WebM videot

Kiitos kaikille, tämä on selkeä. Avointa WebM standardia eivät siis tue:

  • Apple Safari (kaikki laitteet)
  • Windows 10 Edge (kaikki laitteet)

iOS laitteilla selaimen vaihtokaan ei auta, koska tietääkseni Apple ei salli ulkopuolisia selaimen engineita, vaan iOS Chromekin on itseasiassa vain uusin kuoriin paketoitu Safari.

Hyvä tietää, kiitos vastanneille.

1 tykkäys

Eikä myöskään Apple iPad Airilla pyörivä Chrome.

Luetaan niitä kirjoituksia. :wink:

2 tykkäystä

Macbook Air ja Firefox toimii, mutta ääntä ei saa päälle. Saako sinulla?

Toi mun käyttämä webm-hostaaja ei tue ääniä, eli ei ole vikaa siellä päässä.

Asia selvä :+1:

Sellainen huomautus vielä, että aion tehdä noita klippejä jos siltä tuntuu vaikka Apple-miehet ei niitä näkisikään. Kyseessä on tosiaan avoin mediastandardi ja jos on pakko hypätä sellaisen valmistajan kelkkaan joka ei noita standardeja tue niin voi voi.

Kantsii vielä koittaa asentaa App Storesta VLC, sen pitäisi ainakin OSX:ssä lisätä Safariin plugari joka osaa näyttää tuo videot.

3 tykkäystä

Hups, @Oijennus tosiaan mainitsi asiasta. :astonished: Vetoan siihen että mulla oli kiire käyttämään tukkäysnappia!

Op3 ja Chromella toimii.

Viittasin omaan kommenttiini, kirjoituksesi yläpuolella, jossa kerron kuinka iOS Chrome ei itseasiassa ole Chrome :stuck_out_tongue: Mutta se siitä.

@bastardo Joo, en hae tällä mitään WebM käyttökieltoa, vaan alkoi asia kiinnostamaan yleisellä tasolla. Formaattia tukevilla laitteilla (Androidit, PC Chrome/Firefox) nuo toimivat hyvin ja tuo playeri upottautuu nätisti viestiin. Nämä käyttäjät edustavat kuitenkin yli 80% markkinaosuutta.

iOS workaroundi olisi kyllä hyvä keksiä, joten nettinörtit tutkimaan asiaa ja raporttia tänne kun selviää.

:astonished: Mitenhän mä en huomannut niitä? Oonko mä tulossa sokeaksi… Pahoittelut aiheuttamastani sählingistä…

Joo, Discourselle peukku, että osaa skaalata noi webmit viestiin. Reso on kuitenkin 720p ja olen nähnyt sellaisiakin foorumeita jotka eivät noita osaa ilman puukotusta skaalata.

Discourse kehittäjillä on jopa suoraa yhteistyötä/yhteydenpitoa tuo Gfycat -palvelun kanssa, eli sitä voi pitää virallisesti tuettuna alustan näkökulmasta.

1 tykkäys

Mää onnistuin avaan ton iPhonella seuraavasti:

Selaimella iCabMobile painaa videosta pidempään ja valitsee vaihtoehdon avaa VLC-playerilla.

Voi myös tallentaa selaimeen ja sieltä ladatuista, avaa ohjelmalla ja vaihtoehdoista VLC-player.

5 tykkäystä

Teen eläinkokeen, näkeekö iOS-ihmiset selaimessa kun Repo vetää Lambergia lättyyn?

9 tykkäystä

Hyvin näkyy iOS:n Safarilla :ok_hand:

2 tykkäystä

Myös Chromella toimii :ok_hand:

1 tykkäys

Ok, koitan muistaa laittaa nuo mp4:nä jatkossa.

Vaihdoin muutaman viimeisimmän videoformaatin, jos ylläpito haluaa noita jostain syystä fiksata niin näyttää menevän ihan linkin päätteen vaihtamalla webm → mp4.

3 tykkäystä

Toimii.
Hyvä uudistus ja siitä kiitos!

Hyvin toimii Firefoxilla.

Kannattaa myös kokeilla videot kierrättää Streamablen kautta. Se toimii itsessään kuin junan vessa ja Discoursen kanssa se vasta pelaakin. https://streamable.com/

1 tykkäys