Autojen käyttövoima

Toistaiseksi näin on:

1 tykkäys

Se myös syö ajoakun varausta, koska pikkuakkua ladataan isosta, jotta pienelektroniikka pysyy toiminnassa.
Nythän Tesla on tehnyt siihen uuteen Cybertruckiin 48V järjestelmän jolla kaikesta turhasta jännitteen konvertoinnista päästään eroon. Piuhoja tarvitaan vähemmän ja ne voi olla pienempiä -->vähemmän kuparia pienemmät kustannukset ja vähemmän painoa.

1 tykkäys

Juuri näin. Kannattaa siis tuo verrattain halpa tärkeä osa vaihtaa ajoissa, ettei auto rampaudu.
Ei tuo ihan uusi ole tainnut olla, jos noin vähästä hyytyy.

Sinänsä tämä ongelma tuli aikoinaan itselle kahdesti eteen myös bensakulkineessa, joko akun itse ollessa heikko ja toisen kerran laturin hajotessa. Vaikeutti se elämää silloinkin.

2 tykkäystä

Tämä 12V akku on ollut monelle yllätys.
Ja isoin yllätys piilee auton infrassa sillä kaikki autot eivät osaa ladata pikkuakkua hätätapauksessa ison akun puolelta. Rehellisesti sanottuna en edes tiedä oman ID.4 käyttäytymistä.

Juuri tämä 12V akun hiipuminen on hyydyttänyt usean sähköautoilijan tänä talvena.

Olen polttiksissa ladannut marraskuun alussa talvikautta ajatellen 12V akun. Eikös perskule hyytynyt marraskuun pakkasilla parkkipaikalle. Ei muuta kuin uusi tilalle ja elämä hymyili.

2 tykkäystä

Aika paljon ajosta kiinni tuo akun hiipuminen. Jos kokoajan pätköajoa ja akku ei koskaan lataudu täyteen niin pikkuhiljaa menee tyhjäksi kovilla pakkasilla. Itsellä tulee sekalaista ajoa ja puolentunnin yhtäjaksoista ajoa viikoittain niin vielä on kymmenen vuotiaassa autossa alkuperäinen akku. Kovimmilla pakkasilla jouduin tekemään kylmäkäynnistyksen niin ei ollut sähäkkä starttaus enää niin älylaturilla latasin akun ja on taas ollut pirteä ja esilämmitystä nyt tietysti käytän aina kun voi.
Pätkäajajalle ylläpitolaturi olisi hyvä, samoin kuin webastoa käyttävälle, että olisi välillä piuhassa.

2 tykkäystä

Webasto, kovat pakkaset ja lyhyet ajomatkat on kyllä sellainen yhdistelmä mikä voi hyydyttää akun…

3 tykkäystä

Ja PHEV / HEV hybrideissäkin on siirrytty käyttämään jotain kevarin akkuja, joten se on nopeasti tyhjä

1 tykkäys

Esim. Rav4 hybridissä webaston kanssa ongelmaa tämän pienen akun kanssa. Webasto saattaa ilmoitella liian pienestä jännitteestä ja lopettaa lämmityksen. Tälläistä ihan parivuotiaassa ollut tutulla.

2 tykkäystä

Juuri samaisesta autosta eräs puolituttu tyhjensi akun tuuletuksella, kun odotteli vähän pidempään helteisellä parkkipaikalla.

1 tykkäys

No tuo ominaisuus on onneksi helppo eliminoida. Ostamalla isompi akku liian pienen tilalle.

En ole itse vielä tutkinut mahtuuko. Akku on jossain päin auton perää.

Startit tuo hoitaa hybridijärjestelmällä, joten aika pitkälle pärjää, kun asian vain tiedostaa.

En ainakaan itse ole suunnittelemassa isomman akun hankintaa. Corolla TS 2.0:ssa pikkuakku on 12V 45Ah. Se tuli katsottua sieltä peräosan oikeasta laidasta.

Vertailun vuoksi mun Ocu 1.8 tsi:ssä oli 12V 48Ah. Se kesti lähes 10 vuotta, kunnes kerran nyykähti, kun talvella kuuntelin parkkipaikalla stereoita 15 min vähän isommalla teholla moottori sammutettuna. :wink: Laitoin kerrasta vaihtoon akulla ollessa jo “riittävästi” ikää. Merkkiliikkeen hyllystä laittoivat tilalle 52Ah akun. Ei sekään siis mikään jättiläinen.

Lasken tuon nelivitosen riittävän aika hyvin, kun bensa-autossakin oli vain hitusen isompi. Sitä sentään tarvittiin erilailla pyörittämään moottoria käynnistyksessä.

Senkin olen päähäni laittanut, ettei isokaan akku auta, jos se pidetään kovasti vajaana. Isosta akusta lähtee tietysti yleensä isompi käynnistysvirta, mutta hybridissä se ei ole niin tarpeen. Omassa autossanikin sillä pikkuakulla lähinnä annetaan virrat kojetauluun sekä vedetään yksi rele, jonka jälkeen se isompi akku käynnistää bensakoneen.

Kampanjoissa noita releitä on tarkistettu. Niissä on ollut jotain sanomista, vanhempi huonompi malli tms. Releen failaaminen tietysti voi aiheuttaa käynnistysongelman. Omaan autooni tuo kampanja tehtiin syksyllä 23. Kunnossa oli, mutta en tiedä riittikö releen mallin tarkistus vai mitä tehtiin.

Edit. Webastoa minulla ei ole. Sen yhteydessä tuntuvat käyttävän usein ylläpitolaturia. Näin FB:n autoryhmiä seuraavana olen huomannut.

Onhan tuo 45 jo kunnon akku. Mutta tuossa puhuttiin aiemmin jostain moottoripyörän akusta pikku akkuna. Ne on jotai aivan muuta kuin 45ah akut.

1 tykkäys

Kia Sportage HEV:ssä on yhdistetty hybridiakku. Eli 12V ja 270V saman kuoren alla. Joku purkautumisen esto tuonne 12V puolelle on rakennettu. Tiedä sitten miten toimii. Mutta se on selvä, että se on sitten koko akku pistettävä uusiksi, jos pienjänniteosasto sippaa.

Lyijy/agm akkuja alettu korvaamaan osalla merkeistä litium-akuilla uusissa autoissa.

Joo, kuinkahan pieniä ne pienet onkaan. Sen tiedän, että 35Ah akkuja on aiemmin Toyota käyttänyt hybrideissään. Ettei vaan aivan viimeaikoihin ole ollut 1.8 hybrideissä vakiona. Ei sekään nyt aivan lilliputti ole, mutta tietysti mieluummin se 45Ah.

Tähän artikkeliin kiteytyy sähköautofanatismi

No, nämä ovat tällaisia juttuja. Kyllähän paljon ihmiset nukkuvat kesälomareissuillaan etenkin farkkuautoissa. Tuttavamme ovat kiertäneet ’puoli Eurooppaa’ polttisfarkulla (V70) ja luonnollisesti siinä on säästynyt sievoinen summa ja toisaalta myös majoituspaikka on ollut ’helpohko’ löytää.

Teslassa on ’camping mode’ mahdollistamaan kesät ja talvet autossa nukkumista. Tottakai lisäpehmusteet ja muut tarvikkeet pitää fiksailla itse. Etenkin Y:ssä se on melko helppoa. Erään testin mukaan yöajan kulutus lämmityksellä tai jäähdytyksellä on n 20 kWh (vastaa n 100 km rangea keskimäärin).

Tesloihin on lisäksi saatava kesäkäyttöön kattotelineteltta, jota toiset tutut ovat käyttäneet. Siinä ei auto tuo mitään muuta kuin tukirakenteen.

1 tykkäys

Norjan sähköautoista juttua ja uudesta sähköautojen varaosabisneksestä:

Sähköautot | Norjalaiset ovat ajaneet sähköautoilla meitä pitempään – Nyt heillä on viesti suomalaisille:

(Toistaiseksi ei maksumuuria)

Yrittäjät uskovat tilauskirjojen paisuvan, kun yhä useamman uuden auton takuu loppuu. Siellä piilee sähköistymiseen heränneiden varaosaliikkeiden kultakaivos.

”Mielestäni on erittäin tärkeää, että ala alkaisi keskittyä enemmän korjaamiseen ja varaosiin sen sijaan, että vaihdetaan kokonaisia osia, kuten ajoakkua ja sähkömoottoreita, uusiin”, sanoo jälkimarkkinajohtaja Vidar Brustad If:n Norjan autopuolelta.

NORJASSA on käyty samanlaista keskustelua kuin Suomessa, mutta kaikki on tapahtunut viisi vuotta aiemmin:

Milloin autot menevät rikki? Pärjääkö niillä pakkasessa? Entä mökkitiellä?

Silti maa porskuttaa tilanteessa, jossa 80 prosenttia uusista autoista on täyssähköautoja. Norja tähtää sataan prosenttiin vuonna 2025.

Hyvä kysymys on, mikäli ostat auton merkiltä joka vetäytyy markkinoilta tai esim. softien päivitys loppuu - tätäkin kannattaa myös miettiä ennen ostopäätöstä:

”Minkä auton ostan ja milloin se ’vanhentuu’, kun puhutaan vaikka palveluverkostosta tai auton softasta”, Hanneborg pohtii.

On epäselvää, kuka korjaa ja päivittää, jos merkki vetäytyy markkinoilta.

1 tykkäys

Hyvä artikkeli, jonka asiat realisoituvat Suomessakin laajassa mittakaavassa n. 2030-2035. Suomi tavoitteli 700.000 täyssähköä pikaisella aikataululla Norjan mallia hieman matkien, mutta realismi osoittaa toista.

Norjan mallin mukaisesti laajassa sähkiskannassa nousee esille kaksi merkittävää asiaa ; huoltopalvelut ja latausinfra. Infraa Suomessa on kasvatettu vauhdilla ja laajeneminen jatkuu kaiken aikaa. Kaupan keskusliikkeet pystyttävät nyt liiketoiminaan tukevaa infraa ja jatkossa uudet kilpailijat laajentavat omiaan tai tulevat markkinoille. Näistä Tesla ja St1 laajenevat lähivuosina vauhdilla. Valitettavasti Pyhäjoen ydinvoimalaprojekti kyykähti ja uuden energiatuotannon aikaansaanti vienee yli 10 vuotta. Norjassahan tuotantoinfraa riittää ja sähkön hinta on maltillinen.

Huoltopuoli varaosineen on Suomessa rajoite. Esimerkiksi K-Autolla huoltojono saattaa olla 4-6 viikkoa Tampereella. Sähköauto-osaaminen on rajattua sekä myynnin että huollon puolella.

1 tykkäys