Yhteisöpeli IX: Selviytyjät TapparaCo - peliketju

Selviytyjät TapparaCo

Ryhmä kisailijoita ja kilpailun tuottajia on saapunut upouudella pikaveneellä (siis 1980-luvulla ollut uusi) saaristoon inisevien sääskien syötäväksi. Jopa yksi ilves on näkynyt saariston luonnossa, puhumattakaan kaloista jotka hyppivät suorastaan kutsuvasti rannikossa.
Ei edes sääsket menoa haittaa, kun kihistään jo innosta päästä kisan ääreen todenteolla.
Leiriä rakennellaan ja hyvässä hengessä valmistaudutaan kisaan, joka ikäväkyllä on tänä vuonna budjetti kilpailu. Mutta kukapa edes haikailisi Gran canarialle, kun voi Suomen saaristossa leiriytyä? Aurinkokin näkyy pilvien takaa toisinaan!
Kuitenkin illan pimentyessä näkyy kuusien katveessa myös hämäriä kaveruksia supisemassa keskenään ties mitä.
Iltatuuli vie heidän sanansa merelle, mutta se on selvä, ettei heillä ole kun röttöset mielessään.
He olivat tulleet paikalle voittamaan keinolla millä hyvänsä, vaikka sitten hieman huijaamalla ja muita sabotoimalla.
Muiden on yhdistettävä voimansa saadakseen soluttautujat ulos ennen todellista kauden alkua, ettei voittajalle osoitettava kunnia matkaa kisaajien mukana soluttautuneille pahiksille.

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää noin vuorokauden. Yön aikana yksi soluttautuja lähettää yksityisviestein pelinjohtajalle sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen, jota on kohdannut kova kohtalo. Hän tippuu, eikä hän saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Tästä eteenpäin tämän ohjeen päivällä ja yöllä tarkoitetaan pelin päiviä ja öitä.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki , esimerkiksi ++Horna . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä. Eniten ++ -ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.
Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta . Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

2 Myyrää (Pahiksia)

Myyrät saavat keskustella keskenään lisäksi Juonittelijan kanssa, ja pudottavat yhden pelaajan joka yö. Sillä, kuka yönimen lähettää, ei ole merkitystä tässä pelissä. Myyrät voittavat, mikäli heitä on saman verran jäljellä kuin hyviksiä. Juonittelijaa ei lasketa siinä suhteessa mukaan tilastoihin pahiksena, vaan myyrien määrä ratkaisee.

1 Juonittelija (pahis)

Tämä kiero kaveri pelaa pahisten pussiin, mutta häntä ei lasketa pahikseksi (eikä tietenkään myöskään hyvikseksi) pelin lukuja määritellessä, eikä hän voi myöskään tehdä yötiputusta. Hän tietää pahikset ja saa juonitella näiden kanssa, sekä voittaa pahisten voittaessa. Näkyy kameramiehelle hyviksenä.

1 Juontaja (hyvis)

Ohjelmalla on tietysti oma juontaja, Luuso. Hänellä on hieman erikoisvapauksia, ja hän saakin joka toinen yö viettää rauhaisan yön hotellihuoneessaan. Tällöin pahikset eivät häneen voi osua. Luuso on siis parilliset (2., 4., 6. jne.) yöt turvassa yötiputuksilta. Luuso ei kuitenkaan tiedä itseään.

1 Kameramies (hyvis)

Kameramies kuvaa leirin tapahtumia herkeämättä. Joskus kuvanauhalta voi löytyä jotain mielenkiintoista. Kameramies saa kerran pelin aikana käydä filminsä läpi eli kysyä yhden pelaajan roolia. Vastaukseksi hän saa roolin tarkkuudella hyvis/pahis. Roolia voi kysyä pelinjohdolta milloin tahansa, mutta vastauksen kameramies saa yöllä, kuten näkijät yleensäkin. Kysyttyään kerran roolia, kameramies muuttuu tavalliseksi voimiltaan.

1 Käsikirjoittaja (hyvis)

Realityn käsikirjoittajalla on oma valtansa. Hän saa kerran pelin aikana laatia oman shokeeraavan käänteensä peliin, eli tiputtaa yhden pelaajan. Pelaaja tippuu käsikirjoittajan pelinjohdolle lähettämän viestin jälkeisenä aamuna tai iltana aamu/iltaviestin yhteydessä riippuen siitä, milloin käsikirjoittaja tiputettavan nimensä pelinjohdolle ilmoittaa.

2 liittoutuneet (hyviksiä)

Kaksi henkilöä, Tukke ja Jepa tietävät toisensa ja saavat puhua toistensa kanssa yksityisviestein. He myös tippuvat yhdessä pelistä, eli mikäli toinen putoaa, putoaa myös toinen.

5 tavallista pelaajaa (hyviksiä)

Hyvisten tehtävänsä on pyrkiä päivällä löytämään pahikset ja äänestää heidät ulos ennen kuin on liian myöhä. Voittavat, jos saavat tiputettua myyrät. Nukkuvat yöt.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtajat

Horna ja Dominik49 toimivat yhdessä pelinjohtajina, jotka arpovat ja jakavat roolit yksityisviestein, kertovat päivien päättymisajat, laskevat äänet ja kertovat tippuneen roolin. Meille myös pahikset lähettävät yksityisviestein sen nimen, kenet haluavat yöllä tippuvaksi, ja erikoishahmot omaan toimintaansa liittyvät nimensä.

”Uudet säännöt aiempiin peleihin verrattuna”

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelissä mukana olevat pelaajat 13/13:
Acetho
Armas
Bilbo
Casperi
Koo
louskutin
Jopeti
Mazzus
Nuti
Petri
Varilasit
Virvelia_kainaloon
Wrathchild

Peli ja sen 1. päivä on nyt alkanut! Puhuminen, äänestäminen ja juonittelu on nyt sallittua. Kaikille pitäisi olla lähtenyt rooliviesti, laitathan Hornalle tai Dominik49 yksityisviestiä heti, jos sellaista et ole saanut. 1. päivä loppuu lauantaina 20.3 klo 20:00. Onnea kaikille peliin!

6 tykkäystä

Onkos täällä vielä ketään?

Rupean rakentamaan laavua odotellessani.

3 tykkäystä

Armas paikalla. Osaan kaikenlaista tällaiseen tilanteeseen kätevää, kuten esimerkiksi suomen kielen pilkkusäännöt ja heiluttaa korviani. Voisin ehkä tulla nyökkäilemään hyväksyvästi louskuttimen laavulle.

4 tykkäystä

Paikalla ollaan. Ja telttaa itsekkin pikkuhiljaa pystytän tässä.

Toivottavasti tämä on edes sen verran budjetoitu tuotanto, että meillä on laavuaineksia, ja jotain syötävää. Vai pitääkö meidän metsästää itse ruokamme?

Hiljaista on, ketäköhän herättelisi ensimmäisenä? Muutama klassinen epäilyvaihtoehto on pelissä mukana, samoin ihan uusikin pelaaja. Kuten on matkan varrella huomattu, niin todennäköisyytemme tipauttaa pahis tai edes tavallinen hyvis ensimmäisenä päivänä on surkea. Enemmän dataa siis kaipaamme pitkin päivää, ja sitähän irtoaa painostamalla, eli ++Casperi

Morjens!

Paikalla ja nimeni on Jopeti.

1 tykkäys

Hiljaisuutta pukkaa ++Armas

2 tykkäystä

Terve vaan! Soudettu on ja nyt laavun kimppuun. Eihän tässä alkuun vielä mitään juonita, eihän?

Jassoo Petri ja Varilasit avaavat peliä kuin Tuppurun Röyhiäinen konsanaan. Eli suoraviivaisesti👍

Nyt oli kova. @Armas oli kuitenkin 2 minuuttia hiljaa. Arvostan.

Osaako kukaan tehdä pajusta katiskaa? Kerätään ruokaa ennen kuin nälkä yllättää. Vedestä ei taida näin Suomalaisella saarella olla pulaa.

++Varilasi
#HitaampiKuinArmas

++Varilasit
#TöhöKirjoittaja

2 tykkäystä

Muistakaa nyt sekin, että perusteettomat äänet sinne tänne sataa lopulta pahisten laariin, sillä sekamelskan joukkoon on helppo soluttautua vs. jos vaaditaan aidosti perusteellisia ääniä. Arvostan kyllä alun räjähtävää starttia ja äänen käyttöä, mutta toivottavasti jatkossa nyt ei ihan miten sattuu sentään heitellä, vaikka onkin avauspäivä.

8 tykkäystä

Nyt kun osui hyviskortti, niin voin valottaa tarkemmin niitä ajatuksiani, jotka heräsivät tuotantoyhtiön haastattelussa, kun kuulin tällaisesta roolista.

Jos olisin itse käsikirjoittaja, niin pysyisin piilossa kunnes Luuso on pudonnut pelistä ja kameramies kertonut tietonsa. Tämän jälkeen ilmoittaisin päivällä olevani käsikirjoittaja, jotta voitaisiin porukalla suunnitella hyvisten oma yhteinen yönimi. Kaikki pahiksena olleet varmasti muistavat, miten tehokasta tuollainen porukalla suunnittelu on ilman kimpoilevaa äänestelyä? Voi toki olla minulla vääristyneet mielikuvat, kun osuimme suojelijaan ja ystävyksiin tuolloin, mutta näin sen kokisin.

Tämä nyt ihan vaan omana näkemyksenäni, sillä mielestäni käsikirjoittajan rooli on hyvisten yhteinen.

5 tykkäystä

Virvelin kanssa samoilla linjoilla. Roolista mahdollista saada paljon irti, kunhan ei ole yksittäisen pelaajan satunnainen isku, vaan porukalla päätetty.

1 tykkäys

Tällä hetkellä omien epäilyjeni kärjessä Varilasit, Petri ja Acetho, mutta viimeksi mainitun soisi kerrankin pääsevän pelaamaan pitemmän pelin. Aina epäilyttää, kun joku on samaa mieltä näissä. Mutta ei nyt vielä kovin paljon, koska kirjoitin asiaa.

Huomenta kaikille.

Virveliltä hyvä analyysi.

Oma lusikkani soppaan: Luuson rooli, tavallisten hyvisten ei kannata liikaa vakuutella olevansa tavallinen.

2 tykkäystä

Heh, voisin itse noudattaa seuraavaa logiikkaa:

  1. Kirjoitan viestin
  2. Katson, ketkä ovat samaa mieltä
  3. Äänestän heitä, koska tiedän kirjoittavani sontaa
3 tykkäystä

Niin, kannattaisiko tavallisten esittää erikoismiehiä, kun varsinaisesti Luusoa isompaa uhkaa pahiksille ei yönimessä ole? Näin se varmaankin on.

1 tykkäys

Logiikkasi on huono ja olen eri mieltä :wink:

1 tykkäys