Yhteisöpeli XL - Das Joulukalenteri
Prologi:
On synkkä ja myrsykyinen aamupäivä!
Pahat Näsät ovat karkottaneet tontut Suomesta Saksaan. Vanha tonttu, Iki-Iäkäs on kuolemaisillaan, ja hänen soittarasiansa soittaa hänen elämänsä viimeistä sävelmää. Iki-Iäkäs lähettää kasan tonttuja Mouhijärvelle etsimään soittorasian avainta. Heillä ei ole käytössä mitään kirjaa, joka ei saisi joutua Näsien käsiin.
Tontut Toivo, Kauko, Hande ja Rauko sekä pino random-tonttuja matkustavat Mouhijärvelle ja Häijään Tanssikrouviin. Sieltä he toivovat löytävänsä luolan, josta he voisivat löytää avaimen. Valitettavasti lähistöllä vaanii Näsiä, jotka ovat matkanneet Mouhijärvelle Tampereen Hervannasta! He näyttävät tavallisilta ihmisiltä, mutta jos heille juottaa viinaa, heille kasvaa tupsukorvat. Kamalaa!
Ensimmäinen luukku - Erste Luukku:
“Voi ei”, huusi Toivo, kun Das Flugzeug putosi. Das Schalthebel meni aivan vinoon!
“Ei se mitään”, vastasi Kauko. “Minä voin veistää uuden.”
Hän ja Hande katosivat hinter der Bartheke etsimään uutta keppiä. Sillä välin muut tontut istuivat pöytään ja tilasivat die Biere. “Tämä Bierhän maisuu aivan saippualta”, sanoi Rauko. “Erittäin hyvin sanottu”, sanoi Toivo. Muut tontut menivät istumaan hiljaa nurkkaan ja toivomaan, että suomalaiset eivät äityisi pyytämään heitä Tanzen.
Sillä välin maatilanisäntä Olli ja hänen vaimonsa Kerttu sekä heidän koiransa Das Vikki Der Hund olivat autuaan tietämättömiä tästä kaikesta. He vain sattuivat tanhuamaan lähistöllä.
Yht’äkkiä Tür kävi, ja sisään astui kummallisen näköinen Mann - hän oli groß und beängstigend, ja sillä oli rumat silmälasit. Se huusi lujaan ääneen. “Antakee sitä kalijaa!” Pienet tontut tunsivat, miten jokin selittämätön pelkä sai heidän nahkansa aivan Hühnerfleisch. Yksi tontuista, kaikkein pienin, säikähti niin kamalasti, että soittorasia, jonka hän oli ottanut varmuuden vuoksi mukaan, putosi lattialle. Tällöin eräs pelaaja huomasi sen ja pani sen taskuunsa…
Onko vaihdekeppi tosiaan vinossa?
Onko Kertulla ripuli?
Saako Suomesta tosiaan saippuan makuista olutta?
Miltä kananliha maistuu?
Katso huominen jakso!
Tervetuloa pelaamaan palstan 40:ttä yhteisöpeliä! Pelinjohtajina tonttuilevat Casperi ja Armas. He päättävät yksinoikeudella mahdolliset ongelmatilanteet
Pelin idea
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, pahiksiin ja hyviksiin. Hyviksent yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein toisin kuin hyvikset. Mukana on myös pelaaja, joka pelaa täysin omaa peliään “Sekopuoli”.
Pelin rytmi
Pelipäivä kestää noin 2–4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pelinjohdon luomat yksityiskeskustelut. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat, pl. muut määritellyt yötekemiset.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Armas. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –Armas. Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Pelaajilla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi.
Tasatilanteessa se, joka sai voimassa olevat äänet kasaan ensin, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.
Äänen poistossa hyväksytään sekä yhdysmerkki (-) että ajatusviiva (–).
Keskustelu
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
• Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
• Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
• Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
• Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Casperi on nähty viimeksi 4 tuntia sitten"
Pelin kesto ja voittaminen
Peli päättyy, kun hyviksiä on enintään yhtä monta kuin lopputulokseen vaikuttavia pahiksia, jolloin peli päättyy pahisten voittoon. Mikäli kaikki loputulokseen vaikuttavat pahikset pudotetaan ennen sitä, päättyy peli hyvisten voittoon.
Aktiivisuus
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä kahtena pelipäivänä, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelissä on 22 pelaajaa.
Hyvikset (tontut):
• 10 tavallista tonttua
• 6 erikoistonttua
Super-Tonttu – der Olli
- Olli suojelee joka yö valitsemansa pelaajan yöpudotukselta. Suojelun osuessa, pudotusta yrittänyt pahis putoaa. Olli ei saa suojella itseään, eikä samaa pelaajaa peräkkäisinä öinä.
- Pelaajan täytyy tehdä salatehtävä pelipäivän aikana, että yöllä saa käyttää kykyään.
Kirottu Tonttu - die Kerttu
- Pudotessaan yöllä Kerttu kääntyy pahisten joukkoon.
- Jos yksikään pahis ei ole vielä kirouksen tapahtuessa pudonnut, pudotuksen tehnyt pahis putoaa myös.
- Kerttu saa roolitiedon tavallinen hyvis
Random Tonttu – Toivo (arvottu tuttujen roolien joukosta: 3 vahvaa hyvis roolia, 1 ei-vahva)
- Tarkkaa roolia ei säännöissä paljasteta
Zufällig Tonttu – Hande (arvottu tuttujen roolien joukosta, ei kovin vahvoja rooleja)
- Tarkkaa roolia ei säännöissä paljasteta
Veistäjä-Tonttu - Kauko
- Kaukon ääni on 0,5 äänen arvoinen.
- Kaukon ääni näkyy laskennassa aina yhtenä äänenä, mutta huomioidaan päivän loppuviestissä ja -tuloksessa.
- Kauko luulee olevansa tavallinen tonttu
pontikka-Rolli
- Keittelee yöt läpeensä korpirojua. On kuullut, että Näsille kasvaa hampaat ja silmälasit, kun he juovat viinaa. Voi kerran pelissä yöllä tarjota valitsemalleen pelaajalle ISON hörpyn kotipolttoista. Jos pontikka-Rolli osuu Näsään, hänelle tosiaan kasvaa tupsukorvat ja silmälasit - ja kaikki näkevät sen! Jos pontikka-Rolli taas osuu tonttuun, tapahtuu hirveitä…
- Lisäksi voi halutessan tarjota valitsemalleen pelaajalle pienen huikan. Tällöin kyseisen pelaajan ääni seuraavana päivänä lasketaan nollana - samoin kuin Rollin itsensä!
- Molemmat huikat täytyy tarjota halutessaan viimeistään 4. yönä, eikä molempia samana yönä.
Pahikset (Näsät) (5)
Pahisten yöpudotus tapahtuu aina yhden pelaajan toimesta. Kaikkien mukana olevien pahisten, jotka vaikuttavat voimasuhteisiin, tulee suorittaa pudotus vähintään kerran.
2 Tavallista Näsää
1 Puoliverinen Näsä
- Puoliveristä ei lasketa voimasuhteisiin, eli pahikset voivat voittaa pelin vasta kun tilanne on 4-4
- Puoliverinen ei osallistu yöpudotuksiin
• 1 Piilo-Näsä
- Liittyy pahiskeskusteluun vasta ensimmäisen yöpudotusyrityksen jälkeen.
- Ei tiedä ennen sitä pahiskavereitaan, eivätkä pahiskaverit tiedä tätä pelaajaa kuin vasta yöpudotuksensa jälkeen.
• 1 Über-Näsä
- Kysyy yöllä haluamasa pelaajan roolin, saa tarkan tiedon kysytyn pelaajan roolista, arvotuista rooleista kerrotaan “erikoistonttu”.
- Näkee Sekopuolen (Das Vikki Der Hund) tavallisena hyviksenä kolme ensimmäistä yötä, sen jälkeen erkoishyviksenä
- Joutuu tekemään pelipäivän aikana salatehtäviä tai putoaa pelistä. Salatehtävistä ei saa yksityiskohtia tai vinkata mitään missään ketjussa!
Sekopuoli - das Vikki der Hund(1)
- Voittaakseen pelinsä hänen pitää kuolla pelipäivien 5 & 6 aikana, tai kyseisinä öinä.
- Ei voi saada soittorasiaa eikä suojelu tehoa häneen.
- Über-Näsä näkee hänet tavallisena hyviksenä kolme ensimmäistä yötä, sen jälkeen erkoishyviksenä
-
- pelipäivän aamuna pelaaja poistuu pelistä automaattisesti ja häviää pelinsä.
Muut erityissäännöt:
Onnen esine - Soittorasia
- Arvotaan pelaajalle ensimmäisen pelipäivän alkuun.
- Kyseinen pelaaja ei saa roolistaan/ominaisuuksistaan mitään tietoa ensimmäisen pelipäivän aikana. Jos pelaajalla on kykyjä, hän pääsee käyttämään niitä heti yöllä - tai liittymään keskusteluihin.
- Soittorasia suojelee kantajaa kyseisen pelipäivän ja yön pudotukselta.
- Jos soittorasia ja suojelu osuvat saman pelaajan kohdalle, soittorasia suojelee ensin.
- Soittorasia arvotaan joka yön jälkeen uudelle omistajalle, ei voi päätyä samalle pelurille kahdesti.
- Jos soittorasia pelastaa pudotukselta, se katoaa pelistä.
- Soittorasia poistuu joka tapauksessa kuudennen yön jälkeen.
Arvotut roolit
- Kaikki arvonnassa mukana olleet roolit kerrotaan pahistiimille.
Huomatkaa, että on erittäin tärkeää, että pelistä ei puhuta muissa ketjuissa!
Pelissä mukana (22/22):
000
Acetho
Bilbo
Cazens
CliffyByro
Helbendeerus
Ilves1931
Joonatan
Jopeti
Louskutin
Mazzus
Nellisi
Nuti
Ode
Petri
Rixa
Tapparanation
Tilhi
Tonza
Tp2
Ultraviolet
Varilasit
Peli alkaa nyt! Ensimmäinen päivä päättyy sunnuntaina 15.12. klo. 20.00.
Jos on kysymyksiä, kysykää rohkeasti. Myös bug reportit otetaan vastaan.