Yhteisöpelii XXXVIII – Alfred Pennyworthin katoaminen
Gotham Cityssä tapahtuu kummia. Alfred Pennyworth on kadonnut. Ilmoituksen katoamisesta teki miljardööri Bruce Wayne. Myös poliisipäällikkö Jim Gordon on aivan ymmällään. Katoamisesta ei ole minkään laisia jälkiä, eikä kukaan ole ottanut vastuuta asiasta. Tiedetään vain, että Alfred oli ollut korjaamassa Bat Mobilea edellisenä iltana ja mennyt tämän jälkeen tiettävästi nukkumaan omaan siipeensä Wayne Manorissa.
Jim on päättänyt yhdessä Brucen kanssa kutsua kaikki vähänkään Alfredin elämään liittyvät henkilöt yhteen paikkaan, Waynen kartanoon. Kuka olisi voinut haluta pahaa rakkaalle Alfredille? Vai olisiko hänet siirretty jonnekin turvaan mahdollisen uhan alta? Kaikki kutsutut ovat saapuneet paikalle, Jimin yllätykseksi. Henkilöt johdatetaan suureen ruokasaliin, jossa heitä haastatellaan ja haastetaan. Jonkun on tiedettävä enemmän tapauksesta kuin antaa ymmärtää.
Jim ja Bruce antavat kollektiivin itse päättää, kenet lähetetään päivän päätteeksi poliisilaitokselle valheenpaljastuskokeisiin. Yöt nukutaan rauhallisesti kartanon eri vierashuoneissa. Vai nukutaanko sittenkään?
Selvyyden vuoksi pelissä käytetään edelleen termejä hyvikset ja pahikset, jotta kaikki pysyvät tämän suhteen kartalla
Pelin idea
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, pahiksiin ja hyviksiin. Hyviksent yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein toisin kuin hyvikset.
Pelin rytmi
Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä pelipäivittäin aukeava kahden henkilön yksityiskeskustelu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille (ellei hahmokuvauksessa toisin sanota). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++louskutin. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –louskutin . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.
Äänen poistossa hyväksytään sekä yhdysmerkki (-) että ajatusviiva (–).
Keskustelu
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin suora lainaaminen on kiellettyä.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “louskutin on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelin kesto ja voittaminen
Peli päättyy, kun hyviksiä on enintään yhtä monta kuin pahiksia, jolloin peli päättyy pahisten voittoon. Mikäli kaikki pahikset pudotetaan ennen sitä, päättyy peli hyvisten voittoon.
Aktiivisuus
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä kahtena pelipäivänä, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Kartanoon kokoontuneet 13kpl:
Armas - Abner
Ilves1931 - Blockbuster
Tp2 - Big Time
Nuti - Alexander Knox
Helbendeerus - Maximillian Zeus
Tapparanation - Jokeri
Casperi - Kissanainen
Jopeti - Pingviini
Petri - Riddler
Tonza - Henry Matlock
Bilbo - Myrkkymuratti
Cliffybyro - DA Danton
000 - Calculator
Roolit:
Hyvikset 10 kpl.
6 tavallista hyvistä, ei erityiskykyjä.
Batman - Batman on naamioitunut yhdeksi hyvikseksi. Batman on kaupungin suojelija ja saa suojella jokaisena yönä yhtä valitsemaansa pelaajaa. Jos Batman suojelee Robinia ja Batman on yönimi, kukaan ei putoa. Batman ei tiedä kuka Robin on. Ei voi suojella itseään, eikä samaa pelaajaa peräkkäisinä öinä. Batmanin suojelu estää myös näkijän kysymyksen roolista sekä huomionhakuisen yritykset suojeltua pelaajaa kohtaan.
Robin - myös Robin on piiloutunut hyvisten joukkoon. Robin tekee kaikkensa Batmanin eteen. Jos Batman putoaa joko päivällä tai yöllä, Robin uhraa itsensä ja putoaa Batmanin puolesta. Robin tietää kuka Batman on.
Näkijä - kysyy yöllä yhden roolin ja saa tietää onko kysytty hyvis vai pahis. Näkijä saa vastauksen : ei tietoa, jos kysytty on suojeltu tai Mitätöijä on käyttänyt voimiaan.
Huomionhakuinen - huomionhakuinen nimeää joka yö yhden pelaajan, joka lähtee mukaan yötoimintaan. Eli, Jos Batman suojelee yöllä huomionhakuista, myös huomionhakuisen nimeämää pelaajaa suojellaan. Jos näkijä kysyy huomionhakuista, näkijä saa tietää myös huomionhakuisen nimeämän pelaajan nimen ja roolin. Jos Mitätöijä mitätöi huomionhakuisen, hänen nimeänsä pelaajaan ei kohdistu yötoimia. Jos huomionhakuinen putoaa yöllä, myös hänen antamansa yönimi putoaa. Jos huomionhakuinen putoaa päivällä, myös häntä ensimmäisenä äänestänyt pelaaja (päivän päättyessä voimassa oleva ensimmäinen ääni) putoaa. Huomionhakuinen ei saa paljastaa rooliaan.
Pahikset
Yksi tavallinen pahis, ei erikoiskykyjä.
Mentalisti - mentalisti kysyy joka yö kaksi nimeä ja saa vastaukseksi joko samanlaiset tai erilaiset. Jos vastaus on samanlaiset, molemmat kysytyt ovat joko tavallisia hyviksiä tai erikoishyviksiä. Jos vastaus on erilaiset, toinen kysytyistä on tavallinen ja toinen erikoinen. Vain pelissä mukana olevia hyviksiä saa kysyä.
Mitätöijä - mitätöijä valitsee joka yö yhden nimen, jonka mahdollinen erityiskyky mitätöidään. Mitätöijä ei saa tietää, onko kyky mitätöity. Nimi ei saa olla sama, jonka pahikset antavat yönimenä. Jos nimeää Robinin, ja Batman on yönimi, putoaa Batman. Mitätöijä näkyy Näkijälle hyviksenä.
Twistit
Jim Gordonin valokutsu
Joka päivä pelin puolessa välissä Jim kutsuu yhden arvotun pelaajan luokseensa valokutsulla. Arvottu pelaaja saa kutsua haluamansa pelaajan privaattikeskuteluun loppupelipäivän ajaksi. Jos kutsuttu pelaaja putoaa iltaäänestyksessä, myös kutsun lähettänyt pelaaja putoaa.
Jos valokutsun saanut pelaaja ei ole paikalla, kun on valokutsun saanut, valokutsu arvotaan uudelle pelaajalle, kun reaalivuorokausi vaihtuu.
Yön nimeämisjärjestys
- Mentalisti kertoo kaksi nimeä ja saa vastauksen näistä.
- Huomionhakuinen nimeää, kehen haluaa kohdistaa yötoimia.
- Mitätöijä mitätöi jonkun mahdolliset erikoisvoimat.
- Batman nimeää ketä suojelee
- Näkijä ilmoittaa kenet kysyy.
- Pahisten yöpudotus.
Ensimmäinen päivä alkaa nyt ja päättyy torstaina 24.10.kello 21:00
Ensimmäinen valokutsu tulee keskiviikkona aamupäivän aikana.
HUOM! ERIKOISROOLEISSA VIILAUKSIA ILMOITUSKETJUN JÄLKEEN. LUKEKAA TARKASTI!