Mistäs näin jyrkkä mielipide. Itse olen vatkannut manuaalivaihteilla pari miljoonaa kilometriä? Automaateilla selvästi vähemmän.
Tätä en oikein osaa yhdistää tähän keskusteluun. Varsinkin tuo “parempaa” on aivan mielipidekysymys. Jos olis matkailuketju, niin tähän olis paljonkin sanottavaa.
Autojen suhteen sanon, ettei välttämättä samalla hinnalla ja joku kuten minä, valitsin viimeksi mieluummin sen tuliterän Tojon kuin pari vuotta vanhan “premiumin”. Käyttövoimallakin oli lopulta jokin merkitys. Sähköautoa en halunnut ja MHEV oli itselleni liian “kevyt” ratkaisu.
Mielestäni tein omalta kannaltani parhaan valinnan. Seuraava auto ei kyllä nyt ole mielessä lainkaan. Voi se olla vaikka Tesla. No, joo. Ehkä ei.
Ei nämä ole niin yksioikoisia asioita kuin äkkiseltään voisi ajatella. Varoisin siis liian rankkaa karsinointia. Noita Fuge-vertauksia on helppo heitellä, mutta joskus ne vaan ontuvat.
Ei voi yksiselitteisesti sanoa, että diesel manuaalina = paska. Pitää pilkkoa ne dieselit käyttötarkoituksen ja kombinaatioiden mukaan. Esmex A4 3.0 tdi Q on automaattina mahtava, mutta manuaalina suht tylsä hukatessaan liikaa ominaisuuksiaan.
Ei noin syrjäisessä paikassa käytettäviä koneita varmaan pystytä sähköistämään, eikä tarvitsekaan, joten ne toimii jatkossa varmaan vedyllä tai synteettisillä polttoaineilla.
@a1r6 Kauppalehdessä oli juttu noista sähköistetyistä dumppereista avolouhoksessa, ovat siis nykyään hybridejä:
Jep.
Näitä työkoneiden hybridiratkaisuja on nyt tullut markkinoille ja ne ovat useassa tapauksessa olleet fiskuja ratkaisuja. Vuositasolla kyetään polttoainekuluissa ja päästöissä saamaan aikaan merkittäviä vähennyksiä. Liike-energiaa kyetään varastoimaan vastaavalla tavalla (mm pyörimisessä tai vetovoiman auttamassa liikkeessä) kuin esimerkiksi autoissa regeneroinnissa.
Esimerkiksi Komatsulla on myös kaivuripuolelle ratkaisuja.
Aamulehden jutussa Sandvikin yt-neuvotteluissa sivulauseessa hieman sivuttiin aihetta.
Sandvik on aiemmin arvioinut, että suurin osa sen laitteiden myynnistä tulee sähköisistä laitteista vuoteen 2030 mennessä. Nyt asiakkaat ovat kuitenkin sähköistämässä laitekantaansa odotettua vauhdikkaammin. Yhtiön mukaan sen osaamistarpeet ovat muuttuneet.
Kyllä.
Mantsinen on tuonut kuormanlastauksiin hybridikoneen, jossa on sekä diesel että sähkö. Jälkimmäinen tosin pelaa piuhan perästä, mutta on stabiileissa työkohteissa verraton ratkaisu.
Täähän on selvä homma, jos apulaispormestari niin sanoo! Tähän kieltämisvimmaan tosin liittyy yksi hieman erikoinen piirre;
Eikös ne sähköautot ole kaikilta mahdollisilta ominaisuuksiltaan jo nyt erinomaisia ja täysin ylivetoja verrattuna polttiksiin? Näin olen ainakin kuullut about jokaisen sähkisintoilijan sanovan. Tällöin ei tarvita mitään kieltoja, alennettuja pysäköintimaksuja, tietulleja tai muitakaan toimia, koska tokihan ihmiset ihan omaehtoisesti haluavat vaihtaa ja vaihtavat yksinkertaisesti parempiin tuotteisiin ajan kuluessa.
Nuorena, kun oltiin juotu alkoholia, laskettiin tunteja, että koska uskaltaa taas hypätä auton rattiin.
Nykyään, kun auton akusto on tyhjä, lasketaan tunteja, että koska uskaltaa taas hypätä auton rattiin.
Mulla oli 4½ vuoden ajan Kia Venga 1.6l diesel manuaalilootalla. Ei mitään ongelmia liittyen vaihteistoon tahi dieseliin tai muutenvaan autoon. Sain jopa 15% paremman rahan 4½ vuoden ikäisenä kuin silloinkun ajattellin ensin vaihtaa 3 vuoden ikäisenä.
Sitä ennen oli 3 vuoden ajan (vajaa 100kkm ajoa) Kia Cee’d 1.6l diesel manuaalilootalla, ei mitään ongelmaa.
Eli olet aivan oikeassa ei todellakaan voi sanoa noin.
Eiköhän se ole makuasioita. Itse en tykkää, koska vetoaluetta on sen verran vähän bensaan verrattuna. Bensa manuaalina on paljon mukavempi käyttää myös esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Sulavampi. Olen ajanut yli 100tkm manuaalidiisseleillä itsekin. Automaattina ihan ok pelejä, mutta kyllä bensa on kaikilla mittapuilla mukavempi peli, jos ei tarvitse isoja kuormia vedellä.
Ne dieselit mitä minulla oli aikanaan, oli puhtaasti säästösyistä kun työmatkaa tuli viikossa semmoiset 500km. Työmatka on nykyään paljon lyhyempi ja täten pari vuotta sitten vaihdoin dieselistä bensakoneeseen. Sähkö tai hybrid ei käynyt vaihtoehdoksi kun ei ollut käsitystä siitä että millainen latausmahdollisuus on kun auto saapuu. Ja noh, ei ole latausmahdollisuutta.
Riippuu tietysti autosta. Volvon D5: ssä vetää kutosella 60-200 ihan sujuvasti, riittää ainakin omaan käyttöön vetoalueena.
Tuttu, olen todennut tämän hyväksi, olen käynyt täällä ennenkin jne Nuo oli vain vertailuja siitä miten ihmiset käyttäytyy, älä takerru itse sisältöön kirjaimellisesti. Joku voisi kysyä että miksi kannatat aina Tapparaa? ![]()
Suomeksi, ihmiset on tapojensa orjia, tämä näkyy myös auton käyttövoiman valintana tai kitkat/nastat.
Manuaali on lähtökohtaisesti aina kamala, ellei sille ole erityinen tarve olemassa, mutta kyllä dieselillekin löytyy käyttökelpoisia yhdistelmiä.
Monen merkin nokalta löytyvä Fiat lähtöinen 1.9 turbo diesel oli ihan mukava 6-lovisen manuaalin kanssa. Se laatikko, myös Fiatin, tosin porsi jo uutena, mutta siihen asti oli hyvä.
Mutta kutosella pystyi tosiaan ajamaan todella laajalla nopeusalueella ja rauhalliset ohituksetkin sujuivat ihan hämmentämistä.
Tuosta tojo+fuge rinnastuksesta ei puuttunut kuin “tuulipuvut”. Unohdetaan kuitenkin se. Mentiin käyttövoimasta jo tarpeettoman kauas.
Kyllä dieselissä pysymiseen on aivan muut syyt kuin että olis “tapojensa orja”. Tai ettei “tietäisi paremmasta”. Joku vois pitää tuommoista ilmaisua jopa aika pahana.
Itselläni ei ole ollut dieseliä eikä taida tullakaan. Syy lienee siinä, että kehitys näyttäis nyt menevän vastakkaiseen suuntaan. Jos nykyisellä autolla ajan mittariin 80tkm, niin vaihto tulis eteen 2032. Ja kun luultavasti en osta käytettyä, niin aika pieni sauma jää pelkästään fossiilista polttavalle vaihtoehdolle.
Toistaiseksi dieselillä ajavat ovat kokeneet käyttövoiman puolesta autossaan tiettyjä etujakin, ei se pinttynyttä elämäntapaa tai tietämättömyyttä ole mielestäni ollut. Kaikki eivät vaan ole arvioineet asioita samoista lähtökohdista. Siinä se yksi vaikeus usein onkin.
Diesel-kuskihan voi halutessaan ajaa myös merkittävästi ympäristöystävällisemmin. Tämä tuote ei kuitenkaan kelpaa verottajalle.
Neste MY Uusiutuva Diesel™ on ratkaisu pienentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ja autoilusi hiilijalanjälkeä. Suomen markkinoille 100% jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva diesel soveltuu kaikkiin diesel-autoihin.
Onhan dieselin vääntö ihan eri luokkaa bensaan verrattuna, eli ei diesel manuaalina ole mikään paska.
Niin. Voi hyvin olla, että mitään kieltoa polttomoottoriautojen Helsingin ajeluille ei tule, mutta jonkun 20-30 vuoden kuluessa ne Helsingin kaduilla kulkevat autot muuttuvat kuitenkin sähköllä käyviksi järjestään. Sähköautojen määrän kehitys viittaisi vähän siihen suuntaan.
On ollut manuaalina diesel ja bensa autoja, diesel on parempi, lähtee hienosti liikkeelle ja vääntöä on. On ollut myös yksi flex fuel auto, etanolilla ajo oli miellyttävämpää verrattuna bensaan, oli parempi vääntö alakierroksilla.