Olen suuri sähköautofani, mutta polttomoottoriautojen kieltämisessä ei silti ole mitään järkeä. Kiellot eivät ole koskaan toimineet yhtään missään.
Parempi ajella olemassa olevat autot loppuun ja kanta uusiutuu pikkuhiljaa 15-20 vuoden periodilla sähköautoihin. Joku ajaa hybridilläkin vielä välissä. Tekniikan osalta odotan harppausta akuissa vielä yhtä steppiä eteenpäin siten, että 500km on vakiovaruste ja 1000km ei ole merkittävä kustannuslisä.
Eiköhän 2025 paikkeilla päästä siihen, että sähköautot alkavat olla teknisesti riittävän kehittyneitä hintojen putoamiseen.
Oletan lähtökohtasesti sähköautoilun olevan työläämpää kuin polttoaineeella ajon. Siis sen, että joutuu miettimään missä voi ladata, mistä löytyy vapa paikka ja suurimpana se, että joutuu käyttämään ylimääräistä aikaa jossain kun auto on töpselissä. Pitäs varmaan ottaa viikoksi testiin tollanen niin näkis, että onko tossa hommassa järkeä.
Toi polttoaine on vaan niin helppo kun vedät tankin täyteen ja ajat vaan. Sitte kun loppuu niin se on 5min pysähdys ja taas mennää 1000 km.
Kyllä siinä yli 5min. menee kun joku tuttu tai autopalveluturva/autoliitto tuo polttoainetta, jollei sitten se lopu lähelle huoltamoa ja sattuu olemaan kanisteri takakontissa.
En olisi uskonut, että tämäkin kasarin helmi kääntyisi vielä todeksi jonain päivänä:
Auton nopeus on sähköautoissa todellakin riippuvainen siitä paljonko energiaa on tankissa. Kun akun prosentit laskee alle viiden taitaa useampi sähköauto rajoittaa menon tuonne 50 km/h kieppeille.
Ite ajelen isokoneisella saksalaisvalmisteisella masiinalla. Automaatti tietty, on niin mukava. Eikä noita manuaalina oikein ees saa. Nii ja diisseli kone. Kaveri osti viime viikolla kaksi pakettiautoa täyssähkönä yritykselleen. Tollasella Mesella kävin ajelemassa vähän ja kyllähän se hienosti menee ja suhisee. Hellä laitettiin firman pihaan lataussysteemit ni ei tarvi kotona sähköä kuluttaa. Olivat laskeneet että isoilla kilometreillä tulee virta halvemmaksi ku diisselin tankkaus. Jos itse omaan käyttöön autoa nyt ostaisin ni kyllä vieläkin diisselin hommaisin. En pidä ajamisesta millään pikkuautolla joten jotus aika paljon laittaan rahaa kiinni sähköiseen kulkupeliin kiinni. Mitenkään en tuosta saa järkevää yhtälöä koska auton arvo sukeltaa aina rajusti. Ihmettelen hieman millä rahalla ostetaan kalliita sähkövitkuttimia jos se hommataan ihan omalla rahalla eikä firmalle tai työsuhdeautona.
Totta on jokainen mielipide mut omaa rahaa 60-80 tuhatta autoon ei tunnu viisaalta millään käyttövoimalla.
Polttomoottoriautot kielletään ensin juurikin Helsingin keskustassa sitten ehkä Tampereella ja Turussa vastaava. Tuskin muualla, poistuvat sitten aikanaan itsestään joskus 30-40 vuoden päästä.
Tämä taitaa riippua kovasti käyttöprofiilista. Meillä on pihassa sähköauto ja hybridi ja aiemmin oli 2 dieseliä. Tuolla hybridillä ajellaan pääsosin pidemmät siirtymät ja sähköautolla lähiöpyöritystä. Ei tuon sähkärin lataaminen kyllä mitenkään työlästä ole, kun oman tallin seinästä tulee 11kWh virtaa patteriin - pikeminkin päinvastoin. Jos ei kotipihassa olisi latausmahdollisuutta, ei mielestäni sähköautossa, tai varsinkaan PHEV-hybridissä olisi mitään järkeä.
Dieselauton DPF:n puhtaaksi polttaminen ennemminkin työläältä tuntui. Tuohon pätkäajoon tuo on mahdollisimman huono voimalinja.
Eikä edes mahdollista tavan pulliaiselle. Lainarahalla jos autoja ostelee niin uusiin autoihin pulliainen joutuisi ottamaan kymmeniä tuhansia lainaa ja korot useita tuhansia euroja. Ei niin mitään järkeä ja mahdollisuuttakaan.
Ja tämähän riippuu ajoprofiilista. Tekniikka on saattanut kehittyä, mutta ainakin viime vuosikymmenellä VAG:n 1.6 TDI tykkäsi mennä tukkoon, jos sillä ei ajettu säännöllisesti vähän pidempiä matkoja. Työmatka keskustasta Hervantaan ei riittänyt tähän.
DPF ja EGR -riskit on yksi syy miksi en omalla rahalla dieseliä osta, omalla ajoprofiililla.
Juu voi olla jossain merkeissä ongelma ja just ehkä vaggineissa. Työmatkaajoa tulee 25 km suuntaansa ja auto on oppinut sillä välin polttamaan noin 500 km välein. Autolla ajettu210000 ja ikinä ei ole tuollapuolella ollut ongelmia. Loukkua ei ole edes pesty kertaakaan joten täysin ongelmaton laitos.
Siirryimme täyssähköön pääauton osalta viime helmikuussa. Nyt n 30 tkm takana. Hyvin pärjää talvellakin. Joka päivä talvella mahdollistuisi suora matka Tampereelta akselille Helsinki / Turku / Kotka / Lappeenranta / Vaasa / Kuopio.
Kesällä range kasvaa ja hiensti meni syksyinen ruskamatka ja lähes 3000 km. Pääsääntöisesti luonnollisilla tauoilla (WC, lounas, kauppa) lataukset pikalatausasemilla. Talvi aiheuttaa Lapin retkillä enemmän päävaivaa, mutta päätieverkosto on aika hyvin paalutettu latausasemilla.
Polttisaikana meillä siirryttiin aikanaan kahteen Volvo-dieseliin ilman egr-venttiiliä, koska edellisessä Volvossa se tukkeutui liiallisen kaupunkiajon takia. Pahimmillaan saattaa aiheuttaa lomapkkoa syövän rempan. Sitä edellisessä Volvossa egr pudotettiin ohjelmoinnilla ulos.
Itse jouduin myös BMW:n kuutosdieseleiden kanssa noiden kanssa aika paljon nuhjaamaan. Tuohan on hyvä ja toimiva voimalinja, jos tulee riittävästi ajettua säännöllisesti pidempää pätkää.
Juuri näin. Runsas kaupunkiajo aiheuttaa näille ongelmat.
Kaupparatsuilla ja haja-asutusalueilla ei ongelmia.
Käyttöauton omamekaanikko sanoi suoraan ongelmien ilmaannuttua ; ‘Volvon egr-dieseleitä ei saisi myydä kaupunkiajoon’. Otin opiksi ja murheet loppuivat.
Velaton 15v vanha diesel vs. rahoituksella uusi sähköauto–> kk kustannukset meidän perheessä samat olettaen ettei dieseliä tarvitse paljon korjata perushuoltojen lisäksi. Kilometrejä sen 40tkm/v
Kyllä käytetty polttis on edelleen hyvä ratkaisu juuri sidotun pääoman kautta mietittynä.
Juuri eilen annoin tutulleni isot läpyt, kun osti 200 tkm ajetun dieselin 4 keurolla. Järki hankinta, kunhan optimitilanteessa ‘saha laulaa’.
Kyllä. Sitten jos ajomäärät tippuu. Pahassa tapauksessa työttömyyden takia niin lyhennykset juoksee kuitenkin. Itse en ainakaan myöskään pankille ilmaista rahaa viitsi syytää useita tonneja. Tekniikkakin kehittyy niin ei kiinnosta vielä. Kotilatauksen myös tarvitsee. En mihkä lidlin pihaan menisi kökkimään. Työpaikalla olis kyllä lataus niin joku vanha leaf vois olla hyvä työmatka-auto.
Ympäristömielessä on sujuvasti unohdettu se että sähköautot kuluttavat renkaita huomattavasti enemmän korkeamman painonsa takia. Nämä renkaat jauhaantuvat kumirouheena/mikropartikkeleina vesistöihin ja muualle ympäristöön. Ei tule olemaan ihan pieni asia tulevaisuudessa vesistöjen, eliöstön ja ihmisten kannalta. Nykyisinkin pientareet täynnä kumia ja määrät tulevat kasvamaan massojen kasvaessa.
Yhteenvetona: suo siellä, vetelä täällä.
40tkm kilometriä kesti takarenkaat ja eturenkaisiin jäi n.4mm. Toisaalta ei ole omakohtaisia kokemuksia paljonko 550hv Suv mallin polttis kuluttaisi renkaita vähemmän. Taitaa suurin tekijä renkaiden kulumiselle olla ratin ja penkin välissä unohtamatta renkasmerkkiä.
Tällähän ei ollut suoranaisesti merkitystä käyttövoiman kanssa. Auton Massalla on suurempi merkitys tähän, ja ajotavalla. Käytännössä tuota kumirouheen syntymistä aiheuttaa jokaikinen kumirenkailla kulkeva enemmän tai vähemmän, ja tämän voi välttää vain ajamalla vähemmän.