Yhteisöpeli XXXVII - Tuppuru HC Pohjoisessa - Peliketju

Yleistä pelistä - tutut alkujutut

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, pahiksiin ja hyviksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein toisin kuin hyvikset.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille (ellei hahmokuvauksessa toisin sanota). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Armas. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –Armas . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa putoava pelaaja arvotaan tasatilanteessa olevien henkilöiden väliltä. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Äänen poistossa hyväksytään sekä yhdysmerkki (-) että ajatusviiva (–).

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin suora lainaaminen on kiellettyä.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Armas on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli päättyy, kun hyviksiä on enintään yhtä monta kuin pahiksia, jolloin peli päättyy pahisten voittoon. Mikäli kaikki pahikset pudotetaan ennen sitä, päättyy peli hyvisten voittoon.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä kahtena pelipäivänä, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Äänestyksen päättyessä tasan suoritetaan putoajasta arvonta: Voittolaukauskilpailu. Ensin arvotaan ampumisjärjestys, sitten ammutaan vuorotellen, niin monta kierrosta kuin tarvitaan, minimissään yksi.

Voittolaukauskilpailuiden viesteistä saa tykätä. Päivä päättyy varsinaisesti vasta, kun pudonnut pelaaja selviää.

Taustatarina:

Korona keskeytti kiekkokauden keväällä 2020. Moni pelaaja oli valmistautunut pidempään kevääseen. Siksi kulissien takana syntyi suunnitelma kahden joukkueen keskinäisen kevennetyn finaalisarjan pelaamisesta. Sen voittaja olisi epävirallinen mestari. Pelit päätettiin pelata salaa, ilman yleisöä pienillä joukkueilla 3 vs 3 tyyliin ja vahvoin turvatoimin. Osallistuvat joukkueet olivat luonnollisesti kestomenestyjät Tuppuru HC ja sen pohjoinen kova kilpailija Portimot HC. Pelit oli tarkoitus pelata Oulussa.

Ennen varsinaista kohtaamista joukkueet saivat harjoitella muutamia viikkoja saadakseen tuntumaa 3 vs 3 pelaamiseen maskien ja visiirien kanssa. Pelaajien oli tietenkin mahdoton tunnistaa toisiaan THL:n vaatimissa peittävissä suojatamineissa. Pukukoppeihinkin oli järjestetty jokaiselle oma pieni yksityinen tilansa.

Tuppuru onnistui saamaan harjoittelupaikakseen Haapaveden jäähallin. Haapavedellä asui kuitenkin fanaattisia Portimoiden kannattajia, jotka keksivät ja toteuttivat katalan suunnitelman: soluttautua Tuppurun joukkueeseen.

Haapavedellä asuu myös Tuppurun kannattajia. Eräs heistä onnistuu varoittamaan joukkuetta näistä soluttautujista. Joukkue päättää, että tiimityöllä nuo katalat saadaan kyllä paljastettua. Otetaan haaste vastaan! Kyllä me tunnistamme, ketkä eivät pelaa logolle, vaikka meilläkin kaikilla on melkoinen treenijumi. Tästä saadaan mukavaa vaihtelua treeneihin!

Pahiksia: (Heidän innoittajinaan ja esikuvinaan olivat muutamat Portimoiden pelaajat.)

Poikkari-Jasse - Saa päivän päätyttyä nimetä pelaajan, jonka tuona päivänä viestilapulle kirjoittama viesti (jos sellainen löytyy) näytetään Jassellekin. (Katso alempana kohtaa Viestilaput.)

Säiliö - Hän on psykologiseen peliin erikoistunut rasittava kaveri. Kirjoittaa joka päivä lyhyen “kannustavan” viestin, jonka hän saa näkymään hakkeroimallaan hallin tulostaululla. (Pelinjohto julkaisee nämä viestit.)

Hyviksiä:

Sotala - kapteeni, Suojelija - Ei voi suojella samaa kahtena yönä peräkkäin. Ei saa suojella itseään.

Jorma Koskenkuu, Näkijä - Saa yöllä tietää kysymänsä henkilön roolin, tarkkuudella hyvis/pahis/3.osapuoli.

6 kpl kutakuinkin tavallisia hyviksiä.

Kolmas osapuoli:

Ippe Ipandeerus - On soluttautunut Tuppurun mukaan jo Tampereella. Taustalla on jonkinlainen vedonlyönti. Ippe voittaa, jos hän pysyy pelissä 2 päivää ja 2 yötä. (Hänet poistetaan 3. aamuna pelistä, jos hän voittaa.) Hän ei saa paljastaa rooliaan. Hän häviää pelinsä, jos kertoo sen.

Viestilaput

Pukukopissa jokaisella pelaajalla on oma seinämin eristetty tilansa. Päivittäin muutamat satunnaisesti valitut pelaajat löytävät kopistaan tyhjän paperilapun. Siihen voi kirjoittaa yhden lyhyen viestin valitsemalleen seinämänaapurille, ja tämä saa kirjoittaa siihen myös kääntöpuolelle vastauksen. (Paperin saa ujutettua läpi seinämän kapeasta raosta.) Viestilaput välittää kohteilleen pelinjohto pelaajien rooliviestiketjujen kautta. Viestilappuja ei voi käyttää pelipäivän päätyttyä.
Jos viestilappu annetaan pelaajalle, jolla ei enää ole pukukopissa yhtään seinämänaapuria, hän voi tehdä viestilapusta paperilennokin, joka voi mennä kenelle hyvänsä pelaajalle tai liidellä myös roskiin.
Viestilappuja ei saa suoraan lainata mutta omin sanoin niistä saa kertoa.

Viestilaput tulevat rooliviestienne kautta. Älkää hävittäkö niitä.

Sääntöpäivitys 12.9. : Viestilapun saajalle kerromme sen seinämänaapurin nimen, joka viestin on hänelle lähettänyt. Paperilennokin saajalle emme kerro, keneltä lennokki tuli. Se on siis anonyymi viesti. Jos paperilennokin lähettäjä itse kertoo viestissään nimensä, emme vahvista sen todella olevan tämän nimiseltä pelaajalta. Bluffit ovat mahdollisia.

Muistakaa, että Poikkari-Jasse voi saada selville paperilennokkiin kirjoitetun viestin ja sen oikean lähettäjänkin, jos hän osuu lennokkiviestin lähettäneen pelaajan viestiä pyytämään nähtäväkseen.

Pelissä mukana 11/11:

Armas
Casperi
Tonza
tp2
Tapparanation
louskutin
Jopeti
Ode
Bilbo
Ilves1931
Varilasit

Ensimmäinen päivä alkaa nyt ja päättyy lauantaina 7.9. klo 21.00

4 tykkäystä

Tuomari tiputtaa kiekon jäähän!

3 tykkäystä

Laitan ensimmäiset viestilaput neljälle pelaajalle myöhemmin tänään, kun olen palannut puolukoiden keruuretkeltä.

Petri ja minä toimimme pelinjohtajina, kuten rooliviesteistänne olette voineet päätelläkin. :slight_smile:

Ai saatana kenen maila löi mua näpei-… Sinä?

++Ode

1 tykkäys

Eihän täällä ole yhtään pahista pelissä mukana, kun Petri ja Nuti vetää tätä peliä :thinking:

++Ilves1931 oletko se sinä?

5 tykkäystä

Paikalla.

Nytkö se pahisrooli napsahti ?
Mitkäs on ensitunnelmat sielä pahiskeskustelussa ?

++tapparanation

3 tykkäystä

Termos!

Tämä on muuten ihan Liigan tyyliä. Oletteko varmoja, että pelinjohto ei ole samalla suomalaisen jääkiekon johto?

Lähinnä portimoa näistä jäljellä olevista taitaa olla ilves tai sammakko.

1 tykkäys

Hei hei mitä sä filmaat? Se ei ollu lähelläkään!?

1 tykkäys

++Ode

Liityn näyttämötaiteen maisteri tutkinto ohjelmaan.

1 tykkäys

Moro moro, hyvillä fiiliksillä tässä mentiin kunnes ilmeni tämä soluttautujahomma. Miksi muuten näin käy aina juuri meille? Onneksi kuitenkin vasta harkkapelit käynnissä, niin kauheaa hätää ei vielä ole (toisenlainen hätä kyllä on, uskaltaisikohan tässä hiipiä pukukopista tuonne vessaan…)

Ilves1931 on tietysti Ipandeeruksen Ippe, mutta P-J ja Säiliö lienevät vaikeampia tapauksia.

Hyvä on pössis

Saatanan Alex Beachilälle meni toiki läpi

1 tykkäys

Tuppuru HC on muuten maailman epäonnisin jengi näiden suhteen. Jokaisella leirillä on jotain hamstereita pyörimässä pukuhuoneessa.

4 tykkäystä

Pakko arvostaa rehellisyyttä :joy:

4 tykkäystä

Tere tere!

Taidan lähteä tutustumaan Ruustinnanhovin keittokouluun, että millaisia keitoksia siellä olisi tarjolla. Ei tätä meininkiä selvinpäin kestä.

1 tykkäys

Äänestystilanne:

2 Ode (Tapparanation, Varilasit)
1 Ilves1931 (tp2)
1 Tapparanation (Tonza)

Pelipäivä päättyy lauantaina kello 21.00.

3 tykkäystä

Ollaan muuten käyty avaruudessa ja tulevaisuudessa. Nyt päästiin Ouluun :grin:

3 tykkäystä

Sieltä @tp2 painaa heti poikkaria ihanjassena selkään. Tässä oo kerenny vielä suutaan saamaan auki kun ollaan laittamassa miestä LeKiin. Ihan puhdas kostoääni tulee täältä.
++tp2

2 tykkäystä

@Casperi ja @Jopeti varmaan jossain suunnittelemassa meidän päämme menoksi jotain