Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Asuksella on nähtävästi tarjolla hieman kaupanpäällistä pienikokoiselle älypuhelimelleen - jos tilaa ennen 14.8, niin saa Asuksen 10,5" -kosketusnäytöllisen Chromebookin (CM3000DVA-HT0030) kaupanpäälle (kunhan muistaa täyttää hakemukset ja niin kauan tarjous voimassa, kun tavaraa riittää):

Hakemus:

Itse puhelimesta on tullut varovaisen positiivista arviota pienempikokoisten älypuhelimien sarjassa (Marques Brownleen arviota):

Mobiili -sivuston arvio:

Heikoin lenkki tällä puhelimella on lyhyt softatuki (vrt esim edellä mainittu Samsung):

• Päivityslupaus saisi olla parempikin. Asus lupaa ZenFone 9:lle kaksi käyttöjärjestelmäversiopäivitystä ja kaksi vuotta tietoturvapäivityksiä. Erityisesti huippupuhelinten kategoriassa näin lyhyt päivityslupaus on tänä päivänä auttamattoman heikko, kun kilpailijoiden lupaama päivitystuki on 3+4 tai jopa 4+5 vuotta.
1 tykkäys

Löytyy myös omasta Sony Xperia 10 II mallista tuo ominaisuus, 90% asti melko sukkelaan ja sitten myöhemmin täyteen.

1 tykkäys

Tähän vielä huomiona, että on tainnut tavara loppua sillä sivuilla (https://estore.asus.com/fi/asus-zenfone-9.html) sanotaan:
The chromebook bundle has ended. If you bought your device before the offer ended, you can still register your device here: https://www.asus.com/fi/events/info/activity_zenfone9bundle/

1 tykkäys

Onko kenelläkään käytössä Xperia 10 iii tai 10 ii ja siihen asennettuna Sailfish OS? Pyöriikö Jollan käyttöjärjestelmä kuinka hienosti ja kuinka laajasti siihen on saatavilla Androidin sovelluksia ja pelejä? Kaverin puolesta kysyn erityisesti että saako Pokemon Gon toimimaan Sailfishille :roll_eyes: :see_no_evil:

Sony experia 1iii mitä mieltä yhteisö? Viimeiset puhelimeni ovat olleet sonyja ja nykyinen noin 10 vuotta vanha sony xperia xz premium vaatisi piakkoin päivitystä. Olisiko tämä paras Sony mitä markkinoilla nyt?

Markkinoille tullut hiljattain uusi Android-puhelin hintaskaalan keskiluokkaan: Nothing Phone (1)

https://www.io-tech.fi/artikkelit/testissa-nothing-phone-1/

Android ilman bloattia. Käyttöjärjestelmäpäivityksiä kolme vuotta ja tietoturvapäivityksiä neljä vuotta. Takakannessa 900 lediä mitkä saa customoitua vilkkumaan eri tavalla erilaisille hälytyksille. Jokohan on saatu tämän hintaluokan laitteeseen kalleimmista malleista tuttu “päälle jäävä” led-notifikaatio :laughing:

Kaikkinensa mielenkiintoisen oloinen uutuus.

Mihin sinä päivän aikana käytät 85% akusta?
Otin tuon 85% rajan heti käyttöön kun sen huomasin, ja minun melko minimalistisella käytölläni akku kestää edelleen 3 päivää.

Työajan kuuntelen kokonaan äänikirjoja. Ja tauot räplään selaan nettiä. Vapaa-ajalla myös puhelin kovassa käytössä. Jaan sen kautta mm netin kaikille muille kodin laiteille kuten tietokoneelle ja telkkarille. Joten tuo data liikenne kuluttaa myös reilusti akkua.

Kyllä minun seuraavan puhelimen kohdalla päivityslupaus ja latausnopeus ovat asioita jotka painavat vaakakupissa toki suorituskyvyn ohella. Nykyinen puhelin on Xiaomi Mi 10T pro joka on siis ollut ihan asiallinen luuri mutta Android 13 ei taida tähän tulla saataville.

2 tykkäystä

Tossa ny tovin arponu, että mikä olisi uusi puhelin. Nykyinen Samsung Galaxy S7 rupee olemaan tiensä päässä varsinkin akkunsa osalta. Lisäksi lasi on kulmasta ihan paskana. Mutta hyvin on palvellut sen varmaan kuus vuotta.

On kyllä ollu karseeta vertailua ja hakemista. Pitkään palasin aina vertailuissani OnePlus Nord 2 -malliin, mutta lueskeltuani ketjua ylempää, päädyin ottamaan Samsung Galaxy A52s -mallin, kun niitä vielä muutamissa paikoissa oli myynnissä. Luulen sen olevan nyt hinta/laatu-suhteeltaan itselleni ihan soiva peli joksikin aikaa.

4 tykkäystä

Kyllä mullakin on mietintää ollut jo useamman vuoden. 2017 talvella hommattu S6 on palvellut tosi hyvin. Akku nyt sentään vaihdettiin 1.5 vuotta sitten. Näyttö ja kaikki muu on priimaa ilman naarmuja. Suojakoteloissa on kolmas menossa.

Mun pääkriteerit on vain erittäin hyvä kamera ja hyvä näyttö. Tottakai sitten saa myös olla hiukan tehoja ja muistia, mutta kamera on ykkönen. Tässä S6:ssa on kuitenkin se 16 Mpix kamera, erittäin laadukas hyvällä vakaimella jne. Kun vain olis sitä optista zoomia. Eikös siinä S7:ssa ollut 12 Mpix kamera eli siinä suhteessa ei kai yhtään erikoisempi.

Sinänsä jotkut jopa 108 Mpix tai pienen opt. zoomin kännykätkään eivät ole minua riittävästi vakuuttaneet. Olen kyllä niitä ohimennen testaillut, enkä tullut vielä siihen tulokseen, että nyt on ihan pakko vaihtaa. Odottelen ja katselen.

Yks jarruja painanut juttu on se, että kännyköiden ulkoinen koko kasvaa koko ajan. En oikein tiedä missä näitä uusia isoja pitäisin mukana. :wink: Iso näyttö on hyvä, mutta muuten tämä S6 on ollut niin mukavan kompakti.

Onneksi minulla on leegio niitä “oikeita” kameroita, joista otan jonkun mukaan tarvitessani laitetta vaikkapa linnun tavoittamiseen jne. Useimpiin kuviin kännykkä on kuitenkin aivan loistava väline.

Mitä olen noista oneplussista lueskellut niin arvosteluissa kyllä hypetetään mutta todelliset käyttäjät valittavat että kovin bugisia luureja ovat.

Hyvä rautahan niissä on aina houkuttamassa ostajia, mutta harvoin kiinalaiset hyvää softaa tekevät.

1 tykkäys

Itsellä Oneplus Nord 5g. Lähipiirissäni usealla myös Oneplus kenelläkään ei ole ollut valittamista. Eikä mitään varsinaisia bugeja ole ollut. Muistikortti paikkaahan tässä ei ole se voi olla jollekin ongelma. Minulle ei ole ollut. Kaiken kaikkiaan paras puhelin mitä minulla on ollut. Samsungin lippulaiva mallit mitä aiemmin ollut häviävät kaikilta osin 100/0.

2 tykkäystä

Käytettävyys tässä oneplus puhelimessa nimenomaan parasta on. Samsung kaukana perässä.

3 tykkäystä

Minulla oli OnePlus 6 joka toimi myös hyvin, ei valittamista sen osalta. Ongelmat ovat olleet nimenomaan näissä uudemmissa puhelimissa.

Tiedän paljon vanhempien (OnePlus 1 - Nord) mallien käyttäjiä ja keskimäärin ovat olleet tyytyväisiä. Ei omakohtaista kokemusta vanhoista tai uusista.

Se on helppo arvata että OnePlussalla on kovat kustannuspaineet pärjätä kilpailussa.

Mitä merkittävää eroa näiden käytettövyydessä on, kun ovat tuunailtuja Androideja molemmat? Launcherin voi vaihtaa jos valmistajan toimittama ei miellytä

Pojalla kanssa ollut useamman vuoden OnePlus 6T, hyvin toiminut. Aika näyttää sitten mihin puhelimeen seuraavaksi, ehkä täytyy harkita jotain muuta kuin OnePlussaa.

No tämän käyttöliittymä oli juuri käteen sopiva. Mitään muutoksia ei tarvinnut tehdä. Valikot jotenkin järkevämmät kuin Samsungilla. Mitään jumeja ei ole parissa vuodessa tullut. Puhelin siivoaa valikoista pois turhia sovelluksia mitä ei tule käytettyä. Sovellukset ei häviä mutta jäävät vain ala valikon pitkään listaan jos niitä et pitkään aikaan käytä.

Lataus ehkä toiminnallisesti paras ominaisuus. Eli se on tosi nopea. Jos akkua on vaikka vain 15% jäljellä on se 10 min yli 50%. Tämä hyvä jos huomaa akun vähyyden juuri ennen kuin on jonnekin lähdössä. Lisäksi jos haluaa on vielä se älykäs lataus. Eli illalla kun laitat puhelimen lataukseen. Ei se lataakkaan heti vaan lataus alkaa sopivasti juuri sopivasti se iten että akku on täysi kun herätys kello herättää. Nopea lataus siis myös hidastuu akun lähestyessä täyttymistä.

Samsungeissa ärsytti se että ne rupesi aina jossain kohtaan jumittamaan ja puhelin täytyi käynnistää uudestaan. Oneplussalle sitä ei ole tarvinnut tehdä kertaakaan.

Kamerasta en osaa sanoa mitään. Koska käytän puhelimen kameraa todella vähän. Selfiet sillä pystyy ottaan hyvin ja satunnaiset maisema kuvat laadultaan ok. Kuvaan mieluummin oikealla kameralla.

Isoin ero siis verrattuna Samsungiin käyttö mukavuus ja yleinen toimivuus.

4 tykkäystä

Toi on ihan omista mieltymyksistä kiinni, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja Androidissa sen käytettävyyden saa pääosin modattua omaan makuun sopivaksi.

Buginen softa on eri asia.