Autojen käyttövoima

Juu, kuten tuossa yritin sanoa niin sähköautot ovat huomattavasti raskaaampia kuin polttikset ja siihen sitä tuon kautta nostin tätä näkökulmaa esiin.

Uskallan väittää, että hyvin moni ostaa ei-sähkisten renkaat autoihinsa ja tämä selittää valtaosaksi kulumista.

Luotan NR HKPL 10 nastoihin. 15” vanhassa Corollassa ne maksoivat 550€ kiekka. Sähköautoon myyjä koetti väkisin myydä perusauton vastaavat 20”. Vasta kahden keskustelun jälkeen uskoi, että sähkikseen on oma EV-sarja. Ei tiennyt asiaa. Hinta taisi nousta 800€ perusauton vastaavasta mallista (n 500€/kpl).

Vastaavasti takavetosähkäri vaatii taakse voiman takia jykevämmät lätyt.

Painavempia, mutta sähkäreissä on myös raju alavääntö, koska sähkömoottorin vääntökäyrän maksimi on kierroksilla nolla. Tämä vaikuttaa myös kulumiseen. Rengasvalmistajat varmasti pähkivät tätä asiaa nyt ja lähitulevaisuudessa.

Toisaalta samaan aikaan vaatteet ovat enenevissä määrin muovia, joten…

Vähän extremeä sähköautolla:

Pari ajoi yhdeksän kuukauden aikana yli 30 000 kilometrin matkan pohjoisnavalta etelänavalle – ensimmäisinä koskaan sähköautolla.

Tässä jutussa hyvin mennään uuden tekniikan ongelmaan, kehitys on nopeaa ja hinnat yleensä tippuvat tarjonnan lisääntyessä. Ajan myötä sähköauton hinta tippuu inhimilliselle tasolle.

3 tykkäystä

Tässä vielä tämä uutinen joka liittyy juttuun.

TUOREIMMAN uutisen aiheesta tarjoaa Volkswagen, jonka sähköautohinnastossa on tapahtunut kuluneen yön aikana lukuisia merkittäviä tiputuksia. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 Pro -malliston alkaen hinta on nyt 40 620 euroa ja ID.4 Pron 47 990 euroa. Vielä eilen kummatkin mainituista maksoivat 3 000 euroa enemmän.

Eräs uuden VW-hinnaston mielenkiintoisesti alennetuista malliversioista on nelivetoinen Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (210 kW), jonka lisähinta takavetoiseen versioon on nyt 2 000 euroa. Kyseisen mallin hinta on laskenut kerralla 3 900 euroa.

1 tykkäys
  • Pioneerit (early adopter) maksavat aina kovimman hinnan teknologiamurroksissa.
  • Muiden valmistajien on pakko vastata Teslan hintapaineeseen. Haastavaksi tämän tekee se, että Tesla pystyy valmistamaan autonsa paljon halvemmalla, muiden tehdessä lähinnä persnettoa.

Kisan kiristyminen tekee hyvää sähköautomarkkinoille. Teslan ja kiinalaisten luoma hintapaine on nyt rantautunut isoihin eurooppalaisiin tekijöihin. Luonnollisesti hiljan s-autoiluun siirtyneet kokevat karvasta kalkkia autojen arvonalenemisena.

Esimerkiksi VW-konserni on panostanut voimakkaasti sähköautoihin ja kisassa on pakko pysyä mukana. Pohjoismaissa (etenkin Norjassa ja Suomessa) suhteellinen s-autokanta vaikuttaa kasvaneen keskistä Eurooppaa rivakammin. Meillä edullinen sähkö ohjaa kehitystä osittain. EU:n kunniahimoisiin tavoitteisiin on kuitenkin rajusti matkaa.

Teknologiaa kehitetään ja markkinaa luodaan yhtäaikaa.

1 tykkäys

Venäjä alkaa tuottaa sähköautoa 2025.

5 tykkäystä

No hyi helveta mikä kapistus🤦‍♂️

1 tykkäys

En tiedä kertooko laadusta vai mistä, mutta ei tuo kovin hyvää kuvaa anna että joka ikisessä kuvassa näkyy keulassa nuo hinauskoukut :sweat_smile:

7 tykkäystä

Haastaa ulkonäöllisesti jopa Fiat Multiplan

Multipla on kaunis, teslaan ja tohon verraten :stuck_out_tongue_closed_eyes::grin:

Takakontti selvästi mitoitettu pesukoneelle.

2 tykkäystä

Tuo on kyllä realismin maksimointia tai sitten markkinointiosastolla on huumori hallussa. Venäläiset ansaitsevat tuon sähköauton.

1 tykkäys

Tuosta oli jossain (en nyt heti löytänyt että missä oli), että tuo on jonkun yliopiston testiauto, johon voidaan vaihdella eri tekniikoita.

Käsittääkseni venäläisten sähköautojen suurimmat ongelmat ovat niiden tarvitsemien pitkien jatkojohtojen toimivuudessa.

6 tykkäystä

Tuotanto tahti riippuu paljon siitä kuinka paljon saadaan ryöstettyä Ukrainasta pesukoneita :face_with_hand_over_mouth:.

3 tykkäystä

Sähköautoilijana talvea on nyt takana kuukausi ja täytyy sanoa, että omiin aiempiin (ja nykyiseen kakkosautoon) polttiksiin nähden sähkis on miellyttävä talviauto. Nopea lämpeneminen, hiljaisuus etenkin lumella ja voimansyötön välittömyys tekevät ajamisesta mukavaa. Tampereelta 250 km säteellä ei ajaminen aiheuta isoja murheita. Luonnollisesti polttis tarjoaisi 1000 km rangen automaattisesti, mutta akuston lataus ei ole mikään ongelma pääteiden varsilla ja kotona.

Aiempia hyvinvarusteltuja Volvon dieseleitä en kaipaa enää omiin ajoihin. Talvella nurkka-ajo kasvaa ja sähkis on näissä verraton. Prikulleen samaan sopii plugin-hybridit loistavasti. Itsellä kärsivällisyys pitkään esilämmitykseen ei riitä ja vastaavasti auton kankeus pihasta lähdettäessä ärsytti.

Automarkkina on nyt isojen kysymysten äärellä. Erittäin vaikeaa määrittää parasta käyttövoimakokonaisuutta. Poliittiset ja geopoliittiset päätökset ohjaavat ihmisten valintoja 5-10 vuoden skaalalla. Päätökset heijastuvat energiamuotojen hintoihin ja saatavuuteen, autoilun verotukseen ja käyttökuluihin.

Juuri nyt (jos tekisin valintaa) harkitsisin omiin ajoihin vahvimmin pienehköä pääomaa vaativaa käytettyä peruspolttista, jolla olisi jo iän mukanaan tuomaa arvonlaskua takana ja auto sinällään perusluotettava. Meillä vanha bensa-Corolla edustaa juuri tuota.

Sähkikset menettävät nyt kisan kiristymisen takia arvoaan varsin ripeästi ja ykkös- sekä kakkosgeneraation malleista alkavat akkutakuut loppumaan tai lähenemään aikarajaa.

3 tykkäystä

En tiennytkään että sähköautoissa on myös 12v akku. Eräs tuttu sankari oli pakkaillut autoa auton valot päällä ja musiikkia kuunnellen ja oli päässyt tämä 12v akku tyhjäksi. Auto liian kaukana latauspaikasta niin oli joutunut tiepalvelun tilaamaan siirtään autoa, koska autosta ei saanut ilman tuon 12v akun virtaa liikahtamaan. Ei pysty siirtään vaihdetta vapaalle. Illalla myöhään pakkaillut ja aamulla lähtö. Vaimo oli kiitellyt.

4 tykkäystä