Virusta tai hemmetin aggressiivinen mainos

Olen kuullut samasta ongelmasta erään toisen sivuston ylläpitäjältä, siellä ei ole käytössä Discourse. Uskon edelleen tämän olevan Googlen AdSenseen liittyvä ongelma.

Edit: samaa ongelmaa näyttää itseasiassa olevan isoillakin puljuilla, ratkaisua ei ole vielä löytynyt.
https://community.imgur.com/t/im-getting-horrible-pop-up-ads-while-using-the-mobile-website-what-is-going-on/13903/58

Ei. Älä ystävällisesti levittele tällaisia arvauksia, joissa ei ole mitään pohjaa.

Valitettavasti AdSensea väärinkäytetään monin tavoin ja Google on ollut hyvin tehoton asioiden parantamisessa. Yksi tapa on esimerkiksi se, että hakkeroidaan jonkun hyvää tarkoittavan mainostajan AdWords tili ja ujutetaan vihamieliset mainokset ja jakeluun. Tämä on valitettavan helppoa, koska ihmisten käyttämät salasanat ovat mitä ovat ja mainostilan ostajia on käytännössä rajaton määrä. Ja muitakin tekniikoita on.

Mainokset kohdennetaan käyttäjään kaiken sen tiedon perusteella joka Google teistä kerää, sisältäen mm. selaushistoriasi, hakuhistoria, käyttämänne päätelaitteet, mitä mainoksia olette joskus klikanneet, sijainti, kieli yms. yms. Tämä selittää miksi ongelma toistuu joillakin, mutta toisilla ei. Tulin nyt taas kokeeksi pyörimään Android laitteella näille sivuille, enkä tälläkään kertaa näe haittamainoksia. Minulle tarjonta on asiallista, sisältäen mm. Ruutu+:aa, serveri palveluita yms., eli varsin hyvin minulle personoitua tavaraa.

Se miksi mainos joillain toistuu nimenomaan täällä on hankalampi kysymys. Yksi selitys voi olla se, että käytte täällä usein ja huijarit katsovat tämän siten otolliseksi maaperäksi levittää juttujaan.

Laittakaa adblocker.

Mites tuo adblockerin käyttö ja näytettävistä mainoksista saatava rahoitus kulujen kattamiseen kättelee isommassa mittakaavassa jos moni alkaa estämään mainosten näyttämisen tällä sivustolla?

Vieläkö tuo palstan alkutaipaleella esitetty pyyntö mainosestäjien käyttämättömyydestä on validi ja onko myös ylläpito sitoutunut noudattamaan tätä käytäntöä?

Mieluummin se kuin jatkuva valitus aiheesta. Jos jollain yksilöllä on ongelmia mainosten kanssa, niin pakkohan asialle on jotain tehdä.

Anteeksi, kyseessä ollut kysymys ei arvaus, pitääkin miettiä jatkossa mitä voi kysyä ja mitä ei.

1 tykkäys

Pahoittelen napakkaa vastausta, mutta kommenttisi sisälsi perusteettoman olettamuksen tai “heiton”, joka ei auta asian ratkaisussa mutta levittää epävarmuutta niinkin kiusallisessa asiassa kuin tämä on. Ns. fear-uncertainty-doubt.

Erikoista, että palstan ylläpito alkaa vähättelemään käyttäjien kokemuksia ja sanomaan, että heidän laitteissaan tai ohjelmissa on ongelma. Tappara.co ei ole ainakaan minun kohdallani eniten vierailemani sivu, joten sillä mainos tuskin ainakaan minuun kohdistuu. Myöskin tuo mainos on hyvinkin geneerinen, eikä liity oikeastaan mitenkään minun selaushistoriaani. Sivun pienemmät mainokset sen sijaan tuntuvat kohdentuvan välillä oman historian perusteella.

Niin tai näin, kyllä asiasta pitää saada keskustella ja spekuloida eri vaihtoehtoja.

Itse en käytä Androidia vaan iPadilla on tullut surffailtua.

1 tykkäys

Missä kohtaa olen vähätellyt? Ongelma ja tilanne on kiusallinen. Siitä olisi päästävä eroon, joten olenkin suositellut ongelmasta kärsiville adblockeria.

Googlen käyttäjäprofilointi on äärettömän monimutkainen ja sisältää dataa eri tietolähteistä. He luovat ihmisistä asiakasprofiileja. En osaa sanoa miksi moni kokee että mainos triggeroituu nimenomaan täällä. Yksi arvaus on se, että meidän kävijäliikenne koostuu 80% uskollisista vakikäyttäjistä, jotka tulevat tänne uudestaan ja uudestaan. Voi myös veikata että huiputuksia kohdennetaan ei-IT asiantuntijoihin, joiden on hankalampi tilanteesta selviytyä. Itse esimerkiksi en ole yhtäkään näistä tapauksista nähnyt, joka tekee ilmiön tutkimisesta tosi vaikeaa. Toisaalta Google kyllä tietää, että pyörin kaikenmaailman web hosting/serveri/ICT-sivustoilla, joten profiilini poikkeaa isosta massasta ja minulle näytetään paljon tämän alan mainoksia.

  • Tein AdSensen asetuksiin pienen muutoksen, joka vaikuttaa mainosten jakeluun. Kommentteja vaikutuksista otetaan vastaan.
  • Kokeilkaas piruuttanne Chromen Incognito (yksityinen selaus) tilaa, tai muun käyttämänne selaimen vastaavaa toimintoa. Toistuuko ongelma edelleen?
1 tykkäys

Ainakin hyökkääjät ovat tasapuolisia, sillä Ilveksellä on havaittu vastaavia ongelmia. Ja sielläkään sivun ylläpitäjä, joka on paljon minua kovempi web-ammattilainen, ei koskaan itse näe mainoksia.

Joo, mulle ei koskaan ole tullut tällä sivustolla haitallista mainontaa. Jos siis Ilveksen ja HIFK:n mainoksia ei lasketa haitallisiksi. Muutenkin aika vähän tulee popuppia puhelimella. Viimeksi eräällä todella suurella sivustolla, jossa oli ilmeisesti muutenkin laajoja ongelmia mainonnan laadun kanssa.

Välillä Googlen mainonta on todellista bruteforcea eli mainoksia sullotaan näkyviin melko yksinkertaisella historialla. Luin jotain keskustelua, joka etäisesti liittyi Aasiaan, eikä mennyt kauaakaan, kun bannerit ehdottivat AirAsialla matkustamista.

Puhelin siis Honor 7, selain Chrome, käyttis nyt Android 6.0.

Itse käytän tätä sivustoa kännykällä, Ipadilla, Tabletilla ja kahdella pöytäkoneella. En ole saanut ikinä yhtään aggressiivista mainosta yhdelläkään laitteella, joten on vaikea tietää, mistä porukka täällä puhuu. Itselläni identtinen käyttäjäkokemus kuin sinulla.

Tästä tuli mieleen, että vanhemmat Androidit (5.x ja varsinkin 4.x) ovat maailmalla isosti häirinnän kohteena, koska niiden tietoturva on kuin emmental-juusto. Eli täynnä reikiä.

Mulla päivittyy ensimmäisten joukossa, koska Google Nexus puhelin. Vaahtokarkki ollut jo pitkään ja niin lävähti kesällä (viesti ylempänä)neabor.zyx ruutuun. En kyllä tiedä mistä se olis voinut tulla, kun en ole pokettanutkaan. :grinning:

Mulla applen iphone ja ipad käytössä ja noi pop upit loppu siihen kun laitoin Freedomin VPNn päälle.

Tuo oli todella laajamittainen globaali hyökkäys.

Feedome ja vastaavat tekevät ainakin kaksi asiaa. Seurantasi vaikeutuu, kun sinusta näkyykin Freedomen IP osoite, eikä omasi. Lisäksi taitavat blokata seurantaa/mainontaa aktiivisesti.

Sama homma täällä. Minullakin on aika ajoin (harvakseltaan) pompsahtanut hyvin aggressiivista mainontaa tullessani tälle sivustolle ja käytän MacBookia/iPhonea. Nämä mainokset ovat olleet sellaisia, ettei niistä pääse klikkaamalla pois, joten olen joutunut sulkemaan koko välilehden.

CHL-kokemusten perusteella Freedome vaikutti niin pätevältä paitsi tekemään näkymättömäksi netissä myös blokkaaman kaiken haitallisen sisällön, että tilasin sen ja tämän jälkeen ei ole vastaavaa mainontaa enää tullut. Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, niin myöskään iOS 10:een päivittämisen jälkeen ei mainoksia ole tullut. En ainakaan äkkiseltään keksi mitään yhteyttä milloin ko. mainontaa olisi tullut, mutta on toki mahdollista, että se olisi tullut mukana jostain muualta. Olen kuitenkin hyvin varovainen sen suhteen, millä sivustoilla vierailen, mutta joskus tulee haeskeltua esim. toimivia streameja vähän sieltä sun täältä.

*E: Eli omalla kohdallani on hyvin mahdollista, että mainokset ovat kantautuneet ko. sivustoilta.

Mulla Androidin 5.1.1 ja selailu Chromella. Ei ole viime vuotisen/kautisen yhden kerran jälkeen tullut näitä agre-mainoksia…

1 tykkäys

HIFK:n uusi mainostempaus? Valtaavat muiden joukkueiden foorumit.

Olet vaan ihan itse käynyt heidän sivuillaan…?:grin:

1 tykkäys

Hmm… Koskahan viimeksi oon HIFK:n/siihen liittyvien sivuilla käynyt. Oiskoha sillon kun Raannan sopimuksen julkasivat.