Tervetuloa antiikin aikojen yhteisöpeliin! Tanner tömisee Petriuksen ja Casperixin johdolla.
Aika: Vuosi 48 eaa.
Paikka: Colosseum, Rooma
“On aika vihkiä Colosseum”, toteaa Keisari Julius Caesar. Hän tarttuu viinipikariin, ja toisen käden muhkeita sormuksia suutelee neiti Patra Kleo, kenet Caesar aikoo viedä juhlallisesti alttarille tulevan voittonsa juhlan yhteydessä.
Colosseumin tunneleihin on kutsuttu aikojen saaton parhaat gladiaattorit, kuten hyvin vaaleilla hiuksilla varustettu palkkasoturi Felix. Mukana on myös palkkasoturi Kreikasta, eli tietenkin Demetrius. Ja porukan kuopuksena häärii Briteistä asti Edric. He eivät tiedä, että Caesarin miehistöä on vahvistettu mm. leijonien ja tiikereiden avulla.
Gladiaattoreista suurin osa ovat alunperin olleet vankeja, oltuaan uskollisia Pompeiukselle. Hänet Caesar on valheillaan saanut syrjäytettyä valtaistuimelta. Eläinten lisäksi, Caesar on myös saanut 2 omaa soturiaan soluttautumaan gladiaattoreiden joukkoihin. Heidän tehtävänään on varmistaa oikeiden gladiaattoreiden tappio, ja mieluiten näytöstyyliin. Caesar ei kuitenkaan ole osannut varautua Pompeiuksen salasuunnitelmaan, missä ison osan näyttelee edellishallitsijoilta perityt vauraudet.
Lehtereillä huutaa yli 50,000 katsojaa “Ave Caesar!”, kun Keisari saapuu parvelle, ja julistaa gladiaattoritaisteluiden alkaneeksi. Gladiaattorit lyövät kätensä yhteen, mukana ovat Pompeiuksen paikalle ujuttamat apujoukot, kuten 26-vuotias entinen kauppias, Scorpius Tarquin. Sekä latino amazonimainen Amaranta, joka taitaa tarvittaessa escrimaa . Caesarin antamat kenttälapiot on vaihdettu tuliteriin Axe-valmistajan miekkoihin ja kilpiin. He karjaisevat tsemppihuutonsa: “Leipää ja sirkushuveja kansalle!”
Ja portit avautuvat.
Pelin idea
Yhteenveto
Yhteenveto
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja poistamaan hyviksiä päivin ja öin. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.
Pelin rytmi
Yhteenveto
Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Ellei muuta ohjeisteta. Ja ne hyvikset, keneltä yönimi vaaditaan kertovat omansa. Hyvikset toimivat järjestyksessä ensin. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen, jota mahdollisesti on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Yhteenveto
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Casperi . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti -Petri . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.
Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.
Keskustelu
Yhteenveto
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä keskustella siitä, että “Petri on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelin kesto ja voittaminen
Yhteenveto
Peli kestää niin kauan kuin pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2 viikkoa.
Aktiivisuus
Yhteenveto
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä kahtena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa seuraavaan aamuun asti. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtaja
Pelinjohtajina toimivat Casperi ja Petri, jotka päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelissä on yhteensä 11 pelaajaa, joista 2 pahishahmoa sekä 9 hyvishahmoa.
Pahikset:
Kaksi henkilöä ovat saaneet tuplaroolin. Heillä on kerrotun roolin lisäksi toinen, pimeä puoli, jonka vain he tietävät. He käyttävät tätä roolia sabotoidakseen tehtävää parhaansa mukaan.
Pahikset ovat:
Pahamaineiset Cironet, vähän heistä tiedetään, eikä heistä ole yhtään tuoretta kaiverruskuvaa tai marmoririntakuvaa.
Silvanus, Caesarin kätyri. Nuorempi ja viisaampi, hänellä on näkijän kyky. Kysyy yöllä pelaajan roolia, ja saa tästä tarkan kuvauksen. Jos gladiaattorit kysyvät häntä ensimmäisenä yönä, saavat he vastauksen “tavallinen Gladiaattori”.
Marius, Caesarin kätyri. Vanhempi ja vahvempi. Tarkoitus on sabotoida gladiaattoreiden voitto. Ei erikoiskykyjä.
Hyvikset ovat:
6 tavallista Gladiaattoria:
He laittavat kroppaa likoon hyvisten puolesta. Ei erikoiskykyjä
Ennustaja-Gladiaattori:
Ennustaja näkee asioita, mitä muut eivät. Lähettää joka yö pelinjohdolle haluamansa pelaajan nimen. Pelinjohto paljastaa, onko kyseessä hyvis vai pahis. Poislukien ensimmäisenä yönä, jos ennustus osuu pahis-näkijään, kerrotaan vastaukseksi hyvis.
Vartija-Gladiaattori:
Lähettää joka yö pelinjohdolle haluamansa pelaajan nimen, ja suojelee yön tuota pelaajaa pahisten pudotukselta. Jos pahikset yrittävät pudottaa tuon suojellun pelaajan, kukaan ei yöllä putoa!
Hän ei voi suojella samaa pelaajaa kahta kertaa peräkkäin. Hän ei voi myöskään suojella itseään.
Yllyttäjä-Gladiaattori:
Saa joka toinen päivä yhden pelaajan äänestämään oman tahtonsa mukaan. Lähettää joka toinen yö pelinjohtajalle kaksi nimeä, joilla määrää, kenet komentaa äänestämään ja ketä. (Eli toimii ensimmäisen kerran 1. yönä.)
Yllytetty joutuu antamaan lopullisen äänen yllyttäjän valitsemalle kohteelle, mutta ei saa peliviestissä kertoa tai edes vihjailla, ettei äänestä oman tahtonsa mukaisesti. Mahdolliselle pahiskaverille, jolle pelaajalla on oikeus jutella, sen sijaan saa kertoa tulleensa pakotetuksi.
Saa käskeä samaa henkilöä useampana yönä.
Pelissä mukana olevat pelaajat (11/11):
louskutin - Arminius, 25, keruski, mies, kylästä Weserin varrelta, sotavanki
Varilasit - Cyrus Jasper, 18, persialainen sotavanki Ektabanan kaupungista, mies
Jopeti - Edric, 17, britti, mies, Isca Augustan kaupungista
Armas - Appendix Testis, 31. Kelttiläinen puoskari.
000 - Gaisarix, 22, vandaali Korsikan saarelta, mies, sotavanki
Tonza - Demetrius, 33, mies, kreikkalainen sotaveteraani ja -vanki Delfoin kaupungista
Ilves1931 - Amaranta, 22, espanjalainen Tarracon kaupungista, nainen, entinen orja, vapaaehtoisesti gladiaattori
Nuti - Lars Bothnici, 41, pohjoinen villi
tp2 - Scorpius Tarquin, 26, puunilainen, mies Karthagosta
Bilbo - Marcellus Maximus, 29, roomalainen mies, velkojen takia gladiaattorina
Mazzus - Felix Flavius, 25, roomalainen palkkasoturi (hyvin vaaleat hiukset), mies
Nyt alkaa ensimmäinen pelipäivä, eli puhuminen ja äänestäminen on nyt sallittua. Päivä päättyy maanataina 13.3 klo. 20.00. Onnea peliin!