Yhteisöpeli XXX - Merirosvoja Karibian auringon alla

Sä oot siis sitä mieltä, että

1. Pudotimme Nellisin, todennäköisyydet löytää pahis yön retkeilijöistä kasvaa

2. Saatiin samalla oma asema kovin horjuvaksi

3. Oon antanut kyvyn pahiskaverille, eikö tuolla nyt pahiskapteeni saisi julmetun määrän hyvispisteitä, kun antaisi kyvyn hyvikselle?

Kerro mulle se syy, miksi olisimme pydottanut Nellisin yöllä? Sinäkin muistaakseni epäilit hänen ja Oden yhteyttä, samoin ainakin Jopeti ja Tonza.

Ja vielä jos voin kysyä, niin miksi et mieti mitään muuta kulmaa? Se että sä olit antamassa mulle ratkaisevaa kapteenin ääntä, minkä mä sille mahdan?

3 tykkäystä

Hyvä kysymys, jota odotin, kiitos. Posia taas sinne.

Tonza itse asiassa oli aika selkeä, koska hän osoitti mun mielestä hyvispiirteitä loppupäivästä ja muutkin tuntuivat päivän aikana häneen luottavan. Ratkaisu varmistui, kun Bilbo osoittautui hyväksi.

Armas, Jopeti ja CliffyByro oli ne ketä pohdin sitten viimeiselle paikalle. Hieman myös houkutti ottaa siihen joku huippuepäilyttävän (Nuti, louskutin & Helbendeerus) mukaan, mutta siihen ei rohkeus riittänyt.

3 tykkäystä

Ettei vaan olisi suunnitelmana pohtia siellä pahiskavereiden kanssa, että kenen olisi kannattavinta valehdella sinun olevan hyvis. Koska jos olet pahis, niin teidän on pakko toimia näin, ellette antaneet Nellisille tietäen, että pudotatte hänet.

Hyviksellä ei ole mitään syytä pantata tätä. Ja sinä olet sen verran fiksu pelaaja, että lähtökohtaisesti uskon sinjn ymmärtävän tämän.

Ei kun hetkinen, ymmärsinkö nyt Lipsahdus-kyvyn väärin. Onko sittenkin niin, että kyvyn tekstissä ei puhutellakaan kapteenia, vaan kyvyn saajaa. Hups. Sori tästä.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kyvyn kanssa on hyvä tulla esiin mahdollisimman nopeasti.

Tässä onkon lipsahduksen hauskuus - jos pahis saa lipsahduksen, niin hän tuskin kertoisi sitä julkisesti

Siis jos pahiskapteenille arpoutuu kyvyksi lipsahdus, niin hän väittäisi, että se oli jokin toinen kyky.

Pahiskapteeni voi antaa kykynsä vain pahikselle, koska muuten hyvis tietää pahiksen roolin.

Koska Casperi sanoo saaneensa Lipsahduksen kyvyksi ja pahiksen ei tätä pitäisi sanoa, on level 0 analyysilla Armas ja Tonza pahiksia.

Jep jep. Ja kuten sanoin jo, kyky on retkeilijällä. Ei mulla ole syytä muuta juonia.

Miksi ihmeessä väittäisi?

Koska jos pahiskapteeni väittää, että hän on saanut lipsahduksen, niin hänet pakotetaan kertomaan kenelle tämä antoi lipsautuksen.

Pahiskapteenin on tällöin pakko kertoa iuka lipsautuksen sai tai tämä pudotetaan.

Pahiskapteeni joutuu tilanteeseen, jossa hänen on paljastettava se pahiskaveri, jolle hän on lipsautuksen antanut. Jos jompi kumpi paljastuu pahikseksi, niin myös toinen on pahis.

Olen ehkä vähän taipuvainen uskomaan, että ekalla retkellä oli pahiksia, mutta antoivat yhden eteen. Tällöin pahis löytyisi joukosta Ultra, tp2 ja Ode.

2 tykkäystä

Anteeksi, epätarkkuus: tällöin em. pelaajat lasketaan taas mukaan potentiaalisiin pahiksiin.

Miksi? Koska uskon, että Casperi on hyvä. Jos pahiksia oli ekalla reissulla 0, Casperi on varma paha.

Saatat ymmärtää sinäkin näemmä kyvyn väärin, kuten minäkin. Kaiketi kyky toimii siis näin (nimet esimerkkejä):

Kapteeni-Casperi päättää, että CliffyByro saa Lipsahdus-kyvyn. Täten CliffyByro saa päättää, kenelle pelaajalle pelinjohto kertoo, että CliffyByro on hyvis. CliffyByro käyttää kykynsä Ultravioletiin, jolloin Ultraviolet saa edellä tarkoitetun tiedon pelinjohdolta.

Kyse ei ole siis siitä, että Casperi joutuisi päättämään, kuka pelaajista saa pelinjohdolta tiedon hänen statuksestaan.

1 tykkäys

Jatkoa: eli siis pahis-Casperi voisi ihan hyvin antaa kyvyn vaikkapa hyvis-CliffyByrolle. Ei ole periaatteessa mitään syytä, miksi pahis ei voisi näin tehdä, jos haluaisi esimerkiksi ostaa itselleen hyvispisteitä CliffyByron silmissä tai jotain.

1 tykkäys

Tätä mä sanoin aiemmin, jos olisin pahis kuten syytätte, niin miksi antaisin sen pahiskaverilleni, kun hyvikselle antamalla saisin ekstrapisteitä.

1 tykkäys

Edelleen jatkoa Lipsahdus-kyvyn pohdintaan;

Jos Casperi antoi kyvyn hyvikselle, niin kyvyn saanut hyvis pyrkii käyttämään kykynsä johonkin toiseen hyvikseen, jotta ainakin yksi hyvis on varma kyvyn saaneen statuksesta. Kyvyn saanut hyvis saattaa kuitenkin vahingossa käyttää kyvyn pahikseen, jolloin pahis ei saa tästä mitään uutta tietoa, koska pahiksethan tietävät kaikkien statukset valmiiksi.

Kiinnostavampi onkin skenaario, jossa Casperi antoi kyvyn pahikselle. Tällöin kyvyn saaneen pahiksen on käytännössä pakko käyttää kyky toiseen pahikseen, koska pahis ei tietenkään halua paljastaa statustaan kenellekään hyvikselle. Tällöin kyvyn saaneen pahiksen pahis-kaveri tietenkin valehtelee, että kyvyn saanut on hyvis. Tällöin kuitenkin nämä kaksi pelaajaa linkittyisivät yhteen tulevaisuutta varten: jos toinen paljastuu pahikseksi, on toinenkin varmuudella pahis.

Johtopäätökset:

Jos Casperi on pahis, on hän itse asiassa kaiken järjen mukaan antanut kyvyn hyvikselle. Tämä siis sen vuoksi, että pahikselle annettuna kyseinen kyky linkittää kaksi pahista toisiinsa edellä kuvatulla tavalla. (Hyvis-Casperihan on toiminut tietenkin arvalla, joten se siitä.)

Tämän vuoksi onkin hyvä muistaa, että pahis-Casperi on periaatteessa saattanut valehdella saamastaan kyvystä, kuten Ultraviolet aiemmin esitti (mahdollisesti tosin hieman virheellisillä perusteilla, tai sitten ymmärsin itse väärin - tämä ei ole kuitenkaan sinänsä olennaista tässä pohdinnassa).

On myös mahdollista, että pahis-Casperi ei hoksannut, että hän voi valehdella kyvystä, joten hän meni yöllä “paniikissa” antamaan kyvyn jollekulle. Voisi siis ajatella, että todennäköisesti hyvikselle edellä esitellyistä syistä.

Joka tapauksessa on mielestäni täysin selvää, että olisi hyvisten etu, jos Casperi kertoisi välittömästi Lipsahdus-kyvyn saajan. Eiköhän hyvis-Casperille olisi käynyt jo selväksi, että kyvyn saanut pelaaja ja sen kohde eivät ole omatoimisesti ainakaan heti halunneet tulla esiin. Tämä info on jo olemassa.

Ja koska mielelläni haluaisin nähdä seuraavan jaossa olevan kyvyn tuohon valehteluvaihtoehtoon liittyvästä syystä, teen tällaisen ratkaisun:

K+CliffyByro

Tiedän tasan tarkkaan, että tämä asettaa minut olennaisen pudotusuhan alle sekä pudotusäänestyksessä (itsensä tyrykytys jne.) että AdG:n pudotuksessa (erityisesti siinä tapauksessa, että pahis-Casperi valehteli kyvystään - tällöin pahisten pitäisi toivoa, että 1. Lipsahdus ei tule ensi yönä jakoon; tai jos Lipsahdus tulee jakoon, 2. hyvis-kapteeni pudotetaan ensi yönä ja 3. hyvis-kapteeni menee antamaan Lipsahduksen pahiksille, jotta he voivat valehdella kyvystä.)

3 tykkäystä

Kyllä mä haluan nähdä ensin sen toisen osapuolen liikkeen, toki jos sitä ei tule ajallaan niin paljastan asian.

Sä et pohtinut asiaa, että josko osuin pääpahikseen, mitä pahikset sitten tekee. Minä en sitä neuvoa aio antaa, mutta odotetaan vielä.

1 tykkäys

Nellisiin en ole nyt ottanut mitään kantaa.

No se on selvä että nyt oli pahiksia mukana, koska S lukee taulussa, joten näin pahikset toimivat. Luulen että tämä seitsikko oli myös tarkasti pohdittu mukaan.

Mehän ei tiedetä kenelle olet sen antanut, mutta tosiaan jos se toimii kuten CB tuossa aiemmin totesi, olisi sen antaminen hyviksille järkevää.

En ole mitään luonnollisesti hakannut kiveen, visioni lähti eilen illalla liikkeelle siinä puoli kahdeksan aikoihin.

1 tykkäys

Sittenhän on tietenkin vielä pudotusäänestyksen perkaaminen tekemättä. Alla siis kolme viimeisintä tuloslistaa;

Äänestystilanne 6 minuuttia ennen loppua:

Äänestystilanne 3 minuuttia ennen loppua:

Ultraviolet: ++Bilbo
Jopeti: -Ode, ++CliffyByro

Lopullinen äänestystulos:

Casperi: -Ode, ++CliffyByro
Tonza: -Ode, ++CliffyByro

Äkkiseltään voisi ajatella, että jos Bilbo olisikin paljastunut pahikseksi, niin tästä voitaisiin yrittää tunnistaa pelastusoperaation tynkää, mutta näinhän ei ollut. Katsotaan nyt, voisiko tästä kuitenkin jotain päätellä, vaikka kaksi hyvistä kolasikin kaikki äänet.

Ensinnäkin tulee huomioida, että sinänsä pahiksille on ollut aivan sama, kumpi putoaa. Tai ainakin melkein. Periaatteessa voitaneen ajatella, että jompaakumpaa voisi pitää pahisten näkökulmasta vaarallisempana pelaajana tai jotain, mutta ainakaan itse en pahiksena tällaiseen takertuisi kaikkien hyvisten ollessa “taviksia”.

Edellä sanotusta voisi siis edelleen tehdä sen johtopäätöksen, että ehkä viime hetkellä minua äänestäneet olisivatkin oikeastaan hyviksiä. Näin on siis sen vuoksi, että jos minä olisinkin pudonnut Bilbon oltua pitkään selvässä johdossa, olisi minulle osoitetut äänet näyttäneet todella karkeasti Bilbon pelastusoperaatiolta. Tämä on siis yksi sellainen seikka, joka itse asiassa puoltaisi sekä Casperin että Tonzan hyvyyttä. Siis siitä huolimatta, että pidän molempia todella epäilyttävinä. Ennen kaikkea Tonza seitsemännen Cliffy-äänen antajana on taiteillut todella veitsenterällä, jos hän on pahis.

Toiseen suuntaan voitaisiin tehdä sellainen johtopäätös, että pahiksia löytyy lopun passiivisista äänestäjistä. Tällöin epäilykset kohdistuvat akselille

louskutin
Ode
Nuti
Armas
Veteraani
tp2

joista lihavoidut olivat mukana sabotoidulla toisen yön retkellä. Myös Ultraviolet heitti edellisen pelipäivän äänensä vasta ihan loppuvaiheessa turvallisentuntuisesti peesaillen Bilbon kasaan. Hänkin siis retkeläinen.

Eli pitää nyt miettiä vielä tätä. Ehkä Casperi ei nyt ihan varma pahis olekaan.

4 tykkäystä

K+CliffyByro

Tää on ansaittu.

3 tykkäystä