Yhteisöpeli: Lyyran ryöstö; toimarit kokouksessa -ilmoittautuminen

Ja tapahtui niinä päivinä, että Keisari Outolalta kävi käsky, että kaikki Lyyran joukkueet oli verolle pantava. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Roku Kivilahden ollessa Lyyran toimitusjohtaja.

“Herra Outola, miksi tämä kokous ja miksi juuri Koirakuunkadulla?” " No mun siskonpoika opetti mut käyttään sellaista kuin internet. Katselin siellä nättejä tyttöjä kunnes päädyin salaiseen norjalaiseen Thor verkkoon. Huomasin siellä olevan myynnissä kolme kappaletta Lyyran siis mun kruunu jalokiven osakkeita. Soitin Rokulle ja käskin pukea toimarit kokohaarniskaan ja saapumaan Koirakuunkadulle." “Miksi juuri Koirakuunkadulle?” “Seinillä kun on korvat, tämä on ainoa paikka maailmassa josta ei tietoja vuodeta kuin maanantaisin, joten meillä on seitsemän päivää aikaa löytää syylliset”

Pikkuhiljaa haarniskaan pukeutuneita hahmoja alkaa saapua paikanpäällä. Mutta kuka on kuka? “Herra, haluatteko kommentoida kokousta?”

“Tärkeetä, tärkeetä, det är allt jag kan säga”

“Hei, voidaanks nyt katsoo videoita”

“Kutsu oli kuin miekan isku selkään”

“Ai nyvvai, jaa määvai?”

“Tua noinnii, Ruutu+ pitäis saada pyörittään tätä hommaa”

“Emmääny tiärä. Oletko muuten nähny tolppaa missään, iski kauhee pissahätä”

“Moomma täällä mistä nyt oonkaan sitä mieltä, notta oomma etelähetelmät pistetty aisoihin ennenkin”

“Ookkonää toimittaja, haluakkonää poikkaria”

“Mää pyöritän miljardin pienestä ja sää tuut kyseleen tyhmiä. Ota sää tää mun haarniska, ni mää voin kysellä välillä”

“Herra, herra, te sentään vaikutatte täyspäiseltä saanko sivistyneen sanasen?”

“Noo, päästin pojat lomille ja sanoin että mennään eteenpäin. Otetaan syylliset kiinni ja pistetään ne ylämummoon”

Ovet sulkeutuvat, hiljaisuuden verho laskeutuu. Yksinäinen tähti taivaalla tuikkii muita kirkkaammin, vai onko se sittenkin satelliitti. 14 oletettua haarniskapukuista on sulkeutunut syvään hiljaisuuteen, vain “saatanan tunarit” kaikuu korvissae ennenkuin ovet sulkeutuvat.

Mutta missä on kaksi toimaria? Teitä kaivataan vielä… Saa ilmoittautua.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 3-4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan soluttautujien keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä. Myöskään muiden, kuin pelijohtajan viesteistä tykkääminen, on tippuneilta kielletty.

Yö kestää noin vuorokauden. Yön aikana yksi soluttautuja lähettää yksityisviestein pelinjohtajalle sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen, jonka soluttautujat valitsivat. Hän tippuu, eikä hän saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Tästä eteenpäin tämän ohjeen päivällä ja yöllä tarkoitetaan pelin päiviä ja öitä.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki , esimerkiksi ++tatesulo . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä. Eniten ++ -ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain, ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saa keskustella vain, ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Uutena sääntönä myös se, että tippuneet eivät saa tykätä peliketjussa muista, kuin pelinjohtajan viesteistä. Tästä on poikkeuksena kolme soluttautujaa, jotka saavat (ja heidän kannattaakin) pitää yhteyttä erikseen yksityisviestein esimerkiksi strategian muodostamiseksi ja päätettäessä kunakin yönä tiputettavaa pelaajaa. Samoin niille hyviksille joiden rooliin kuuluu keskinäinen keskustelu, se on sallittua (ilmoitettu yksityisviestillä). Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta . Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelaajamäärä on yhteensä 15, joista 3 pahishahmoa ja 11 hyvishahmoa. Lisäksi 1 hahmo edustaa kolmatta osapuolta.

3 soluttautujaa (pahis)

Nämä soluttautujat pyrkivät sabotoimaan hätäkokousta. He pyrkivät esittämään tuiki tavallisia toimiusjohtajia päivisin, ja saavat luvan keskustella yksityisviestein keskenään. Öisin he lähettävät sen pelaajan nimen pelinjohtajille, jonka haluavat tiputtaa. Pelinjohtajien tulee tietää täsmällisesti, kuka soluttautuja on se, joka on lähtemässä yölliselle tiputusretkelleen, sillä se vaikuttaa pelin muiden roolien toimintaan.

2 Hiilteiset (hyvis)

Jurmo ja Jonne Hiilteinen, kansainvälistäkin menestystä hankkineet iki-Tuppurut jotka ovat joutuneet eri seuroihin, mutta pitävät visusti yhtä edelleen. Hiilteiset saavat koko pelin ajan keskustella yksityisviestein keskenään. He myös tippuvat aina yhdessä, eli jos toinen äänestetään ulos tai tiputetaan yöllä, myös toinen lähtee. Muuten he toimivat samalla tavalla, kuin tavalliset toimitusjohtajat.

1 asiantuntija (hyvis)
1 analyytikko (hyvis)

Jääkiekkoasiantuntijalle ja entiselle maajoukkuepelaajalle on hyvin tärkeää, että suomalainen jääkiekko pysyy Euroopan huipputasolla. Rakkaudesta lajia kohtaan hän on osallistunut hätäkokoukseen ja päättänyt saada ainakin osan soluttautujista nalkkiin. Niinpä hän hiippailee öisin tutkien paikkoja ja etsien mahdollisia johtolankoja. Asiantuntija lähettää joka yö pelinjohtajille valitsemansa nimen, ja saa tietoonsa onko kyseinen pelaaja hyvis vai pahis. Jos hän kysyy Jellonaprinssiä, hän saa myös vastaukseksi pahiksen, vaikka Jellonaprinssi ei sitä oikeasti ole.

Jääkiekkoanalyytikko on matkustanut kokoukseen yhdessä asiantuntijan kanssa. Myös hänelle on hyvin tärkeää, että soluttautujat saadaan hyvissä ajoin pois kokouksesta. Analyytikko toimii muuten täysin samalla tavalla kuin asiantuntija, paitsi pelinjohtajat arpovat nopalla hänelle vastauksen öisin. Nopan silmäluvuilla 1–4 hänelle vastataan hyvis ja silmäluvuilla 5–6 pahis.

Asiantuntija ja analyytikko saavat kumpikin ennen pelin alkua viestin, jossa lukee “Sait näkijän roolin”. Kumpikaan näkijän roolin saanut ei siis voi olla varma saiko asiantuntijan vai analyytikon roolin. Asiantuntija ja analyytikko eivät tiedä toistensa henkilöllisyyksiä.

1 kilpailutoimenjohtaja (hyvis)

Lyyran kilpailutoimenjohtaja on tietysti mukana hätäkokouksessa. Kilpailutoimenjohtaja toimii roolinlukitsijana. Hän valitsee joka yö yhden pelaajan, joka ei voi sinä yönä käyttää erikoisvoimaansa / pudotuskykyään. Kilpailutoimenjohtaja ei pysty lukitsemaan saman pelaajan kykyjä kahtena peräkkäisenä yönä, eikä pysty lukitsemaan itseään. Poikkeuksena on Norjan koutsi, jonka kykyä ei kilpailutoimenjohtaja pysty lukitsemaan.

1 Norjan koutsi (hyvis)

Suomalainen, joka on valmentanut Norjan maajoukkuetta jo pitkään. Aloittaa pelin hyviksenä: osallistuu kokoukseen suomalaisen jääkiekon puolesta, mutta jos soluttautujat iskevät häneen yöllä, he lahjovat hänet puolelleen. Tällöin Norjan koutsista tulee tavallinen soluttautuja, ja hän saa keskustella yksityisviestein yhdessä muiden soluttautujien kanssa. Norjan koutsille on sattunut juuri ennen kokousta tapaturma, jossa hän on menettänyt muistinsa. Hän ei siis muista kuka on ja luulee aluksi olevansa tavallinen toimitusjohtaja. Kun Norjan koutsi tippuu pelistä, hänen henkilöllisyytensä ja putoamishetkellä ollut puoli (hyvis/pahis) paljastetaan. Norjan koutsi voittaa sen puolen kanssa, jota edustaa pelin päättymishetkellä. Kilpailutoimenjohtaja ei pysty lukitsemaan Norjan koutsia, jos kilpailutoimenjohtaja lukitsee Norjan koutsin samalla kun soluttautujat valitsevat hänet yöpudotukseen, hänestä tulee soluttautuja.

Jellonaprinssi (kolmas osapuoli)

Jellonaprinssi haluaa kovasti luopua haarniskastaan, mutta niin hyvikset kuin pahiksetkin karttavat häntä eikä hän millään saa haarniskaansa kaupaksi. Jellonaprinssin tavoitteena on tippua päivällä, jolloin hän liittyy automaattisesti pelin voittajajoukkueeseen. Jos hän tippuu yöllä tai jää pelin lopussa jäljelle, hän häviää pelin. Asiantuntija näkee Jellonaprinssin pahiksena. Jellonaprinssi ei vaikuta roolillaan hyvisten ja pahisten suhdelukuun: mikäli jäljellä on 2 pahista, 2 hyvistä ja Jellonaprinssi, pahikset voittavat, koska heitä on yhtä paljon, kuin hyviksiä.

5 tavallista toimitusjohtajaa (hyvis)

Nämä tavalliset toimitusjohtajat muodostavat suurimman osan kokoukseen osallistujista. He yrittävät napata soluttautujat päivisin kiinni, ja nukkuvat öisin.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes soluttautujia on saman verran tai enemmän, kuin hyviksiä (soluttautujat voittavat), tai, kunnes kaikki soluttautujat on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2-3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtaja

Tatesulo ja Bilbo toimivat yhdessä pelinjohtajina, jotka arpovat ja jakavat roolit yksityisviestein, kertovat päivien päättymisajat, laskevat äänet ja kertovat tippuneen roolin. Meille myös soluttautujat lähettävät yksityisviestein sen nimen, kenet haluavat yöllä tippuvaksi, ja erikoishahmot omaan toimintaansa liittyvät nimensä.

Uudet säännöt aiempiin peleihin verrattuna

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa tottakai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pelissä mukana olevat pelaajat:

Acetho
Casperi
Armas
Derek
Virvelia_kainaloon
Horna
Varilasit
Wrathchild
Mustis
Jopeti
Joonatan
Nellisi
mazzus
Treppu
louskutin

14 tykkäystä

Tähän kannattaisi ehkä lisätä vähän tietoa mitä peli käytännössä tarkoittaa, jos tätä lukee sellaisia jotka eivät ole pelanneet tai seuranneet aiempia pelejä.

4 tykkäystä

Haluatko vaihtelua hiusväriisi? Ei hätää, yhteisöpeli harmaannuttaa sinut nopeammin kuin uskotkaan, olettaen että omistat vielä hiuksia pelin jälkeen.

2 tykkäystä

Onhan täällä taas, että tippuneet hyvis pelaajat saa tehdä keskustelun ja sielä spekuloida keskenään? Oli hauskaa luettavaa noin viimepelissä jälkikäteen ja jos sattuu tippuun niin siinä saa heittää omia mielipiteitä silti :smile:

4 tykkäystä

Kyllä on ehdottomasti. Avaamme sen jos/kun soluttautujat onnistuvat tiputtamaan jonkun. Ketjulla on oma analysoida sivusta katsojana, selviää hyviksille tippuessa.

4 tykkäystä

Teen saman ehdotuksen kun johonkin aiemmista peleistä – tee avausviestistä wiki ja lisää siihen kohta johon ilmoittaudutaan. Halukkaat voivat laittaa nimensä suoraan listaan.

2 tykkäystä

Piti muutaman kerran lukea, että tajusin etten siltikään tajunnut ihan täysin tuota lausetta.

4 tykkäystä

Ei siinä itseasiassa ole kuin yhden kirjaimen virhe varsinaisesti.

1 tykkäys

Saisko listan jo mukana olevista, ja milloin alkaa? Kauan odotellaan??

Peli alkaa huomenna, ellei toisin mainita :slight_smile: Peli on nyt suunniteltu valmiiksi niin, että pelaajamäärä on 15 pelaajaa. Vielä siis mahtuu yksi pelaaja mukaan.

6 tykkäystä

Joku uusi voisi nyt rohkaistua hyppäämään peliin. :slight_smile:
Toki konkareitakin on vielä jäljellä, mitäs sanoisi esimerkiksi viime pelin soturi @Tilhi ?

7 tykkäystä

++

@Joonatan
@Nellisi
@mazzus
@Treppu

Nyt pitäisi olla 14 pelaajaa listassa. Yksi vielä mahtuu.

1 tykkäys

Ilmottaudun, jos pitää.

1 tykkäys

Näin etukäteen kerrottakoon, että peliin on tulossa viisi uutta erikoisroolihahmoa, joita ei ole ennen näissä peleissä nähty, muun muassa kolmas osapuoli joka ei ole hyvis eikä pahis ja kaksi näkijää, pienellä twistillä :slight_smile:

4 tykkäystä

Olet mukana listassa. Katso viesti ylempää.

1 tykkäys

Hauskaa triviaa tähän pelin alkulämpöihin (alkais jo):

  • Bilbo on pelannut peräti neljässä pelissä, mutta hänellä on vasta kuusi pelipäivää takanaan.
  • Horna on pelannut yhdessä pelissä, mutta pelasi siinä peräti seitsemän pelipäivää - enemmän siis, kuin Bilbolla on takana yhteensä neljässä matsissa!
  • Myös Virvelia_kainaloon on pelannut neljässä pelissä, ja hänellä on yhteensä peräti 17 pelipäivää takana.
  • Sama herra (Virveli) pitänee myös erikoishahmoennätystä; hänellä on ollut jonkinlainen erikoisrooli kolmessa neljästä pelistä; joskaan kertaakaan ei ole ollut pahis.
  • Derek puolestaan on ollut kolmessa pelissään joka kerta täysin tavallinen hyvistavis - joskin hän oli vain pikavisiitillä toisessa pelissä Dillingerin tilalla.
10 tykkäystä

Lueskellut aiemmat yhteisöpelit läpi, joten voisin tulla mukaan. Siis jos vielä mahtuu. Ei aiempaa kokemusta, mutta hauskalta on vaikuttanut.

10 tykkäystä

Tervetuloa!! kai tähän pitää liittää varoitus, peli saattaa aiheuttaa addikoitumista. Uskon ettet kadu kuitenkaan.

1 tykkäys

Sen verran addiktoiduin jo aiempien pelien lukemisesta, että mietin jo aiemmin osallistumista, mutta nyt lomalla paremmin aikaa. Innolla mukana :relaxed:

3 tykkäystä

Hienoa. Nyt on osallistujamäärä täysi, suljen ketjun.
Edit. Siis en sulje ketjua vaan ilmoittautumisen.

4 tykkäystä