Äänestyksiä asiasta jos toisestakin!

Mikä näistä on paras jouluruoka?
  • Kinkku
  • Perunalaatikko
  • Porkkanalaatikko
  • Lanttulaatikko
  • Maksalaatikko

0 voters

Valitse enintään kaksi

2 tykkäystä

Jos perunalaatikko olisi ollut imelletty, niin se olisi tullut valittua. Nyt valitsin lanttulaatikon, jota tulee syötyä oikeastaan vain joulun aikaan (samoin tuota imellettyä perunalaatikkoa). Kinkun valintaa tuskin tarvitsee perustella.

Taloussanomissa on tutkimustulokset jouluruokien (erityisesti laatikoiden) suosiosta eri maakunnissa. Pätee aika hyvin ainakin omalta kohdalta.

5 tykkäystä

Meillä on just tällä hetkellä imelletty perunalaatikko uunissa ja siitä tulee kyllä aina ihan sairaan hyvää.

8 tykkäystä

Lanttulaatikko ja imelletty perunalaatikko menee meillä parhaiten. Bataattilaatikko on myös hyvää. Porkkanalaatikon suhteen meillä on lähes ostokielto, lähinnä vaimon puolelta. En kyllä itsekään suuremmin porkkanalaatikkoa kaipaa ja eipä sitä tänä jouluna pöydässä tule olemaankaan. Viime jouluna oli. Nyt ollaan myös ilman lipeäkalaa. Sekin on vähän niin ja näin.

5 tykkäystä

Oon varmaan tulossa vanhaksi, kun joulupöydässä alkaa olla parasta mäti ja kylmäsavu- & graavilohi.

9 tykkäystä

Ei niillä pöydän antimilla niin väliä ole, seura on tärkein.

Eikä siis se lehti.

10 tykkäystä

Onhan nuo kalajutut aina hyviä. Nyt tuli enemmän keskityttyä semmoiseen mitä syödään vain jouluna. Osa laatikoista on juuri niitä.

Mutta kyllä ainakin graavia lohta syödään aattona. Joulupäivänä tehdään vielä joku isompi juttu joko lohesta tai hauesta, kun sitä nyt on ostettuna. Näinä aikoina on tullutkin syötyä paljon kalaa, kun siitä saa sitä Koronan varalta tärkeää D-vitamiinia. :slight_smile:

2 tykkäystä

Meillä frouva tekee melkein kaikki itte. Porkkana, lanttu ja tänä vuonna maksalaatikonkin. Sinappisilakat tehny ja graavaa lohen ja kohta mä meen savustaan palasen. Kinkku meni just uuniin.

9 tykkäystä

Meilläkin onneksi äitini jatkanut mummoni perinnettä ja tekee joulupöytään kaikki laatikot itse. Kyllähän ne vaan kaupan tekeleet voittaa 100-0. :+1: Ja mikä parasta 2 päivänä saa käydä syömässä valmiissa pöydässä :grin::yum:

7 tykkäystä

En tiennytkään, että maksalaatikko on joillekin jouluruokaa, vaikka asun nykyisin hienoisesti maksalaatikkovyöhykkeen puolella. Olen kotoisin perunalaatikkoalueelta, ja meillä maksalaatikko on ollut tavallista arkiruokaa.

10 tykkäystä

Jotkut vääräuskoiset väittävät, että makaronilaatikkokaan ei ole jouluruokaa, mutta aina sitä on pöydästä löytynyt… Toisaalta, syynä voi olla minun nirsous lapsena :thinking:

1 tykkäys

Maksalaatikko on sekä arki- että jouluruokaa. Kolmea muuta laatikkoa tulee syötyä vain jouluna.

6 tykkäystä

Sama täällä. Eikä ole meillä porkkanalaatikkokaan koskaan ollut joulupöydässä, tosin ei arkenakaan. Joulupöytään on aina kuulunut imelletty perunalaatikko ja lanttulaatikko.
Makuasioita nämä, höystettynä perinteillä.

3 tykkäystä

Mihin palstalaiset menevät, kun ovat menossa tulevalle Areenalle katsomaan Tapparan peliä?

• Uros Liveen
  • Urokselle
  • Kansiareenalle
  • Areenalle
  • Ratamettään
  • Halliin
  • Peliin
  • Käytän muuta ilmaisua

0 voters

4 tykkäystä

Viimeiset 30 vuotta olen mennyt “Hakametsään” (puhekielessä “Hakamettään”) tai “hallille”. Joskus olen käyttänyt termiä “peliin”, jos keskustelukumppani ei ymmärrä jääkiekon päälle.

Koska uuden paikan nimi on niin typerä kuin se on, niin vaihtoehdoksi ei jää kuin “halli”. En osaa kuvitella itseäni sanomassa: illalla menen “areenalle” / “urosliveen” / “urokselle”.

2 tykkäystä

Jos kotona kysytään, että mihin olet nyt taas menossa ja vastaan, että “menin juuri sisään urokseen”. Eihän tuo nyt hyvältä kuulosta millään tavalla.

20 tykkäystä
  • Missä oot?
  • Uroksessa, tässä kakkosoven edessä.
7 tykkäystä

Täsmälleen sama täällä. Jäähallista puhuttaessa käytän ulkosijaa eli menen “hallille”. Ja jos menen “halliin” niin tarkoitan Kauppahallia. Välillä tosiaan myös “peliin”, siksi valitsin äänestyksessä sen.

Mitään sponsoroitua nimeä en käyttäisi vaikkei se olisi nolo. Mainos on mainos. Ja muuttuu ajan kuluessa. Jonkun Turun jäähallin tämän hetkisestä nimestä ei ole mitään hajua eikä kyllä kiinnostakaan.

5 tykkäystä

Sehän on ollut Nakkikattila siitä lähtien, kun Helsingin Kauppiaat oli nimisponsori. :rofl:
Samat aatokset “hallille” menosta, ihmettelin miksi ko. vaihtoehto puuttui valinnoista. Ehkä äänestyksen perustaja on eri ikäluokkaa? Hyvä äänestys silti, turhemmistakin asioista on tässä ketjussa äänestetty.

4 tykkäystä

Ei ole ikäluokkakysymys, vaan olisi ehkä pitänyt muotoilla vaihtoehto esimerkiksi ”halliin/hallille”.
Jos on menossa halliin, käytetään ehkä enemmän ”hallille” sanontaa ja jos kysytään jotakuta mukaan peliin voidaan sanoa ”läheksää halliin?”.

Pääpointti oli kutsutaanko pytinkiä edelleen halliksi, mutta myönnän huonosti muotoillut vaihtoehdot. Itse meen yleensä vaan peliin, tarvitsematta eritellä mihin paikkaan olen menossa.

4 tykkäystä