Käsky kävi koko valtakunnassa: kaikkien yli viiden hengen faniporukoiden pitää eristäytymän omiin kupliinsa . Erään suuremman seuran ja hienoimman faniyhteisön crème de la crème, eli yhteisöpeliharrastajat, huomasivat voivansa siepata rautoihin kaksi sutta yhdellä iskulla, eli nauttia suosikkiseuransa pudotuspeliotteluista ja samalla yhdessä pelata, joten he päättivät vuokrata erään autioituneen kylän syrjäiseltä Pirkanmaalta. He pakkautuivat, tai siis väljästi asettuivat, isoon bussiin ja matkustivat hilpeissä tunnelmissa kohti määränpäätä, olihan siellä tarjolla isolta screeniltä suosikkiseuransa jääkiekko-ottelua, ja samalla he pelaisivat kasvokkain juhlapelinä suosikkiyhteisöpeliään, Ihmissusipeliä. Vähänpä he tuossa vaiheessa arvasivat, miten kohtalokkaita suunnitelmia oli heidän päänsä menoksi suunniteltu.
Tässä porukassa oli mukana melkoisia legendoja edellisistä yhteisöpeleistä; suuria sankareita, jotka olivat olleet mukana jo aiemmissa peleissä vääntämässä viimeisinä päivinä semanttisesti kumoon kanssapelaajiaan varmistaen voittoa omalle joukkueelleen. Toki mukana oli kovin tervetulleita uudempiakin pelaajia. Sehän tiedettiin, että heissä on paljon kykyä päihittää nämä vanhat konkarit.
Joukkio asettui majoittumaan eri puolille kylää, yksi entiseen asesepän asuntoon, toinen apteekkarin. Kolmas laitettiin majoittumaan tavernan takahuoneeseen, saman katon alle kuin tuo iso screenikin, koko joukon ruoka- ja juomahuoltoa vartioimaan. Onneksi bussissa oli ollut niin väljää, että lopputila oli saatu täytettyä niin syötävällä kuin juotavallakin. Eräs löysi sänkynsä vanhasta myllystä, siellä oli myös lepakoita ja pöllöjä korkeuksissa. Räätälin, puusepän, lihakauppiaan, kalakauppiaan, sekatavarakauppiaan, leipurin, tynnyrintekijän, suutarin, kynttiläntekijän, pelimannin ja kylähullun vanhoihin koteihin oli myös hyvä asettua, niissä oli mukavasti kortteeria ja pehmeät sängyt tarjolla.
Kokoontuivat siinä sitten vielä iltapalalle yhdessä, pelailivat iloisesti korttia ja hörppivät kylän kaivosta otettuun veteen tehtyä mehua, teetä tai kahvia, kukin makunsa mukaan. Eivät kuitenkaan jaksaneet jostain syystä kovin pitkään, vaan yllättäen alkoi kaikkia ramaista, ja päättivät siitä yksitellen lähteä yöpuulle. Eräs pelaajista mietti siinä hetken, että jopas nyt iskikin väsy, onkohan se kiinni tästä raittiista ilmasta, vai oliko kenties siinä kaivovedessä jotain erikoista. Näiden aatosten kanssa hänkin lopulta päätyi unten maille. Niin ilta laskeutui, vaan näkyikö vielä kenties jossain jotain liikettä, pystykorvia vilahtelevan varjoissa.
Aamu koitti. Väkemme heräsi kovin kummissaan, olivat heidän omat vaatteensa hävinneet. Niiden tilalle oli tuotu ihan uusia vaatekertoja, asesepän tupaan majoittuneella oli sepän vaatteita nahkaesiliinoineen, myllärillä valkoinen esiliina ja kaikilla muillakin oman alansa vaatteet päähineineen. Uutta pelimannia vähän ihmetytti, että mistäs tämä viulu tuli, mutta yllätyksekseen osasi siitä näppäillä rempseitä säveliä.
Mutta suurempi yllätys koitti vielä ulkona. Koko bussi oli kadonnut jonnekin, metsä tuntui paljon tiheämmältä ja paksummalta kylän ympärillä, tavernasta oli iso screeni hävinnyt jonnekin, onneksi ruoka ja juoma oli vielä tallella.
“Mitä ihmettä täällä on tapahtunut!?”, eräs ihmetteli aukiolla. “Täällä on käynyt varkaita!”, toinen huusi. Kylähullu mietti, että kaikki on edelleenkin ihan tavallista. Siinä vaiheessa eräs joukon viisaimmista sen tajusi: “Meidät on tuotu keskelle aitoa ihmissusipeliä!” Sehän tarkoittaa, tarkoittaa… “Joukossamme on 3 ihmissutta!”
Roolit:
Pelissä ei ole tällä kertaa piilorooleja, eli kukin tietää paikkansa maailmassa.
2 tavallista Ihmissutta (pahis): Ihmissusien tehtävä on selvitä päivästä lampaan vaatteissa, ja käyttäytyä mahdollisimman karvattomasti. Jos Ihmissusia (sisältäen Juonivan Ihmissuden) on missään vaiheessa peliä vähintään yhtä paljon kuin muita pelaajia, ovat he voittaneet pelin ja peli päättyy.
1 Juoniva Ihmissusi (pahis): Hänellä on taito estää kerran pelissä pudotetun pelaajan salaisen roolin tuleminen paljastetuksi, eli hän joko iltaäänestyksen jälkeen ilmoittaa heti Pelinjohdolle käyttävänsä kykynsä, tai yöllä ilmoittaa yöpudotusviestin yhteydessä, että tämän roolia ei paljasteta. Tällöin ilta- tai aamuviestissä ei kerrota, mikä on putoajan rooli. Jos Näkijä kysyy Juonivasta Ihmissudesta, niin Näkijälle ilmoitetaan “Ihmissusi”. Jos Juoniva Ihmissusi on putoamassa itse, niin hän ei voi silloin käyttää erikoiskykyään
Kaksoset (2 kpl, hyviksiä): Kaksoset tuntevat toisensa ja voivat käydä keskenään keskustelua yksityisviestein. Kaksosilla on vuoropäivinä pelin aikana salaisia päivittäisiä tehtäviä, joita heidän täytyy suorittaa, tai Pelinjohto tiputtaa Kaksoset pelistä pois.
Metsästäjä (hyvis): Metsästäjällä on kyky iltaäänestyksessä pudotuksi tullessaan aiheuttaa myös äänestämänsä pelaajan pelistä tipahtaminen . Eli jos Jopeti on Metsästäjä, ja hän päätyy iltaäänestyksen jälkeen olemaan pudotettu pelaaja, myös Petri putoaa pelistä, koska Jopetin ääni oli Petrillä äänestyksen sulkeutuessa .
Näkijä (hyvis): Kyllähän nyt jokaisessa yhteisössä on eräs, joka pystyy enneunia näkemään. Näkijä voi ennen pelistä putoamistaan jokaisena yönä nimetä yhden pelaajan, ja tämän rooli paljastuu Näkijälle. Näkijä voi siis saada vastaukseksi Ihmissuden, Kaksosen, Metsästäjän, Vihatun tai Onnekkaan .
Vihattu (hyvis): Tästä hahmosta ei tykkää kukaan. Siksipä hänellä on yksi plus-ääni jokaisessa iltaäänestyksessä, mutta sitä ei missään vaiheessa paljasteta pelissä, ainoastaan sen aiheuttama muutos äänestyksen lopputulemassa tulee tiedoksi.
Onnekas (hyvis): Kaikkien rakastama Onnekas, jolla on jokaisessa iltaäänestyksessä yksi miinus-ääni, eli hänen saamistaan äänistä vähennetään yksi ennen kuin julistetaan äänestyksessä putoava pelaaja. Tätäkään ei suoraan paljasteta pelin aikana muille pelaajille (pl. Näkijä), ainoastaan sen aiheuttama muutos äänestyksen lopputulemassa.
6 Tavallista Kyläläistä (hyviksiä)
Kyläroolipelaaminen:
Pelin aikana Pelinjohto arvioi pelaajien roolipelaamista, ja kolmen ensimmäisen pelipäivän loppupuolella, noin 6-8 tuntia ennen äänestystä, Pelinjohtajat ilmoittavat ketkä olivat sen päivän paras ja toiseksi paras roolipelaaja. Paras roolipelaaja saa sen illan äänestykseen julkisesti yhden miinus-äänen ja toiseksi paras roolipelaaja saa julkisesti puolikkaan miinus-äänen. Nämä äänet (ja edellä mainitut Vihatun ja Onnekkaan salaiset äänimuutokset) lasketaan mukaan putoajaa määritettäessä. Tasatilanteessa ensimmäisenä kaikki äänensä saanut on putoaja. Toisin sanoen: jos Petri on Vihattu (varsinkin edellisen pelin jälkeen), ja saa neljä ääntä ennen kuin Tavallinen Kyläläinen Jopeti saa viisi ääntänsä, niin Petri putoaa. Toisin päin sama juttu, eli jos Onnekas Jopeti saa 6 ääntä ennen kuin Tavallinen Kyläläinen Petri saa 5 ääntä, niin Jopeti putoaa, vaikka häneltä vähennetään yksi ääni kokonaissaldosta.
Pelin idea
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin (kyläläiset) ja pahiksiin (ihmissudet). Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.
Pelin rytmi
Päivä kestää noin 2-3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa roolipelataan, puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana ihmissudet kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat. Kaksoset ja Ihmissudet saavat keskustella omissa ketjuissaan myös yöllä.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Petri. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki. Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä. Muuttujien jälkeen eniten +±ääniä saanut pelaaja tippuu päivän lopuksi, ja hänen roolinsa paljastetaan, ellei Juoniva Ihmissusi ehdi sitä estämään. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.
Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.
Keskustelu
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta . Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 21:00, 20:59 viestit hyväksytään, mutta 21:00 ei.
Pelin kesto ja voittaminen
Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.
Aktiivisuus
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtajat
Petri ja Jopeti toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.
Uudet säännöt aiempiin peleihin verrattuna
Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Jopeti on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelissä mukana olevat pelaajat 15/15:
Acetho, sekatavarakauppias
Armas, pelimanni
Bilbo, leipuri
Casperi, lihakauppias
Dominik49, räätäli
Horna, aseseppä
Joonatan, mylläri
Koo, tynnyrintekijä
louskutin, kalakauppias
Mazzus, puuseppä
Nellisi, tavernanpitäjä
Nuti, suutari
Treppu, kylähullu
Varilasit, apteekkari
Virvelia_kainaloon, kynttiläntekijä
Peli ja sen 1. päivä on nyt alkanut! Puhuminen, äänestäminen ja juonittelu on nyt sallittua. Kaikille pitäisi olla lähtenyt rooliviesti, laitathan Jopetille tai Petrille yksityisviestiä heti, jos sellaista et ole saanut. 1. päivä loppuu sunnuntaina 11.4. klo 21:00. Onnea kaikille peliin!