Yhteisöpeli XX: 8-bittinen kataklysmi - peliketju

Intro tai joutavaa jorinaa:

8-bittinen aurinko paistoi Satumaan taivaalla. Stone Cold Steve Austin joi kaljaa tyytyväisenä puun alla, Geralt Rivialainen jahtasi noitatyttöjä ympäri kylää, Mario & Luigi hengailivat sienipäissään putkenmutkassa, Pac-man napsi pillereitä minkä kerkesi, Duke Nukem, Terror Billy ja Solid Snake yrittivät turhaan flirttailla Lara Croftille, Scorpion ja Rayman heiluttelivat nyrkkejään, Sonic ja Crash pelasivat Tetris-palikalla tetristä ja Mega Man ratsasti Yoshilla kehää - kaikki oli siis kuin pitikin. Sakari Kuosmanen kaivoi nenäänsä nurkassa.

Yht’äkkiä aurinko pimeni. Noitatytöt katosivat savuna ilmaan, Austinin olut muuttui pissaksi, Marion & Luigin putkeen valui paskaa. Keskellä viheriöivää niittyä olevasta kovaäänisestä kuului kirkas ja terävä ääni: “Tervehdys, te hyödyttymät oligark… tai siis, mielikuvitusolennot. Olemme pimentäneet auringon sekä kaataneet Satumaan nettisivut sekä pankin. Satumaan Tinder on pimennetty, eikä Grindrkään toimi. Kaikki karkkikaupat on putsattu irtokarkeista. Varautukaa elämänne inflaatioon!”

Toveruksemme katselivat hölmistyneinä ympärilleen. Hämärässä oli vähän vaikea erottaa, kuka oli kuka, mutta yksi asia oli varma: tähän maailmaan ei ollut kukaan voinut päästä mistään ulkopuolelta. Ääni oli kuulunut jollekulle sisällä. Geralt rivialainen veti esiin miekkansa, Rayman nyrkkinsä. Sonic nosti piikit tanaan ja Scorpionin päässä kaikuivat sana: “finish him!”

Näin alkaa peli, jonka tarkoituksena on löytää Satumaahan livahtaneet kolme pahista ennen kuin he löytävät sinut. Hyvää peliä!

Pelin idea

Yhteenveto

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset (lukuun ottamatta kaveruksia).

Pelin rytmi

Yhteenveto

Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Yhteenveto

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Armas . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –armas . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Keskustelu

Yhteenveto

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Armas on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Yhteenveto

Peli kestää niin kauan kuin pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Yhteenveto

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä kahtena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa seuraavaan aamuun asti. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtaja

Yhteenveto

Me, Armas ja Jopeti, toimimme pelinjohtajina ja päätämme mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Yhteenveto

Pelissä on yhteensä 16 pelaajaa, joista 3 pahishahmoa, 12 hyvishahmoa sekä 1 rogue-hahmo.

Pahikset:

Kolme pelimaailman epäkelpoa on vetänyt ylleen valepuvun. He esiintyvät hyviksinä, mutta ovat oikeasti pahoja kuin lusikallinen suolaa kahvissa. Pahikset muodostavat trion, joka pyrkii jymäyttämään hyvikset ulos pelistä. He saavat keskustella keskenään yhteisessä pahiskeskustelussa, jonka pelinjohto avaa.

Lisäys: pahikset tekevät yöpudotukset yöllä vuorotellen, eli niin, että kaikki muut jäljellä olevat pahikset ovat hoitaneet yöpudotuksen vuorollaan ennen kuin yksi pahis voi hoitaa sen uudestaan.

Pahikset ovat:

Kooba:
Vihreä kutale Marion maailmasta. Haaveilee prinsessojen syömisestä sekä laavan päällä hengailusta. Ei erikoiskykyjä

Neo Cortex:
Viiksekäs kelmi Crashin maailmasta. Haluaa hallita koko maailmaa suuresta tornista. Ei erikoiskykyjä.

Dr. Ivo Robotnik:
Toinen viiksekäs veijari, hän puolestaan Sonicin maailmasta. Robotnik on vapaa-ajallaan harrastanut radioamatöörin juttuja. Jos hän putoaa pelistä, pahisten keskustelu hiljenee seuraavan yön ja päivän ajaksi.

Hyvikset:

Näkijä:
Lähettää joka yö pelinjohdolle pelaajan nimen. Pelinjohto paljastaa, onko kyseessä hyvis vai pahis. Sakari Kuosmanen näyttäytyy näkijälle pahiksena.

Suojelija:
Lähettää joka yö pelinjohdolle pelaajan nimen. Suojelija suojelee tuota pelaajaa: jos pahikset yrittävät pudottaa tuon suojellun pelaajan, putoaakin siinä rytäkässä sen sijaan mainittu pahis itse – sekä suojelija!

Lisäys:
Suojelija ei voi suojella samaa pelaajaa kahta kertaa peräkkäin. Hän ei voi myöskään suojella itseään.

Kaverukset:
Saavat viestitellä keskenään yksityisviestein keskustelussa, jonka pelinjohto heille avaa – ei muuta kuin taktiikkaa hieromaan! Jos käy niin, että toinen kaveruksista putoaa, niin silloin putoaa kuitenkin myös toinen!

Heikkolainen:
Heikkolainen ei tiedä olevansa heikkolainen, vaan luulee itseään tavalliseksi hyvikseksi. Jos hänet nimetään yöpudotuksessa, hän kääntyykin pahojen puolelle, eli pahat saava neljännen jäsenen!

Lisäys: heikkolaisen rooli tiedotetaan hänen pudotessaan tarkasti. Lisäksi ilmoitetaan, oliko hän hyvis vai pahis pudotessaan.

Rogue-hahmo:

Sakari Kuosmanen:
Kuosmas-Sakke ei ole hyvä eikä paha. Hän on vain peloissaan. Sakari on eksynyt videopeliin vahingossa, ja haluaa kipeästi pois. Hän liittyy pelin voittajiin, jos onnistuu putoamaan päivä-äänestyksessä. Jos Sakari putoaa yöllä, hän liittyy pelin häviäjiin. Sakari Kuosmanen näkyy näkijälle pahiksena.

Roolipelaaminen:

Yhteenveto

Pelin aikana pelinjohto arvioi pelikeskustelussa tapahtuvaa roolipelaamista pelaajien valitsemilla videopelihahmoilla, ja kolmen ensimmäisen pelipäivän loppupuolella, noin 6–8 tuntia ennen äänestystä, pelinjohto ilmoittaa, ketkä olivat sen päivän kolme parasta roolipelaajaa. Discobot arpoo heistä yhden, joka saa sen illan äänestykseen julkisesti puolikkaan miinusäänen. Eli tasatilanteessa tämä pelaaja ei putoa, vaikka olisi saanut peliäänensä ensimmäisenä täyteen.

Pelissä mukana olevat pelaajat (16/16):

Varilasit - Super Mario
Bilbo - Luigi
000 - Pac-man
Ilves1931 - Sonic the Hedgehog
Tapparapojat55 - Rayman
Kurittaja - Crash Bandicoot
Whimsy - Lara Croft
Louskutin - Solid Snake
Petri - Geralt Rivialainen
Horna - Yoshi
tp2 - Duke Nukem
Nuti - Terror Billy
Casperi - Stone Cold Steve Austin
Mazzus - Tetris-palikka
Wrathchild - Scorpion
Tonza - Mega Man

Nyt alkaa ensimmäinen pelipäivä, eli puhuminen ja äänestäminen on nyt sallittua. Päivä päättyy keskiviikkona 4.5. klo. 20.00. Onnea peliin!

4 tykkäystä

Eka. Level tasohyppelyssä aloitettu.

1 tykkäys

Olenko eka? Kyllä olen! Vai olenko sittenkään? Veljeni Mario näkyy kirjoittavan myös samaan aikaan!

Nopeeampaa toimintaa siellä radalla ettei vaan sattuisi mitään.

Yoshii!

Otetaan peli näköjään heti haltuun täältä Mario maailmasta! Liittykää te muutkin seuraan vielä!

1 tykkäys

Mario ja Luigi ensimmäisinä paikalla… :thinking:

1 tykkäys

Ei muuta kuin :sunglasses: päähän ja kohti tuntematonta!

Missä on @Nuti?

Hei, täällähän on uusi tuttavuus ++Kurittaja

1 tykkäys

Etsin aseita ja ammuksia, mutta eihän täällä ole kuin tuo äänestysase käytössä.

1 tykkäys

Come over here!! ++Ilves1931

Hitto ku pitäs heti alkaa keräilee niitä omenoita. Ei millää jaksais ku turkki pitää kanssa harjata

Hei vaan kaikki pikku pyöriäset. kunkas täällä jaksetaan? Nuti lataa jo asettaan, ei pelota tipan vertaa. Tunnustaakapas pahikset nyt Tetris sedälle hahmonne, ettei peli mene likaiseksi.

1 tykkäys

Eikös palikka olisi oikein mahtava pahis? Istuu nurkassa ja odottaa hetkeään ja mahtuu hyvin oikeisiin väleihin😏

1 tykkäys

Jaahas, ensimmäinen kelmi siis ilmoittautui. Onpas tämä helppoa. Tosin olenhan jo ratkaissut arvoituksen aika päiviä sitten.

1 tykkäys

Enhän minä ole kelmi. Olen yksinkertaisesti kettu joka haluaa kerätä omenia, ajaa autoa ja napata tiedemiehiä. Cortexin torni vain näyttää suurelta tetrispalikalta.

Hieman odotin, että @mazzus olisi vaihtanut avatarinsa tetris-palikaksi :grin:

6 tykkäystä

Terve vaan kaikille!
:musical_score::musical_score::musical_score:
”…Päällä punanen haalari työkaluna vasara ja ruuvari
Viikset ja ruma iso klyyvari ammattina putkirunkkari…”:musical_score::musical_score::musical_score:

Sori oli pakko :joy:

3 tykkäystä

Floor 1 - Lives 5 - Health 100% - Ammo 99

1 tykkäys

Kokonaiset 17 kommenttia, mutta ensimmäiset merkinnät jo :notebook:

@000 pääsi jo pelkästään sillä ettei ole vielä edes ilmaantunut paikalle :thinking:

1 tykkäys

Varastitiko idean Tonzalta?

2 tykkäystä