim. jollain kerhohuoneella, niin sitten on eri asia. Annan esimerkin.

Minulle tärkeä henkilö, monin tavoin hieno nuori mies piti syntymäpäivät. Halusi pelisynttärit, parasta hänen mielestään olisi, jos tulisi kaverit katsomaan kun hän pelaa. Siellä ne kaverit istuivat rivissä katsoen kun sankari pelaa. Herra puhuapölpötti ja pelasi, muut olivat hiljaa ja söivät kakkua. Muutamaa vuotta aiemmin halusi vielä seikkailusynttärit, joissa kiipeiltiin, ammuttiin jousella, paistettiin tikkupullaa nuotiolla ja remuttiin yhdessä. Tuo on vähän kuin kysyisi että miten instagram tyttöystävä muka eroaa aidosta tyttöystävästä.

Jatketaan vielä. Leikki ja pelaaminen opettaa lasta toimimaan yhteisössä, ne valmistavat lasta aikuisuutta varten. Ei ulkona yhdessä tapahtuvaa pelaamista voi verrata nettipelaamiseen. Ne vaikuttavat lapseen täysin eri tavoin. Kyllä nettipelaaminenkin kehittää , eri asioita, eikä siitä rajoitettuna mitään haittaa ole, mutta ei se mitenkään korvaa yhdessä tekemistä.

2 tykkäystä

Sen tarkemmin taustoja tuntematta ehkä jonkun vanhemman olisi pitänyt avata suunsa ja ehdottaa myös kavereiden osallistamista. Antamasi esimerkki on juuri sieltä ihan toisesta ääripäästä vedetty, josta ei kannata sen kummempia suuria linjoja vetää.

Kaikki nettipelit eivät lisää sosiaalista kanssakäymistä, mutta ne joissa yhdessä tekeminen on tärkeässä roolissa, niin ne ovat aika lähellä kavereiden kanssa ulkona höntsäämistä.

No tottakai siihen puututtiin. Mutta annettiin pojalle mahdollisuus ensin itse ymmärtää.

1 tykkäys

@tatesulo tätähän tää keskustelu on. Se, mitä @Kilo sanoi on jokseenkin sellaista, jonka voi todeta ihan tutkimuksista. Minä en vaan näe asiaa henkilökohtaisesti ihan näin jyrkästi, koska minä koen erittäin isoksi ongelmaksi vanhemman ikäluokan käsityksen asioista. Ei ole oikeaa ymmärrystä vaan asioita verrataan aika yksioikoisesti siihen, miten ennen oli ja miten on nyt.

Sanomatta turhan pitkästi: nettipelaamiselle (kavereiden kanssa tai yksin) sekä viihde-elektroniikalle annetaan aivan liian suuri rooli joka kerta, kun sitä pidetään yksittäisenä selityksenä asioihin. Minulla monet ihmiset, joiden kanssa olen tutustunut pelissä (netissä) ovat nykyään ihan oikeaa lihaa ja verta - ystäviä. Sitäkin kautta voi sen kontaktin synnyttää.

Muutoinkin pidän tätä keskustelua “pihapelit” vs. “nettipelaaminen” hyvinkin primitiivisenä. Pihapelejen nurjia puolia kun ei kukaan jaksa koskaan kertoa. Kyllä sielläkin tosiasiat varmaan on olemassa - jos et ole kovin hyvä tai et kuulu porukkaan niin aika nopeasti noi nykynuoretkin osaa laittaa takaisin kotiin. Pihapeleissä voi syrjiä sosiaalisesti huomattavasti tehokkaammin kuin netissä. Netin kasvottomuudesta ei siis ole ainoastaan haittaa.

6 tykkäystä

Netti ja netin alati kasvava (sosiaalinen) rooli ovat lopulta todella tuoreita juttuja. Netillä on yhä vähän sellainen leima, ettei se ole oikeaa elämää. Se ikään kuin irrotetaan omaksi jutukseen. Lisäksi “jutut” mielletään usein ja helposti kertakäyttökamaksi. Toki tähän liittyy moderni tiedonkulku ja 247-saavutettavuus.

Mutta netti on tullut jäädäkseen, eikä sen rooli ole ainakaan pienenemässä. Keksintönä ihan sitä kärkiosastoa ihmiskunnan historiassa. Jonkinlaista murrosta eletään esimerkiksi siinä, rajoitetaanko nettiä (puhelimia) esim. koulussa sekä miten somen ja työelämän kommunikointi kehittyy. Toisaalta erilaisten digitaalisten työkalujen ja verkon hyödyntäminen on ihan tätä päivää. Jos miettii vaikka opetuksen kannalta, niin teknologia on mullistanut tai mullistamassa opetuksen, jos verrataan mennesiin vuosiin. Älytaulut on korvanneet liitytaulut ja helmitaulun tilalla on tabletit.

Ja kyllähän verkkokin kehittyy. Nopeutuu, tulee varmemmaksi ja tavat muuttuvat. Uusia keksintöjä ja ajanviettotapoja on tulossa. Virtuaalinen ja lisätty todellisuus ovat potentiaalisia teknologioita, joita voidaan käyttää niin huviin kuin hyötyynkin.

Työkenttäkin on laajentunut sieltä tehdashalleista aika paljon. Nykyään on ihan mahdollista, että tekee siitä urheilusta tai nettiharrastuksesta työn.

Sinänsä vielä eletään sitä vaihetta, kun työelämässä on ihmisiä, jotka ovat eläneet internettiä edeltäneen ajan ja ovat hieman iäkkäämpinä joutuneet sopeutumaan teknologian vallankumoukseen. Siitäkin on tutkimus, jonka olen lukenut, että vanhemman sukupolven jäsenillä on vaikeuksia hypätä modernin teknologian kyytiin, koska eivät ole kasvaneet siihen nuoresta pitäen. Vaikka olisi tahtotila ja yritystä, modernin teknologian todellinen ymmärtäminen ja sisäistäminen on haastavaa iäkkäämmille.

On ollut keskustelua, kuka tekee minkäkin ja mistä mikäkin muodostuu. Moderni tai tuleva yhteiskunta on sellainen kuin se on – aikansa kuva. Suunnasta voi keskustella, mutta teot, muodostuvat tavat ja keksinnöt sen pitkälti määrittelevät. Ehkä me ollaan leipomassa itsestämme ADT:n riivaamia, nettiriippuvaisia tietoverkon osia vailla sitä samaa sosiaalista syvyyttä, joka oli aiemmilla ihmisillä.

5 tykkäystä

Pc-pelit vievät valtavasti aikaa. Siksi niillä on huomattava vaikutus yksilön ja myös hänen ympärillään olevien ihmisten elämään. Ei ole mitenkään tavatonta pelata esim 4 tuntia päivässä, tai viikonloppuna 8. Siihen aikainvestointiin nähden mielestäni käteen jää liian vähän. Itse en ole pelannut en kymmeneen vuoteen.

:point_up_2:Mulla pitkälti sama. Välillä houkuttaisi ostaa joku kunnon pelivehje tyyliin pleikkari taimitäniitänytedesnykyäänon, jotta vois pelata vaikkapa änäriä, mutta toistaiseksi oon tykännyt säilyttää nekin tunnit esim liikuntaharrasteiden ja lukemisen käytössä.

Toki pelaamalla vois pystyä antamaan tietyille, mm. työelämässä käytössä ja rasituksessa oleville aivojen osille huilia ja muutenkin ajatukset muualle.

Itse taas haaveilen päivistä, kun voisi vaan aamulla aloittaa heti kun herää pelaamiseen ja pelata kyltymättömästi iltaan asti - aivan yksin ja omassa rauhassaan. Sosiaalinen aktiviteetti tulisi pelistä, mitä sitten tulisi.

Sitten taas herätään todellisuuteen:

En ehdi pelata. Tarvitsen pelaamiseen neljän viikon loman, jotta saan ensin yleensä kaikki arjessa unohtuvat asiat ensin tehtyä kuntoon :smiley: Yleensä loman alussa on hyvin energiaa ja ensimmäisenä veri vetää hyvien yöunien jälkeen lenkille - tavalla tai toisella. Joskus tekee mieli vaan kävellä pitkä lenkki ja katsoa maisemia sekä kuunnella musiikkia, toisinaan taas haluaa pyöräillä ja sitten välillä on fiilis, että vedetään vaan lyhyt spurtti rullaluistimilla, jos sää sen sallii.

Jos nyt oikeasti omasta arjesta todellisia aikasyöppöjä hakee niin urheiluakin suurempi aikasyöppö on Tapparan seuraaminen. Palkitsevaa, mukavaa & hauskaa, mutta vie perkeleesti aikaa. Pelaamista kaipaan ihan oikeasti, mutta sen prio vaan laskee realiteettien edessä ja nykyään et jaksa investoida rahaa siihen kuten ennen. Saatoin ostaa pelinäppäimistöä, päivitellä konetta ja hiirtä jne. Aina vain se tuntuu siltä, että ei jaksa investoida edes siihen peliin, kun tietää, ettei ehdi pelaamaan kuin kerran pari kuukaudessa.

1 tykkäys