Yhteisöpeli XXXV: The Good, The Bad And The Ugly - Peliketju

The Good, The Bad and The Ugly

Eletään vuotta 1862. Hiekka pöllyää kovan tuulen vuoksi ja lämpötila huitelee +35 asteen paikkeilla, vaikka kello onkin varsin vähän. Pienessä kylässä, jota Leesvilleksi kutsutaan, on väkiluvultansa vain 189 asukkaan kylä. Vielä eilen asukkaita oli 191, mutta selkkaus hevosen kengittämisestä vähensi kyläläisiä kahdella henkilöllä ja muutamalla revolverin luodilla.

Vaikka Leesville onkin vain pieni kylän pahainen, on ala-maailman väen keskuudessa kiertänyt pitkään vihje mahdollisesta rahakätköstä, joka sijaitsee jossain päin Leesvillen kylää.

Kolme miestä hevosineen saapuu kylän porteille…

Kuinka Leesvillessä käy, se riippuu sinusta! Onko aseesi ladattu?

Pelin idea

Yhteenveto

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.

Pelin rytmi

Yhteenveto

Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Yhteenveto

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Tp2. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki, esim. -Tp2. Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Keskustelu

Yhteenveto

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää. Tähän sääntöön voi olla poikkeuksia, joten luethan roolikuvauksesi tarkkaan!

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei. Pelipäivän päättymisen jälkeen saavat kommentoida vain he, joilla siihen on pelissä oikeus.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Bilbo on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Yhteenveto

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Yhteenveto

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtajat

pelinjohtajana toimii Tp2 ja Bilbo, jotka päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelissä on yhteensä 15 pelaajaa, joista 3 pahishahmoa ja 11 hyvishahmoa ja yksi kolmas osapuoli.

Tähän peliin liittyvät huomiot

Tässä pelissä ovat kaksintaistelut mahdollisia, joten pysykää hereillä pelipäivän päättymisen hetkellä!

Pelipäivän päättyessä kuulutetaan ensin pelipäivä päättyneeksi, jonka jälkeen julkistetaan lopullinen äänestystilanne. Tämän jälkeen mahdolliset kaksintaistelut ja lopuksi vasta iltaviesti.

Jos asiat askarruttavat, oikea paikka kysyä on rooliviestin kautta, ei peliketjussa.

Kaksintaistelut

Jokainen pelaaja valitsee itsellensä onnennumeron. Valinta tehdään numeroiden 1-10 väliltä ja se ilmoitetaan pelinjohtajalle ensimmäisen pelipäivän aikana, viimeistään 1h ennen päivän päättymistä.

Kaksintaistelu syntyy pelipäivän päättyessä, mikäli tasatilanteessa on vähintään kaksi pelaajaa.

  1. Aikaisemmin äänimäärän saanut pelaaja päättää, ottaako itsellensä parilliset numerot vai parittomat numerot. Ilmoitus päätöksestä peliketjuun pelipäivän päättymisen jälkeen. Mikäli ilmoitusta ei tule tunnin kuluessa, suoritetaan arvonta.
  2. Kun “puolet” on valittu, discobot arpoo numeron 1-11 väliltä. Mikäli arvonta osuu esimerkiksi numeroon 1, niin parittomat numerot valinnut pelaaja putoaa pois. Jos arvonta osuu numeroon 11, putoavat molemmat pelaajat.
  3. Mikäli arpa osuu omaan onnennumeroon, luoti viuhuu ohi ja suoritetaan uusi arvonta. Mikäli molemmilla pelaajilla on sama onnennumero ja arpa osuu siihen, ei kumpikaan putoa.
  4. Mikäli pelipäivän päättyessä useampi pelaaja on tasatilanteessa, on ensin äänet kasaan saaneella mahdollisuus valita kaksinkamppailuun itsellensä vastustaja tasatilanteessa olleiden joukosta. Tämä ilmoitus myös peliketjuun ja mikäli ilmoitusta ei tule, kaksinkamppailuun osallistuu toiseksi äänensä kasaan saanut pelaaja. Kärkipaikka määritellään siten, että kenellä sillä hetkellä eniten ääniä. Aiemmin saatuja ääniä ei oteta huomioon.

Hertta Ässä :hearts:

Hertta Ässä on kiertävä pelikortti. Se arvotaan jokaiselle pelipäivälle.

Jos Hertta Ässän omaava pelaaja joutuu kaksinkamppailuun, voi hän nimetä tilallensa toisen pelaajan, joka on “etsintäkuulutettu”. Ilmoitus tästä tulee tehdä viimeistään 15 minuuttia pelipäivän loputtua. Mikäli kykyä ei käytä ja pelaaja putoaa Hertta Ässän kanssa, poistuu pelikortti pelistä. Pelikortti voi olla pelaajalla vain yhden kerran.

Etsintäkuulutus

Jokaiselle pelipäivälle valitaan tai arvotaan etsintäkuulutettu pelaaja, joka voi saada käyttöönsä yhden lisä äänen. Samalla hänellä on mahdollisuus joutua kaksinkamppailuun, mikäli pelikortin omaava pelaaja tekee ilmoituksen peliketjuun, joutuessaan kaksintaisteluun.

Onnennumero

Onnennumerosta, jonka jokainen valitsee ei saa puhua missään. Se on jokaisen oma tieto. Numero ilmoitetaan vain rooliketjussa.

Pelin hahmot:

Luethan roolikuvaukset tarkkaan läpi!

Hyvikset:

Päähyvis: Suojelija Clint Eastwood

Suojelee ensimmäisenä yönä 4 pelaajaa, toisena yönä 3 pelaajaa, kolmantena yönä 2 pelaajaa ja siitä eteenpäin suojelee 1 pelaajan. Suojelija ei saa suojella itseään, eikä perättäisinä öinä samoja pelaajia.

Näkijä Lee Van Cleef

Pelipäivän päättymisen jälkeen näkijä kysyy yhden pelaajan roolin pelinjohdolta. Tämän jälkeen heitetään noppaa 1-5. Nopan asettuessa numeroon 3, ei näkijä saa vastausta. Numerolla 1 Näkijä saa tietää tarkan roolin. Numeroilla 2,4 ja 5 :+1: :-1:. 3.op. näkyy pahiksena, paitsi nopan osoittaessa numeroa 1. Näkijä ei saa kertoa peliketjussa olevansa näkijä. Mikäli näkijä kertoo peliketjussa roolinsa tai vihjailee siitä pelinjohdon mielestä selkeästi, poistuu kyky häneltä.

Valenäkijä Antonio Cazas

Samat toimenpiteet, kuin oikealla näkijällä, mutta kaikki vastaukset voivat olla mitä sattuu. Valenäkijä ei tiedä olevansa valenäkijä.

Juorukello Rem “Rumor” Madeye

Kaupungin pahin juorukello valitsee jokaisena yönä pelaajan, jolle lähetetään juoru, joka voi tarinallisesti sisältää vihjeen juorukellon henkilöllisyydestä. Koska kyseessä on juoru, voi se sisältää paljon muutakin. Juorukello ei saa paljastaa itseään peliketjussa.

Rakastavaiset

A) Miss Lovegood ei tiedä, että Mr Shelley on häneen palavasti rakastunut ja tekisi hänen vuokseen mitä tahansa.
Mikäli Miss Lovegood on putoamassa pelipäivän päättyessä tai yönimenä, ottaa Mr Shelley hänen paikkansa rakkauden vuoksi ja putoaa Miss Lovegoodin puolesta. Tämän jälkeen Miss Lovegood on tavallinen hyvis. Miss Lovegood tietää kuka on Mr Shelley.

B) Mr Shelley putoaa Miss Lovegoodin puolesta, mutta mikäli Mr Shelley putoaa ennen Miss Lovegoodia päivällä, valitaan uusi Mr Shelley tavallisten hyvien joukosta. Mr Shelley ei tiedä olevansa Mr Shelley. Jos Mr Shelley putoaa ilman uhrautumista, lukee pudonneen perässä “tavallinen hyvis”. Jos Mr Shelley putoaa yönimenä, putoaa myös Miss Lovegood.

Haudankaivaja Pablo Ramirez

Haudankaivajalla ei ole kykyjä, mutta yönimen osuessa häneen, hänestä tulee pahis.

Sheriffi Lou Cambell

Sheriffi valitsee yöllä pelaajan, jonka ääntä ei oteta lopullisessa ääntenlaskussa huomioon. Sheriffin oma ääni on aina 1,5 ääntä. Sheriffi ei saa paljastaa rooliaan peliketjussa. Mikäli pahisten yönimi osuu Sheriffiin, poistuu pahiksilta näkijän kyky. Mikäli Sheriffin ääni vaikuttaa lopulliseen äänestystulokseen mainitaan peliketjussa “peliteknisistä syistä X putoaa pelistä”.

Myrkyttäjä Juan Petito

Myrkyttäjä valitsee parillisina öinä pelaajan, jonka äänen myrkyttäjä voi kohdistaa lopullisessa äänestyksessä ennalta valitsemalleen pelaajalle. Tämä näytetään vasta päivän päättyessä. Jos myrkyttäjä yrittää myrkyttää Sheriffin, myrkyttyy hän itse, jolloin hänen oma äänensä mitätöidään.

2 kpl Tavallista hyvistä.

Pahikset:

Pääpahis: Näkijä. TUCO

Pelipäivän päättymisen jälkeen pahis näkijä kysyy yhden pelaajan roolin pelinjohdolta. Tämän jälkeen heitetään noppaa 1-5. Nopan asettuessa numeroon 3, ei näkijä saa vastausta. Numerolla 1 Näkijä saa tietää tarkan roolin. Numeroilla 2,4 ja 5 :+1: :-1:. 3.op. näkyy tavallisena hyviksenä, paitsi nopan osoittaessa numeroa 1. Numeroilla 1 ja 2 pahis Näkijä saa tietää onko nimetty pelaaja suojeltu. Yönimen osuessa Sheriffiin, poistuu Näkijän kyky pahikselta, paitsi nopan osoittaessa lukua 3.

Pahis: Enkelisilmä

Lavastaa öisin yhden valitsemistaan pelaajista näkymään hyvis näkijälle pahiksena. Samaa pelaajaa ei saa valita peräkkäisinä öinä.

Pahis: Blonde

Tavallinen pahis

Kolmas osapuoli Mr. Nobody

Kolmas osapuoli ei ole aluksi hyvis eikä pahis, vaan pelaa omaa peliään. Kolmanteen pelipäivään saakka hän voittaa tippuessaan päivällä ja häviää tippuessaan yöllä.

Kolmannen pelipäivän alussa (ensimmäisen 12 tunnin aikana) hänen on valittava joku jäljellä olevista hyvisten erikoisuuksista. Mikäli hän kieltäytyy valitsemasta, hänestä tulee vain tavallinen hyvis. Hänestä tulee sitten hyvis valintansa jälkeen ja siitä pelaajasta, jolta kyky on kaapattu, tulee tavallinen hyvis. Kaappauksesta ei saa kertoa peliketjussa; mikäli siitä kerrotaan, kaapattu kyky poistuu.

Rooliviestissä kolmas osapuoli saa pelinjohdolta enemmän tietoa roolistaan, joita ei peliketjussa julkaista.

Pelaajat 15 kpl:

Casperi
Nuti
Jopeti
louskutin
Petri
Ultraviolet
Tapparapojat55
Armas
Tapparanation
Ode
000
Mustis
Tilhi
Tonza
Helbendeerus

Yön nimeämisjärjestys:

  1. Suojelija
  2. Lavastus
  3. Näkijät
  4. Pahisten yöpudotus
  5. Sheriffi ja Myrkyttäjä

Peli alkaa nyt!
Ensimmäinen pelipäivä päättyy tiistaina 09.07.2024 klo 20.00!

:cactus: :moneybag: :gun:

8 tykkäystä

Jos jo viimepelissä oli roolien muistamisessa ja ymmärtämisessä ongelmia… Eissaatana

5 tykkäystä

Huom @Petri. @Jopeti o pelissä mukana

2 tykkäystä

Eiköhän tämä pelaamalla selkeydy. :beers:

2 tykkäystä

Tämä kaupunki on liian pieni meille kaikille. Mutta ainakin pitäisi tulla mielenkiintoinen peli :cowboy_hat_face:

2 tykkäystä

Jaaha, kutaleet! Ketarat kattoon tai paukkurauta puhuu! Hahaa! Täytä kourasi, pätkä, missä on sarsaparillani? Kenellä on tervaa ja höyheniä! Kuka sviddu on Napoleon ja miksi se myi tuon räkäisen maatilkun meikäläisille!

Semmonen kesäkeitto sitten tällä kertaa, eipähän ole porkkanassa ja suolassa säästelty. Mutta onko tarpeeksi potkua?

Mihinkäs täällä saa jättää hevosen? pam laitanpa sen tuohon tyhjään väliin, joka just ilmestyi. Haudi! :farmer:

Meillä Ämörikassa vedetään vissiin Herran vuonna 1862 Fahrenheiteilla? On meinaan perhanan kylmä! Onko täällä majavia, jotka voisi ampua. Meikäläinen tarttee turkiksia!

1 tykkäys

:thinking: yllättäen saluunan ruokalistalle kirjattiin just hevosenpiffi pöivän erikoiseks.

1 tykkäys

Ammuiksää just heppas? Ei paras suunnitelma, gringo.

Se tais olla sun heppas. Oli muuten mureeta lihaa. :yum:

Johan pomppas! Puoli tuntia kerettiin olemaan, ja nyt pitää jo alkaa laittaa porukkaa multiin! Saat valita: pyssyillä, tuolinjaloilla vai nyrkein?

Joo. Ehdottomasti! :farmer:

Nyt täytyy mennä huussiin aamutoimille you know.

Älä unohda pyyhkiä. Ojentaa dynamiittipötkön. :firecracker:

1 tykkäys

Mjäy :3

Suosittelen kaupungin laidalla olevaa OK Corralia. Toisella laidalla on Not So OK Corral. Sitä en suosittele.

2 tykkäystä

Kävin äsken jututtamassa kaveria minkä bongasin kaupungin laidalla.

Kertoi semmosta, että @Armas on vaarallinen kaveri. Vaikka olisikin puhtaat jauhot pussissa. Liian diplomaattinen kaveri.

En epäile kaveria. Hyvä jätkä. Hyvää läppää ja hyvä viinapää. Kertoi myös olleen aikoinaan halukas kaupungin sheriffiksi tai saluunamikoksi, mutta häntä epäillään identiteetti varkaudesta joten pyörii työttömänä kaupungin laidalla.

Hieno mies tämä Flint Westfood

1 tykkäys

Vaarallisempaa saa hakea. Varo vaaraa.