Autojen käyttövoima

Näissähän on järjestäen erittäin tehokkaat lämpöpumput, luulisi että niillä sisätila on lämmin parissa minuutissa kovillakin pakkasilla. Joku sähköauton omistava voi kertoa.

Juuri näin. Jos ei ole ajastettua lähtöä niin kännykästä päälle ja 5-10min. ja ajamaan. Ei tarvi ikinä raapata laseja tms

Tästä oli jo joskus aikaisemmin puhetta. Mutta miten ihmeessä nuo sähköautojen lämpöpumput toimii esimerkiksi -25 asteen pakkasessa? Kun eihän silloin kotien lämmitykseenkään tarkoitetut toimi.

1 tykkäys

Parkkikaikkojen tukkona ne olis kun toimintamatka ihan onneton vetohommissa.

4 tykkäystä

Juu, tohon homman on yksi ainoa oikea vaihtoehto ja se on tietenkin dieselauto, nyt ja tulevaisuudessa.

1 tykkäys

Joku pilapiirtäjä oli huomannut myös tuon ja piirsi stripin, jossa sähköauton perässä oli asuntovaunun näköinen värkki, joka oli kuitenkin auton varavirtalähde.
En vaan enää löytänyt sarjakuva.

3 tykkäystä

Juu eihän niillä kusematta Lappiin asti mennä ja toisekseen linkkaamassasi jutussa on kyllä autoksi valittu todella paljon kuluttava auto itsessään.

Tämä on vähän sellainen yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä -tyylinen asia. Sähköautojen puolustajissa on paljon idealisteja, jotka eivät sellaista omista, eivätkä vielä hetkeen tule omistamaankaan. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia.

Muutamia huomioita:

• Jos kaikki autot vaihdetaan kertarysäyksellä sähkökäyttöisiksi, mistä sähkö? Sähköhän ei tule töpselistä, vaan jostain aivan toisaalta. Tuotammeko sen sähköautoilun vaatiman sähkön fossiilisilla polttoaineilla? Eikö niistä pitänyt päästä eroon? Vesivoimasta luovutaan jo pienen tuotantokapasiteetin laitoksissa luontoa ennallistaen, suurempien seuratessa perässä. Vesivoimalla tuotetun sähkön määräähän on nykyisin ilmastosyistä lähes mahdotonta ennustaa. Laitetaanko joka niemennokkaan tuulivoimala pelkästään sähköautojen vuoksi? Siis maailmanlaajuisesti. Sähköä tarvitaan lisää, ja jos vihersyistä sähköautoja kannatat, ole avoin ydinvoimalle. Jollain se sähkö pitää tuottaa - ja se eiole töpseli

• Akustot. Jos nyt on xx% autokannasta sähkökäyttöisiä, niin millainen katastrofi luonnolle on kannan olllessa 100%. Mistä ja millaisista lähteistä se materiaali kaikkiin akkuihin hankitaan kaivamalla. Entä akkujen kierrätys?

• Kiihtyvyys. Jollain aiemmalla kommentoijalla oli kiihtyvyys hunaja-asia. Wauuuu, se kiihtyy kolmeen sekuntiin. No, minulle riittää se seitsemän sekuntia perusautollani. Sakot silläkin saa hankittua.

• Toimintasäde. Olen pahoillani, mutta minua ei kiinnosta arvailla, pitkäänkö vielä jaksaa akku laulaa. Miten vajoaa toimintasäde milläkin vetomassalla, säällä ja ajotyylillä. Tankkaan tankin täyteen sitä kirottua dieseliä ja tiedän, että baltirallaa tuhat kilometriä on toimintasäde. Jos poljen kylmällä, se on 900. Jos ajan nätisti, se on lähemmäs 1100 kilometriä. Ei tarvitse arpoa, ei jännittää.

• Valmius. Minä haluan, että autoni on ajovalmiina halutessani. Heti. Jos ajan lappiin, sallin yhden lyhyen pisutauon matkalla. En todellakaan lähde matkaan toimintasäteen ehdoilla. olen aina vihannut ylimääräisiä breikkejä reissulla pisteestä a, pisteeseen b.

Jos minä saisin lottovoiton, en ostaisi sitä mageintakaan sähköautoa. Ostaisin jonkun vapaahengitteisen veekasin, joka ärjyy keuhkoihin saakka.

Että äiti vai tytär? Ihan sama. Päättäköön jokainen tahollaan. Minä menen tuolla dieselilläni ja taistelen hymy korvia myöten EGR- ja DPF-murheitteni kanssa.

En viitsi oikolukea. Menköön tällaisena.

16 tykkäystä

Sähköauto ja sen matkustamon lämmitys, ILP jne. Siinä onkin selvittelemistä, sen olen huomannut. Hieman kun olen asiaa seurannut, olen tullut siihen ajatukseen, että pakkasella esilämmitys on tärkeää. Samalla kun ladataan, lämmitetään myös joku hetki. Vaikkapa 10-15 minuuttia tms. Näin ei tarvitse ikkunoita skrabata ja sisätiloissa on lämmintä.

Mielestäni ILP ei juuri anna lämpöä kovilla pakkasilla. Toimii noin -10 C asti. Kylmemmässä pitää olla sähkövastukset. Pakkasilla pitää huomata se, että sähköä menee myös ajoakun lämmittämiseen. Ei se ilppi kaikkeen riitä ja käsittääkseni sen max. teho on luokkaa 800w. Varmaan voin olla jossain detaljissa väärässäkin, mutta sähköautojen tekniikkaa paremmin tuntevat korjatkoon. Itse olen vasta kiinnostunut asiasta.

Aikamoinen kirjo autojen lämmitysratkaisuista löytyy. Esimerkkinä Tojot/Lexus. Plugareissa on yleensä ilppi. Tojon itselataavassa 1.8:ssa apuna sähkövastus, 2.0 hybridissä taas pakosarjan nopeasti kuumenevassa alkupäässä lämmönvaihdin. Tuota jälkimmäistä pitää itseni kehua, sillä auto lämpenee todella nopeasti. Eli ainakin tuota 2.0 hybridiä pidän hyvänä talviautona tuossa suhteessä. Nopeimmin lämpiävä auto mitä minulla on ollut. 1.8 tsi Skodassa kun lämpömittari vasta liikahti, niin tässä Tojossa on jo kokolailla ajolämmöt ok. Pakkasellakin viisari nousee jo ekalla kilsalla. No, jos -30 C, niin en enää vanno.

1 tykkäys

Tähän reagoin minäkin. Mutta en halunnut olla ensimmäinen “ilonpilaaja”. :wink: Sitkeys on käytännössä itselleni aika tärkeä. Olen ajanut joskus 0-100 10 sekunnissa kiihtyvällä autolla ja on tullut suru puseroon. Toisaalta mulla oli joskus Mazda 626 2.0 autom., joka oli numerollisesti hitaampi. 0-100 12 sek. Mutta ihme ja kumma, sen kanssa ei ollut mitään häslinkiä. Edelleen sitä mieltä, että se suorituskyky riittäisi minulle edelleen ihan hyvin. Ohituskiihtyvyys on ainakin minulle tärkeämpi kuin liikennevaloista kiihdyttely. Vois tulla vaan jonkun toisen peräpuskuri tutuks. :wink:

3 tykkäystä

Toimintamatkatestin mukaan sähköautolla tekee hyvin mökkireissun. Mökkiä ei tosin kannata valita liian kaukaa ellei halua ladata matkalla.

1 tykkäys

“Kusematta Lappiin” on tietysti yksi käyttötapaus, mutta kuitenkin edustaa aika pientä osaa kansan kokonaiskilometreistä. Itselläni on Lapin lisäksi myös “kusematta rannikolle” käyttötapaus, joka sekin on haastava kun ei viimeisen niemen nokassa ole mitään pistoketta.

Suurin osa kilometreistä kuitenkin syntyy arki pörräämisessä töiden, harrasrusten, kauppojen ja lasten menojen nimissä. Tähän riittää useimmilla ~100km range per vuorokausi. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä että riittävän energiamäärän saa vaikka kerrostalon lämpötolpasta, yön yli latauksella.

Mutta kyllä sähköautoilussa on vielä paljon kehittämistä jotta se pääsee käyttominaisuuksiötaan polttottomoottorien tasolle, vaikka itse kyyti onkin jo hyvää.

Edit: Bensan hinnan nousu on lisännyt hybridien houkuttavuutta. Business case on kuitenkin hankala, koska homma alkaisi auton vaihdolla ja hybridi on bensamallia kalliimpi. Täten potentiaalisten säästöjen takaisinmaksuaika on pitkä. Esimerkiksi uutena RAV4 plugari taitaa maksaa kympin enemmän kuin itse lataava versio.

2 tykkäystä

Taloyhtiön kokouksessa eilen päätettiin että pyydetään Veralta selvitys siitä missä kunnossa taloyhtiön sähköt on, koskien parkkipaikkoja & tolppia. Isännöitsijän mukaan selvitys on varsin kattava ja hintaa sille tulee 490e sisältäen alvit (varsin edullinen siis).

Selvityksen saatua aletaan pikkuhijaa selvitteleen mahdollisuutta ja tarvetta vaihtaa tolpat uusiin. Nähtäväksi jää miten tolppien “sähköistys” etenee, sillä tuossa tosiaan pitää ottaa huomioon sähköverkko ja naapuritaloyhtiöt.

Jäniksen kanssa tuossa ei olla liikkeellä mutta ompahan ainakin selvitys tilattu ja tullee aikanaan.

3 tykkäystä

Alpeilla on ajettu testiä jo pari vuotta vaunujen kanssa joissa myös vaunussa on pienet akut ja sähkömoottori. Avustaa lähinnä ylämäessä missä kulutus suurinta.

En ole sähköautojen puolustaja, sellaisen hommaaminen tulevaisuudessa tuntuu vain yksinkertaisesti järkevältä. Hankintahinnan säästää takaisin ajan kanssa ja mitä nopeammin sen hankkii, niin sitä enemmän hyötyy. Hinnat tulevat mahdollisesti lähelle vastaavaa polttomoottoriautoa vasta vuosikymmenen loppupuolella, joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan.

Huomioista en ole huolissani. Akkujen kierrätys on hyvin tehokasta ja vanhoja akkuja saadaan hyvin hyödynnettyä. Muutos on muutenkin niin hidas, että tarvitse pelätä mitään nopeaa ryntäystä kohti sähköautoja.

Kiihtyvyys ei ole iso asia, mutta seitsemän sekuntia autolla kuin autolla on mukava luku ja lisää mukavuutta siihen 1.0 litraiseen verrattuna.

Toimintasäde riittää jo nyt useimmille. Latausnopeudet ovat kehittyneimmissä jo sitä luokkaa, ettei se ole mikään ongelma. Nopeat latausnopeudet luultavasti yleistymään nopeasti.

Lottovoiton osuessa ei sillä rahalla varmaan ole isoa väliä? Sehän sähköautoissa on isoin pointti, että rahaa säästyy pitkällä tähtäimellä ja auto on hyvin huoltovapaa. Jos ei rahalla olisi väliä, niin itseäkin se V8 kiinnostaisi.

3 tykkäystä

No kyllä se monessa sähköautossa määrittää pysähdysten määrää jos yhdellä latauksella ei pääse edes 200km motariajoa niin sitten on vain pysähdyttävä ja odotettava x määrä aikaa että siihen akkuun saa lisää potkua jos sattuu lataus paikkoja olemaan vapaana. Pysähdyksiä tulee väkisinkin enemmän kuin fossiilisella.

6 tykkäystä

Vaikka ei noita pitkiä reissuja montaa vuodessa tulisi niin kyllä se matka-aika Rukalle olisi ollut jotain ihan muuta kuin 12-13h.
Että vaihtoehtoja syytä olla. Kusitaukokin parhaimmillaan vain 10min, ei siinä paljon latureiden kanssa ehdi pelaamaan.
Kotona, töissä ja harrastelussa sähköauto menisi mainiosti, hinnat vaan julmat.

4 tykkäystä

Taas vedetään esimerkit aika överiksi. Talot palaa jne.

Sähkö on ihan yhtä hyvä vaihtoehto siinä missä muutkin.
Jos ajat paljon, osta diisseli.
Jos et aja paljoa, mutta sillon tällön tulee jotain pidempää mökkimatkaa niin osta bensa.
Jos ajat lyhyttä ajoa kaupungissa, niin sähkö on hyvä.
Jos et pysty lataamaan autoa, osta polttomoottori.
Thats it.

Itsellä plug-in hybrid. Sähköllä pääsee n.45km. Riittää hienosti arkipäivän tarpeisiin. Ja kun kotona kerkiää yleensä tunnin kaksi työpäivän jälkeen lataamaan niin pääsee hienosti harrastuksiinkin. Hienosti lähtee sähköllä -10 asteessakin.
Sitten mökkireissuille ajetaan hybridillä kulutuksen ollessa n.3l/100km.
Eikä ole palanut talo eikä auto vaikka ihan schukopistokkeella latailen. Toki kyseessä plug-in mutta aika iso akusto siinäkin on. Samaa tekniikkaa kun sähköautossa.

Ja kyllä mä uskon että vähän olen päästöjä alentanut omalta osaltani kun tankkaus tarve on ainakin puolittunut kun luovuin bensakoneesta.

Mikä tekee sähköautosta epävarman mielestäsi?
Se että itse ei tarvitse sähköautoa, ei tee siitä epävarmaa / turhaa tuotetta.

7 tykkäystä

En tiedä kenellekkä tuon viimeisen kysymyksen kohdistit mutta vastaan omasta puolesta miksi pidän täyssähköautoja epäluotettavina.

Se on talvi. Suomessa kuitenkin vielä on useamman kuukauden vuodesta talviset olosuhteet. Sähköautojen lämpimyys kovilla pakkasilla epäilyttää. Käsittääkseni isossaosassa niistä lämmitys tapahtuu ilmalämpöpumpulla ja nehän ei kunnon pakkasilla toimi. Toki on kai niissä sähkövastuksiakin lämmöntuottoon mutta se taas lyhentää toiminta matkaa. Kaikki tietää että pakkanen hyydyttää akut. Okei niitä lämmitetään sähköllä. Ja taas toiminta matka lyhenee. Jos menen vaikka pakkas kelillä kyläilemään tätytyisi minun varuilta pyytä talon väeltä että saanko ladata ja esilämmittää autoni että pääsen täältä kotiin. Sama kun nyt menisin kylään ja pyytäisin että hei oisko sulla heittää kymppiä bensaan.

3 tykkäystä

Mulle varmaan oli kysymys, epävarmuus toimivuuteen meidän ilmastollisissa olosuhteissa on se syy. Asun kaupungin ulkopuolella ja työmatkat suurin kilometrien tuottaja ja lähdettävä joka kelillä lähes joka aamu. Luotan kyllä tohon dieselautoon kuin vuoreen mutta sähköautoon en pysty/kykene. Doeseliin tulee joku häikkä ni monesti sillä pystyy kuitenki jonkun matkaa menee, sähkö tyssää ku tikku paskaan samantien ja siinä ku on 25 pakkasta ni on vitsit vähissä joku sunnuntai-ilta ku mikään ei oo auki ja ketään joka tietäis jotain sähköauton päälle ei saa kiinni. Jossain tuvan ja tunkion väliä vois sähkiksellä mennä kun ei o pakko lähtee jos ei homma pelaa. Sit ku on sähköllä ajeltu 20 vuotta ja että ne oikeesti tälläkin leveysasteella pelaa muutaki ku 20 asteen lämpötilalla ja vetää vaunua ja ei oo järjettömän hintasia ni sitten voidaan palata asiaan.

3 tykkäystä