Ärsyttävimmät sanat ja sanonnat evö

Mertaranta käytti usein maalista sanaa kihaus. Liian usein.

6 tykkäystä

Ärsyttävin tältä palstalta bongattu on kyllä vihu.
Siis vihu, se on ilmeisesti lyhennys sanasta vihollinen, mutta se on jo lyhennyksenäkin todella huono. Ei sovi sitten pätkääkään urheiluun. Sodissa on vihollisia, urheilussa vastustajia.

2 tykkäystä

Samaa mieltä, Mertaranta on yksi kuluneimmista ellei kulunein fraasikone.

Ja sitä paitsi mielestäni hirveän huono jääkiekkoselostaja ihan siitä syystä, että ei ymmärrä, eikä jotenkin mystisesti ole myöskään vuosikymmenten varrella oppinut ymmärtämään, selostamastaan lajista oikein mitään eikä varsinkaan vivahteita.

Tämä ymmärtämättömyys ei tietenkään mitenkään estä tekemästä arvioita ja ennustuksia pelin virtauksesta, painopisteistä ja tulevista käänteistä, päin vastoin.

1 tykkäys

En nyt tiedä, videopeleissä yleinen, miksei jääkiekossakin?

Tätä pitää osata käyttää oikein ja harkitun harvoin (ei enää nykyään juuri koskaan). Aikoinaan eräs kaverini todellakin vihasi ruotsin kieltä aivan kaikissa muodoissa, joten kun kerroin sille aika pirun pitkän ja jaarittelevan vitsin (ei ollut mikään maata järisyttävän hyvä, mutta pitkä), ja koska kyseinen kaveri tiesi hieman omituisen huumorintajuni, niin lopuksi täräytin “ja sama ruotsiksi”
johon vastaus “et saatana edes aloita”
ja minä “detsamma!”

Mutta joo, aika moni mainituista on kuluneita fraaseja ja läppiä, aikanaan ehkä hyviä, mahdollisesti jopa erinomaisia, mutta aika on ajanut ohitse!

Ja myös sanaa pikkaisen.

No jos tuon itse ärsyttäväksi koet, niin ehkä sitten. “Älyteknologisilla” ajatuksettomuuksilla toki viittailin vähän toisenlaisiin ilmiöihin. Jotka tietysti kattavat monia laajoja asioita sinänsä.

Itse ei tule noita laittomia päihteitä käytettyä, mutta jos nyt tuohon mentiin, niin kyllähän viihdekäyttö on aivan helvetillisen typerä sana myös. Luetelkaa ne kaikki muut aihepiireihin liittyen?

1 tykkäys

N-äänteella on tapana mukautua ympäristöönsä. Niimpä on ihan normaali sanan niinpä lausunta. Myöskään sanoissa kenkä, sanka ja ranka ei oikeastaan lausuta n:ää lainkaan.
Huvikseen voi sanoa esim. hangen päällä erikseen sillä tavalla, että painottaa n-kirjainta. Aika harva ainakaan täällä sanoo niin, siitä tulee aika suoraan hangem päällä.

2 tykkäystä

Eikös noissa esimerkeissä ole nasaaliäänne? Eli se “kirjain” ääntyy kyllä. [ra-n~g-ka]

Ollaan keskusteluketjussa, mutta ei sillä ole ollut muutenkaan väliä.

Juttukaveri: Mun kotipaikkakunta on kyä pieni tuppukylä.
Mä: Ai, mistä sä tuut?
Juttukaveri: Lappeenrannasta.
Mä: … ■■■■■ mä tuun alle viidentuhannen asukkaan kylästä, että pidä tunkkis.

Ärsyttää suunnattomasti, kun porukka puhuu kaupungeista tylsinä pikku kikkareina kartalla.

5 tykkäystä

Reenijumi.

Tyyliin
Lusikkapuoli
Teukkapuhe eli verbejä ei taivuteta: “jätkät haluu pelaa kiekkoo”

5 tykkäystä

Omassa kirjoituksessa tyhjänpäiväiset korostesanat. Ensimmäisenä tulee mieleen “kyllä”. Se on kyllä, tiedän kyllä, kyllä minä… Saatanan ärsyttävää lukea omia viestejä ja huomata että taas lipsahti.

2 tykkäystä

Viihdyttävä peli. Nopea ja aktiivinen peli. Mitä näitä nyt on.

Sen sijaan kaikkein kuluneimat kiekkokielet (joita tässäkin ketjussa tullut joitakin esiin) eivät ärsytä. Ne ovat vain hauskoja, hienoja.

No joo, viivelähtö, trap yms. ei-fraaseina.

Ei kyllä ja kyllä ei on semmosia mitkä vähän joskus meinaa ärsyttää. Itseltänihän ei kyllä semmosia lipsahtele koskaan :slight_smile: Miksi sinne jos jonkin kieltää niin pitää se kyllä tunkea väliin.

Ja toinen ärsyttävä sana on no niin, eli lausuttuna nonii tai noni. Tulee valitettavan usein itsekkin sitä käytettyä. Ismo Leikolakin sen jo totesi, että suomen kielen tärkein sana on no niin.

4 tykkäystä

Sama ärsyttää minuakin. Tai että verbejä taivutetaan väärin. Onkohan tämä pääkaupunkiseudun ilmiö?

Esimerkkinä ainakin ammoisina aikoina, jolloin viimeksi Salkkareita katselin, siellä puhuttiin todella paljon tähän tapaan: “Mä olen susta huolissaan.”

Normaali ilmiö toki yksikön / monikon kolmannelle persoonalle tuo passiivin käyttö, mutta tuolla tavlla ensimmäisessä persoonassa.

2 tykkäystä

Viime keväänä tuli muuten havaittua, että on tosi monenlaisia tapoja ottaa osaa.

Ehdottomasti paskin tapa on että “sellaista se on, tuo tulee kaikille vuorollaan kohdalle”.

Niinku että “AIJAA, OHO, TUOTA EN OLLUT TULLUT AJATELLEEKSIKAAN, TUNTUU HETI TOSI PALJON PAREMMALTA”.

1 tykkäys

Ihan meinasi unohtua helmien helmi…
“Hyvää tekemistä”
Mitä ■■■■■ tekemistä, hä?
Jos pelaat niin se on hyvää pelaamista/peliä
Jos hyppäät mäkeä se on hyppäämistä

Tekemistä…aaaaargh

1 tykkäys

Yksi entinen työkaveri hoki tätä aina:“haluaisin olla kärpäsenä katossa”. 3 vuotta kuuntelin,nyt ei tarvi enään kun vaihto työpaikkaa.

1 tykkäys

“Muke on peruttu ja syödään pakkisafkaa yksikön takapihalla.”

3 tykkäystä