Hybridiä ostaessa voi myös selvittää, minkä hintainen operaatio akun vaihto mahdollisesti olisi. Esim omaan autoon vähänkäytetty ajoakku on n. 2000€ luokkaa. Itse en säästele akun lataussykleissä, vaan ajelen mahdollisimman paljon sähköllä. Sit katellaan, tarviiko joskus vaihtaa akku, vai vaihtuuko auto sitä ennen.
Mainitsit parin tonnin säästöt. Tuossa on varmaan verotus ja polttoaine. Paljonko saat sähkökilometrejä mittariin?
Tunnen useita himolataajia ja heillä polttoaineen keskikulutus on asettunut 3L/100km tietämille, eli säästöpotentiaali on kolmen litran luokkaa per 100km.
Oma auto kulutus mun ajossa 7l/100 dieselillä. Sähköllä 2,0l. 5 litran säästö, kilometrejä 30000. Laskin 1,75 litrahinnalla. Itsellä kuvioon kuuluu vielä puolet latauksista ilmaiseksi töissä. Säästö reilu 2200 vuodessa. Jos maksaisin kaiken sähkön itse, säästö olisi n. 1800.
Sähkövispilän mittariin kertynyt nyt 2,5v aikana 98tkm ja sähköä mennyt 19800kwh. Huolto- ja korjauskustannukset muutaman kympin eli n20l lasinpesunestettä. Raitisilman suodattimet+pyyhkijät tarvis tässä piakkkoin vaihdella. 95% latauksista kotona pörssisähköllä
Nämä iltapäivälehtien klikkiuutiset ovat pelkkää mediakohinaa. Joka toinen päivä uutisoidaan jotain ja joka toinen päivä uutisoidaan päinvastaista. Kiinnittäisin enemmän huomiota rahavirtoihin. Mihin suuntaan iso raha liikkuu investointien muodossa autoteollisuudessa. Sitten vielä sellainen asia kuin teknologian skaalautuvuus massatuotantoon ja infran riittävyys. Jostain laboratoriossa tehdystä kokeesta tai “läpimurrosta” on vielä pitkä matka teolliseen massatuotantoon, minkä kannattavuuteen vaikuttaa moni asia.
No Porsche on investoinut tuohon pilotti tehtaaseen 100 miljoonaa. Kai ne siitä jotain uskoo tulevan.
Tässä on omat ja juniorien autot vähän ”jäätyneet käsiin” kun ei oikein tiedä mikä olisi oikea ratkaisu auton vaihdon suhteen? Normaali vaihtoväli on rutkasti myöhässä, kun ei tiedä mikä olisi oikea vaihtoehto.
Nyt aivan soivat pelit vanhenee käsiin, mikä ei myöskään taida olla pöllömpi vaihtoehto?
Isot pojat alkaa pelata “vetyä”
Enää ei ole kyse nappi kaupasta. Saudit haluaa edelleen pysyä vallankahvassa kun puhutaan polttoaineista.
Putkillahan sitä on siirretty teollisessa mittakaavassa esim. Saksassa viimeiset 100 vuotta. Vedyn tuotanto elektrolyysillä on paljon energiatehottomampaa kuin sähkön käyttö suoraan energiana sähköautoissa ja lisäksi vetyinfrasta tulee kallis.
Mutta itse uskon, että varsinkin raskas liikenne tulee ainakin jossakin määrin tulevaisuudessa kulkemaan vedyllä. Vetyä voisi polttaa tavallisissa polttomoottoreissakin polttokennojen lisäksi.
“Vauva numero kaksi” on jo syntynyt. Se on uusi vety-diesel-hybridimoottori.
Jep, ja bemarilla oli jo liki 20 vuotta sitten pieni sarja seiskasarjalaisia, jotka osasi polttaa vetyä tai bensaa. Demonstroidakseen, ettei kyseessä ole loppujen lopuksi kovin ihmeellinen juttu, länttäsivät tekniikan 6-litraiseen V12:sta:
Ja tuosta aikakaudesta teknologia ja varsinkin materiaaliteknologia on kehittynyt aivan valtavasti.
Kyllä se on äärimmäisen epätodennäköistä, että sähkömoottoreista luovuttaisiin, kun ovat täysin ylivoimaisia verrattuna polttomoottoriin. Se mistä tulevat saamaan energiansa voi vielä muuttua, onko se sitten akut, vety vai jokin muu.
Sähkömoottori on kyllä hyötysuhteeltaan selkeästi polttomoottoria parempi. Muilta osin taas vaaka kallistuu polttomoottorin puoleen. Polttomoottori auto on paljon monipuolisempi. Ja täyttää monien tarpeet paremmin kuin sähköauto.
Ei sähköautotkaan tietenkään mihinkään häviä. Mutta jos ja kun polttomoottorien polttoaineet tulevat päästöttömiksi ostavat monet myös jatkossa niitä. Veikkaankin että autoissa tulee olemaan samallalailla kaksi leiriä kuin puhelimissa. Puhelimet ova joko android tai Iphone käyttäjiä. Ja auroilijat joko poltto- tai sähkömoottori käyttäjiä. Ja molemmat leirit pitävät omaa valintaansa parhaana.
Tämä taitaa olla jo nyt tilanne. Omassa taloudessa kun on sähköauto ja bensahybridi niin sanoisin sähköauton olevan helpompi, käyttökuluiltaan halvempi ja käytännöllisempi, mutta samalla tietyllä tavalla tylsempi. Ei pörise, pärise eikä siinä ole samanlaista autoilun fiilistä, jos joskus sitä kaipaa.
Ei kyllä kallistu muiltakaan osin polttikselle. Paremman hyötysuhteen lisäksi ajomukavuus sähkömoottorilla on todella paljon edellä. Vääntö liikkeelle lähdössä täysin eri luokkaa, moottorin reagoiminen paljon nopeampaa ja vaivattomampaa mikä ajomukavuuden lisäksi mahdollistaa myös esim. parempien luistonestojen yms. tekemisen. Mukavuus paremmalla tasolla, kun ei ole röhisevää moottoria keulalla. Huoltotarve vähäisempi kuin polttiksella, vähemmän liikkuvia osia kulumasssa eikä öljynvaihtoja.
Kaupunkien keskustoissa aiheuttavat vähemmän melusaastetta eivätkä huononna samanlailla ilmanlaatua. Ja Suomen kannalta sekin tosi iso plussa, että iso osa autojen energiasta tuotetaan Suomessa eikä olla niin riippuvaisia jonkin diktaattorin päähänpistoista.
Vertaat selvästi 50000€ sähköautoa 20 vuotta vanhaan dieseliin. Jos nykyään ostaa premium merkiltä premium varustellun polttomoottori auton ei mukavuudessa, varustelussa, turvallisuudessa, eikä moottori tehossa häviä yhtään. Päin vastoin saa rahalle kaikkea sitä mitä sähköautot ei mahdollista. Voit ajaa huoletta suomalaisilla huonokuntoisilla teillä ilman pelkoa että kivi osuu akun suoja peltiin ja koko akusto menee vaihtoon. Saa aika monta kertaa vaihdattaa öljyt ja tehdä muut huollot että akun hinta tulee vastaan. Voit vetää polttiksella busterisi mökille tai matkailuvaunun lappiin.
Ja kyllä noissa sähköautoissa tuntuu paljon vikoja olevan. Ja aina ne on tosi kalliita korjata. Voit tutustua asiaan kokkolan autohuollon some kanavissa.
Juuri vaihdoin auton, eikä käynyt pienessä mielessäkään että olisisi hybridiä tai saati puhdasta sähkövatkainta edes harkinnut. En miettinyt paljonko on kulutus, hyötysuhteita, kuinka usein huoltotarpeita tai saati että pelastuuko maailma.
Autossa pitää olla MOOTTORI. Omaan ajokokemukseen kuuluu nyt nätti V6 moottorin murina, reipas maavara ja se että saan tankata diiseliä tankkiin.
Sama kuin tarkkuusammuntaakin voi harrastaa vaikka laseraseella, mutta kaukana se ammunta kokemus on iso kaliiperisesta kivääristä.
Sama kuin monta moottoriurheilulajiakin voi nykyään harrastaa sähkökulkineilla, mutta niihinkin lajeihin kuuluu mielestäni oleellisesti polttomoottoreiden ääni- ja hajumaailma.
Itse tulen ajamaan polttomoottorilla niin kauan kun niitä kaupasta tulee saamaan tai vanhoja järkevästi pystyy kunnossa pitämään.
Jokainen arvostaa elämässään eri asiota ja vapaasti valitsee itselleen sopivia juttuja.