Pettureita merirosvolaivalla
Seitsemällä merellä ja yhdessä lätäkössä urallaan purjehtinut merirosvokapteeni Bartholomew Paarpuuri on värvännyt itselleen uuden miehistön seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Joukkion on tarkoitus kiertää läntisellä Intian valtamerellä Jelly Roger -lipun alla ryöstellen kultalastissa kulkevia aluksia aseinaan veitsenterävät sapelit ja täyteenladatut kanuunat. Kapteeni Paarpuurin hieman vanhanaikaisia menetelmiä ei kuitenkaan kyseenalaista kukaan, kun jokaiselle on pestin lopuksi luvassa palkkioksi aimo kasa kultaa kapteenin vanhoista aarteista.
Mutta lähes heti laivan nostettua ankkurinsa toinen kantta luuttuamaan asetetuista miehistä kuulee viereisestä hytistä selkäpiitä karmivan keskustelun. Kolme miehistön jäsentä suunnittelee valtaavansa laivan! Neuvoteltuaan hetken toisen moppipojan kanssa hän päättää mennä varoittamaan kapteenia. Kapteeni Paarpuuri kärsii kuitenkin miehistön tietämättä taannoisella Etelämeren-reissullaan merihirviöltä saamasta aivotärähdyksestä, ja raivostuu uutisista niin, että paiskaa tuon onnettoman merirosvon suoraan laidan yli haiden syötäväksi, ja uhkaa tehdä saman kaikille muille, joiden kuulee puhuvan “olemattomista pettureista”. Miehistön täytyy siis selvittää asia keskenään ja saada petturien henkilöllisyys selville, ennen kuin on liian myöhäistä.
Pelin idea
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.
Pelin rytmi
Päivä kestää noin 3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Casperi. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.
Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.
Keskustelu
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Joonatan on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelin kesto ja voittaminen
Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.
Aktiivisuus
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtajat
Joonatan ja Casperi toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelissä on yhteensä 14 pelaajaa, joista 3 pahishahmoa, 11 hyvishahmoa
Pelin hahmot:
2 Laivan Perämiehet Henry & Thomas (Pahikset)
Yrittävät kaapata merirosvolaivan. Heidän tehtävänään on tiputtaa hyvikset. Pahikset voittavat, mikäli heitä on jäljellä saman verran tai enemmän kuin hyviksiä. Pahikset saavat keskustella pahisryhmässä ja lähettävät yönimenä sen henkilön nimen, kenet haluavat tiputtaa.
1 Arkajalka William (Pahis)
Haluaisi olla kaappareiden joukossa, mutta ei uskalla. Hän saa keskustella muiden pahisten kanssa, mutta häntä ei lasketa pahikseksi voittolaskennassa. Eli 2 vs. 2 tilanteessa pahikset voivat voittaa, mutta ei 3 vs. 3. Arkajalka pelaa pahisten pussiin ja voittaa tai häviää heidän kanssa. Arkajalka näkyy siivoojalle tavallisena hyviksenä, mutta pudotessaan pelistä paljastuu pahikseksi. Papukaija ei voi liittyä arkajalan mukaan.
1 Lumoava sairaanhoitaja Penelope (Hyvis)
Yhtenä yönä hoitsu voi nimetä jo pudonneen pelaajan, joka palaa peliin päivän ajaksi ja putoaa uudelleen automaattisesti seuraavana yönä. Kyky on käytettävä viimeistään neljäntenä yönä. Ennenkuin kyky on käytetty tai rauennut, pudonneiden pelaajien rooleja ei paljasteta täydellä tarkkuudella, ainoastaan oliko pudonnut hyvis vai pahis. Jos hoitsu putoaa, niin hän ei voi pelastaa itseään eikä ketään muuta yöllä. Ja myös sen jälkeen tarkat roolit paljastetaan heti seuraavassa aamuviestissä.
1 Merirosvolaivan siivooja Benito (Hyvis)
Luututessaan kantta hänellä on mahdollisuus kuulla laivan salaisuuksia, eli joka yö kysyy yhden roolin ja saa tarkan vastauksen pelaajan roolista. Siivooja ei vaikuta hyvisten voitonmahdollisuuksiin lukumäärässä. Eli jos hyviksiä on siivoojan lisäksi pelissä jäljellä 2 ja tavallisia pahiksia 2, pahikset voittavat. Näkee arkajalan tavallisena hyviksenä, papukaijaa hän ei tunnista. Papukaija ei voi liittyä siivoojan mukaan.
2 Kortinpelaajat John & Jack (Hyvikset)
Kaksikko pelaa mielellään korttia, ja keskustelee omassa keskustelussaan miettien, että keihin voisi luottaa ja jopa kutsua korttirinkiin mukaan. Korttirinki ei toimi yhdellä pelaajalla, joten jättävät laivan yhdessä, voivat myös palata laivaan yhdessä. Papukaija voi olla vain toisen kortinpelaajan harteilla.
7 Merirosvoa (Hyvikset)
Yrittävät löytää joukostaan petturit ja toisaalta pyrkivät pitämään muut tärkeät henkilöt pelissä mukana. He eivät tiedä mistään mitään, eivät voi keskustella peliketjun ulkopuolella kenenkään kanssa ja nukkuvat öisin. Hyvishahmot voittavat, kun pahikset on pudotettu pelistä pois.
+ Laivan papukaija Frank (Yhden pelaajan luotettava, mutta puhelias kumppani)
Arvotaan yhden edellämainittujen hahmojen harteille koko pelin ajaksi, poislukien Arkajalka ja Siivooja. Hahmon poistuessa, myös papukaija vaikenee ja hahmo ei voi käyttää papukaijaa antamaan ääntä. Voi olla hyviksen tai pahiksen mukana, mutta ei vaikuta millään lailla voittolaskennan voimasuhteisiin. Papukaija osaa olla siivojalta piilossa, mutta paljastuu pudotessaan, mikäli roolit jo tarkalleen kerrotaan. Papukaijan viestit kulkeutuvat peliketjuun pelinjohdon välityksellä. Viestin voi toivoa etukäteen tietylle ajalle, tai mahdollisimman pian julkaistavaksi. Pelipäivän viimeisenä tuntina papukaija on vaiti, ja voi viestiä yhden pelipäivän aikana viidesti. Hän kertoo viestinsä pelinjohdolle omassa ketjussaan, ja pelinjohto kommentin välittää peliketjuun
lainaten.
Huomioitavaa:
Sairaanhoitajan kyky tulee käyttää viimeistään neljäntenä yönä. Ennenkuin kyky on käytetty tai rauennut, roolit pelinjohdon viesteissä kerrotaan vain hyvis/pahis tarkkuudella.
Papukaija on yhden pelaajan mukana koko pelin ajan, mutta ei lasketa pelaajien joukkoon.
Mukana olevat pelaajat (14 / 14)
Acetho
Armas
Bilbo
Horna
Jopeti
louskutin
mazzus
Mustis
Nellisi
Nuti
Petri
Tonza
Virvelia_kainaloon
Wrathchild
Laiva on lastattu ja liikkeellä. Koska kolistellaan sapeleita, kuinka kovaa kanuunat paukkuu, onko rommia tarpeeksi, ja ketkä vie kullan? Nämä ja muut asiat selvinnee piakkoin.
Pelin ensimmäinen päivä alkaa nyt ja päättyy sunnuntaina 3.10. klo 20:00.
Pitäkää hauskaa!