Mä tein eilen mun päiväennättyksen; maailmassa on viisi paarmaa vähemmän. Toisaalta onhan se imartelevaa, että ovat kiinnostuneita meikäläisestäkin
Onneksi taitaa tuo huvi jäädä tältä kesää väliin. Parilla asiakkaalla joille pääasiassa on kuivaa heinää tehty, on vielä viimekesänä tehdyt heinätkin maksamatta niin ei ainakaan meiltä saa uutta. Pitää toki nuo heinämaat niittää byrokraattisista syistä kesän aikana niin kyllä ne paarmat hyvin traktorin hyttiinkin löytää, kun ei ole ilmastointia missään traktorissa niin pakko pitää jotain luukkua auki.
Tänä vuonna tehdään miedosti itse - pieniä paaleja vain parista pellosta ja loput pyöröpaaleiksi. Sen verran paljon ollut noita ötököitä, ettei yhtään ylimääräistä tehdä itse.
Paalaimen kannalta olisi kyllä hyvä tehdä jostain edes hiukan. Varsinkin solmija on sellainen joka juuttuu ja lakkaa herkästi toimimasta jo vuoden seisonnassakin. Mutta ei nyt taida onnistua. Isällä on vähän kaikenlaista vaivaa ja ei oikein ole nyt kaveriksi ja yksin ei siihen jumppaan viitsi alkaa. Tai katsotaan nyt jos vaikka alkaisikin jos on ilmaa vielä parin viikon päästä kun kesäloma päivätöistä alkaa.
Annan yhden uuden syyn kettuuntua. Ihmiset, jotka löytää kaikesta vitsiä. Ja takertuu joka pilkkuun.
No, tuli vaan mieleen mun oma rippipappi. Oli nimeltään Paarman Matti. Sä varmaan puhuit hyönteisistä, paarmoista. Joo, mutta kyllähän niitä on näkynyt. Meilläkin kun tuossa puutarhassa kissoja ulkoilutetaan, niin on kyllä ollut paarmat kimpussa. Ne kun purasee, niin meinaan sen huomaa. Ja jäljenkin näkee. Tsemppiä sullekin, nautitaan kesästä!
@Hakkuri salainen räppäri nostaa päätään
Olihan toi pakko korjata
Pronssipelin tulos tuolla apin puolella. Joko siihen saisi vaikka ekan harjoituspelin ajankohdan? T. Nimimerkki Mennään eteenpäin.
Ei olisi tarvinnut muistuttaa.
Nyt kyseinen peli alkoi harmittaa minuakin.
Moneen kertaan täällä jo todettu, mutta todetaan taas. V## paarmat!! Pari tuntia pihahommissa ja täyttä taistoo näiden kanssa.
Jos jollain on antaa tai myydä ylimääräisiä kirjosieppoja niin otetaan vastaan🤣
Autan-merkkisen karkotteen mainostetaan tehoavan hyttysten lisäksi paarmoihin ja punkkeihinkin. En ole itse testannut sitä.
Olihan taas touhua.
Sellainen sekalainen rytmiryhmä kantoi uimarannalle trampoliinin ja alkuun pomppivat siltä uimaan uimarannan laiturilta ja sitten toiselta (ei kunnalle kuuluvalta rannalta). Jokseenkin tuttua porukkaa ja mukana useampi alaikäinen aivan päissään. Soittelin 112 ja kerroin asiasta, poliiseja ei vapaana. Sitten yksi mies tuli minun juttusille ja kertoi nähneensä, että ko. porukka oli murtautunut kouluun ja ottanut trampoliinin sieltä. Hänellä ei ollut puhelinta mukana, mutta antoi numeronsa ja lupasi todistaa. Soitin uudestaan 112 ja kerroin tästä epäillystä murrosta ja ilmoitin, että on todistaja olemassa.
No ei ole poliiseja näkynyt eikä ole soitelleet. Otin vielä varmuudeksi kuvia porukasta. Saa nähdä miten käy tämän kanssa.
Ihan vähän olisi tehnyt mieli käydä ojentamassa, mutta siitä tuskin olisi tullut mitään jackpottia kenellekään.
Harmi ettei mistään kulkuneuvon pakoputkesta kuulunut jotain pamahdusta. Sen pamahduksen kun olisit maininnut niin johan olisi poliiseja tullut tutkimaan tapahtumaa
Viime kesänä testasin, kun rakensin terassia. Ainakaan paarmoihin ei tepsinyt millään tavoin. Punkkeja en itsestä löytänyt eli, ehkä niihin auttoi.
Paarmojen suhteen ongelma on hieman erilainen kuin hyttysten. Hyttysien kanssa ongelma on se, että niiden kanssa riittää, kun pitää määrän hallinnassa. Nykymäärilläkään paarmat eivät ole ongelma, koska niitä on kuitenkin aina sellainen hallittava määrä. Sen sijaan ikävämpää paarmojen kanssa on niiden epähienostunut tapa iskeä heti kiinni uhriin. Hyttyset sentään pysähtyvät tutkimaan ihoa ja hakevat parasta apajaa. Vastaavaa kohteliaisuutta ei paarmoilta löydy vaan lentävät päin naamaa ja mihin ikinä perseensä laskevat niin saman tien on sakset esillä ja tähän tulee reikä ja tuosta otan veren.
Evoluutio - missä olet? Näitä kysytään. Jos kerran näiden lajien perustehtävä on hakea ravintoa/lisääntymistarkoitukseen eväitä isoista nisäkkäistä niin kehittäkää nyt perkele niitä puudutteita sitten kanssa, että onnistunutta metsästystä alkaa tapahtua huomattavammassa mittakaavassa. On tää surkeaa, kun vuodesta toiseen samat surkeat puudutteet ja vain hitonmoinen imun salliminen luo itselle riittävän kipukynnyksen jättää asia sellaisenaan olemaan. Vaadin parempaa evoluutiolta - puudutetta peliin.
Olisi kannattanut mainita, että täällä on jokin mielenosoitus meneillään niin eiköhän siellä muutama partio olisi nopeasti ollut.
Hyttyset ovat sitä vähemmän kohteliaita mitä pohjoisemmaksi mennään. Paarmoilla minun havaintojeni mukaan on pieni viive iholle istahtamisesta puremiseen. Jos paarman yrittää läimäistä heti kuoliaaksi, se voi ennättää lentää pois mutta siinä ennen paarman puremista on ajankohta jolloin sen saa tapettua helposti juuri ennen kuin se puraisee. Pari sekuntia odottelua ja läimäytys.
Paarman metsästyshän on todellinen taitolaji. Kun jalat tuntuvat iholla, niin pitää pysäyttää oma liike. Tässä vaiheessa ei pidä huitoa, sillä syötti eli herkullinen oma iho on paarman edessä. Paarmahan tunnustelee purukaluillaan ihoa ennen varsinaista haukkaisua. Tämä on iskun paikka koska paarma on varomaton valmistautuessaan makupalaan.
Mitähän paarma muuten tekee irroittamallaan ihon palasella?
Ei se irroita, se sahaa.
Mökkiläiselle riittää, kunhan erottaa pörrääkö ympärillä nyt sokko- vai suppupaarma.
Ne pörrääjät ovat naaraita, jotka tarvitsevat veriaterian tuottaakseen uusia jälkeläisiä. Koiraat tyytyvät mesiaterioihin.
Paarma siis pistää, vaikka pikemminkin ihokontakti tuntuu puraisulta. Sillä on suuosassa kaksi sahalaitaista uloketta, kuin veistä, joita se hivuttaa vuorotellen ihoa vasten tehden niillä viillot, joihin nousevaa verta se imee imukärsällään jopa 50–100 milligrammaa kerrallaan.
Mielenkiintoista tietoa, kiitos! Omakohtaisena ja muilta kuultuna (nähtynä) havaintona paarman piston jälki on usein kuitenkin pieni kuoppa iholla. Eli irtoaako sahaamisen seurauksena pieni ihonpala vaikka samalla paarman varsinaisena tavoitteena on imeä verta?
Jatkan asian empiiristä tutkimista…