Tanssii Tähtien Kanssa seuratessa huomasin että television kulunein naama, eli Vappu Pimiä, ärsyttää. Mieluummin vaikka Axl Smith.
Koko ohjelma (TTK) ärsyttää. Tuomareista lähtien.
Äläs ny, onhan siellä meidän Kiira!
Ei täällä ole mitään järkevää turhailuketjua, äh…
Taidan olla laiska, tänään kesti kahdeksan tuntia, että sain aloitettua tunnin homman.
Tänne sentään on lähetelty viestejä pitkin päivää.
Sitä mieluummin kattelee kun kuuntelee
Ihmiset jotka eivät tee mitään kun lapsia julkisilla paikoilla kiusataan tai pahoinpidellään
Ovat varmaan olleet niitä “tolkun ihmisiä”. Niillä ei ole tapana puuttua tälläisiin asioihin.
Olematta itse paikalla ja tietämättä yhtään mitään muuta asiasta kuin se, mikä tässä on kerrottu niin on vähän vaikeaa ottaa kantaa.
Oma kokemukseni kyllä on, että ihmiset puuttuvat asioihin, jos vain huomaavat ja uskaltavat. Tässäkään tapauksessa ei tiedä yhtään, millaisia henkilöitä on ollut tilanteessa mukana, joten analyysi on vähän vaikea tehdä.
Enpä usko, että kukaan tolkun ihminen jättää puuttumatta, jos tajuaa tilanteen ja pystyy välittömästi jotain tekemään. Yleensä tällaiset tilanteet estää parhaiten se, että kuljetaan seurassa ja seura pitää huolta siitä, että kukaan ei joudu kuljeskelemaan yksin ympäri kyliä.
Olen itsekin joskus kakarana joutunut uhatuksi “isompien” toimesta Tampereella, mutta silloin oli onneksi ystäviä mukana ja tilanteessa ei ollut yksin.
Tämähän on ihan psykologinen ilmiö jota on tutkittu enemmänkin. Ihmisiä on jopa murhattu ilman että kukaan on tehnyt asialle mitään…
Mitä itse uutiseen tulee, saatan olla hieman kyyninen (ja väärässä), mutta väkisinkin tulee mieleen että onkohan menny ihan noin kun 15-vuotias on kertonu? Tuskin se menee kotio naama veressä ja ensimmäisenä tunnustaa että ■■■■■■■■■ muuten ohikulkijalle kaupungilla ja sain kasettiini, mieluisampaa on kertoa että “ihan ilman syytä kävi ukko päälle, en tehny ite mitään!”
…mutta kyllähän sitä kaikenlaisia hulluja tuolla on liikenteessä varsinkin viikonloppusin, että onhan se tilanne voinu noinkin edetä.
Lotus Embo -mainos, jossa se muksu lässyttää kosteasta vessapaperista.
Luulajan valmentajaa ainakin näytti harmittavan…
Eikös sen olis hyvä tulla se itte kirjottamaan?
Tämä oli mielenkiintoinen keskustelu, mutta näkisin kyllä että se palveluntarjoajien ja asiakkaiden yhteispelillä määräytyy, mitkä hommat tekee firma ja mitkä asiakas. Toisissa paikoissa asiakkaat tekee jotain itsekin, toisissa asiakkaalle tehdään kaikki valmiiksi eteen, ja siitä voi sitten kukin valita itse, mikä palvelun taso itselle sopii.
Esim. ruokakaupassa asiakas itse kerää tavarat koriin/ostoskärryyn, punnitsee hedelmät ja pakkaa maksamansa ostokset kassiin tms. Hedelmien punnitsemista vastaan on joskus purnattu samaan tapaan kuin mäkkärin roskien siivousta, ja Lidlissä tuo ainakin yhteen aikaan olikin jätetty kassahenkilön tehtäväksi. Joissain ulkomaisissa kaupoissa on kuulemma palkattu ostosten pakkaajia, joten siellä sitäkään ei tarvitse tehdä itse. Mutta ostosen kerääminen kärryyn taitaa jäädä vähän hienommissakin kaupoissa kuitenkin asiakkaan itsensä tehtäväksi. Siinäkin voisi olla markkinarakoa, 10 euron lisämaksusta joku mättää ostoksia kärryyn sitä mukaa, kun kerrot mitä haluat.
Hienommissa ravintoloissa sinulle saatetaan avata ovikin valmiiksi, ruoka tuodaan pöytään (mäkkärissä joudut itse kantamaan muonat pöytään, ainakin silloin jos hampurilainen ja tykötarpeet sattuikin olemaan heti valmiina), ja pöydän siivoamista ei asiakkaan anneta edes yrittää itse. Näkyy se sitten hinnassakin tietysti, mutta sehän ei haittaa ihmisiä jotka sitä palvelua haluvat ja siitä pystyvät maksamaan. Mutta eihän jokaisen bisneksen tarvitse toimia samalla konseptilla. Esim. köyhät opiskelijat kokoontuvat havaintojeni mukaan mieluusti juuri noihin pikaruokapaikkoihin syömään ja jutustelemaan. Jos toisessa pikaruokapaikassa hampurilaisateria maksaisi vaikka 3 euroa enemmän, mutta sisältää pöydän siivouksen, niin tuo porukka äänestäisi kyllä jaloillaan.
Tuota työllisyysaspektia taas ei nähdäkseni ole yksittäisellä kuluttajalla niin suurta velvollisuutta edes miettiä. Itse käyn harvoin “ulkona” syömässä, joten olen varmaan sekä pikaruokapaikkojen että hienompien ravintoloiden mielestä pahanlaatuinen työpaikkojen tuhoaja. Mutta kieltäydyn siitä huonoa omatuntoa potemasta.
“Olet lukenut viikon maksuttomat juttusi. Kirjaudu sisään tai tilaa Aamulehti.”
Esimerkiksi Koivistonkylän Prismasta saa itselleen tällaisen palvelun. Teet netissä työpäivän aikana tilaukset valmiiksi ja haet valmiit ruokakassit lokerikosta. Ei tarvitse keräillä itse, ei jonottaa kassalla…
Voi kumpa itse olisi joskus paikalla kun tuollaista tapahtuu…
Referoin.
Iina on nähnyt tilanteen. Väliin oli mennyt tummaihoinen mies suojaamaan poikaa omilla käsillään ja kehollaan. Häntä oli haukuttu N sanalla. Iina ei heti uskaltanut, mutta oli lopulta uskaltanutkin mennä väliin.
Lopulta oli huomannut olevansa samassa bussissa pahoinpitelijän kanssa, Iina siis. Kuuli pahoinpitelijän etunimen sekä osasi myös kertoa pysäkin missä pahoinpitelijä oli poistunut. Ei ollut uskaltanut ottaa valokuvaa pahoinpitelijästä. On välittänyt tiedot poliisille.
Epäili, että pahoinpidelty poika olisi ollut shokissa ja ei siksi muista, että auttajia on ollut.
Ymmärrän, että joillekin voi olla korkea kynnys puuttua asiaan. Kyllä siinä tarkoin pitää harkita miten toimia itse, jotta saisi asian mahdollisimman fiksusti hoidettua.
Toki jos kyseessä on 12-15 vuotiaista kavereista joilla reisi on oman ranteeni paksuinen, niin silloin voi napata kaverin tilanteesta pois ja pitää kiinni kunnes virkavalta tulee paikalle.
Jossain vaiheessa kova äänellinen meteli saattaa purkaa tilanteen.
Paras tilanne on jos ehtii puuttua tilanteeseen ennen sen kärjistymistä.
Hankalia juttuja.
Pakkohan se väliin olis mennä, mutta kun nykyään on aika paljon kaikkia piripäitäkin liikenteessä ja niillä kaikenmoista tavaraa taskuissa, niin tarkkana sais olla.