здравствуй товарищ! On taas MM-kisojen aika. Kansallisylpeytemme Jellonat matkaavat tällä kertaa historialliseen Minskiin kohtaamaan puolivälierässä Venäjän tähtisikermän. Lienee turha sanoa, että sinivalkoisten ainoa tavoite on päättää reissu valkovenäläisen banjan lämpimässä syleilyssä himoitun voittopystin kanssa.
Viimeisellä huoltoasemakäynnillä ennen kisahotellia valmentaja Tukka Talonen huomaa varjoissa epäilyttävän seurueen. Tuuheiden kulmakarvojensa alta tympeästi tuijottavien tukevien, vodkantuoksuisten miesten seurassa näyttäisi olevan Lappeenrannan ShaiBan nelosketjun pelaajia! Ja jotakin liikkuu kädestä toiseen… oliko se ruskea kirjekuori, josta pilkisti paksu nippu ruplaseteleitä?
Bussissa Talosen valtaa huoli, löysivätkö kaikki jellonapelaajat varmasti oikeaan kyytiin tässä kyrilliskielisten opaskylttien viidakossa? Pääluku täsmää, mutta kasvomaskit tekevät tunnistamisesta mahdotonta.
Idän aurinko nousee ja renkaat nytkähtävät liikkeelle. Linja-auton neuvostoaikainen putki-TV toistaa vuoden -19 välierää, Mörkö painaa juuri sisään ottelun ainokaisen. Kaiken pitäisi olla kohdallaan, mutta katseet ovat vakavia. Puolivälierään on vielä päiviä, mutta peli on jo alkanut…
Pelin rytmi
Päivä kestää noin 3-4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan soluttautujien keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä. Myöskään muiden, kuin pelijohtajan viesteistä tykkääminen, on tippuneilta kielletty.
Yö kestää noin vuorokauden. Yön aikana yksi soluttautuja lähettää yksityisviestein pelinjohtajalle sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen, jonka soluttautujat valitsivat. Hän tippuu, eikä hän saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Tästä eteenpäin tämän ohjeen päivällä ja yöllä tarkoitetaan pelin päiviä ja öitä.
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Derek. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki. Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä. Eniten ++ -ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan.
Keskustelu
Pelistä saa keskustella vain, ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saa keskustella vain, ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Uutena sääntönä myös se, että tippuneet eivät saa tykätä peliketjussa muista, kuin pelinjohtajan viesteistä. Tästä on poikkeuksena kolme soluttautujaa, jotka saavat (ja heidän kannattaakin) pitää yhteyttä erikseen yksityisviestein esimerkiksi strategian muodostamiseksi ja päätettäessä kunakin yönä tiputettavaa pelaajaa. Samoin niille hyviksille joiden rooliin kuuluu keskinäinen keskustelu, se on sallittua (ilmoitettu yksityisviestillä). Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelaajamäärä on yhteensä 16, joista 4 pahishahmoa ja 12 hyvishahmoa.
2 soluttautujaa (pahiksia)
Nämä soluttautujat pyrkivät sabotoimaan maajoukkueen pudotuspelejä. He pyrkivät esittämään tuiki tavallisia maajoukkueen jäseniä päivisin, ja saavat luvan keskustella yksityisviestein keskenään. Öisin he lähettävät sen pelaajan nimen pelinjohtajalle, jonka haluavat tiputtaa. Pelinjohtajan tulee myös tällä kertaa tietää täsmällisesti, kuka soluttautuja on se, joka on lähtemässä yölliselle tiputusretkelleen, sillä se vaikuttaa pelin muiden roolien toimintaan.
1 hiljainen soluttautuja (pahis)
Muuten kuin tavallinen soluttautuja, mutta toimii niin äänettömästi ettei uneton saa hänen liikkeestään tietoa.
1 Minskin mies (pahis)
Maajoukkueeseen valittu pelaaja, jolla on kuitenkin salainen sisäpiirisopimus Dinamo Minskiin tulevalle kaudelle. Minskin mies juonii yhdessä soluttautujien kanssa ja pelaa kulissien takana heidän pussiin. Varoakseen näyttäytymästä soluttautujien kanssa, hän kommunikoi heidän kesken vain viestein, joten hän ei liiku yöllä eikä uneton saa hänestä tietoa. Hän ei myöskään voi osallistua yölliseen pelaajien tiputtamiseen.
Näin ollen häntä ei lasketa mukaan soluttautujien joukkoon pelin voiton suhteen (eli jos yksikään kolmesta sabotoivasta soluttautujasta ei putoa pois, voittavat soluttautujien ja Minskin miehen joukkue silloin kun maajoukkuemiehiä on enää kolme jäljellä, jne). Mahdolliseen soluttautujien voitonjuhlaan ja ruplienjakoon Minskin mies saa toki (vahingon)iloisin mielin osallistua!
1 poliisi (hyvis)
1 kultaranne (hyvis)
Poliisi on maajoukkueen isokokoinen pelote, jonka erityistehtävänä kentällä ja sen ulkopuolella on vartioida joukkueen ykköstykkiä, kultarannetta. Kun poliisi on läsnä, eivät soluttautujat uskalla lähestyä kultarannetta ja tähän kohdistuva pudottamisyritys epäonnistuu. Kultaranne ei siis voi tippua yöllä niin kauan, kun poliisi on mukana. Mutta soluttautujien hyökätessä poliisin kimppuun yöllä, tippuu poliisi eikä kultaranne uskalla sen jälkeen jäädä huoneeseen yksin, vaan poistuu kisoista samalla itsekin.
Toisista maajoukkuepelaajista poiketen poliisi ja kultaranne tietävät toisensa identiteetin, ja saavat keskustella pelin aikana myös keskenään yksityisviestein. Äänestyksissä poliisi ja kultaranne ovat kuin muut hyvikset, eli saadessaan tarvittavan määrän ääniä kumpikin heistä tippuu yksinään, ja tämän jälkeen peliin jäävä osapuoli on tavallinen hyvis.
1 henkinen johtaja (hyvis)
Henkiselle johtajalle on tärkeää pitää huolta maajoukkuekaverien psyykkisestä hyvinvoinnista, ja siksi hän pitää valitsemansa pelaajan kanssa joka ilta ylimääräisen kahdenkeskisen juttutuokion. Henkinen johtaja toimii roolinlukitsijana. Kyseinen pelaaja on keskustelun jälkeen liian väsynyt käyttämästä erikoisvoimaansa / pudotuskykyään kyseisenä yönä. Kyky toimii soluttautujaan sekä unettomaan. Henkinen johtaja ei pysty lukitsemaan saman pelaajan kykyjä kahtena peräkkäisenä yönä, eikä pysty lukitsemaan itseään.
4 tavallista maajoukkuepelaajaa (hyviksiä)
Nämä tavalliset jäsenet koostuvat maajoukkueen pelaajista. He yrittävät napata soluttautujat päivisin kiinni, ja nukkuvat öisin.
1 uneton (hyvis)
Matkajännityksestä kärsivä maajoukkuemies, joka heräilee herkästi muiden pelaajien liikkeeseen. Uneton saa nimetä joka yö kaksi pelaajaa huonetovereikseen, ja yön aikana hän herää jos kyseiset pelaajat liikkuvat. Uneton lähettää pelinjohtajalle valitsemansa nimet, ja saa vastaukseksi tiedon onko jompikumpi tai kumpikin heistä liikkunut pois huoneesta yön aikana.
Tavalliset soluttautujat, henkinen johtaja sekä unissakävelijät liikkuvat yöllä. Poliisi, Minskin mies ja hiljainen pahis eivät liiku niin että uneton sitä huomaisi.
2 unissakävelijää (hyviksiä)
Nämä maajoukkueen pelaajat kävelevät tietämättään öisin Hotelli Minskin käytävillä. Uneton saa siis myös heidät nimetessään tiedon, että he ovat liikkuneet. Unissakävelijät luulevat olevansa tuikitavallisia, ja heidän roolinsa paljastuu kaikille vasta heidän tippuessaan.
2 tutkapari (hyviksiä)
Valmentajan mielestä kaksikko pelaa hienosti yhteen, mutta yksin heillä ei olisi maajoukkueeseen asiaa. Toisen tippuessa ei siis toisellekaan ole enää tehtävää, vaan hänet lähetetään samalla yksityiskoneella kotiin. Tämä paljastuu heille itselleenkin vasta mahdollisen putoamisen yhteydessä, siihen asti he pitävät itseään ja ovat tietysti myös muiden silmissä tuikitavallisia maajoukkuemiehiä.
Pelin kesto ja voittaminen
Peli kestää niin kauan, kunnes soluttautujia on saman verran tai enemmän, kuin hyviksiä (soluttautujat voittavat), tai, kunnes kaikki soluttautujat on tiputettu (hyvikset voittavat). HUOM! Minskin mies -erikoishahmoa ei lasketa pelin lopputuloksessa soluttautujien lukuun. Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2-3 viikkoa.
Aktiivisuus
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtaja
Toimin pelinjohtajana, joka arpoo ja jakaa roolit yksityisviestein, kertoo päivien päättymisajat, laskee äänet ja kertoo tippuneen roolin. Minulle myös soluttautujat lähettävät yksityisviestein sen nimen, kenet haluavat yöllä tippuvaksi, ja erikoishahmot omaan toimintaansa liittyvät nimensä.
Pelissä mukana olevat pelaajat (16/16):
Jopeti
Armas
Joonatan
Casperi
Bilbo
Acetho
Petri
Nellisi
Varilasit
Tilhi
Virvelia_kainaloon
Koo
Wrathchild
Horna
Tatesulo
Mustis
1. päivä
доброе утро!, kaikuu Hotelli Minskin aamiaiskattauksella Jellonien aloittaessa ensimmäisen päivänsä pudotuspelien kisakylässä. Joka puolella vilisee maailmanluokan pelaajia, ja yleinen ilmapiiri on vielä rauhallinen. Jellonien on kuitenkin Venäjä-otteluun valmistautumisen lisäksi alettava jo selvittää soluttautujien henkilöllisyyttä ja häädettävä heidät leiristä, joten aikaa ei ole hukattavaksi…
Peli, ja sen 1. päivä on nyt alkanut! Puhuminen, äänestäminen ja juonittelu on nyt sallittua. Kaikille pitäisi olla lähtenyt rooliviesti, laitathan minulle yksityisviestiä heti, jos sellaista et ole saanut. 1. päivä loppuu perjantaina 20.11. klo 21:30. Onnea kaikille peliin!