Ärsyttävimmät sanat ja sanonnat evö

Oksettava.
Eritteet ovat oksettavia, samoin vaikkapa maksalaatikko, mutta miksi oksettava on se sana, jolla kuvataan vaikkapa taklausta tai epäurheilijamaista käytöstä urheilussa? Luulisi, että löytyisi paljon toimivampiakin sanoja, mutta jostain syystä oksettavasta on tullut se sana, joka on monelle se kaikista negatiivisin ilmaus. Miten olisi vaikkapa halpamainen, tuomittava tai halveksuttava?

11 tykkäystä

Oksentaminen on ihmiskehon itsesuojelureaktio. Oksettava kuvaa siis katsojan reaktiota vaikkapa taklaukseen. Se on niin pahan näköinen että haluaa oksentaa sen pois mielestä. Toisaalta esim päähän kohdistunut taklaus voi ihan konkreettisestikin olla oksettava aivotärähdyksen myötä.

4 tykkäystä

Argumentatiivinen. Myös monet muut “sivistyssanat”.

8 tykkäystä

Kontaminoitua, kulminaatio sekä vaiheistus.

1 tykkäys

Nyt kajahtaa sanoja ja sanontoja navan alta:

  • voi kikkelsson
  • kikkelis kokkelis
  • hei sun heiluvilles (tämä on ehkä jo ollutkin täällä)
  • ”mukana kuin peräpukama”

Hah…

Mä annan tälle toimittajalle täydet pisteet!

Tampereella ratikka on ollut kuohuttava asia jo pitkään. Siitä käyty valtuustokeskustelu aikoinaan lisäsi nykyisen pääministerin Sanna Marinin (sd.) tunnettavuutta.

Sitä on oikein tutkittu, että sivistyssanojen viljely antaa niiden käyttäjästä typerämmän kuvan kuin että niitä ei käyttäisi.

Toisin sanoen sivistyssanojen käyttäjä yrittää antaa itsestään älykkään kuvan, mutta se kääntyy häntä vastaan.

11 tykkäystä

Implementointi. Ei tarvinne perusteluja? Tarkoittaa siis suomeksi käyttöönottoa. Samaa sarjaa kun monet muut väkisin väännetyt sivistyssanat…

4 tykkäystä

Meidän puolella it-alaa implementointi tarkoittaa ihan vaan toteutusta, sen jälkeen on sitten pilot ja/tai proof-of-concept kun testataan tuotannossa ja sitten (jos tähdet olivat oikeassa asennossa) on launch, eli tuotantoon meno (käyttöönotto).

3 tykkäystä

Varmaan jo tullut, mutta sana “niiku”. Sitä kuulee aivan liikaa puheessa ja sen jankkaaminen kyllä ottaa korvaan nopeesti.

2 tykkäystä

Joo, tuo implementointi on kyllä ollut niin arkipäivää softahommissa etten koskaan ole tullut sitä vieroksuneeksi. Käytännössä se on ollut lähinnä toteututusta koodaamalla vaatimus- ja toteutusmäärittelyjen jälkeen. Silloin kun itse vielä olin noissa kuvioissa aktiivisesti mukana. :wink:

Mutta voidaan joku säädös tai direktiivikin ottaa käyttöön l. implementoida. Ja ties mitä muuta. Ñyt ei mielikuvitus edes riitä.

1 tykkäys

Minkä tahansa viestin, vaikka vitsin jälkeen heitetyt lausahdukset:
Otan takkini, siirryn käytävän puolelle, paakkaan jo kamojani…

7 tykkäystä

Näitä viljelijät, älkään vaan lopettako. Sopii kuin nenä päähän näihin viesteihin.
Verbaalinen tapa poistua niska kyyryssä estraadilta. Tykkään.

5 tykkäystä

Aamulehden otsikko laittoi ärsyttämään:

”Tapparalla riittää korjattavaa ennen derbyä”

Tässä ehtii pelin laittamaan kuntoon varmasti kun aikamääre on noin epämääräinen, eikä ole edes varmaa pelataanko Helsingin paikallispeliä enää koskaan.

Aikaisemminkin ärsyttänyt derby sanan käyttäminen Tampereen paikallisesta.

3 tykkäystä

Täytyy myöntää, etten ole kovinkaan perillä esimerkiksi Helsingin paikallispelikulttuurista, mitä nyt joskus niitä katselin aikanaan UrhoTV:stä. Ainakin wikipedian mukaan Tapparan ja Ilveksen välinen ottelu kuitenkin lasketaan derbyksi.

2 tykkäystä

Stadin derbyksi sitä on kutsuttu yleisesti, mutta Tampereella harvoin kukaan paikallispeliä kyseisellä termillä kutsuu ja ei oikein istu paikalliseen sanastoon.

Toki kaikki saavat halutessaan sitä käyttää, mutta itseäni se ärsyttää, kun olen mieltänyt sen stadilaisten termiksi.

Eikö tuo ole yleismaailmallinen nimi saman kaupungin joukkuiden kohtaamisille.? Siitä tuo tulee. Liverpool vs Everton on derby jne jne. Eli käytetään ympäri maailmaa.

Itse liputan ketä sanoo väärässä paikassa kamalimmaksi edelleen. Hirveä : ketä tulee, ei kestä…

4 tykkäystä

Kaikilla meillä on omat kuplat. Omassa kuplassa ei paljoa pääkaupungin kohtaamiset ole roolia ottaneet. Paikallisderbyä olen kuullut käytettävän Tampereen paikallisesta niin pitkään kuin muistan tai pystyn pin-pointtaamaan. Pin-pointtaisin sanan käytön ainakin 25 vuoden taakse.

2 tykkäystä

Kyllähän derby kuvaa paikallismatsia, pelattiin se missä tahansa. Mansen derbystä olen viimeksi joskus kuullut puhuttavan.

2 tykkäystä

Annetaan wikipedian kertoa mitä vaan. En ole noin 50 vuotisen kiekkourani aikana koskaan kuullut yleisesti käytettävän derby sanaa meidän paikallisesta kiakko pelistä. Ei oikein sovi tähän meidän murteeseen.

3 tykkäystä