Yhteisöpeli XVIII: Aurinkomatka Pattayalle - ilmoittautuminen

Muistakee äänestää pelin alkamisen aikastamisesta :point_up_2::slight_smile:

1 tykkäys

Antaa tulla vain.

Kenellä oli kenellä ei.

1 tykkäys

Roolit on arvottu! :slight_smile:

5 tykkäystä

Heti vaan jakoon ja peli käyntiin aamulla :rofl::rofl:

Terveisin,
Lievästi malttamaton

1 tykkäys

Olisiko Baba Nest valittu meille sivustaseuraajille ja pudonneille sopivaksi paikaksi seurata peliä?

Vähän kaukanahan tuo on, muttei lähempänä ole parempaa :smiley:

4 tykkäystä

En lähde äänestään, ihan sama, voitan kuitenkin.

6 tykkäystä

Sopii :slight_smile: oikea paikka kisastudiolle!

1 tykkäys

Jos aloitellaan huomenna, niin hahmot jaetaan pelaajille yksityisviestein noin klo 18 :slight_smile: Olkaa paikalla!

4 tykkäystä

Vaikka en peliin osallistu kai, pudonneiden ketjuun pääsen?

1 tykkäys

Tottakai :+1:t2: Pääsette spekuloimaan @Nellisi @Petri ja @Wrathchild kanssa. :blush:

1 tykkäys

Mitä ? Eikö @Wrathchild oo mukana, kehen mää ny luatan :scream:

4 tykkäystä

Pelinjohto on ainut luotettava… :grin:

1 tykkäys

Minuun voi luottaa. :smiley:

2 tykkäystä

Tässä vielä säännöt yms etukäteen luettavaksi :slight_smile: Tämä tulee myös aikanaan peliketjun alkuun. @Ilves1931 @Whimsy

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset (poislukien Lentokapteeni & Matkanjohtaja; ks. pelihahmot .)

Pelissä on mukana nyt myös kolmannet osapuolet (ks. pelihahmot). He pelaavat pelin sisällä vastakkain ja pyrkivät putoamaan ennen toista. Voittajan jälkeen myös hävinnyt osapuoli putoaa pelistä. Heillä on myös oma keskustelu yksityisviestein. Apinaveistos kiertää myös heillä.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 2-4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä peliketjussa.
Mikäli eniten ääniä saaneella pelaajalla on hallussaan apinaveistos, putoaa toiseksi eniten ääniä saanut pelaaja.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Myös kaikki hyvikset ja pahikset, joille arpaonni on osunut, kertovat yönimensä yön aikana. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Pelistä pudonneille avataan keskustelu, jossa voivat keskustella pelistä muiden pudonneiden kanssa.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Bilbo . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki , esim. -Bilbo . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Tp2 on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

6 tykkäystä

Ja laitelkaa yksityisviestiä pelin aikana pelinjohtajille (eli @Bilbo ja @tp2) jos tulee mitä vaan kysyttävää. He ovat kaikkien pelaajien tukipilareita, joilta voi vapaasti kysellä kaikkea.

5 tykkäystä

… koska pelin alettua muihin ei voi luottaa… :slight_smile:

Ehkä säännöistä korostettuna vielä se, että pelistä ei saa puhua kuin peliketjussa tai pelinjohtajille yksityisviestein. Ellei hahmollasi ole kykyä puhua joidenkin pelaajien kanssa, mutta pelinjohtajat ilmoittaa sitten näistä ja hoitaa yksityisviestiketjut.

Miten päätitte? Meinaan jos alkaa jo illalla niin jätän osallistumatta “Opi curlingin salat muutamassa minuutissa” kurssille.

1 tykkäys

Valtaosa kannatti pelin alkamista tänään, joten sillä mennään. Muistakaa tosiaankin olla paikalla klo 18.

1 tykkäys

Ei välttämättä onnistu, mutta koetetaan tämän päivän puolella kuitenkin.

4 tykkäystä