Ärsyttävimmät sanat ja sanonnat evö

Tavu
Viivan

Käyttämättäjättäminen

Pahoittelen jo etukäteen, mut äippä lähtee mintsan päästä hakeen broiskua ja limpsaa.

6 tykkäystä

liidistä?

1 tykkäys

Jotain tämäntyyppisiä tarinoita vähän luulin aiheeseen liittyneen, mutta en enää niitä tarkemmin muistanut. Kiitos selvennyksestä.


“Äly” eri johdannaisineen on nykypuheissa kovasti yleistynyt erilaisiin kehittyvän teknologian ympäristöihin kytkettävänä määreenä. Se on noissa käytöissään melkoisen typerä sana, toisaalta ironisen paljonpuhuva. Pitkälti sama sopii vaikka “kehitykseenkin” vastaavine esiintymineen.

Esim.
älyämpäri – Wikisanakirja ?

1 tykkäys

Itse asiassa -tyypit ärsyttää, ja sitämyötä tuo sanonta.

2 tykkäystä

Mehtä, taakke, brekkari, partsi, flaba. Noi ny ainakin…

1 tykkäys

Hauskasta ja aikuisten oikeeesti ( kyllä, joku sitä vieläkin käyttää!)

Niimpä
Kuulostaa jo aika pahalta, mutta varsinkin kirjoitettuna aika paha ja ärsyttävä.

2 tykkäystä

Silloin kun kuulee lausuttavan itänaapurin johtajan muodossa Putiini.

1 tykkäys

Äläpä.

”Se tunne kun…”

4 tykkäystä

Varmaankin liidelistä.

Mua ärsyttää sana tiätsä.

1 tykkäys

”Purskauttaa kahvit näppikselle.”

Kuka koskaan ikinä on oikeasti tehnyt niin?

4 tykkäystä

Tai “meinasi mennä aamukahvit väärään kurkkuun”. Varmasti.

1 tykkäys

Itse tuppaan pysyttelemään kaukana huumoripitoisista jutuista aamukahvia lipittäessäni.

Ja itse aiheeseen: Monet murrepiirteet nyppivät huolella, esim. koko porin murre ja kaikki, mitä Ismo Lehkonen sanoo. Mutta tämä ei ole murrelanka.
Ärsyttäviä sanoja tai ilmaisuja:

  • Kaikki ylimääräinen kielellinen hienostelu arkikielessä, kuten eksakti, jota tuttuni viljelee ihan koko ajan, kun voisi sanoa vaikka tarkka.
  • Pystyä juosta yms.
  • Väärin taivutetut sanat. Viintä on sopiva vain, jos puhutaan nuoliviinestä. Jos puolestaan kumotaan vaimon kanssa pullo punaista, juodaan viiniä.

Palaan asiaan, kun alkaa ärsyttää lisää.

9 tykkäystä

Mun mielestä toi taipuu suuhun helpommin ja kuulostaa jotenkin luontevammalta kun niinpä. Jälkimmäinen on toki kirjotettuna oikein.

3 tykkäystä

Itseäni ei Suomen eri murteet haittaa puhekielessä, ajattelen niiden olevan vain kielellinen rikkautemme. Sen sijaan kirjoitettu kieli saisi olla lähes tavallista ja oikeaoppista suomen kieltä (poikkeuksena tietenkin murrepakinat, yms). Myös mm. englannin kielen sanojen sekoittaminen suomen kieleen tai keskelle lausetta ärsyttää myös puhekielessä. Tosin, onhan moni murresana tai kirjakielen sana historian saatossa tullut mm. ruotsin kielestä.

2 tykkäystä

Jätän tämän vain tähän:

“You know…”

Ei mulla muuta.

2 tykkäystä

Kohta selostaminenkin on kielletty, kun siinä käytetään värikkäitä sanavalintoja, kuten “viedä kahville” (sanooko oikeasti kukaan enää niin?). Eihän ketään viedä konkreettisesti kahville.

Mutta selostajilla on toki omia maneereja ja vakioheittoja, jotka aika nopeasti kuluu puhki. “Nälkäinen maila”.

Mertaranta lienee tästä myös jonkinlainen esimerkki, koska hänen tyylinsä Mertsi-moodissa on hyvin omintakeinen. Jossain kohtaa se kekattiin ja lypsettiin kuoliaaksi.

1 tykkäys