Yhteisöpeli XXVII - Welcome to down under! -peliketju

Welcome to Down Under!

Eteläisellä pallonpuoliskolla eletään kesän hienoimpia päiviä, ja Kangaroo Tours on jälleen saanut täyden lastillisen turisteja vietäväksi ihailemaan Ayers Rock -kalliomuodostelmaa Australian sydänmailla.

Mukana matkassa on paitsi tavallisia tallaajia, myös tunnetumpiakin auktoriteetteja kuten professori Latkowski Puolasta, geenitutkija Wallis Kanadasta sekä tunnettu australialainen krokotiilinmetsästäjä Crocodile Dundee!

Niin lähtee Adelaidesta joukko pahaa-aavistamattomia turisteja bussin kyydissä kohti Uluru-Kata Tjutan kansallispuistoa. Valitettavasti harvinainen auringonpimennys iskee kesken matkanteon ja kuljettaja Bilbo sekä retkikokki louskutin eksyvät pimeydessä reitiltä!

Keskellä Outbackia päätetään tehdä vieraille leiri, kun matkanjärjestäjät lähtevät etsimään oikeaa reittiä takaisin sivistyksen pariin. Kuluu päivä jos toinenkin, mutta matkanjärjestäjiä ei kuulu takaisin. Turistit päättävät ottaa tilanteen haltuunsa ja alkavat metsästää paikallisia villieläimiä sekä repimään sopivaksi katsomiaan yrttejä ja marjoja maasta.

Tästä kaikki eivät kuitenkaan pidä, sillä lähistöllä majailee Australian aboriginaalien jälkeläisiä, jotka ovat yhteydessä uniajan henkiin ja heidän luomaansa maailmaan. Oman käsityksensä mukaan he ovat osa luontoa ja heidän velvollisuutensa on kunnioittaa maata. Maa on uniajan sekä aboriginaalien kulttuurin keskipiste ja heidän mielestään sitä ei voi kukaan omistaa. Eräänä yönä he päättävätkin tehdä lopun tästä hommasta ja ujuttautuvat salaa turistien joukkoon.

Turisteja alkaakin pian hävitä leiristä, ja pian heille selviää mitä on tekeillä, mutta kukaan ei tunnu tietävän keitä joukossa olevat aboriginaalien jälkeläiset ovat. Ketkä eivät ole oikeita turisteja?

On aika selvittää, ketkä kävelevät leiristä ulos ja ketkä Äiti maa nielee lopullisesti!

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 2-3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++louskutin. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “louskutin on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtajat

Bilbo ja louskutin toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelissä on 22 pelaajaa:

Hyvikset 16kpl:

Crocodile Dundee
Crocodile Dundee haluaa varmistaa, että yöllä vieraat ovat turvassa. Niinpä hän asettaa krokotiilinsa jonkun ryhmän jäsenen teltan suulle yöksi. Jos pahikset nimeävät tämän suojellun pelaajan, kukaan ei putoa yöllä. Dundee ei saa nimetä samaa pelaajaa peräkkäisinä öinä, eikä ikinä itseään.

Professori Latkowski
Puolalainen professori Latkowski lukee paljon ja yrittää kirjojen avulla selvittää aboriginaalien luonteenpiirteistä kuka on kuka. Kysyy joka yö yhden nimen ja saa vastaukseksi hyvis/pahis.
Jos hän kysyy Fransia, saa hän vastauksen hyvis ja jos hän kysyy uniajan henkeä, saa vastauksen pahis.

Geenitutkija Wallis
Geenitutkija Wallis haluaa selvittää aboriginaalien identiteetin. Kahtena yönä hän halutessaan tutkii leiriläisten eritteitä. Huonoista laboratorio-olosuhteista johtuen tulokset ovat hieman epätarkkoja. Geenitutkija saa haluamanaan yönä (maksimissaan kahdesti ja eri öinä) selville kolme arvottua nimeä, joista yksi on varmasti pahis. Mutta joka kerta kun geenitutkija käyttää kykyään, saavat pahikset samana yönä kaksi arvottua hyvisnimeä, joista toinen on varmasti geenitutkija. Kykyä ei ole pakko käyttää.

Kurdaitcha
Aboriginaalien hajamielinen shamaani, joka ei tiedä olevansa shamaani eikä aboriginaali. Noituu paljon, mutta ei tiedä sen johtavan mihinkään. Niin kauan kuin Kurdaitcha on pelissä, muiden teoilla on 10% mahdollisuus epäonnistua (kysymme luvun ja heitämme nopalla 1-10). Siispä Crocodile Dundeella, Wallisilla, Latkowskilla, Gonnagullalla sekä pahiksilla on 10% todennäköisyys, että nimeäminen/erikoisteko ei onnistu. Tästä ilmoitetaan pelaajalle suoraan. Jos Wallis tai Gonnagulla epäonnistuu nopanheitossa, heidän erikoiskyky häviää (Gonnagullalla kokonaan ja Wallisilla toinen kahdesta yrityksestä).
Pelaaja itse ei tiedä olevansa Kurdaitcha, vaan hänelle ilmoitetaan tavallinen hyvis.

Indie & Nicau -hyviksiä
Uusiseelantilaiset Rugbyn pelaajat ovat lähteneet naapurimaahansa tutustumaan nähtävyyksin. Eivät puhu keskenään normaalisti, vaan viestivät toisilleen hakatanssin avulla. Saavat keskustella koko pelin keskenään, mutta myös putoavat yhdessä.

Heikki & Reima -hyviksiä
Heikki ja Reima ovat kumpainenkin Suomesta. Molemmat ovat olleet koko reissun pienessä myötälaitaisessa, eivätkä ole huomanneet, että joukossa on toinenkin maanmies. Eivät viestittele keskenään, ennen kuin kolmannesta pelipäivästä lähtien. Ensimmäisenä ja toisena pelipäivänä putoavat yksitellen (tällöin ilmoitetaan putoajaksi vain hyvis), sen jälkeen putoavat yhdessä (jolloin ilmoitetaan rooli tarkasti).

Lisäksi kahdeksan tavallista turistia, joilla ei ole erikoiskykyjä.

Pahikset 4kpl:

Gonnagulla
Aboriginaalien jälkeläisten johtaja. Nimi tarkoittaa taivasta. Voi haluamanaan yönä langettaa rankkasateen ja nimetä kaksi putoajaa (yhden normaalin yöpudotuksen lisäksi). Jos jompikumpi nimetyistä on Crocodile Dundee tai hänen suojelemansa, putoaa Gonnagulla itse suojelijan/suojellun sijasta. Kuitenkin toinen nimetty yönimi putoaa myös. Kykyä ei ole pakko käyttää.

Tau
Tau tarkoittaa auringonnousua. Tau on tavallinen pahis, eikä omaa erityiskykyjä.

Lowanna & Meridah
Lowanna & Meridah ovat kuvankauniit kaksossiskot. Eivät voi sietää numeroa kolme. Jos jompikumpi putoaa kolmantena pelipäivänä, myös toinen lähtee pelistä.

Kolmannet osapuolet

Nämä kaksi eivät vaikuta lopulliseen hyvis/pahislukuun millään tapaa!

Frans

Frans on saksalainen hippi, jonka esi-isät ovat olleet kullankaivajina Australiassa. Fransin hartain toive on tulla yhdeksi Äiti maan kanssa, joten hän toivoo putoavansa päivällä. Frans voittaa pelin jos putoaa päivällä, mutta liittyy häviäjien joukkueeseen jos putoaa yöllä tai selviää pelin loppuun saakka putoamatta.

Uniajan henki

Uniajan henkeä ei turistien tulo miellytä, mutta vielä vähemmän aboriginaalien häijyt suunnitelmat. Henki on syvästi pettynyt aboriginaalien Gonnagulla-johtajaan tämän päättäessä ujuttautua turistien joukkoon. Henki ei myöskään katso hyvällä professori Latkowskia, joka on kotimaassaan luennoinut siitä miten aboriginaalien höpinät uniajasta ovat silkkaa humpuukia.

Uniajan henki voittaa pelin jos pysyy mukana pelissä Latkowskia ja Gonnagullaa kauemmin; mikäli Latkowski ja Gonnagulla ovat kumpikin tippuneet ennen henkeä, julistetaan henki voittajaksi ja otetaan henki pois pelistä. Mutta mikäli henki putoaa pelistä ennen jompaakumpaa edellä mainituista, liittyy henki häviäjien joukkoon.

Uniajan henki myös kummittelee turistien leirissä. Henki saa joka päivä ylimääräisen puolikkaan äänen käytettäväkseen, joka hänen on lähetettävä pelinjohtajille yksityisviestillä. Samassa viestissä on kuitenkin kirjoitettava muutakin, ja lisäksi vähintään 20 sanan verran. Pelinjohtajat julkaisevat viestin sitten peliketjussa. Hengen on lähetettävä viesti viimeistään kolme tuntia ennen päivän päättymistä.

Uniajan henki saa myös lähettää joka yö yhden viestin pelinjohdon kautta sekä Gonnagullalle että Latkowskille.

Pelaajat:

Tonza
mazzus
Armas
Nellisi
Ilves1931
Nuti
tp2
Wrathchild
Petri
V-mac7
Casperi
Varilasit
Masto
Helbendeerus
Pasu
Jopeti
000
Ode
Acetho
Horna
Tilhi
Mustis

Pelipäivä alkaa nyt ja päättyy sunnuntaina 09.07.2023 klo 20.00!

13 tykkäystä

Tästäkös se sitten lähtee! :slight_smile:

3 tykkäystä

Eka
++Nuti

3 tykkäystä

Eli siis toka

1 tykkäys

Heti täällä valehdellaan. Mitäs peliä?

1 tykkäys

Acetho järkkäs ansan. Taktisesti laitto vieston just ennen mua.

4 tykkäystä

G’day mates! How are you going?

4 tykkäystä

Varokaa skorppareita!

3 tykkäystä

No mutta hyvää päivää vaan kaikille tasapuolisesti. Ärsyttää suunnattomasti matkanjohtajajiemme katoaminen. Miten täältä nyt ihmisten ilmoille löydetään?
Maanantaina olisi Ac/Dc:n keikka, mutta täällähän ollaan kuin täit tervassa. Pitäis varmaan tehdä jotain.

2 tykkäystä

Hetkinen.

Mä luulin että matkakohde oli Choben kansallispuisto. Big Fiven sijaan täällä loikkii jotain hemmetin kenguruita. No vetästätään silti:

Nants ingonyama bagithi baba!

3 tykkäystä

Hyvää peliä vain kaikille. Onneksi kuulostaa siltä, että Fostersia ei leirissä ole.

4 tykkäystä

Ai @mazzus on myös reissussa mukana. Tervepä terve!

Olemmekohan lähellä raikasta vesiputousta, osaako @Casperi valaista?

4 tykkäystä

Kiertelin vähän lähimaastossa. Vastaan tuli tällainen kuristaja käärme. :snake: Kuristin sen. Tunnin kuluttua päästään maistamaan sitä.

5 tykkäystä

Morjensta vaan, pitkästä aikaa. Päästään varmaan vääntämään, odotan sitä innolla.

Heh, kysyppä joku toinen.

Ingonyama nengw’ enamabala

Who is Fosters anyway?

1 tykkäys

Tietäjät tietää.

Kyllä kyllä, sehän on homman suola!

Ei kukaan vesiputousta ole nähnyt? Ystäväni @Casperi halusi eri kysymyksen. Täältä pesee; onkos teikäläisellä aboriginaalien verta?

4 tykkäystä

onko kukaan ehtinyt kenguruita nähdä? :kangaroo:

@Casperi tainnut nähdä, nuorison sanoin älä nyt gatekeeppaa vaan näytä meille muillekin!!

Mulla aboriginaalien verta? Olen pöyristynyt! Täällä on nyt niin monta matkailijaa, ettei ikinä ennen, mutta kaikista vaihtoehdoista valitsit mut? Hyvänen aika sentään, en ole ensi yönäkään nukkunut vielä laisinkaan.