Yhteisöpeli XXX - Merirosvoja Karibian auringon alla

Yhteisöpeli XXX - Merirosvoja Karibian auringon alla

Lipuu laineissa pienissä, kauniin auringon valaisemana laiva, jota muut laivat karttelevat, kuin ruttoa. Laivan nimi on Taphara. Tapharalla on miehistö, merirosvomiehistö. Taphara seilasi mahtavana monta kymmentä vuotta Karibian auringossa ryöstellen vastaantulevia kauppalaivoja, ryöväten kyliä ja kaupunkeja. Tapharan menestyksen salaisuus on ollut se, että laiva on toiminut demokraattisesti. Laivalle on aina viikoksi kerrallaan äänestetty miehistön keskuudesta kapteeni, joka on päättänyt sen viikon tapahtumat ja ryöstöpaikat. Tämä on pitänyt laivan sisäiset ongelmat loitolla, toistaiseksi…

Miehistön keskuudessa on kuitenkin alettu kyllästyä kiertävään kapteeniin. Osa miehistöstä haluaa vakautta ja voimaa laivan johtamiseen. He ovat perustaneet salaseuran, nimeltään Infieles. Infieles haluaa vanhanparran, voimakasrakenteisen ja tyyliltään mahtailevan Aras de Ganasin laivan pysyväksi kapteeniksi. De Ganas on kerännyt vahvan, mutta pienen kannattajakunnan lyhyessä ajassa. Taphara miehistöineen on murroksessa.

Löytävätkö merirosvot keskuudestaan salaseura Infielesin jäsenet? Jatkaako laiva kiertävällä kapteenilla, vai nouseeko Infieles hallitsemaan?

Te päätätte sen.

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, Infielesin jäseniin (pahikset) ja tavallisiin merirosvoihin (hyvikset). Joka yö edellisenä päivä valittu Kapteeni päättää, ketkä pelaajista lähtevät ryöstöretkelle läheiseen kylään. Infielesin jäsenet ryöstöretkelle päästessään voivat sabotoida ryöstöretkeä. Mikäli pelin aikana kolme ryöstöretkeä sabotoidaan, Infieles onnistuu aiheuttamaan kaaosta miehistössä ja vallanvaihdon (voittavat pelin). Mikäli kolme ryöstöretkeä onnistuu, hyvikset voittavat pelin, ja Tapharalla säilyy harmonia. Pelin aikana äänestetään myös päivisin pelaaja pois, sekä pahikset saavat öisin tiputtaa pelaajan.

Pelin kulku

Päivä kestää noin 2–3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahikset, joilla on oma yksityisviestiketjunsa, joka on luotu pelinjohtajien toimesta. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille (ellei hahmokuvauksessa toisin sanota). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä. Pelipäivän aikana äänestetään myös Kapteenista. Eniten Kapteeniääniä saanut pelaaja on Kapteeni seuraavana yönä. Kapteeni valitsee yöllä ryöstöretkelle lähtevät pelaajat, ja antaa erikoiskyvyn haluamalleen pelaajalle.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana De Ganas kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Kapteeniksi valittu kertoo ryöstöretkille lähtevien nimet pelinjohtajille, ja jakaa erikoiskyvyn jollekin pelaajalle kertomalla siitäkin yksityisviestillä pelinjohtajille. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Ryöstöretket ovat retkiä, joita pahikset pystyvät sabotoimaan. Mikäli pahis on valittu ryöstöretkelle, pelinjohtaja ilmoittaa siitä yöllä hänelle yksityisviestissä. Pahis saa tässä kohtaa valita, sabotoiko hän tätä ryöstöretkeä, vai ei. Hyvikset eivät voi sabotoida ryöstöretkeä, joten heiltä ei pelinjohto kysele mitään. Yhteensä kolmen ryöstöretken sabotointi tuo voiton pahiksille. Kolmen ryöstöretken onnistuminen tuo voiton hyviksille.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet ja roolit, joita on kohdannut kova kohtalo, ja tiedon siitä, ketä pelaajia lähti ryöstöretkelle, ja miten ryöstöretkellä kävi (S = Sabotoitu / O = Onnistunut). Yöllä tippuneet eivät saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen:

Tässä pelissä on tavallisesta poiketen kaksi eri äänestystä käynnissä jokaisena pelipäivänä. Äänestetään tippuvaa pelaajaa, tavalliseen tapaan. Tämän lisäksi äänestetään Kapteenia, joka valitsee ryöstöretkelle lähtevät pelaajat, ja antaa erikoiskyvyn haluamalleen pelaajalle. Kapteenia äänestetään K+nimimerkki. Esimerkiksi K+Acetho. Peruminen K-Acetho.

Pois pudotettavan äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Acetho. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –Acetho.

Molempia äänestyksiä koskee tavallinen ohjeistus:

Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä per pudotettavan äänestys ja Kapteenin äänestys ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu (tai Kapteenin äänestyksessä valitaan Kapteeniksi) päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai enemmän ääniä ensin, eikä äänimäärä ole pudonnut kenenkään äänimäärää pienemmäksi, tiputetaan (valitaan Kapteeniksi). Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Lisäys: Äänen poistossa hyväksytään sekä yhdysmerkki (-) että ajatusviiva (–).

Keskustelu:

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

  • Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
  • Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
  • Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
  • Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “louskutin on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli päättyy, kun ryöstöretkiä on sabotoitu yhteensä 3 kertaa (pahikset voittavat), tai mikäli ryöstöretkiä on saatu suoritettua onnistuneesti yhteensä 3 kertaa (hyvikset voittavat). Peli myös päättyy, mikäli pahisten lukumäärä pelissä on sellainen, ettei se riitä enää ryöstöretken sabotoimiseen, ja peli on ratkeamassa sinä yönä onnistumisella hyvisten voittoon.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtajat

Acetho ja 000 toimivat pelinjohtajina, ja ratkaisevat ongelmatilanteet. Jos on jotakin kysyttävää peliteknisesti, tai omasta roolistasi, ota yksityisviestiyhteys meihin!

Pelin roolit

Pahikset:

1 Aras de Ganas

Infielesin perustaja, joka janoaa valtaa. Voi keskustella muiden pahisten kanssa yksityisviestein. Kyky karkottaa yöllä pelaaja laivalta.

4 Infielesin jäsentä

Pahisten puolella. Voivat keskustella muiden pahisten kanssa yksityisviestein. Ei kykyä tehdä yöpudotuksia.

Hyvikset:

13 tavallisia merirosvoa.

+ Kapteeni

Kapteeni on vaihtuva rooli, joka valitaan äänestyksen perusteella. Eniten Kapteeniääniä saanut pelaaja valitaan seuraavaksi yöksi Kapteeniksi. Kapteeni valitsee kyseisenä yönä ryöstöretkelle lähtevät pelaajat, ja lisäksi valitsee pelaajan, jolle antaa erikoiskyvyn. Kapteeni voi valita itsensä mukaan ryöstöretkelle, mutta ei voi antaa erikoiskykyä itselleen. Erikoiskyvyn voi antaa kenelle tahansa pelissä mukana olevalle.

Ryöstöretket

Kapteeniksi valittu ilmoittaa pelinjohtajille, ketä lähtee ryöstöretkelle kuluvana yönä. Ryöstöretkelle valitaan pelaajia alla olevassa listauksessa näkyvä määrä. Pelaajan määrän perässä on ryöstöretken vaatiman sabotoinnin lukumäärä. Eli mikäli pahikset haluavat sabotoida ryöstöretken 2. yönä, he tarvitsevat siihen kaksi pahista sabotoimaan kumpainenkin. Yhden pahiksen sabotaatio ei näin riitä:

  1. yö – 4 pelaajaa / 1 sabotointi vaaditaan retken sabotoimiseen
  2. yö – 7 pelaajaa / 2 sabotointia vaaditaan retken sabotoimiseen
  3. yö – 6 pelaajaa / 2 sabotointia vaaditaan retken sabotoimiseen
  4. yö – 5 pelaajaa / 2 sabotointia vaaditaan retken sabotoimiseen
  5. yö – 4 pelaajaa / 1 sabotointi vaaditaan retken sabotoimiseen

Jos pahis on valittu ryöstöretkelle, pelinjohtaja ilmoittaa siitä yöllä pahikselle. Pahis joko sabotoi retkeä, tai ei sabotoi. Pahiksen ei ole pakko sabotoida retkeä. Mikäli pahiksia valittiin ryöstöretkelle useampia, he voivat molemmat sabotoida, tai vain toinen, tai ei kumpikaan. Retkellä olevat hyvikset eivät voi sabotoida retkiä, eikä heiltä siitä kysytä. Aamulla pelinjohtajat ilmoittavat, onnistuiko ryöstöretki (O) vai sabotoitiinko se (S), ja ketä pelaajia kyseisellä ryöstöretkellä oli mukana.

Erikoiskyvyt

Erikoiskyvyt ovat kykyjä, joita voi käyttää kutakin kertaalleen pelin aikana. Yöllä Kapteeni valitsee (retkellä lähtijöiden lisäksi) pelaajan, jolle arvottu kyky siirtyy. Kyvyn saa käyttää haluamassaan ajankohdassa (tai jättää käyttämättä). Kyky, joka kunakin yönä on jaettavana, arvotaan alla olevista. Jokaista kykyä on olemassa pelissä vaan kertaalleen. Kapteeni näkee jaettavan kyvyn, ennen kuin hän päättää, kenelle sen antaa. Kapteeni ei saa jakaa kykyä itselleen. Pelaajalle, jolle kapteeni kyvyn jakoi, kerrotaan kyvystä yksityisviestitse pelinjohtajien toimesta.

Pelissä olevat kyvyt:

  • Salakuuntelu: Kysy jonkun pelaajan roolia pelinjohdolta yksityisviestillä. Pelinjohto vastaa sinulle hyvis/pahis, riippuen pelaajan roolista.
  • Lipsahdus: Pelinjohto paljastaa roolisi (hyvis/pahis) nimeämällesi pelaajalle yksityisviestillä.
  • Piinapenkki: Pelaaja saa valita yhden pelaajan, jonka kanssa voi keskustella valintaa seuraavan pelipäivän yksityisviestein.
  • Ilmianto: Valitse jokin retkelle lähtenyt pelaaja miltä tahansa yöltä. Tämän pelaajan Onnistuminen / Sabotaasi kyseiseltä retkeltä kerrotaan julkisesti peliketjussa pelinjohdon toimesta.

Yöjärjestys

  1. Kapteeni valitsee, ketä lähtee ryöstöretkelle, ja kenelle annetaan erikoiskyky
  2. Ryöstöretki
  3. Pahikset (De Ganas kykyineen) valitsevat, kenet tiputtavat

Tällä peliteknisesti estetään tilanne, että Kapteeni valitsisi ryöstöretkelle henkilön, jonka De Ganas (pahikset) olisivat jo karkottaneet.

Pelissä mukana (18/18)
Nuti
Helbendeerus
Armas
louskutin
tp2
Varilasit
Ode
Bilbo
CliffyByro
Ilves1931
Jopeti
Petri
Casperi
Tonza
Nellisi
Ultraviolet
Wrathchild
Veteraani.

1. päivä alkaa nyt ja se päättyy torstaina 12.10. klo 20:00.

Ei muuta kuin onnea kaikille peliin, pitäkää hauskaa! :slight_smile: Muistutuksena vielä, että jos et saanut rooliviestiä = olet hyvis, sillä hyviksille ei lähetetty erikseen rooliviestiä. Pelinjohdolta voi yksityisviestillä kysyä mieltä askarruttavia asioita esim. säännöistä. Peli on pyritty tasapainottamaan mahdollisimman tasaiseksi lähtöasetelmiltaan. Peli on kuitenkin kokeellinen, sillä tällaista variaatiota ei ainakaan tällä palstalla ole aiemmin pelattu. Toivotaan siis, että lopulta peli tuntuu lähtökohdiltaan tasaiselta, on hauska ja sisältää kosolti juonittelua!

Sit mennään! Juhlapeli (30. Tappara.co historiassa) alkakoon.

8 tykkäystä

Paikalla.

++ Veteraaani

++Nellisi

Erittäin epäilyttävää toimintaa!

1 tykkäys

Arre perrrkele, en lukenut sääntöjä enkä tiedä mitä tapahtuu!

++Tonza
K-Wrathchild

(Oikeesti luin. Sit pitää vielä sisäistää.)

1 tykkäys

Arrr…
Täällähän on koko joukko kapisia koiria alus täynnä. Ensiksi vedetään kölin ali
++varilasit

Koska ekana äänessä.

Olen ensimmäinen, joka ei äänestä ensimmäisessä viestissä?

Armas ottaa olemattoman kapteenin äänen pois?

Maailma on siis entisellään!

Ei muuta kuin merelle.

1 tykkäys

Saako itseään äänestää kapteeniksi (olisin siinä hyvä) vai pitääkö minun äänestää jotain maakrapua?

@Acetho

Itseään saa äänestää.

4 tykkäystä

Lähdit taas tälle sapelien kalistelu linjalle kun ollaan samassa veneessä :face_with_raised_eyebrow:
++Armas

1 tykkäys

K+ode
:slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Moro vaan, hienoa että taas mennään.

Mä katoin jo, että 4 pahista paljasti itsensä, mutta Ilves1931 äänestikin Varilasit.

Ellei Ilves1931 sitten ole pääpaha, ja tällä haetaan jotain mullistavaa sädekehää. No, seurataan nyt vielä hetki.

Onko muistikirja vielä a)kuiva b)olemassa?

1 tykkäys

Kyllä tuo hymy vielä hyytyy! :pirate_flag:

K+Ultraviolet

2 tykkäystä

Jokin täällä kalisee. Joko on hampaat, vai onko pallit korvattu puisilla?

Otetaan ensimmäinen harjoitus ääntenlaskuun:

Äänestystilanteet

Pudotus
1 Nellisi (Wrathchild)
1 Tonza (Armas)
1 Varilasit (Ilves1931)
1 Armas (Tonza)

(Varilasien ääntä ei hyväksytä, väärin kirjoitettu nimimerkki)

Kapteeni
1 Ode (Ode)
1 Ultraviolet (tp2)

Ensimmäisenä äänen saaneet ovat Nellisi pudotus, Ode Kapteeni.

4 tykkäystä

Maakrapu käyttää heti ideaani. Lähden tästä lukemaan tarkkaan tuon aloitusviestin, kun on niin uuden tyyppinen peli.

1 tykkäys

Toivottavasti joku lehtiö löytyy ettei tarvii ulkomuistista vetää koko peliä :joy:

Savvy, eka oli pahis, vai miten se nyt meni.

Maata näkyvissä, ohoi! Täällähän on täysi rähinä päällä, vaikka jääkiekkoakin tulee.
K+Petri

Ei kalissu viimeks vaikka oli eka peli. Eikö kalise vieläkään :man_shrugging:t3: