Yhteisöpeli: Lyyran ryöstö; toimarit kokouksessa - peliketju

Ja tapahtui niinä päivinä, että Keisari Outolalta kävi käsky, että kaikki Lyyran joukkueet oli verolle pantava. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Roku Kivilahden ollessa Lyyran toimitusjohtaja.

“Herra Outola, miksi tämä kokous ja miksi juuri Koirakuunkadulla?” “No mun siskonpoika opetti mut käyttään sellaista kuin internet. Katselin siellä nättejä tyttöjä kunnes päädyin salaiseen norjalaiseen Thor verkkoon. Huomasin siellä olevan myynnissä kolme kappaletta Lyyran siis mun kruunu jalokiven osakkeita. Soitin Rokulle ja käskin pukea toimarit kokohaarniskaan ja saapumaan Koirakuunkadulle.” “Miksi juuri Koirakuunkadulle?” “Seinillä kun on korvat, tämä on ainoa paikka maailmassa josta ei tietoja vuodeta kuin maanantaisin, joten meillä on seitsemän päivää aikaa löytää syylliset”

Pikkuhiljaa haarniskaan pukeutuneita hahmoja alkaa saapua paikanpäällä. Mutta kuka on kuka? “Herra, haluatteko kommentoida kokousta?”

“Tärkeetä, tärkeetä, det är allt jag kan säga”

“Hei, voidaanks nyt katsoo videoita”

“Kutsu oli kuin miekan isku selkään”

“Ai nyvvai, jaa määvai?”

“Tua noinnii, Ruutu+ pitäis saada pyörittään tätä hommaa”

“Emmääny tiärä. Oletko muuten nähny tolppaa missään, iski kauhee pissahätä”

“Moomma täällä mistä nyt oonkaan sitä mieltä, notta oomma etelähetelmät pistetty aisoihin ennenkin”

“Ookkonää toimittaja, haluakkonää poikkaria”

“Mää pyöritän miljardin pienestä ja sää tuut kyseleen tyhmiä. Ota sää tää mun haarniska, ni mää voin kysellä välillä”

“Herra, herra, te sentään vaikutatte täyspäiseltä saanko sivistyneen sanasen?”

“Noo, päästin pojat lomille ja sanoin että mennään eteenpäin. Otetaan syylliset kiinni ja pistetään ne ylämummoon”

Ovet sulkeutuvat, hiljaisuuden verho laskeutuu. Yksinäinen tähti taivaalla tuikkii muita kirkkaammin, vai onko se sittenkin satelliitti. 14 oletettua haarniskapukuista on sulkeutunut syvään hiljaisuuteen, vain “saatanan tunarit” kaikuu korvissae ennenkuin ovet sulkeutuvat.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 3-4 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan soluttautujien keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä. Myöskään muiden, kuin pelijohtajan viesteistä tykkääminen, on tippuneilta kielletty.

Yö kestää noin vuorokauden. Yön aikana yksi soluttautuja lähettää yksityisviestein pelinjohtajalle sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen, jonka soluttautujat valitsivat. Hän tippuu, eikä hän saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Tästä eteenpäin tämän ohjeen päivällä ja yöllä tarkoitetaan pelin päiviä ja öitä.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki , esimerkiksi ++tatesulo . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä. Eniten ++ -ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain, ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saa keskustella vain, ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Uutena sääntönä myös se, että tippuneet eivät saa tykätä peliketjussa muista, kuin pelinjohtajan viesteistä. Tästä on poikkeuksena kolme soluttautujaa, jotka saavat (ja heidän kannattaakin) pitää yhteyttä erikseen yksityisviestein esimerkiksi strategian muodostamiseksi ja päätettäessä kunakin yönä tiputettavaa pelaajaa. Samoin niille hyviksille joiden rooliin kuuluu keskinäinen keskustelu, se on sallittua (ilmoitettu yksityisviestillä). Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta . Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelaajamäärä on yhteensä 15, joista 3 pahishahmoa ja 11 hyvishahmoa. Lisäksi 1 hahmo edustaa kolmatta osapuolta.

3 soluttautujaa (pahis)

Nämä soluttautujat pyrkivät sabotoimaan hätäkokousta. He pyrkivät esittämään tuiki tavallisia toimiusjohtajia päivisin, ja saavat luvan keskustella yksityisviestein keskenään. Öisin he lähettävät sen pelaajan nimen pelinjohtajille, jonka haluavat tiputtaa. Pelinjohtajien tulee tietää täsmällisesti, kuka soluttautuja on se, joka on lähtemässä yölliselle tiputusretkelleen, sillä se vaikuttaa pelin muiden roolien toimintaan.

2 Hiilteiset (hyvis)

Jurmo ja Jonne Hiilteinen, kansainvälistäkin menestystä hankkineet iki-Tuppurut jotka ovat joutuneet eri seuroihin, mutta pitävät visusti yhtä edelleen. Hiilteiset saavat koko pelin ajan keskustella yksityisviestein keskenään. He myös tippuvat aina yhdessä, eli jos toinen äänestetään ulos tai tiputetaan yöllä, myös toinen lähtee. Muuten he toimivat samalla tavalla, kuin tavalliset toimitusjohtajat.

1 asiantuntija (hyvis)
1 analyytikko (hyvis)

Jääkiekkoasiantuntijalle ja entiselle maajoukkuepelaajalle on hyvin tärkeää, että suomalainen jääkiekko pysyy Euroopan huipputasolla. Rakkaudesta lajia kohtaan hän on osallistunut hätäkokoukseen ja päättänyt saada ainakin osan soluttautujista nalkkiin. Niinpä hän hiippailee öisin tutkien paikkoja ja etsien mahdollisia johtolankoja. Asiantuntija lähettää joka yö pelinjohtajille valitsemansa nimen, ja saa tietoonsa onko kyseinen pelaaja hyvis vai pahis. Jos hän kysyy Jellonaprinssiä, hän saa myös vastaukseksi pahiksen, vaikka Jellonaprinssi ei sitä oikeasti ole.

Jääkiekkoanalyytikko on matkustanut kokoukseen yhdessä asiantuntijan kanssa. Myös hänelle on hyvin tärkeää, että soluttautujat saadaan hyvissä ajoin pois kokouksesta. Analyytikko toimii muuten täysin samalla tavalla kuin asiantuntija, paitsi pelinjohtajat arpovat nopalla hänelle vastauksen öisin. Nopan silmäluvuilla 1–4 hänelle vastataan hyvis ja silmäluvuilla 5–6 pahis.

Asiantuntija ja analyytikko saavat kumpikin ennen pelin alkua viestin, jossa lukee “Sait näkijän roolin”. Kumpikaan näkijän roolin saanut ei siis voi olla varma saiko asiantuntijan vai analyytikon roolin. Asiantuntija ja analyytikko eivät tiedä toistensa henkilöllisyyksiä.

1 kilpailutoimenjohtaja (hyvis)

Lyyran kilpailutoimenjohtaja on tietysti mukana hätäkokouksessa. Kilpailutoimenjohtaja toimii roolinlukitsijana. Hän valitsee joka yö yhden pelaajan, joka ei voi sinä yönä käyttää erikoisvoimaansa / pudotuskykyään. Kilpailutoimenjohtaja ei pysty lukitsemaan saman pelaajan kykyjä kahtena peräkkäisenä yönä, eikä pysty lukitsemaan itseään. Poikkeuksena on Norjan koutsi, jonka kykyä ei kilpailutoimenjohtaja pysty lukitsemaan.

1 Norjan koutsi (hyvis)

Suomalainen, joka on valmentanut Norjan maajoukkuetta jo pitkään. Aloittaa pelin hyviksenä: osallistuu kokoukseen suomalaisen jääkiekon puolesta, mutta jos soluttautujat iskevät häneen yöllä, he lahjovat hänet puolelleen. Tällöin Norjan koutsista tulee tavallinen soluttautuja, ja hän saa keskustella yksityisviestein yhdessä muiden soluttautujien kanssa. Norjan koutsille on sattunut juuri ennen kokousta tapaturma, jossa hän on menettänyt muistinsa. Hän ei siis muista kuka on ja luulee aluksi olevansa tavallinen toimitusjohtaja. Kun Norjan koutsi tippuu pelistä, hänen henkilöllisyytensä ja putoamishetkellä ollut puoli (hyvis/pahis) paljastetaan. Norjan koutsi voittaa sen puolen kanssa, jota edustaa pelin päättymishetkellä. Kilpailutoimenjohtaja ei pysty lukitsemaan Norjan koutsia, jos kilpailutoimenjohtaja lukitsee Norjan koutsin samalla kun soluttautujat valitsevat hänet yöpudotukseen, hänestä tulee soluttautuja.

Jellonaprinssi (kolmas osapuoli)

Jellonaprinssi haluaa kovasti luopua haarniskastaan, mutta niin hyvikset kuin pahiksetkin karttavat häntä eikä hän millään saa haarniskaansa kaupaksi. Jellonaprinssin tavoitteena on tippua päivällä, jolloin hän liittyy automaattisesti pelin voittajajoukkueeseen. Jos hän tippuu yöllä tai jää pelin lopussa jäljelle, hän häviää pelin. Asiantuntija näkee Jellonaprinssin pahiksena. Jellonaprinssi ei vaikuta roolillaan hyvisten ja pahisten suhdelukuun: mikäli jäljellä on 2 pahista, 2 hyvistä ja Jellonaprinssi, pahikset voittavat, koska heitä on yhtä paljon, kuin hyviksiä.

5 tavallista toimitusjohtajaa (hyvis)

Nämä tavalliset toimitusjohtajat muodostavat suurimman osan kokoukseen osallistujista. He yrittävät napata soluttautujat päivisin kiinni, ja nukkuvat öisin.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes soluttautujia on saman verran tai enemmän, kuin hyviksiä (soluttautujat voittavat), tai, kunnes kaikki soluttautujat on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2-3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtaja

Tatesulo ja Bilbo toimivat yhdessä pelinjohtajina, jotka arpovat ja jakavat roolit yksityisviestein, kertovat päivien päättymisajat, laskevat äänet ja kertovat tippuneen roolin. Meille myös soluttautujat lähettävät yksityisviestein sen nimen, kenet haluavat yöllä tippuvaksi, ja erikoishahmot omaan toimintaansa liittyvät nimensä.

Uudet säännöt aiempiin peleihin verrattuna

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa tottakai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pelissä mukana olevat pelaajat:

Acetho
Casperi
Armas
Derek
Virvelia_kainaloon
Horna
Varilasit
Wrathchild
Mustis
Jopeti
Joonatan
Nellisi
mazzus
Treppu
louskutin


Peli, ja sen 1. päivä on nyt alkanut! Puhuminen, äänestäminen ja juonittelu on nyt sallittua. Kaikille pitäisi olla lähtenyt rooliviesti, laitathan tatesulolle yksityisviestiä heti, jos sellaista et ole saanut. 1. päivä loppuu sunnuntaina 20.12. klo 21:00. Onnea kaikille peliin!

4 tykkäystä

Jaahas, taas ensimäisenä paikalla? Onkohan nämä haarniskat vähän ylimitoitettu toimenpide? Hiertää haaroista, toivottavasti jollakin bepantheniä… Löytyisköhän täältä kokouslistaa?

1 tykkäys

No hopee ei oo häpee ja toisena näköjään paikalla. Mielenkiinnolla odotan mitä kokous tuo tullessaan. Odotellaan ja kattellaan, kun paikalla kaikki millaisia avaus puheenvuoroja tipahtelee.

Iltaa kaikille. Jokos on kaikki paikalla joko Teamssissa tai tässä tilassa? Asioita näköjään on paljon.

Melkoinen kolina täällä! Ja tuttuja hajuja :slight_smile:

On tämä kyllä melkoista, kun koronan kurittamaa Lyyraa koitetaan vielä kupata omiin taskuihin… Mutta eiköhän tästä vielä uudenvuoden pirskeet tule, kunhan vaan saadaan diisseli käyntiin ja kulkemaan!

1 tykkäys

Hei vaan kaikki! Kolina käy ja vinkuu, olisiko haarniskat voinut edes rasvata…

Hahmokavalkadi on jälleen moniteräinen ja nimilistakin mielenkiintoinen kokonaisuus.

Morjesta vaan!

En tykkää keskiajasta, se tuntuu tahralta ihmiskunnan historiassa, ei käytännössä mitään progressioo. Mutta ritareilla oli joitain hienoja arvoja, joten eiköhän tähän pelttipurkkiin totu.

Miten tän kaa käydään vessassa?

(Note to self: Nollaa edellisen pelin/pelien mielleyhtymät… Heti alkoi nimittäin tutka piippaamaan kun Acethon kuvake ilmestyi ruudulle :smile: )

6 tykkäystä

Se on moro!

Meilläpäin Litteenrannassa syödään rautaa ja paskotaan kettinkiä, joten nää haarniskat on aika pikkujuttu. Ihan varmasti pidän haarniskaa tai hametta, jos Lyyran ja meidän etu sitä vaatii. Pulinat pois ja asiaan, nyt täytyis selvittää syyt minkä vuoksi tässä tilanteessa ollaan.

Ensin norjalaisilla oli maailman paras huulirasva, nyt niillä on joku Thor verkko? Osaako joku selittää, itsehän nostelen ihan mato-ongella?

Tervehdys! Täällähän on porukkaa jo hyvä määrä paikalla. Astun mukaan joukkoon, vaikka asuvalinta on kyllä melko kurjanpuoleinen. Ehkä tämän kalkkeen keskellä jotain pystyy kokoustamaankin? Ei vaan meinaa kuulla edes omia ajatuksiaan.

Morjensta vaan kaikille. Heti alkuun todettakoon, että ihme nillittämistä puvusta. Haarniskahan pukee kaikkia oikein hyvin. Lisäksi tässä on vähän suurempiakin ongelmia ja ne ei todellakaan liity asukokonaisuuteen.

Haluaisin sanoo olevani samaa mieltä, mutta viimeks se kostautu.
Okei vitsit vitsinä ja asiaa pöytään.

Onkos täällä norjan taitajia? Tai kai ruotsillakin pärjää sielä. Itseltä se ei taitu, mutta kaverin puolesta vaan kyselisin…

Iltaa vaan täältäkin. Kyllä se pikkutakki olisi mukavempi asuste, mutta näillä nyt on mentävä mitä on. Muistakaa ny ainakin kiillottaa haarniskanne ja rasvakkaa nivelet ettei kitise.

Ehdin jo innostua toimitusjohtajan arvonimestä. Ajattelin voivani pukeutua kerrankin samaan aikaan mukavasti ja tyylikkäästi. Nyt ei voi sitten liikkua minnekään ilman että korvat halkeaa tästä kamalasta kirskunnasta, eikä se voiteluaineessa uiminenkaan kovin tyylikästä liene.

1 tykkäys

Prkl, kun faksi ei toimi. No mut hei mua ei huimaa. Soluttautujien on paras lähtee meneen vielä kun voi.

Moi kaikille! Ekaa kertaa äänessä, haarniska kiillotettuna ja valmiina etsimään mädät omenat joukostamme. Voimia kaikille tähän taistoon :slight_smile:

1 tykkäys

Snakker ikke. Mutta rasvaisia juttuja täällä on, haarniskan rasvaamista ovat kaivanneet Joonatan, Mustis ja Acetho. Onko tässä soluttautujakolmikko, me tositoimarit olemme jo tottuneet tähän äänimaailmaan. Toisaalta Wrathchild kaipaili rasvausta nivusseudulle, ja Casperillekin kävi johaugilainen lipsahdus.

No, jos joku tarvitsee muistiinpanoja varten kyniä, niin Reimari-ohjelmasta tuttua Pekka Eemeli Mallasta lainatakseni:“Olen paperikauppa.”

Varovaista on, ja diplomaattista. Viime aikojen tapahtumat mm-kisoissa vaikuttaa vielä takaraivossa? Kukaan ei uskalla aloittaa aktiivisesti… :grinning_face_with_smiling_eyes: Aletaas vähän lyömään kiilaa keskusteluun, aloitan seuraamisen Achethon papereista… 🥸

Acetho taitaa olla aina melko varteenotettava ehdokas. Toisaaltaan kai sen pahis roolin ois virvelillekkin joskus tartuttava edes vahingossa. Viime pelin muutamiin vikoihin päiviin tottuneena onhan täällä melko hiljaista ja varovaista. Ehkä se peli huomenna alkaa aukeemaan, kun vikatkin saa kaiveltua paperinsa esiin ja kynät kaikilla valmiina muistiinpanoihin.

Alatkos pakata jo kamoja sitten?

UpCloud
Yhteistyössä UpCloud.com - maailman nopeimmat pilvipalvelimet!