Yhteisöpeli XXVIII - Escape from Viikinsaari - Peliketju

Virkistystä ja huveja jo vuodesta 1866 - vain 20 minuutin päässä Tampereen keskustasta

Näin seisoo Viikinsaaren laivalaiturin edessä olevassa isossa kyltissä, joka toivottaa tervetulleeksi LEKI:n kolme vartijaa. Vuosi 2050 on ollut myllerrysten vuosi. Kansan suosikkilaji, jääkiekko on julistettu lailla kielletyksi koko maassa. Samalla on annettu pidätysmääräys, joka koskee kaikkia, jollain tavalla ammattijääkiekkon parissa työskenteleviä henkilöitä- ikään katsomatta.

Viikinsaari, joka on toiminut aiemmin virkistyssaarena, on nykyisellään vankisaari. Huhujen mukaan inspiraatiota on haettu Alcatrazin vankilasta…

Valtio on luonut erillisen elimen hoitamaan jääkiekkoilijoiden pidätyksiä ja vangitsemisia. Kyseinen porukka tunnetaan nimellä “Lätkä Ei Kuulu Ihmiselle”, eli LEKI.

LEKI:n johtajana toimii kukas muukaan, kuin Mats Sundin. Vaikka hän on jääkiekkoilija itsekin, nauttii hän mahdolisuudesta päästä rankaisemaan suomalaisia kiekkoilijoita.

LEKI on saanut kuulla vihiä siitä, että vangitut jääkiekkoilijat olisivat suunnittelemassa pakoa Viikinsaaren vankilasta, joten LEKi ei näe muuta vaihtoehtoa, kuin soluttautua vankien sekaan.

Saavatko vartijat estettyä vankien paon Viikinsaaresta? Se selvinnee tulevien pelipäivien aikana…

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, vankeihin ja vartijoihin. Vangit yrittävät selvittää vartijoiden henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas vartijat pyrkivät esittämään vankeja ja äänestämään vankeja pois. Vartijoita on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin vangit.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 2-3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan vartijoiden keskustelut, sekä niiden vankien keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille (ellei hahmokuvauksessa toisin sanota). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana vartijat kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Ilves1931. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai enemmän ääniä ensin, eikä äänimäärä ole pudonnut kenenkään äänimäärää pienemmäksi, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Oman roolinsa hahmokuvauksesta tai vankinumerosta ei saa keskustella peliketjussa, jos se poikkeaa peliketjun kuvaukseen.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “louskutin on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtajat

Tp2 ja Ilves1931 toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelissä on 18 pelaajaa.

Erikoisvangit 4kpl:

Vanki 001: Ripa
Ripa suojelee joka yö yhden valitsemansa pelaajan yöpudotukselta. Hän antaa yönimensä ensimmäisenä. Mikäli Ripa putoaa päivällä, valitsee hän lisäkseen toisen pelaajan, joka putoaa pelistä pois. Tämä tapahtuu pelipäivän päätyttyä viestillä peliketjuun "Ripa vie mukanaan pelaajan XXXX. Lisäksi Ripa voi tehdä pudotuksen pelipäivänä 3. Pudotus tapahtuu pelipäivän puolessa välissä. Ripa tekee päätöksen itsenäisesti ja ilmoittaa pudotuksestaan kolmannen pelipäivän alussa pelinjohtajille. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkasti. Samaa henkilöä ei voi suojata peräkkäisinä öinä.

Vanki 002: Honkalehto
“Honkkis” on tunnettu lahjakkuudestaan raha-asioissa, joten hänellä on kyky lahjoa valitsemansa kanssa pelaajan äänestämään määräämäänsä kohdetta. Samaa pelaajaa ei voi lahjoa peräkkäisinä päivinä. Tämä tapahtuu yönimeämisenä, joten kyky astuu voimaan vasta ensimmäisenä yönä. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkasti.

Vanki 003: Mikki
Voi halutessaan nimetä ensimmäisenä yönä itsellensä pelaajan, jonka kanssa pääsee loppupelin ajaksi omaan keskusteluun. Halutessaan Mikki voi vaihtaa keskustelukumppania 3. yönä. Yönimi annetaan viimeisenä. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkasti.

Vanki 099: Gretzky
99 on elävä legenda, näin ollen hänellä on käytössään jokainen pelipäivä 2 ääntä. Tätä ei näytetä peliketjussa, mutta voi vaikuttaa lopulliseen putoajaan. Ääniä ei voi jakaa kahdelle eri pelaajalle. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkasti.

Lisäksi pelissä on 11 kpl tavallisia vankeja nrot: 004-014.

Vartijat 3 kpl:

LEKI:n johtaja: Sundin
Entinen huippukiekkoilija, nykyinen kiekon vihaaja. Sundin johtaa LEKI:N toimintaa, joten halusi ehdottomasti päästä myös “kentälle” peitehommiin. Sundinilla on kyky kaapata valitsemansa pelaaja LEKI:N “bussiin” kuulusteltavaksi 2-4 tunnin ajaksi. kykyä saa käyttää kerran / pelipäivä. “Bussiin” sulkeminen päättyy kuitenkin viimeistään 30 min ennen päivän päättymistä. Pelaaja ilmoittaa hyvissä ajoin pelinjohtajille kenet haluaa ottaa kuulusteluun ja mistä kellonajasta eteenpäin. Kuulusteltava ei saa kommentoida tai tykkäillä peliketjuun kuulustelun aikana. Pelaaja saa tietää roolinsa tarkkaan.

LEKI:n Bussikuski: Litmanen
Ikuinen potkupalloilija ei voinut aikanaan vastustaa kutsua LEKI:n porukkaan, koska hän vihaa ylikaiken jääkiekkoa ja jääkiekkoilijoita.

LEKI:n Borg
Hän ei aikanaan tykännyt tyttärensä liiketoiminnasta yhdessä Tapparan kanssa, joten siirtyminen LEKI:n palvelukseen oli helppo päätös.

Pelissä on lisäksi erikoiskykyjä, jotka on arvottu tavallisten vankien ja kahden vartijan kesken:

Tiedustelija
Mikäli kyseinen kyky osuu hyvikselle, saa hän jokainen yö pahiskeskustelusta yhden viestin. Viestistä sensuroidaan mahdolliset pelaajien nimet. Viestit eivät välttämättä ole kokonaisia, koska yhteydet ovat varsin huonoja.

Mikäli kyseinen kyky osuu pahikselle, saa hän kysyä pelinjohtajalta jokainen yö yhden nimen ja erikoisuuksien kohdalla peukku ylös ja tavallisten vankien kohdalla peukku alas. Haamu näkyy tiedustelija pahikselle erikoisena (peukku ylös).

Tiedustelija saa tietää kykynsä.

Onnekas
Kukaan ei halua, että kyseinen pelaaja putoaisi, joten hänellä on pelipäivinä yksi miinusääni. Tätä ei luonnollisesti näytetä peliketjussa, mutta voi vaikuttaa lopulliseen putoajaan. Mikäli vartijoiden yönimi osuisi Onnekkaaseen, putoaisi myös Vihattu pois pelistä. Päivisin putoavat erikseen. Onnekas ei tiedä olevansa “onnekas”, pudotessaan erikseen ilmoitetaan vanki/vartija.

Vihattu
Kukaan ei hänestä pidä, joten vihatulla on yksi plusääni pelipäivinä matkassaan. Tätä ei luonnollisesti näytetä peliketjussa, mutta voi vaikuttaa lopulliseen putoajaan. Mikäli vartijoiden yönimi osuisi Vihattuun, putoaisi myös Onnekas pois pelistä. Päivisin putoavat erikseen. Vihattu ei tiedä olevansa “vihattu”, pudotessaan erikseen ilmoitetaan vanki / vartija.

Takinkääntäjä
Luulee olevansa tavallinen vanki, mutta mikäli yöpudotus osuu häneen, alkaa LEKI:n muotoinen sydän sykkiä hänen rinnassaan ja hänestä tulee osa vartijoiden tiimiä. Päivällä pudotus normaalisti ja pudotessa ilmoitetaan, että “tavallinen vanki”. Pelaaja pääsee yöllä pudotessaan samalla myös vartijoiden keskusteluun. Tämä kyky ei luonnollisesti voi osua vartijoihin. Pelaaja ei tiedä olevansa takinkääntäjä.

Lisäksi pelissä on toteemi: VHS-kasetti -85, joka pitää sisällään Ilveksen viimeisimmän ratkaisevan mestaruuspelin. Toteemin haltija on turvassa päivä- ja yöpudotuksilta. Discobot arpoo toteeminsaajan. Tämä ei voi olla kenelläkään kahta kertaa. Mikäli päivällä olisi toiteemin kantaja putoamassa, putoaa hänen sijastaan toiseksi eniten ääniä saanut pelaaja. VHS-kasetti turvaa myöskin Ripan 3. pelipäivän pudotuksen. Tässä tilanteessa kukaan ei putoa.

Pelaajat 18 kpl:

Tonza
CliffyByro
Armas
Veteraani
Nuti
Wrathchild
Petri
Bilbo
Casperi
Varilasit
Joonatan
Helbendeerus
Pasu
Jopeti
000
Ode
Louskutin
Tilhi

Pelipäivä alkaa nyt ja päättyy maanantaina 31.07.2023 klo 21.00!

7 tykkäystä

Eka!

Pssst, onko kellään vaihtaa kontrabandia, eli jääkiekkokortteja? Minulla olisi ylimääräinen Janne Ojanen.

5 tykkäystä

Olikos se ensimmäinen viestittelijä pahis :thinking:
Kuinka moni tietää mikä on VHS-kasetti ?

2 tykkäystä

++Nuti

1 tykkäys

Mä sellissä istun,
Leipälautasen puoleen kallistun.
Yli puoli vuotta tätä elämää takana,
Milloin edes viimeksi vaihdettiin lakana?
Oi, miten kaipaankaan kiekkoa,
Olis poispääsy niin hienoa.

Vankeja löytyy 001, 002, 003… mutta miksikäs tuon yhden paidassa lukee @000?

8 tykkäystä

Viimeksi oli ultimaattinen pahis :smiley:

3 tykkäystä

Eli jos pelissä on jäljellä vain pelaajia, joilla VHS on jo ollut, kukaan ei saa sitä?

1 tykkäys

Se taisi liittyä jotenkin siihen, että kukaan ei ole koskaan lähettänyt onnitteluviestiä Ilveksen miesten mestaruudesta tekstiviestillä?

1 tykkäys

Hyvä kysymys, mutta tähän osaavat vastata vain vartijat. @Pasu voisi tietää…

2 tykkäystä

Näin Kermitin tuossa hetken loikkivan, mutta sitten se katosi. Mitäs hokiliigaa lienee pelannut hän?

1 tykkäys

Voi kuinka ankeaa täällä on :persevere: Saako täällä urheilutunnilla pelata edes ringetteä tai jääpalloa!?

1 tykkäys

Tehän sen päätätte. Saammeko?

1 tykkäys

Pelaan vain sellaisia pelejä, joissa voi antaa poikittaista mailaa. Eli kaikki mailapelit käyvät.

3 tykkäystä

Otatko ”naapurin runoilijapojan” -roolia :thinking:

Lasketaanko mellakkapatukka näihin myös?

1 tykkäys

Vavaahynki marjestavonki!
Vakaenki vanonki vaina-anki vahispanki.
++Petri

3 tykkäystä

Myös sulkapallo, tennis yms.? Kai niissäkin poikkari toimii, kannattaa tosin harhauttaa tuomari ensin.

2 tykkäystä

Muista en tiedä, mutta vaikka olisin tiennyt tänne joutuvani, olisin silti työskennellyt aikani jäähykopin vartijana. Monen monta vuotta saan täällä kyllä vielä lojua ennen kuin tämä on vienyt yhtä paljon kuin se pesti antoi. :triumph:

Lippikseni alla olisi piilossa tukku kortteja, mutta saattavat olla väärän joukkueen… :wink:

Ai ne oltiin keksitty jo silloin :open_mouth: Mummolassa joskus näin 95 MM -kullan tällaiselta ihmeeltä.

2 tykkäystä

Ei. Eihän patukka ole mikään maila. En pidä vihjailustasi, että voisin olla jokin tänne soluttautunut vartija.

Vanaminki vallesunki vatukanpanki vautannänki vanoi sanko vantinenenki vanstaapelikonki vasemananki assassavenki.

5 tykkäystä