Vapaa-aika ja harrastukset

Mihin tämän nyt laittais,no vaikka tänne :grinning:

MITEN HÖNTSÄÄJÄN ROPPA PYSYY PELIKUNNOSSA?
Torstaina 6.9.2018 klo 18-20, Varalan Urheiluopisto

http://www.harrastehoki.fi/2018/08/16/6-9-2018-kuntoilijan-ilta/

"OHJELMA

Miten palloilulajien valmennus on kehittynyt viime vuosina?
Karri Kivi , päävalmentaja, Ilves-Hockey Oy

Kuinka pysyä pelikentillä pitkään?
Antero Lehto, koripalloilija, Tampereen Pyrintö

Tarvitseekö höntsääjä oheisharjoittelua? Miten harjoittelua tulisi muuttaa kun ikää tulee lisää?
Alkuverkka ja loppuverkka, onko järkeä?

Käytännön vinkit ja harjoitteet ammattilaisilta:

Juha Koskela, fysioterapeutti, Tampereen urheilulääkäriasema (UKK), fysiikkavalmentaja, Liiga-Ilves ja Tampereen urheiluakatemian Varalan valmennuskeskus Aila Sainio, LitM, liikunnanopettaja, Varalan Urheiluopisto

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA!
Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, ja se on tarkoitettu kaikenikäisille kuntoilijoille. Illan aikana saat myös tekniikkavinkit fysioterapeuteilta. Päälle siis mukavat vaatteet ja mukaan sisäliikuntatossut. Muistetaan myös palautuminen – illan pääteeksi palauttava välipalatarjoilu.

Pyydämme ilmoittamaan osallistumisesta viimeistään 3.9.2018 Lyyti"

1 tykkäys

Kävin ostamassa uudet sisäpelikengät. Edelliset olivatkin palvelleet jostain vuosikymmenen alun tietämiltä. Edellisissä ei toki ollut muuta vikaa, kuin muutama sormenmentävä reikä ja parin repeämän aiheuttama löysyys. Joka tapauksessa niissä alkoi olla jo jalkojen ehjänä pysyminen siinä kintaalla, joten eiköhän tämä ollut hyvä päätös.

Poimin samalla uuden säbämailan. Vanha kuulostaa kämmentä vasten siltä, että siellä on jo pari säiettä poikki. Otin nyt kevyen löysän 29:n sillä ajatuksella, että tuollaisella makaroonilla voisi olla kiva hakea lisää potkua vetoihin. Eli taitaa olla ekasta lämäristä poikki.

1 tykkäys

En jaksa aloittaa uutta ketjua…enkä ole lukenut tästä ketjusta kaikkia juttuja. Kysynpä kuitenkin: mitä urheilulajeja olette harrastaneet?

Nuorempana harrastin karatea (vihreä vyö) ja sitten keihäänheittoa omaksi huvikseni. Ihan itse tuli opeteltua heittotyyli, ja lukioaikainen opettaja huomasti heti, että olen heittänyt keihästä ennenkin. Että kai sitä jollakin tapaa oli opittu oikeanlainen tyyli heittää keihästä ihan omin päin. En muista nuoruudesta ennätystäni. Ei se hyvä ollut - alle 40 metriä kuitenkin.

2 tykkäystä

Lentopallo oli päälaji. Pääsin jopa junnuna maajoukkueleirille ja TUL:n maajoukkueeseen. Miesten tasolla kolmossarjaa… Keihäs oli “kakkoslaji” ja siinä monta piirinmestaruutta. Enkka jossain 60m paikkeilla 600g kepillä. Nelossija TUL:n mestaruuskisoissa (voittoheitto tuli lappeelleen ja sitä ei mitattu…) Ja futiksessa pari junnukautta pelasin maalivahtina.

5 tykkäystä

Ei oo Hapalla treenijumia.

"Miehen tavoitteena on 100 hallia ja 100 peliä 20 päivän aikana. Vielä olisi viikko jäljellä ja noin 40 hallia.

– Onhan tämä ollut uskomaton kokemus. Helsingistä Ouluun ovat kaikki suhtautuneet tosi ystävällisesti. Kun ei ammattilaisen ura auennut, tämä nyt on sellainen aikuisen miehen seikkailu, Harri Lammi naureskelee."

4 tykkäystä

Tässä alkaa talvikausi lähestyä loppuaan niin tuota kommentoidaan tätäkin. En alun perin tällä asialla tähän ketjuun tänään päätynyt. Maila on toistaiseksi varmaan aika ehjä, pari kertaa on kyllä vähän rusahtanut. Uutta potkua tuolla ei kyllä varsinaisesti ole tullut, pikemmin taitaa olla hivenen liian löysä. Kesti pitkään, että vaihdoin tämän ykkösmailakseni, ja vaati mm. alkuperäisen lavan (Avox) vaihtamista parempaan ja tutumpaan malliin (jäykkä Block). Tuohan on kevyt maila, mistä osittain johtuu, että nopeat laukaukset lähtee hiukan paremmin. Mutta sitten kun pitäisi laittaa voimaa pallon taakse, etenkin lämäreissä/onetimereissa, niin tuo on kyllä aivan liian löysä.

Siis vanhalla 27:lla lähti varmaan 8 tai 9 kertaa kymmenestä hyvä lämäri, ja tällä lähtee ehkä kaksi kertaa. Tuo on kaksi senttiä lyhyempi, joten olen vähän epäillyt, että onko tuo asennosta sitten kuitenkin kiinni, mutta jotenkin tuntuisi oudolta. Etenkin kun meikäläisellä on tapana painaa lämäreihin sen verran voimaa, että sormissa ei iho kestä. Mistä pääsenkin siihen mihin olin tulossa.

Eli kävin tuossa ostamassa urheiluteippiä, kun olen aiemmin pitänyt jostain syystä laastaria sormessa pelatessani. Ajattelin, että tuolla pysyy vähän roska- ja kustannustehokkaammin sormenpäät paketissa. Ongelma on siis, että meikäläisellä oikean käden keskisormesta, ja jos oikein vetoreeniä tekee niin myös nimettömästä, repeää sellainen about sentin mittainen haava tuohon kynnen pikkusormenpuoleisesta reunasta muutaman millin päähän (eli z-suuntainen haava aikalailla y-suunnassa puoleen väliin ja x-suunnassa oikeaan reunaan). Tämä luonnollisesti syntyy siitä, että kroppa työntää sormen luuta toiseen suuntaan ja mailan grippi lihaa toiseen suuntaan. Ajattelin kysäistä, että onko muilla tällaisia kokemuksia?

Tuo varmaan johtuu liiasta mailanpuristamisesta ja mahdollisesti kuivasta ihosta. Tuskin mikään vitamiininpuutos on, kun ei muuten tule hirveän helposti mitään haavoja.

Ja siis hirveitä pommeja pääsee vetelemään niin harvoin peleissä, että käytännön merkitystähän huonoilla lämäreillä ei ole.

4 tykkäystä

Menee vähän höpinäksi itsellä, varsinaista apukonstia en tiedä… paitsi sitten kovilla jätkillä oli semmosta exelin “karvatsydeemiä” aikoinaan gripissä! Kokeile, tuo 2005/2007 takaisin pelikentille? Duunaat siitä lyhyen version mailaan :smile:

Minulla ei tullut haavaa, mutta jotain ihmeellistä kulumisen tyyppistä kyllä tuli, en tosin laukonut usein (ainoastaan silloin kun maali oli varma). Itse olin tosin puolustuksen “quarterback” ja pelasin urani loppuun raskaalla mailalla ja lavalla, maila pysy jämäkästi kädessä ja se mahdollisti hyvät “käärmeenkielet”.

Tuo varmaan laukovien hyökkääjien ammattitauti. Mulla oli paljon pallotatuointeja joka puolella kehoa, vieläkin näkyy “parketti/matto” ihottumat jaloissa.

Ps. Mulla ei kaiketi enää tuo oikea jalka kestä pelaamista, se on nyt kyllä aika vahva - mutta esim kun vähän liukastelin ja siinä horjuessa korjasin asentoa - tuli ikävä taipumisen tunne tuonne polven tietämille. (2015 leikattiin eturistiside).

3 tykkäystä

Joo ei. Ei. :sweat_smile: Eikös tuo muutenkin ollut enemmän “hikinauha”?

1 tykkäys

Kun ensimmäisen kerran törmäsin samanmoiseen ongelmaan, vedin loppureenit läpi Tapparan tumpuilla. :smiley: Sen jälkeen oon tykännyt pelailla asennushanskojen kanssa.

1 tykkäys

Oli, mutta valokuvamuisti noilta hurjilta kultaisilta ajoilta kertoo, että jotkut käytti alakäden kohdalla tuota karvahässäkkää.

Hei muuten @Virvelia_kainaloon
Ota vaihtoaitioon pieni pyyhe? Auttasko sen kanssa hien kuivaaminen käsistä ja gripistä asiaa.

2 tykkäystä

Ei kait se auttaisi, kun tulisi vaan lisää kitkaa.

Mietin, että tuo mailanpuristaminen voi tulla myös siitä, kun junnuna aika nuukasti vaihtelin grippejä. Toisaalta ei ne kyllä kuluneet samaa tahtia puhkikaan kuin nykyisin. Taitaa sormien teippailu olla pienin riesa.

2 tykkäystä

Noista sählymailojen jäykkyyksistä, niin ite tykkään nykyään pelata mahdollisimman pitkällä ja jäykällä mailalla (ja tää siis ihan sählymailasta puhuttaessa, muutenhan en moisesta mitään tiedä…:grin:), mutta niitä on kovin rajoitetusti tarjolla. Nyt oon muutaman vuoden pelannu Exelin 103cm / 23 mailalla, ja sellaisessa pysynkin jos vaan jostain tulee vastaan kohtuuhinnalla. Aiemmin vakiojäykkyys mulle oli 26, mutta kyllä tuolla jäykemmällä vaan lähtee lujempaa ja tarkemmin, sekä vedot että läpisyötöt.

4 tykkäystä

No niin vätykset, etenkin Tampereella asuvat, näytetään lapsille ja nuorille esimerkkiä.

1 tykkäys

Tänään tuli avattua rastikausi ja tästä se taas lähtee huippukunnon hiominen kohti Jukolaa. Vaikka olen koittanut peruskuntoa pitää talven aikana yllä juoksumatolla 1-2 krt viikko + 1h sulkapalloa per viikko, niin kyllä tuo metsässä juokseminen ja rämpiminen yllättää joka kevät. Ottaa reisiin aivan eri tavalla kuin matolla juokseminen.
Mutta kyllä se tästä…

5 tykkäystä

Löytyykö joukosta muuten geokätköilyn harrastajia ?
Itsellä vaimon kanssa n.5 vuotta takana, rapialla 3100 löydöllä. (6:sta eri maasta)
Satunnaisesti tullut jemmoja etsiskeltyä.

3 tykkäystä

Juuri tuonne Jukola ketjuun tunnustin osallistuvani. Työkaveri tosiaan tuossa kevät talvella pyyteli halukkuutta osallistua kyseiseen karnevaalin ja tuolloin empivästi tuli kyllä vastattua. Vaikka aiemmin en suunnistuksesta hirveämmin ole välittänyt, niin nyt pitää kyllä tunnustaa että jonkin asteinen kärpänen on hieman puraissut.
Antoisaa hommaa kaiken kaikkiaan. Varsinkin se rastin löytämisen tuoma onnistumisen riemu. Vaikka allekirjoittaneen juoksuvauhti ei nyt mikään hirveä ole, niin onneksi kartalla tulee pysyttyä aika tarkasti. Etenemisvauhdit olleet nyt viime aikoina 9-11min/km välimaastossa.
Ai niin ja vaikka Jukola nyt tämän viikon jälkeen on kaluttu, niin iltarasteilla käynti jatkuu 100% varmasti syksyyn saakka. Rovaniemi on my mind…
PS. @Oijennus ja @Ekunkikat muistaakseni ihmettelivät Viialassa hortoillutta Tappara -paitaista miestä, niin se taisin olla minä🤔

6 tykkäystä

Lähes kaksi metriä upeaa askelta.

Tärkeimmät asiat, miksi tykkään lajista…

On vain itsensä kanssa kilpailua ja itsensä voittamista. Ja minä lähden aina nauttimaan tuonne näreeseen.

Ps. Kipitin vastaan raskaasti huohottaen siinä maantien suoralla ja ainoa asia mitä pystyin tekemään oli väkinäinen nyökkäys.

5 tykkäystä

Tästä löytyy erilaisia tekniikkakursseja aikuisille Tampereella, kaveripariskunta kävi nuo kaikki ja kehuivat kovasti.

https://www.uita.fi/uimakoulut-ja-kurssit/tekniikkakurssit

Alkuun niska rasittuu uinnissa, kun päätä kannattelee pystyssä, mutta siihenkin auttaa oikea tekniikka. Mutta uinti sopii mainiosti esim. selkäongelmaiselle kuten minä.

1 tykkäys

Puhuitte tuossa uimisesta jonkun aikaa sitten, nyt näkyy vaan savut keskustelustanne :smoking:

Itsellä oli ollut vähän sama, vaikka vesimies horoskoopiltani olenkin. Pienenä pelkäsin vettä kuin hyeena konsanaan ja olin aivan siis p*ska uimari. Yhtä onneton kuin kanarianlintu tai kivi vedessä. Opin uimaankin vasta 9-luokalla.

Syyt pelkooni oli estonian laivaturma ja toinen pelkoni polveutui kun putosin muksuna spedeilyiltäni Pielisen kesämökin kalliolta. Pudotus oli melko korkea ja selvisin jotenkin ihmeellisesti ehjin nahoin. Muistan valokuvamuistina kun panikoin kuin pupu.

Itsellä on vieläkin huono tekniikka , mutta nyt täytyy kyllä kehua itseä: Tänään liidin kuin motorisoitu hylje ylpeässä näsijärvessämme. Tekniikkani ei mitenkään ole voinut parantua, vaan nyt on tainnut tullut fyysisyyttä ja voimaa sen verran että homma taittuu keveämmin. Uin yleensä niin kauan eri tyyleillä, kunnes hengästyn sopivasti.

8 tykkäystä

En tiiä hemmetti.
Taidan alkaa hurahtaan emännän ohella viherkasveihin.
Tänäänkin piti mennä nyysiin oksa sairaalan rehusta, kun siellä vierailtiin.:grinning:

3 tykkäystä