Yhteisöpeli XVIII: Aurinkomatka Pattayalle -peliketju

Onko sinulla kylmä niin sisäisesti kuin ulkoisesti? Kyllästyttääkö ainaiset lumityöt ja vaimon nalkuttaminen? Ei hätää! Meillä on sinulle juuri oikea ratkaisu tähän ongelmaan! Lähde Keihäsmatkoilla Thaimaan lämpöön ja vietä rentouttava aurinkoloma tropiikin lämmössä ja huuhtele murheet 5 tähden Pattaya Golden Drems hotellin ylellisessä ravintolassa. Matkaan lähdetää helmikuun 6.päivä ja lennolla mukanasi on itse Kalevi Keihänen!

Tämän Keihäsmatkojen mainoksen huomasi varsin moni innokas matkailija. Matka myytiin loppuun, olihan hinta noin puolet muihin kilpailijoihin verrattuna…

Koneessa on varsin innostunut tunnelma. Kalevi on chinchillaturkissaan eturivissä, hänellä on aito thaimaalainen apina olkapäällään. Lentokapteeni Börje Ylä-pilvi kuuluttaa tutut värssyt “boarding completed”, “cabin crew, take your seats”. Seuramatkailija Raimolle matkustaminen Thaimaahan on tuttua hommaa. Raimo lähtee reissuun aina noin 3 kk välein.

Osa matkustajista pohtii, että saakohan lennolla Kihniön kipakkaa vai joudutaanko tyytymään mustikkamehuun… Osa taas odottaa rannoille pääsyä ja osa taas pääsyä kuuluisalle Walking streetillä. Apinat seikkailevat osan matkustajien puheissa.

Huhu kertoo, että lennolla on myös artisteja…

Takarivillä nuori herra selaa hotellin kuvia tabletistaan ja toteaa… “Hei tsekkaa nyt nää. Mikä tässä voisi muka mennä pieleen…?”

Matka alkaa, oletko valmis?

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset (poislukien Lentokapteeni & Matkanjohtaja; ks. pelihahmot .)

Pelissä on mukana nyt myös kolmannet osapuolet (ks. pelihahmot). He pelaavat pelin sisällä vastakkain ja pyrkivät putoamaan ennen toista. Voittajan jälkeen myös hävinnyt osapuoli putoaa pelistä. Heillä on myös oma keskustelu yksityisviestein. Apinaveistos kiertää myös heillä.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 2-4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä peliketjussa.
Mikäli eniten ääniä saaneella pelaajalla on hallussaan apinaveistos, putoaa toiseksi eniten ääniä saanut pelaaja.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Myös kaikki hyvikset ja pahikset, joille arpaonni on osunut, kertovat yönimensä yön aikana. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Pelistä pudonneille avataan keskustelu, jossa voivat keskustella pelistä muiden pudonneiden kanssa.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Bilbo . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki , esim. -Bilbo . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty . Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Tp2 on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelin hahmot:

Lukekaa hahmokuvaukset tarkasti!

Hyvikset 11 kpl:

Lentokapteeni, Börje Ylä-pilvi hänellä on kyky selvittää öisin aina yhden pelaajan hyvyys / pahuus. Yönimen antamisen jälkeen, hän saa vastaukseksi joko :+1: hyvis, tai :-1: pahis. Hän saa käydä myös keskustelua Matkanjohtajan kanssa omassa ketjussaan. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkasti.

Matkanjohtaja, Kalevi Keihänen on ”syvästi rakastettu” matkanjohtaja, joka on järjestänyt yhtiönsä kautta tämän aurinkomatkan. Mikäli hän putoaa päivällä, viimeiseksi häntä äänestänyt hukkuu suruunsa ja joutuu kotimatkalle. Mikäli pahikset pudottavat hänet yöllä, tulee suruaika peliin, joka tarkoittaa sitä, että seuraavaksi tulee heti seuraava yö ja normaalit yön toimet alkavat. Hän saa käydä keskustelua Lentokapteenin kanssa omassa ketjussaan. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkasti.

Veljekset Jaakko ja Taisto Parantainen ovat sattumalta päätyneet samalle reissulle, eivätkä tunne toisiaan, koska heidät erotettiin lapsina. Näin ollen he eivät keskustele keskenään peliketjun ulkopuolella. Mikäli toinen heistä putoaa äänestyksen kautta päivällä, tai yönimettynä pahisten toimesta yöllä, joutuvat molemmat veljeksistä Hotellin omistajan toimistoon, jossa putoaja ratkaistaan noppaa heittämällä (1-6). Pienemmän silmäluvun saanut putoaa pelistä. HUOM! Nopan heittoon ei päädytä, mikäli putoaminen tapahtuu matkanjohtajan äänestämisen tai seuramatkalaisen nimeämisen johdosta. Apinaveistos suojaa nopan heitossa, mikäli se jommalla / kummalla veljeksistä on. Pelaajille ilmoitetaan “tavallinen hyvis”, koska sukulaisuus selviää vasta pudotustilanteessa.

Seuramatkalainen, Raimo ”Thaimaan tiikeri” Virtanen seuramatkalainen hakee matkoiltaan seuraa ja mikäli hänet äänestetään pois päivällä, niin hän saa valita kotimatkallensa seuralaisen. Seuralaiseksi valittu putoaa myös pelistä pois. Mikäli pudotus tapahtuu yöllä, lähtee Raimo tyhjin käsin kotisuomeen. Saa tietää roolinsa tarkasti. HUOM! Apinaveistos ei suojaa seuramatkalaisen kutsua kotiin. Mikäli apina on kutsutulla hallussa, poistuu Apinaveistos pelistä.

Radioamatööri, Micke-Max Aalto on innoissaan uudesta harrastuksestaan. Harrastuksensa vuoksi hänellä on mahdollisuus säätää radionsa taajuus siten, että pahiskeskustelu katkeaa yhden pelipäivän ajaksi. Pelaaja ilmoittaa pimennyksestä pelinjohdolle yöllä. Aikaisintaan ensimmäisenä yönä. Saa tietää roolinsa tarkasti. Kyky on kertakäyttöinen.

Tutkimusmatkailija, Seppo Kolo on lähtenyt tutkimusmatkalle Pattayalle. Tutkimuksen aihe on “suomalaiset ulkomailla”. Hän saa valita itsellensä keskustelukaverin toisena ja kolmantena pelipäivänä. Keskustelutoveri ilmoitetaan pelinjohdolle yön aikana. Hänelle ilmoitetaan rooli aluksi “tavallinen turisti”. Saa tietää oikean roolinsa ensimmäisenä yönä.

Turistit 4 kpl tavallisia hyviksiä ilman kykyjä.

Pahikset 4 kpl:

Huumeparoni, Chonrak Gonboo on paikallinen, 16 rikkain henkilö Thaimaassa. On lainannut rahaa Kaleville saamatta niitä takaisin. Jotain on siis keksittävä… Saa tietää roolinsa tarkasti ja osallistuu pahiskeskusteluun.

Hotellin omistaja, Michael Syväsalmi On Pattaya Golden Dreams Hotellin omistaja. On samalla huumeparonin liikekumppani. Tekee kaikkensa, että Keihäsmatkojen viikko menisi mönkään. Hän lavastaa joka yö yhden valitsemansa hyviksen ja mikäli lentokapteeni kysyy tämän lavastetun pelaajan yönimenään, saa hän vastaukseksi :-1: pahis. Samaa pelaajaa ei saa lavastaa peräkkäin. Saa tietää roolinsa tarkasti ja osallistuu pahiskeskusteluun.

Baarimikko Ron-Ram Sanun on baarimikkona hotellissa ja elämänsä velkaa hotellin omistajalle. Hän on toinen pahisveljeksistä. Mikäli toinen veli äänestetään pois, putoaa myös toinen veli pelistä. Saa tietää roolinsa. Saa osallistua pahiskeskusteluun. Saa tietää veljensä henkilöllisyyden ensimmäisenä yönä.

Allaspoika Ran-Rom Sanun on allaspoikana hotellissa. Hän suorastaan vihaa turisteja, mutta jostain palkka on ansaittaiva. Hän on toinen pahisveljeksistä. Mikäli toinen veli äänestetään pois, putoaa myös toinen veli pelistä. Saa tietää roolinsa. Hän työskentelee altaalla, joten hänellä ei ole ole mahdollisuutta osallistua pahiskeskusteluun, eikä tällöin voi osallistua yöpudotuksiin. Hän ei alkuun tiedä veljensä pahiskuvioista, joten hänellä ei ole ensimmäisenä päivänä tietoa muista pahiksista. Saa tietää yhden pahiksen / yö. Ensimmäisenä yönä saa tietää veljensä henkilöllisyyden.

Kolmannet osapuolet 2kpl:

Pattayalla asuu kaksi henkilöä, jotka ovat turvottaneet aivonsa enemmän tai vähemmän paikallisilla herkuilla (Singha ja Chang). He ottivatkin vedon, jossa voittaja on se, kumpi saa itsensä juhlittua ensin “pois pelistä”. Tätä vetoa tuskin kukaan muu ymmärtää, mutta heille tämä on elämää suurempi asia. Suorastaan Suomi vs. Ruotsi maaottelu! Heidän pelinsä päättyy, kun toinen heistä voittaa (häviää vedon). Hahmot saavat tietää roolinsa ja toisensa tarkasti. Lisäksi heillä on oma keskustelu.
Apinaveistos voi päätyä myös heille. Lentokapteeni näkee heidät pahiksina.

Jorma "team Finland, Hän on varma menestyksestään tässä kisassa. Eihän “ruottalaiselle” voi hävitä!

Pår-Gustaf "team Sweden, , Ruotsissa osataan juhliminen paremmin, kuin Suomessa, onhan meillä myös Ikea ja lihapullat!

TOTEEMIESINE: Apinaveistos “Monkey head”. Apinaveistos on kiertävä esine, joka suojaa omistajaansa aina yhden pelipäivän, sekä yön (pois lukien ks.seuramatkalainen). Yöllä pelinjohto arpoo veistokselle uuden haltijan. Veistos ei voi olla samalla pelaajalla kahta kertaa.
HUOM Jos eniten ääniä saanut pelaaja pitää hallussaan apinaveistosta, niin toiseksi eniten ääniä saanut pelaaja putoaa pelistä pois.

Pelaajat: 17 kpl

  • Casperi
  • Tonza
  • Jopeti
  • Nuti
  • Koo
  • Armas
  • Louskutin
  • Veteraani
  • Mazzus
  • Joonatan
  • Hakkuri
  • Acetho
  • Whimsy
  • Horna
  • Tapparapojat55
  • Mustis
  • Ilves1931

Yöjärjestys:

Yönimeäminen tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:

  • Lavastaja
  • Lentokapteeni
  • Pahisten yönimeäminen + muut
  • Apinaveistoksen siirtäminen (arvonta)

Peli alkaa nyt ja ensimmäinen päivä päättyy keskiviikkona klo 20.00.

6 tykkäystä

Eka!

Hähäää Koo!!

1 tykkäys

Lähdetään reippaasti liikkeelle ennen kuin mazzus ehtii.

++mazzus

2 tykkäystä

Sinä mokoma. ++Jopeti. Ketale. Turjake.

Juhuu vain kaikki. Saakos täällä olla ilman paitaa?

Se on Casperiiiiii!

Hitto Pattayalla, tiäksää hä!

Jaa sinä taidat olla se kaveri, joka rokkaa sukkasandaalikombolla?

Ihan vaan näin äänestyskäyttäytymisen perusteella.

Pelkät sukat, sandaalit ja vyölaukku. Convoy Finland on saapunut Thaimaaseeseen.

2 tykkäystä

Hitto täällä on kuuma! Taidan istuskella tuolla hotellin ilmastoidussa respassa. Tulkaahan jutulle kun kerkiätte.

Tuleeks joku rannalle rakentelemaan hiekkalinnoja?

Voidaan uidakin, jahka muistan mihin laukkuun pakkasin Borat-uimapukuni.

1 tykkäys

snorkkelit päällä ja valmiina käymään ranta tarkastuttamassa. Jopetikin näköjään sinne päin suuntaamassa!

1 tykkäys

Voin tulla. Lapion pakkasin mukaan, mutten kerro, mihin.

1 tykkäys

Täällä ollaan. Fengshui kaikille!

1 tykkäys

Hirvee olo, enkä muista lennosta mitään. Jotenkin olin unohtanut, että ei saa omia viinoja koneeseen ja jouduin vetään eurokossun turvatarkastuksessa huikalla huiviin. Lähtöportin vielä muistan, mutta seuraava muistikuva onkin, kun vieruskaveri herätti määränpäässä. Mistä saa kaljaa?

3 tykkäystä

Lämmintä piisaa. Onneksi on peililasit niin voi altaalla makoillessa tarkkailla muiden puuhia.

Täällä ei ainakaan tule kylmä. Uskonnollisena ihmisenä aloitan heti auringonjumalan palvonnan. Uimassakin täytyy jossain vaiheessa käydä, vedessä tunnen aina olevani kuin… kala… vedessä.

Osuiko ensikertalaiselle heti pahisrooli, vai pääsetkö laskettelemaan vapautuneemmin hyviksenä?

Peililasit ovat tosi hyvät pokerissa. Toiset eivät näe silmiäsi.

1 tykkäys

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin…
Mitäs tää on? Chang? Menettelee!

2 tykkäystä

HUOM! Ämyreistä alkaa kuulumaan jotain musiikkia, se on matkatoimiston tunnari…

8 tykkäystä

Onko sulla @Casperi kehiteltynä uusia ideoita, millä saadaan pahikset kiinni?