Olenko ainoa, jota ärsyttää aivan suunnattomasti Aamulehden mobiilisivujen ominaisuus, jossa avattua uutista pyyhkäisemällä sivulle päin, avautuu seuraava uutinen?
Jokaikinen kerta, kun selaan kännykällä Aamulehden nettisivuja, alaspäin rullatessa rullaan jossain vaiheessa hieman hieman liikaa sivulle. Seurauksena nettisivut heittävät minut välittömästi johonkin toiseen uutiseen kesken lukemisen. En minä jaksa kouluttaa peukaloani tarkempaan alaspäin rullaamiseen.
Et ole ainoa, en heti muista toista yhtä kökköä sivustoa juuri mobiililaitteelle, juuri tuon takia.
Näköislehtikin on sinänsä ok, mutta siinäkin on puutteita mobiilisti.
Ei ole pelkästään mobiililaitteilla ongelma. Myös tietokoneella lukiessa nuoli vasemmalle tai oikealle siirtää johonkin ihan toiseen juttuun. Kuka odottaa tai tarvitsee tuollaista “ominaisuutta”?
Aamulehdessä on muuten ollut aktiivinen ote jääkiekkoon tässä syksyn aikana. On juttua milloin mistäkin. On ollut kirjoitettua juttua lehdessä ja myös videoita nettisivuilla. Ja molempia joukkueita käsitelty varmaan niin tasaisesti kuin voi. Että posia tästä.
Osa matskusta tietenkin maksumuurin takana, mutta kuitenkin.
Aamulehedestä oli soitettu kaverille ja haluttu tehdä juttu hänen yrityksestään.
Kaveri oli todennut että muuten ihan kiva, mutta toiminta loppui jo 2016.
Näinkö hyvin heidän jutut siellä pohjustetaan?
No, otettiin sentään yhteyttä ensin. Joten ei tuossa kovin kauheaa päässyt tapahtumaan. Minäkään en tietäisi tästä mitään, jollet olisi kertonut. Herää kyllä kysymys siitä, kuka uutisvinkin on AL:lle antanut. Vai onko ennen vuotta 2016 tapahtunut jotain sellaista, joka on tehnyt tuosta yrityksestä kiinnostavan. No, harmin paikka, juttua ei siis tule…
Monenlaisia mokia sattuu silloin tällöin. Johtunee varmaan kiireestä ja siitä, että jää asioita huomaamatta. Tuossa taannoin oli juttua TAYSin A-rakennuksesta, että on homevaurioita ja että A-rakennus puretaan. Seuraavana päivänä oli oikaisu, että ei voikaan purkaa. Vaatii kaavamuutoksen jne.
En muista tarkkaan juttua, mutta pointti on se, että jutun tekijän olisi pitänyt ottaa selville, onko kyseessä suojelukohde tms.
Juttu on näköjään tilaajia varten, mutta näkee siitä sentään otsikon ja vähän jutun alkua.
Kysymys tilaajille: onko Aamulehden digiversio hintansa arvoinen? Lähinnä kiinnostaa näköislehti ja sen toimivuus eri alustoilla (PC, tabletti), sekä tietysti sisältö. Ilmaisen puolen uutiset kohuotsikoineen ovat ainakin äärimmäisen huono syötti. Ilmaisia kokeiluita en mielelläni ota turhaan, koska sitten sieltä soitellaan jatkuvasti ja yllytetään tilaamaan.
Itse ainakin olen pitänyt digiversiosta. Kyllästyin paperiseen lehteen, kun postin jakelussa ollessa lehti alkoi olla iltalehti, eli lehden sai aikaisintaan klo 17. Tuosta digilehdestäkin on usein edullisia muutaman kuukauden tarjouksia, tarkka pärjää niitä sopivasti ketjuttamalla.
Mää oon kans tyytyväinen digilehden käyttäjä. Hyvin toimii padilla ja läppärillä, myös Chromebookilla. Jopa kännykällä oon joskus reissussa lukenu ja onnistunu siinä ihan asiallisesti.
Täytyy antaa myös posia Aamulehden toimitukselle tästä syksystä. Mielestäni paljo ja hyviä, perusteellisiakin juttuja tehty tänä syksynä. CHL on myös mukavasti huomioitu. Mukava lisä on noi Lehtisen podcastit. Kehutaan ku on aihetta.
Itse olen ”hybridilukija”, eli viikolla kun ei ole aikaa, niin luen digilehden tabletista. Viikonloppuna kun on aikaa, niin luen paperilehden aamiaisen kera.
Tabletista on ihan hyvä lukea ja itse käytän näköislehteä siinä, joka on siis ulkoasultaan paperilehden näköinen.
Edit: Ja tosiaan paperilehti tulee vain viikonloppuna, eli tilaus on sellainen
Aamulehden kiekkotoimituksella on ollut viime aikoina verrattain hyvä meno päällä. Tilaajille on tehty oikeasti toimituksellista sisältöä aina välillä. Eilisen Iacobellis-haastiksen lisäksi olin otettu erityisesti siitä, kun laittoivat toimittajan paikan päälle Zugiin ja saatiin haastatteluja sieltä. Nää on mulle isoja asioita. Tätä lisää vaan!
Maksumuurin taakse menneet jutut ovat lisääntyneet, mutta moni jutuista on ollut aluksi vapaasti luettavissa ja jonkin ajan kuluttua muuttuneet maksullisiksi.
Ps. Aamulehdelle riittää yksi ketju, joten suljin tuon toisen. Tässä ketjussa on keskusteltu samasta aiheesta.
Itsellä on ollut juuri tuon parin kuukauden ajan 14.9€ euron tarjous digilehtiin (tammikuun loppuun saakka), joten en tiedä onko tekniikkaa muutettu niin, ettei enää aukea incognito -moodissakaan?
Sen verran täytyy sanoa, että onhan monesti “paperiversion” jutut laajempia ja parempia, kuin nettiversion vasurilla vedetyt pikauutiset… Haluaako olla ajanhermolla vai lukea päivän viiveellä paremmin taustoitettuja ja kirjoitettuja juttuja.
Aamulehden bisnes on myydä uutisia ja en yhtään ihmettele miksi laittavat niitä maksumuurin taakse…