Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Peesaan @Hippa a tässä. Omissa Androideissa on ollut Motorolaa, Samsungia (S2, S4 ja S10, työpuhelimena S21) ja Oneplussaa (5t ja nykyinen 8 Pro).

Jokaiseen uuteen puhelimeen laitan Nova Laucherin, koska sillä saa vakioitua käyttöliittymän. Käytän myös aika raskaita softia (pelit, karttasovellukset jne.), jotka vaativat sekä tehoa että akkua.

Käytännössä S10 ja jopa S21 ovat selvästi hitaamman oloisia kuin 8 Pro: esim. toimintojen suoritusta tai avautumista pitää usein odotella. Siivosin S10:ä niin paljon kuin uskalsin, ei merkittävää apua. Kelpasi onneksi vaimolle.

Oneplus Pro-sarja vs. Samsungin S-sarja, plussat ensin:

• kirkkaasti nopeampi lataus (“30 vs 90 min”)
  • selvästi sujuvampi yleiskäyttö etenkin kuormituksessa
  • / - Oneplus-kamerat keskimäärin kehnompia (Prot ovat edes jotenkin kilpailukykyisiä, koska tele, esim. uudessa 10t:ssä hintaan nähden sysipaska kamerasetti)
  • kiinalaisuus
  • kuumenee reippaasti kovassa käytössä
  • ei enää kehity voimakkaasti (toisaalta: jos saa 8 pron tai 9 pron poistoerästä halvalla, hinta-laatu -suhde on kunnossa)
3 tykkäystä

Itsellä on 8 Pro ja tähän taitaa vielä Android 13 tulla ja sen jälkeen alkaa päivitykset hiipumaan…

OnePlus on ilmeisesti ottanut aikalailla takapakkia uusissa puhelimissa (teknisesti ja ohjelmallisesti).

Mm. kovasti selittelevät kätevän liukukytkimen pois jättöä uusimmissa 10 -malleissa, jotta saisi ohuemmaksi puhelimen (Jerry Rig Everything -YouTube kanavan taivutustestissä napsahti aika helposti myös luuri poikki…).

Seuraavaksi puhelimeksi olen alkanut harkita olisiko tulevista Googlen Pixel -malleista (vaikka virallista edustusta ei Suomessa) seuraavaksi puhelimeksi vuoden päästä…

Esim.

…tai niinkin päin, että kilpailijat edistyvät vähän nopeammin :slight_smile:

Androidien kehitys tuntuu polkevan paikoillaan: vähän kovemmat benchmark-lukemat uudella piirisarjalla, 0,2" isompi näyttö, 0,5x pitempi zoomi ja 10 W tehokkaampi laturi → “olis hei poika uus flagship, parempi kuin vanha, 1 000 e, miten niin kallis” :grin: Vaikea perustella uuden ostamista ihan joka vuosi.

Tuo Pixel vaikutti ihan kiinnostavalta, toivottavasti tulisi parannetut kameratkin vielä.

Itse väitän olevani keskimääräistä valveutuneempi elektroniikan kuluttaja, enkä ole pystynyt koskaan perustelemaan puhelinten kohdalla noiden lippulaivamallien ostoa. Joku langaton lataus ja huippukamera joka jää midtier-malleista puuttumaan ei riitä mulle oikeuttamaan yli kaksinkertaista hintaa.
Tosin mä en puhelimella paljoa muuta tee kuin kuuntelen musiikkia ja selaan nettiä, joten ne benchmark-tulokset ei sikäli paina. Jossain pelaamisessahan noi painaisi, mutta kuka hankkii lapilleen tonnin luurit Fortniteä varten?

2 tykkäystä

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Matkapuhelimet kautta aikojen

Kappas, puhelin sanoo, että Android 13 saatavilla. Pistetääs päivittymään.

Kysellääs täällä jos androidien kanssa toimivilla ja etenkin Oneplus käyttäjillä olisi ollut samaa ongelmaa kun isän puhelimessa

Ongelma siis se, että puhelut katkeavat ~5min kuluttua puhelun alusta toistaiseksi tuntemattomasta syystä, oli sitten vastaanottava tai soittava osapuoli. Puhelin noin vuoden vanhakin vasta, aika-ajoin tuota ongelmaa ollut mutta ilmeisesti tällä hetkellä toistuu tyylillä jokaisen puhelun kohdilla, aiemin ei ainakaan löytynyt mitään selittävää tekijää liikkeen toimestakaan, mutta jos sattuu jollain olemaan vastaava kokemusta että mistä ongelmaa kannattaa lähteä etsimään vai onko puhelin vain ”maanantaikappale”

En ole guru näiden suhteen, palstalla pätevämpiäkin on. Tässä voi kuitenkin olla myös joku asetus kepponen. Ihan ensimmäisenä estäisin datapuhelut tai ainakin miettisin voiko se verkko pätkiä. Näissä on nykyään se Voice over wifi tai 4/5g.

Edit, itsellä 1+ 8t, ei ole ikinä ollut tämän aiheen kanssa ongelmaa ja muutenkin puhelin pelannut vuoden kuin unelma.

1 tykkäys

Yksi oneplus puhelimien huono puoli on se että jos puhelinta liikuttelee puhelun aikana puhelin herää. Eli näppäimet tulee käyttöön. Tällöin esimerkiksi puhelu menee helposti pitoon. Yksi ratkaisu tähän on puhua suojaläppä näytön päällä tällöin puhelimen näyttö pysyy pimeänä. Muistaakseni silläkin oli jotain merkitystä kummalla kädellä pitää puhelinta kun puhuu. Kätisyyden pystyi kai jostain asetuksista vaihtamaan. Yksi vaihtoehto on myös laittaa puhelimen näyttö itse pimeäksi oikean puolen ala napilla heti puhelun aloittamisen jälkeen tällöinkään näyttö ei herää kesken kaiken. Veikkaan siis että puhuja poskella itse katkaisee puhelun. Miksi se tapahtuu aina 5min kohdalla en osaa sanoa.

1 tykkäys

Kiitos molemmille @Jasu76 @Hippa !

Uskon, että näillä avuin pystyy hommaa ratkomaan, ongelma voi hyvinkin olla tuo, koska monesti tapana esim vaihtaa paikkaa missä puhuu tai muuten puhelin liikkuu niin tuo poskella kosketus on hyvinkin mahdollinen.
Toki myös välillä ollut ainakin verkkoyhteydenkin kanssa jotain häikkää niin pitää vähän katsoa mikä lopulta vaivaa

On tämä palsta mainio apu, en nimittäin Googlettamalla löytänyt ainakaan yhtä kattavasti mahdollisia ongelmakohtia mutta näillä pääsee jo selvittelyssä eteenpäin :+1:

Itsellä ollut OnePlus 8T nyt vajaan pari vuotta käytössä ja tulee jäämään viimeiseksi ko. valmistajan tekeleeksi. Käyttöjärjestelmä meni todella bugiseksi Android 12 päivityksen myötä. Tästä versiosta alkaen 1+ ja Oppon läyttöjärjestelmiä alettin ilmeisesti sulauttamaan enenemässä määrin yhdeksi.

Muutamia kriittisimpiä vastaantulleita bugeja Android 12 päivityksen jälkeen:

• puheluihin ei pysty vastaamaan ilman, että avaa ensin näppäinlukon. Tämä korjaantui jonkin päivityksen myötä.
  • Gmail sähköpostit eivät tule perille ilman, että manuaalisesti päivittää postit. Vika poistui jonkin päivityksen myötä kunnes taas palasi seuraavan kylkiäisenä. Viimeisin päivitys taas korjasi ongelman.
  • Puhelinsovelluksen yhteystiedot ei osaa järjestää kontakteja sukunimen perusteella järjestykseen. Ei ole korjaantunut.
  • Noin joka viidennessä minulle saapuvassa puhelussa kumpikaan osapuoli ei kuule mitään. Ongelmaan ei ole tullut korjausta.

Vaikka suurin osa (minulle) kriittisistä ongelmista on päivitysten myötä mennyt parempaan suuntaan, niin softapuoli yleisesti on mennyt OnePlussalla olennaisesti huonompaan suuntaan. Ensimmäistä kertaa minkään merkkisen puhelimen kanssa joutuu todella harkitsemaan, että uskaltaa päivitystä asentaa. Joskus jokin ongelma korjaantuu, toinen saattaa palata tai tulla jopa useampi uusi kriittinen softabugi. Lisäksi myös aikoinaan melko puhdas Android alkaa olemaan mennyttä, jatkuvasti enemmän ja enemmän pakkosyötetään valmistajan bloatwarea.

Näiden lisäksi meinaavat ilmeisesti jättää kyljessä sijaitsevan Alert Slider kytkimen pois (ainakin 10T mallista). Tuo on ollut kätevän nopea tapa laittaa luuri värinälle/äänettömälle palaverien yms ajaksi ilman, että tarvitsee puhelinta ottaa edes taskusta pois. Näillä kokemuksilla tulee itsellä puhelin vaihtumaan syksyllä muuhun merkkiin.

Tästä päästäänkin seuraavaan ongelmaan. Valinta olisi todennäköisesti jokin Googlen Pixel luuri, mutta tätähän ei tietenkään löydy työnantajani valikoimista. Applen luureihin en koskaan uskonut päätyväni, mutta tällä hetkellä näyttäisi todennäköisimmältä valinnalta.

Kuinkahan kivutonta Androidista on siirtyä Appleen? Android ollut käytössä jostain sieltä Samsung Galaxy S1 ajoista ja aika monissa tarpeellisissa sovelluksissa olen kytköksissä Googleen. Kuinka saumattomasti esim. Gmail, Drive, Photos, Keep ym palvelut toimii Applen laitteilla?

1 tykkäys

Samaa olin tuossa aiemmin kirjoittamassa. OnePlus 8 Pro käytössä vielä muutaman kuukauden. Päivitin siihen Android 12, kun se julkaistiin. Montaa tuntia en sillä säätänyt, kun palautin Android 11 takaisin. Puhelin pyörii vieläkin Android 11, enkä sitä ole uuteen päivittämässä. Sen verran hirveä tuo kokemus oli.

Seuraavaksi puhelimeksi sitten varmaankin Samsungin seuraavaa sarjaa, kunhan nyt julkaistaisiin. Apple oli joskus ja siihen en itse koske, koska on niin rajoittunut ympäristö. Itse koodaillut muutamia QoL-softia omaan käyttöön Androidille, joka ei kovin helposti onnistuisi Applella.

Ensi vuoden aikana tulee mahdollisuus todistaa henkilöllisyytensä puhelimella?

Syy tähän lienee säästösyyt eli nykyään ei enää näytön alla ole kaikissa puhelimessa proximity (läheisyys) -antureita, vaan softalla tehty “turhien kosketusten” tunnistus puhelun aikana… ei vain toimi niin hyvin, on kuin anturilla.

Itselläkin ainoa huono puoli OnePlussasta on OxygenOS/Android 12-version tuomat bugit. Itsellä on siis OnePlus 9 käytössä

Omat bugini alkoivat päivittämisestä seuraavan päivän aikana (kesäkuussa 2022), kun järjestelmänavigaatio lopetti toimintansa eli ne alareunan painikkeet tai vaihtoehtoisesti eleet vain lakkasivat toimimasta täysin. En siis voinut oikein sulkea mitään sovelluksia tai avata uusia. Ainoa ratkaisu mitä internetistä tähän löysin oli resetoida puhelin. Pelkästään resetoimisen jälkeen puhelimen softa tuntui huomattavasti paremmalta. Myös sen jälkeiset päivitykset tuntuivat sekä sisältävän bugikorjauksia että myös yleisesti nopeuttavan puhelimen toimintaa.

Olen siis juuri tällä hetkellä tyytyväinen OnePlus-puhelimen omistaja, mutta selkeästi on kyllä taso laskenut.

Mitä tulee tuohon uusimmista puhelimista Alert Sliderin poistamiseen, niin en kyllä voi käsittää. Se on ehdottomasti OnePlussien yksi parhaimmista ominaisuuksista.

2 tykkäystä

EU:n säädösluonnos:

4 tykkäystä

Nappasin eilen puhelimella vapaalla kädellä kuvan kuusta. Ihan sillä perusmoodilla mikä aukeaa kamerasovellukseen oletuksena. Ei filttereitä tai mitään muokkauksia. Sampan S21 Ultra. Eteenpäin on menty.

16 tykkäystä

Nyt kävi niin että vanhasta luurista särkyi näyttö sen verran että vaihtoon menee luuri.
Mitä suosituksia keskihintaluokasta. Kiinalaiset ei käy vaikka olis miten tehokas hintasekseen, se on ehdoton boikotti meikäläisellä.
Sony, Samsung, LG, Motorola mitä näitä nyt on niin olisko suosituksia?

1 tykkäys

Google Pixel 6a. Itse suosin Googlen puhelimia, kun ei ole mitään valmistajan bloatia tungettu luuriin.

1 tykkäys

Samsungin A-sarja, esim A33 5G tai A53, tarjouksista riippuen. Sampan softakokemus ei ole yhtä hyvä kuin Googlella, mutta laatu on hyvä ja softatuki pitkä.

1 tykkäys