Muusain laulu
Maalla vanhan Kreikanmaan
Pelattiin jo lätkää
Ei soi pilli, harppukaan
Ei paini ketään kiinnosta
Seisoi ringissä sen sijaan
Kakstoista hampaatonta jätkää
Yöhön Ateenan voitolla
Johti joukkojaan Zeus
Ylijumala, partajehu
Henkens’ haisu kuin sukkamehu
Alfojen omega, Kouhia
Niin heräs’ ihmisten kateus
Keräsivät joukkonsa
Ihmisten johtajat hurjat
Kävivät taistoon vastaan
Jumaliansa kohtaan
Kaikki vuoksi kiekon, lätkän
Nuo pienet ihmiset kurjat
Alkoi suuri ottelu
Mittelö ja taisto
Hokkarit terään
Pitkä pystyyn ja perään
Pää pystyyn, koko illan tulee
Heräs’ kirvesrintainen vaisto!
Siis kerääntykää, katsokaa
Jättäkää kodit ja talot
Kumpi ottaa kultaa?
Kumpi puree multaa?
776 eKr. never forget
Pian sammuu joltain valot!
Pelin idea
Yhteenveto
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, jumaliin (pahikset) ja ihmisiin (hyvikset). Ihmiset yrittävät selvittää jumalien henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas jumalat pyrkivät esittämään ihmisiä ja äänestämään ihmisiä pois. Jumalia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein toisin kuin ihmiset.
Pelin rytmi
Yhteenveto
Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan jumalien keskustelut, sekä niiden ihmisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille (ellei hahmokuvauksessa toisin sanota). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana vartijat kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Yhteenveto
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Armas. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –Armas . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai enemmän ääniä ensin, eikä äänimäärä ole pudonnut kenenkään äänimäärää pienemmäksi, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.
Lisäys: Äänen poistossa hyväksytään sekä yhdysmerkki (-) että ajatusviiva (–).
Keskustelu
Yhteenveto
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
- Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
- Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
- Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
- Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “louskutin on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelin kesto ja voittaminen
Yhteenveto
Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.
Aktiivisuus
Yhteenveto
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtajat
Armas ja Bilbo toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelissä on 16 pelaajaa.
Hyvikset:
-
Odysseus, Ithakan saaren kuningas. Pelin alkaessa Odysseukselle arvotaan nopalla kyky: hän voi olla tavallinen näkijä (nimeää yöllä pelaajan. Pelinjohto vastaa ylös- tai alaspäin käännetyllä peukalolla. Jos peukalo on ylöspäin, pelaaja on hyvä, jos alas, paha. Sakari Kuosmanen näkyy pahana, Hermes hyvänä), suojelija (nimeää yöllä pelaajan. Tämä pelaaja ei voi pudota yöpudotuksessa tuona yönä. Ei voi nimetä itseään eikä ketään pelaajaa kahta kertaa ennen kuin kaikki pelissä olevat on kerran nimetty) tai ei mitään.
Arvat: 1=näkijä, 2=suojelija, 3=ei mitään -
Herakles, Zeuksen poika. Saa joka päivä ensimmäisestä päivästä lähtien tehtäviä. Saa kaksi tehtävää/päivä. Toinen täytyy hyväksytysti suorittaa, tai Herakles putoaa iltaviestissä. Jos suorittaa molemmat, saa pienen palkinnon seuraavalle päivälle.
-
Agamemnon, Mykenen kuningas. Agamemnonin voimat kasvavat pelin edetessä. Hän äänestää ensimmäisenä päivänä 0,5:llä äänellä. Toisena päivänä hänellä on käytössään 1 ääni, kolmantena 1,5 ja siitä eteenpäin 2.
-
Paris & Hektor, Priamoksen pojat. Keskustelevat yksityiskeskustelussa keskenään. Jos toinen putoaa, keskusteluyhteys säilyy silti.
-
Akhilleus, Troijan sodan sankari. Akhilleukselle arvotaan pelin alussa heikkous, eli toinen pelaaja. Pelaaja kerrotaan Akhilleukselle. Jos tuo pelaaja putoaa missään kohtaa, putoaa myös Akhilleus.
-
Arkhimedes, suuri tieteilijä. Kysyy yöllä mitä tahansa joukkoa pelaajia ja nimeää heidät - joukon on oltava vähintään kaksi. Saa vastauksena tiedon siitä, kuinka suurella todennäköisyydellä jotakuta heistä äänestämällä osuu pahikseen. (Esim. nimeää Eskon, Paavon, Samin, Mikon ja Keijon. Keijo ja Esko ovat pahiksia, joten vastaus on 40 %. Texas Instrumentsin muinaisten kivitaulujen vuoksi Arkhimedeellä on aina 20 %:n mahdollisuus saada virheellinen vastaus. Tällöin Arkhimedes saa vastaukseksi jonkun mahdollisista prosenttiluvuista arvottuna. Sakari Kuosmasen kyky ei vaikuta Arkhimedeeseen.)
-
Sakari Kuosmanen, suuri henkilö. Kun Sakari Kuosmanen on pelissä, jokaisella erikseen aktivoitavalla kyvyllä (eli Odysseuksen mahdollinen kyky, Zeuksen kyky, Poseidonin kyky) on 10 % mahdollisuus epäonnistua. Pelinjohto heittää discobottia jokaiselle erikoiskyvylle erikseen. Sakari Kuosmanen ei tiedä olevansa Sakari Kuosmanen vaan luulee itseään tavalliseksi hyvikseksi.
-
4 hyvää ja kunnioitettavaa kansalaista
Pahikset:
-
Zeus, Olympoksen valtias. Joka yö Zeus nimeää pelaajan. Tuo pelaaja ei voi käyttää mitään erikoiskykyä yön aikana (Odysseus, Arkhimedes, Poseidon). Zeus ei voi käyttää kykyään kahta kertaa peräkkäin samaan pelaajaan.
-
Haades, Manalan valtias. Kun Haades on pelissä, pelikeskusteluun nostetaan päivän alussa arvottu viesti pudonneiden keskustelusta (eli Manalasta). Kun Haades on pudonnut, pelikeskusteluun nostetaan arvottu viesti pahiskeskustelusta. Viesti nostetaan sellaisenaan eikä siihen tehdä muutoksia. Viesti arvotaan kaikkien ko. ketjun viestien joukosta.
-
Poseidon, meren valtias. Pelin alkaessa Poseidonille arvotaan nopalla kyky: hän voi olla vahva äänenenestäjä (päättää yöllä yhden pelaajan, jonka ääntä ei seuraavan illan tullen lasketakaan ääniin mukaan), heikko äänenestäjä (muuten sama, mutta jos Poseidon päättää estää jonkun äänen, myöskään hänen ääntään ei lasketa ääniin mukaan) tai ei mitään.
Arvat: 1=vahva äänenestäjä, 2=heikko äänenestäjä, 3=ei mitään -
Hermes, jumalten sanansaattaja. Jos Hermes putoaa pelistä, pahiskeskustelu vaimenee täysin kahdeksi seuraavaksi yöksi. Hermeksellä on pelissä käytössään vain 0,5 ääntä päivää kohden.
Erikoisuus:
Pelissä on mukana kansanäänestys: Kerran pelipäivässä, aamuviestin yhteydessä, järjestetään anonyymi äänestys, jossa kuka tahansa ketjua lukeva (eli pelaajat, pudonneet, satunnaiset lukijat – ei pelinjohto) saa äänestää mielestään epäilyttävintä pelaajaa (tai muuten taktikoida). Äänestys on auki 3 tuntia. Eniten ääniä saanut pelaaja saa yhden äänen. Kansanäänestys on käytössä siihen asti, kunnes pelissä on jäljellä 6 pelaajaa.
Huomatkaa, että on erittäin tärkeää, että pelistä ei puhuta muissa ketjuissa! Pelaajat eivät saa siis mainostaa äänestystä muissa ketjuissa eivätkä myöskään kehotta muita yksityisviestein osallistumaan kansanäänestykseen.
Yöjärjestys :
Pelin erikoiskykyjen vuoksi on tärkeää, että yön tehtävät tehdään oikeassa järjestyksessä. Järjestys on seuraava.
- Sakari Kuosmanen erikseen ennen jokaista yökykyä
- Zeus
- Odysseus, Arkhimedes, Poseidon
- Pahisten yöpudotus
Pelissä mukana:
Tonza
CliffyByro
Petri
Louskutin
Casperi
000
tp2
Nuti
Jopeti
Ilves1931
Mazzus
Veteraani
Wrathchild
Helbendeerus
Ode
Varilasit
Pelipäivä alkaa nyt ja päättyy sunnuntaina 20.8.2023 klo 20.00 – onnea peliin!