Autojen käyttövoima

Tilanne on varmasti juuri näin tällä hetkellä.

Norjassahan tämä oli käännetty jo uudeksi bisnekseksi tulevaa varten (uusi varaosabisnes sähköautoille).

Eiköhän varsinkin tämän HS -jutun jälkeen Suomessakin herätä tähän uuteen kilpailumahdollisuuteen, jolla voisi erottautua huolto- ja varaosamarkkinoilla lähitulevaisuudessa :thinking:


Edit.

Lisätään vielä, että sähköautoja on Norjassa tuettu valtion puolelta aikalailla, mikä on nopeuttanut liikenteen sähköistymistä (…ja selittää etumatkaa tässä).

Norja veti tosiaan muutosta vahvasti yhteiskunnan tuella. Ruotsi seurasi perässä ja sitten Suomi. Ruotsissa vaihtui hallitus hieman ennen Suomea ja uusi hallitus pysäytti tukipolitiikan. Suomessakin on alustavasti ilmoitettu, että nykymallin tuentaa ei jatketa sovitun jakson päätteeksi eli 2025 jälkeen.

Suomessa etenkin yritys-/työauhdeautot ovat nostaneet sähköistymistä. Itse olen tyyppiesimerkki ja kaksi dieseliä korvaantui täyssähköllä työsuhdeautolla. Jos tuenta loppuu palaan omaomisteiseen polttisaikaan.

Suomessa automerkkikanta laajemee nyt ja etenkin kiinalaiset merkit valtaavat asemaa. Samoin on käynyt Norjassa, jossa tosin Tesla dominoi. Kuten norjalaiset nostavat esille, softapäivitykset ja huoltopalvelut tulee saada kuntoon. Muuten sähköautoilu voi olla eksoottisella merkillä haastavaa pitkässä juoksussa.

Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä kesälomaretkelle Norjaan sähkiksellä. Tuolloin saanee konkreettista näkymää autokantaan ja latausinfraan. Toivottavasti ei tarvita huoltopalveluita. Sitä ennen jännittää kolme talvista laskettelumatkaa Suomessa ja yksi keväinen lintubongaus Virossa.

1 tykkäys

Tähän liittyen kiinalainen BYD on nousemassa lähiaikoina Teslan ohi maailman suurimmaksi sähköautoyhtiöksi:

Autot | Kiinalaisyhtiö nousemassa Teslan ohi maailman suurimmaksi sähkö­auto­yhtiöksi:

Byd on myynyt jo parin vuoden ajan miltei yhtä paljon täyssähköisiä autoja kuin Tesla. Heinä–syyskuussa Byd myi 432 000 täyssähköautoa, Tesla puolestaan 435 000 kappaletta.

BYD on rakentamassa mm. Unkariin sähköautotehdasta mikä varmasti luo hintapainetta Euroopassakin (mm. Volkswagen on jo pudottamassa hintoja):

1 tykkäys

Mielenkiintoista nähdä kiinalaisautojen invaasio. Veikkaan käyvän saman kuin korealaisissa autoissa ja rengkaissa ; ensin iso epäilys, sitten hintavoimalla sisään ja lopulta yleisesti hyväksyttyjä / arvostettuja. Tehtaat kohdealueilla edesauttavat invaasiota poliittisesti ja logistisesti.

BYD on kiinalaisista nyt isoin, mutta takana on joukko muitakin.

Kiinassa (sisämarkkinana) taidetaan myydä tänä vuonna n 7-8 miljoonaa täyssähköistä henkilöautoa. Suomessa määrät ovat vielä pieniä, mutta tänä vuonna tapahtui selkeää muutosta brändien määrässä ja jakeluverkostossa.

Kiina on pelannut viisaasti energiakäyttöisten aparaattien markkinaa. Heillä on aurinkopaneeleissa johtava asema ja uskon myös autopuolella samantapaiseen kehitykseen. Kuten EU aiemmin tänä vuonna infosi, Eurooppa on monessa kriittisessä tuotteessa 85-95 % riippuvainen Kiinasta.

1 tykkäys

Toivottavasti ihmiset ajattelevat muutakin kuin hintaa. Politiikan puolelle menee perustelut niin jätän ne laittamatta, mutta jokainen voi ne tajuta, jos yhtään on asioita seurannut. Voin sanoa etten ikinä tule kiinalaista autoa ostamaan.

3 tykkäystä

Itse veikkaan, että alla oleva ongelma tulee jatkossa näyttelemään jonkinlaista roolia, kuten nykyisin muussakin elektroniikassa (kännykät, televisiot jne…). Ei pelkästään merkin katoaminen - vaan jos erehtyy ostamaan myynnillisesti pientä mallisarjaa, joka kuopataan nopeasti:

Eikä välttämättä koske pelkästään sähköautoja tämä, mutta sähköautot ovat riippuvaisempia ohjelmistoista yms… jännä nähdä tuleeko tälle sektorille säännöstelyä.

Tuossa viitattiin siis hieman Kiinan suuntaan, jossa mennään joissakin tapauksissa määrät edellä (useita valmistajia/useita malleja).

“Vanhoilla” automerkeillä on tähän saakka ollut mm. tukea, pitkiä takuita ja varaosien saanti suhteellisen hyvä - onko asiat välttämättä näin enää aina jatkossa, (…autoa valitessa täytyy olla entistä tarkempana: future proof?).

Nyt kun tulee nuo rapeet pakkaset niin joku sähköautoilija voisi tehdä etelästä Leville reissun ja julkaista miten sähköauto suoriutui. Tai ihan vaan Helsinki-Jyväskyläkin kelpaisi.

2 tykkäystä

Menemme huomenna katsomaan poikain peliä Raksilaan ja siitä sitten ripaus pohjoisempaan. Kunnon pakkaset tulevat vasta ensi viikolla, mutta kotopuolessakin saadaan sitten kunnon keliä eli -25C. Tuolloin on kiva testata sähkistä. Torstaille on luvattu -26…-28C.

Viime talvena rapsakinta oli Oulun reissu -24:ssa. Kulutus maantiellä oli n 25 kWh/100 km eli rangena 300km 77 kWh akulla.

1 tykkäys

Ihan hyvin sillä suoriutuu. Jos lähtee kotoo piuhan päästä, niin ei mitään ongelmaa. Jos lähtee mökin pihasta jossa ei laturia, niin vähän sulaa akkua auton lämmittämiseen. Kun akku lämpenee ajaessa, niin kaikki hommat on kunnossa.
Jos haluatte niitä huonoja kokemuksia, niin pyytäkää raporttia ihmiseltä jolla ei ole kotona laturia ja ajaa niin lyhyitä matkoja että auto jäähtyy kylmäksi jokaisen stintin päätteeksi. Eli sama kun polttiksella. Kaupunkiajoa ja monta kylmäkäynnistystä. Polttoainetta kuluu paljon enemmän, kuin tasaisella ajolla.

1 tykkäys

Haluan kaikenlaisia kokemuksia.

Tälläinen tuli joskus vastaan…

Parempi talviauto tämä on kuin aiemmat diesel-Volvot Webastoilla. Lämmitys piuhan päässä lähteissä ja sitten rangea 300 km. Heti mukavan lämmin eikä nestekiertoja tarvitse odotella.

Stoppaamme n 150-200 km välein paussille (koirat, rakko ja kroppa). Samalla pikkulatauksia vessakäynneillä ja isompia ruokatauolla. Yöllä hotellilla akku täyteen.

Aikaa menee hieman polttista kauemmin, rehellisyyden nimissä. Meille ei se ole ongelma.

Tampere-Ylläs on täytetty hienosti latureilla. 5-8 pv/vuosi haastavaa, koska pystysuunnan liikennevirrat kohtaavat. Vaskikello, Kärsämäki ja Tupos aika kuormitettuja juuri noina päivinä.

3 tykkäystä

Lupailin muutamia pakkasajon kokemuksia. Tänään Mansesta Ouluun. Pakkasta parhaimmillaan 16 eli ei oikein mitään. (Ensi torstaina olisi Kittilässä päin -38 - valitettavasti oltava kotopuolessa, jossa onneksi saa testata -26 C:ssa).

Kulutus maantiellä 100 km/h n 24-26 kWh/100 km. Alla nastat. Tie jäinen, mutta kuivahko. Kesäajasta kulutus n + 5 kWh vastaaviin maantienopeuksiin.

Kajuutta normaaliin tapaan lämmin ja auto pelitti muutenkin normaaliin tapaan. (Usein yksi iso pelko on tässä eli ’eihän täyssähkis lämpiä’ tai ’sehän hyytyy pakkasessa’).

Latausnopeus Vaskikellon Ionitylla n 80 kW. Erittäin hyvä nopeus VW ID.4:lle, jota selitti tosin osin yksin asemalla oleminen.

5 tykkäystä

Pyydettiin ja lupailin, joten tässä hieman ajokokemuksia nyt kovemmilla pakkasilla. Autona VW ID.4 täyssähkö, 77kW akku.

Viimeiseen neljään päivään ajoa n 1500 km. Eka päivä 500 km ja pakkanen heilui -12…-18C, toisena päivänä 350 km ja pakkanen -14…-19C, kolmantena päivänä 600 km ja pakkanen -19…-32C ja tänään 50 km -26C pakkasessa.

Hyvä käynnistyminen, nopea hytin lämpeneminen. Heti sama notkeus kuin kesällä. Samoin kiihtyvyys heti sama kuin kesällä. Regeneroinnin voima heikkenee kylmällä akulla selkeästi.

Muutamia kulutuksia ;

  • 100 km/h -32C kulutus n 35-38 kWh/100 km (= range 200 km)
  • 85 km/h -30 C kulutus n 27-32 kWh/100 km (= range n 250 km)
  • 100 km/h -15 C kulutus n 25-28 kWh /100 km

Latausajat matka-ajossa kasvavat selkeästi. Pääsimme - 15C:ssä 80-85 kW:hen ja - 25C:ssä 70 kWh:hen j -30C:ssä 55 kWh:hen. Kahdessa ekassa varaustaso päästetty alle 20% mahdollistamaan nopeampi lataus.

Pärjääkö täyssähköllä talvella ?
KYLLÄ. Monella tapaa parempi auto kuin polttis. Rangessa ja pitkän matkan ajankäytössä häviää voimakkaasti, mutta muissa ominaisuuksissa voittaa.

Lapin matkaan yli - 25C:ssa ja ajomatkana 800-1000 km pisteet ehdottomasti polttikselle. (Vastaava setti kesällä pisteet täyssähkölle).

Kaupunkiajossa ja lyhyen välimatkan kaupunkien välisessä ajelussa (esim TRE-HKI/Turku) täyssähkö ei aiheuta ongelmaa.

Energiakustannukset voi laskea kulutusmäärillä suoraan. Esim sähkön hinnalla 10c/kWh maksaa 25 kWh/100km kulutustasolla 2.80 euroa / 100 km (huom ! 15% lataushävikki huomioitu). Mikäli sähkölatauksissa turvautuu ABC:n pikalatauksiin (35 c/kWh), vastaava kustannus tekee n 10 e/100 km eli puhutaan jo bensa-autona n 6 ltr/100 km tasosta. Sähköautoilu on energiakustannuksilla edullista kotilatauksessa ja etenkin yöllisillä pörssisähkön hinnoilla, jolloin siirtoineen saatetaan usein päästä tasolle 2-4 c/kWh. Mikäli lataaminen kallistuu kaupallisiin palveluihin, kustannushyöty leikkautuu nopeasti.

14 tykkäystä

Kiitoksia perusteellisuudesta. Joku polttiksella siirtyvä vois kertoa mitkä on kulutuslukemat vastaavilla nopeuksilla näillä samoilla pakkasilla.

Ottaen toki huomioon myös käynnistämiset ilman esilämmitystä/webastoa (koska näiden kulutushan ei näy yleensä ajotietokoneissa), sillä nehän ovat erillisiä kuluja.

Omasta muistista omilla polttiksilla ei päässyt ihan kuudella litralla /100km

Melkoista ajatuksen juoksua.. Samanlailla sähkistä ladataan ja lämmitetään, mikä vaikuttaa ajomatkaan. Tuskin @Kamppuri on kylmällä autolla lähtenyt, ei mitään järkeä. Ja sama polttisautolla, miksi lähteä lämmittämättä jos se on mahdollista.

Mitä merkitystä sillä esilämmityksellä edes on? Desi sinne tänne. Mielenkiintoinen kirjoitus Kampurilta, kiitos siitä.

2 tykkäystä

Ei ole luonnollisesti tarjota täysin vastaavilta matkoilta kulutuslukemia mutta jouluna tehtiin yhteensä 500km reissu Audin a4 -13 jatkuvalla nelivedolla ja 2.0tdi manuaalina.

5.2l/100km menomatka -3 asteesta -10 ja paluu aika samoissa asteissa 5.5l/100km.

Nyt kovilla pakkasilla siinä 6 kieppeillä pyörii keskikulutus. Vertailuna kesään, kesällä pääsee n.5l/100km, alle ei tunnu tuolla pääsevän millään.

Autossa ei oo mitään moottorinlämmitintä.

Auton hinta 10k, verot 600e/v ja vakuutus 500e/v, 33tkm/7kk huolto ja korjauskustannukset tältä ajalta n.250e. Ei kannata ostaa sähkistä meille, omien laskelmien mukaan ainakaan.

2 tykkäystä

Kesät/talvet n. 3.3-4.0l diesel 80-120km/h = eli laskettuna n. 30-40kWh/100km ja kaupanpäälle n 1000-1200km toimintasäde per tankkaus. Ja paistorasvatankillisella päästöt -90%

En ole kirjaa kulutuksista pitänyt ja pohjoisessa ajellessa on boxia katolla sun muuta, mutta ei pitän matkan maantieajossa polttiksen kulutus ihan hirveästi nouse pakkasen kiristyessä. Paikat lämpenee ja kitkat pienenee kun vauhtiin on päästy. Sähköissä lämmityksen maksimitehot taitaa olla peräti 10kW luokkaa - polttis hyödyntää enimmäkseen hukkalämpöä.

Lyhyellä matkalla polttiksissakin on kovan pakkasen kulutus tähtitieteellinen. Aamulla ajelin Tojo-hybridillä reeneihin (-22C) ja tuo lenkki on kesällä ~5.5L/100km ja nyt reilut 9L.

3 tykkäystä

Samanlaisia kulutuksia tänään mökille ajettaessa . Yht.190km missä oli 2 n.30 min pysähdystä. 20km 110km ja loput matkasta vakkarilla 90kmh kulutus oli 24kwh ja pakkasta -20 - -23c.

1 tykkäys