Mulla 2019, taisi hinta olla noin 36000. Premium.
Kiitti vaan pyyhinvinkistä! Just mietin, että olenks mä kokeillut kaikki “suunnat”.
Noi tehot on kyllä vähän “arvoituksellisia”. Sen verran olen tosiaan seurannut, että tiedän Lexuksessa ja Priuksessa olleen tuota 136hp -versiota. Ilmeisesti ohjelmallisesti on jotenkin helppo säädellä noita tehoja, kun tuohan usein pistää silmään, että 2 + 1 ei olekaan kolme vaan 2.x kun näistä hybrideistä puhutaan.
Ja kokonaisvääntöä ei yleensä kerrota lainkaan. Useimmiten mainitaan ensisijaisesti vain bensakoneen vääntö. Kuitenkin sähkömoottorin ansiosta sitä vääntöä on reippaasti.
Mä kirjoitin huonosti.
Totta mooses kabiinia lämmitetään ajossa jatkuvasti, mutta kun kabiini saadaan kerran lämpimäksi, niin ilmalämpöpumppu haukkaa huomattavasti vähemmän kilowatteja kuin jäisen auton lämmittäminen tavoitelämpötilaan. Lämmön ylläpitämiseksi ei tarvita enää niin suurta energiamäärää.
No, nyt tais vihdoinkin juttu selvitä. On siinä viiksessä niitä toimintoja, eikä aina hämärissä ole tullut katseltua tai ymmärrettyä merkintöjä.
Viiksi eteenpäin on nimenomaan se ruiskaisu plus pyyhkäisy. Mutta kun viiksen aivan loppupäätä pyöräyttää, niin siellä on takalasin pyyhkäisyt ilman vettä. Kertapyyhkäisy ja jatkuva toimnta.
Onkohan vielä jotain opiskeltavaa. No, ajovalojen korkeuden säätöä en ole kokeillut. Sieltähän rullanappi löytyy kojelaudan alaosasta vasemman polven lähettyviltä.
Auto kannattaa muutoinkin kovilla pakkasilla lämmittää ennen ajoa. Sähköauton akku toipuu kylmän kelin aiheuttamasta toimintamatkan pienenemisestä, kun akku on lämmin. Tilannehan on silloin lähes, kuten kesällä. Ajossa akku lämpenee hitaasti. Kun on alle -10C pidän omaa sähköautoani tolpassa, vaikka en sitä lataakkaan. 15min ennen lähtöä laittaa kännykällä latautumaan ja samalla lämpenemään sisätiloistaan. Jos autoa ei lämmitä ennen ajoa voi ajomatka olla 100km lyhyempi kuin kesällä liikkeelle lähtiessä. 50-60km kilometrin jälkeen matka on sama, kuin lähtiessä tai jopa enemmän koska akkua on lämmitetty.
Taas ehkä yksi esimerkki siitä, ettei lisävarustelusta saa läheskään kaikkea takaisin autosta luopuessaan. +6k€ voi aika pian olla vain +2k€. Sikäli ainakin itse tykkään pitää ja nauttia autosta pitkään, mikäli koen varustelun ja koneen riittävän hyviksi. Esim. Skoda olis lähtenyt nopeammin vaihtoon, jos olis ollut pikkukoneinen. Näin ainakin uskon.
Onko tällä foorumilla JDM miehiä/naisia? Itseäni mietityttää se ratti oikealla puolella. Löytyykö kokemusta muuten kuin postiauton ratista?
Kävin koeajamassa Crownia eikä siinä kauheasti tuntumaa saanut…
Siihen tottuu tosi nopeasti, jos manuaali niin vaihteiden vaihtokin ihan luonnollista vasemmallakin kädellä. Risteyksissä mulla meni aika ajoin pyyhkijät ja vilkun viiksi sekaisin, mutta ei muuten mitään ihmeellistä. Välillä meinasin mennä väärältä puolelta autoon parkkipaikalla.
Kirjotin, että matkani on pääosin 3-6km. Webasto on hyvä. Noilla ajomatkoilla akkua saa tosin latailla laturilla säännöllisesti. Webasto lämmittää jopa oikeasti auton. Nykyiset sähköiset säteilylämmittimet autoissa on yhtä tyhjän kanssa. Moottorin lämpömittari ei nouse niillä ennen starttia, vaikka olisi yli tunnin ollut piuhan päässä.
Talvimukavuudesta. Sähkömoottori on immuuni lämpötilalle. Toimii ja käynnistyy samallalailla lämpötilasta riippumatta. Sähköauto on myös heti lämmin, kun moottorin lämpenemistä ei odotella. On vastukset ratissa, penkeissä, ilmastoinnissa ja ilmalämpöpumppu.
Nykysissä polttomoottoriautoissa talvella nokkamaski on hyvä juttu. Nopeuttaa lämpenemistä ajossa merkittävästi. Mulla oli taannoin diesel Fordissa mennyt Webasto pois pelistä. Tampere-Turku välillä ei moottori lämminnyt kertaakaan kovalla pakkasella, kun ajossa ei Webasto ollut päällä.
Voi helvetti, mihinkä tämä autoilu vielä menee… Nyt tulee pakolliseksi nopeusavustin autoihin.
Tämäkään tekniikka ei tule suomessa menestymään. Auraajan lumettama nopeusrajoituskyltti, ja sit varoitusäänten ja jalka/kädet täristen ajat “ylinopeutta”.
Kaistavahditkin on ainakin Skodassa sekaisin talvella, erikseen pitää ottaa pois joka kerralla kun lähdet ajamaan. Ei jää muistiin… Tämä työkaverin palaute uudesta Skodasta.
Toyotassa onneksi pitää aina aktivoida kuten vakkarikin ja kun en lokakuun ekan kokeilun jälkeen ole käyttänyt, ei hyppää päälle itsestään. Enpä suuremmin kaipaa kaistavahtia, tykkään ohjata itse.
Tojotassa on jo vuosia ollut avustin. Huutaa niin pirusti, kun ajat ylinopeutta!
Jaaha, vmp… pitääkin pikimmiten päivittää taas autot kun vielä ehtii.
Mä olen sitten onnistunut saamaan sen hiljaiseksi. Mittaristossa näkyvä kameran lukema nopeusrajoitus vaan muuttuu punaiseksi ylinopeutta ajettaessa. Onneksi ei mikään kilju.
Erinäisiä piippauksia kuuluu välillä jostain ja ne saattaa hetkeksi havahduttaa, että mitäs tämä. Mutta useimmiten tulee vaikka navista ja ilmoittelee vaan läheisestä peltipoliisista. Siis että semmoinen on jossain 500m päässä.
Kartta-asetuksista tuon ominaisuuden saa päälle. Saa säädetty 5/10/15 asetuksella ja tuon ylityksen jälkeen sanoo, että nopeusrajoitus on se ja se. Käyttää navigaattorin rajoituksia tuohon. Ei liikennemerkkitunnistusta.
Saakin sitten harkita tarkkaan kannattako lähteä ohittamaan vaikkapa yli 30-metristä mammuttirekkaa. Tulee suru puseroon, kun alkaa kaasupoljin täristämään, summerit soi ja suoran päähän ilmaantuu vastaantulija.
Ford F-150 Lightning olis kans erittäin kiinnostava tekele. Harmi ettei vielä suomeen saa edes tilattua.
Pannaas omasta hybridistä (Passat GTE -16) kokemuksia muutaman käyttökuukauden jälkeen:
-
Toimii meillä, koska paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Jos olisi vähääkään enempää kuin 15-30km päivässä ajoa, hyöty olisi vähäinen. Keskikulutus n. 3l/100 + sähköt päälle (0.13e/kwh) kilsoja tullut n. 5500.
Käytännössä polttoaineseen/energiaan menee euroissa n. 50% siitä mitä vanhalla 07 Bensa Octavialla. Onneksi 16a sulakkeella lataa jopa alle 3h akun täyteen. Piuhaa saa kytkeä solkenaan, koska myös lämmittää sen kautta sähkövastuksella. -
Talvella range on sanalla sanoen surkea. Työmatka 7km edestakaisin kylmänä päivänä(-10 tal enemmän) tyhjentää akun, vaikka olisi webastolla esilämmitetty. Lämmitykseen menee kohtuuttomasti akkupoweria ajon aikana.
-
Kun polttomoottori ei lämmitä, koko keula on jatkuvasti umpijäässä. Puolipeite ehdoton ja melko usein pitää päästä sulattelemaan. On käytännössä lumi- ja jäämagneetti. Latausluukku ollut jokusen kerran jäässä, kuumailmapuhallin kontissa mukana varmuuden vuoksi.
-
Ei ole suunniteltu alun perin hybridiksi → epäedullinen painojakauma. On saman ikäiseen Octaviaan verrattuna todella huono liukkaalla. Liikkeelle lähtö hankalaa ja puskee helposti sivuttain ns. kelkkaefektillä. Toki näihin tottuu.
-
Muutoin takuuvarmaa Vagia hyvässä ja huonossa. Toimiva perhekosla, jossa kattavat varusteet ja perusasiat kunnossa. Sähköllä on ilo ajaa, koska auto liikkuu sulavasti ja vaivattomasti. Harmi kun range on varsinkin kylmällä vaatimaton.
-Webasto on typerä. Kierto niin, että lämmittää VAIN sisäilmaa…Ei voi käyttää ajon aikana, eikä lämmittää polttomoottoria. Täytyy laittaa Defa+ sisäpistoke vielä lisäksi, jotta saisi pidemmälle matkalle lähdettäessä myös polttomoottoriin esilämpöä. Tässä ei ole kylmää pohjolaa ajateltu lainkaan.
- Volkkarin WeConnect appi on hidas, mutta toimii. Saa esim…sähkölämmityksen etänä päälle. Samoin kesällä ilmastoinnin.
-GTE-mode on totaalisen turhake. Vetelee vaan rajusti ja vähääkään liukkaalla ei kiihdy lujaa kuin kuski.
Summa summarum. Hyvä auto kokonaisuutena, joka kaipaisi pidempää rangea… Kun päästäisiin sinne n. 100km todelliseen rangeen, en näe täyssähköä lainkaa houkuttelevana tässä kohtaa (akkuteknologian kehitys jne)
Jos kaikki natsaa, päästään tuollaista jatkojalostamaan työpaikalla tänä keväänä…Erittäin mielenkiintoista nähdä millainen tulee ja miten hyvin pärjää aiotussa loppukäytössään. Jenkeissähän tuolle on varmasti valtaisa potentiaali.
Mielenkiintoisesti nyt jopa kaksoiskytkinautomaatti saatavilla. Saattaa olla, että nyt uteliaisuutta jopa innostun koeajolle, vaikkei itsellä akuutteja ostosuunnitelmia olekaan. Ainakin kuvissa näyttää ihan pätevältä ja varusteitakin löytyy. Eiköhän tuolla ajele ja uusi on aina uusi. Ainakin hetken on se klassinen “uuden tuoksukin”.
Tässä olen kyllä hiljattain eräälle tutulle mainostanut uutta Daciaa vaihtoehtona käytetylle. Seuraan mielenkiinnolla mihin ratkaisuun hän päätyy. Kohta puolivuotta sinnitellyt ilman autoa, kun edellinen meni lunastukseen. Kuorma-auto aivan yllättäen parkkipaikalla jyräs kaverin Meganen. Vuosimallista johtuen korvaus oli pieni. Ei siinä paljon paina vaa’assa hyvä huolenpito ja vähäiset kilsat. Vuosimalli on etusijalla.