Autot

Meidän perheessä viimeisin kunnon testi oli Skoda Octavia Combi. Uudesta pidettiin 12 vuotta, lähti vaihtoon ruosteettomana. Ei tehty ruostesuojauksia. Eikä ne mitenkään aiheuttaneet kyselyjä Tammer-Autossa. Vain se, viekö öljyä. Kun oli se 1.8 TSI.

Skoda lähtikin sitten liukkaasti autohuutokaupan kautta Keski-Suomeen, kun oli tosi hyvä yksilö. Alle 100tkm ajettu ja DSG-mekatroniikka vaihdettu. Muutenhan se oli ollut loistopeli, enkä tosiaankaan katunut ruostesuojauksen puutetta. Auto kuivaa aika hyvin viileässä tallissa ja kuten sanottua pesut ja vahaukset tehdään sekä siistiä ajoa ilman sorateiden koluamista.

1 tykkäys

Joo Skoda ei o herkimpiä ruostumaan. Mun auto on tekniikaltaan varma, mutta alustassa herkkyyttä ruostumiselle ja ruostetta jo olikin ennen suojausta. Nyt ei tarvi ruosteesta välittää. Olen tyytyväinen kun suojasin, koska aion pitää autoa pitkään. Kylmä talli on hyvä. Lämpimässä tallissa saattaa alkaa sisältäpäin puskeen ruostetta. Koettu on.

3 tykkäystä

“Estää ylinopeuden” tarkoittaa tässä, että antaa esim. äänimerkin tai värisyttää rattia.

BMW kokeilee kepillä jäätä… Ostaisitko kuukausimaksua vastaan autoon esim. talvella istuinlämmityksen?

Kysytääs täältä muiden mielipidettä, pitäs diisseli auto pistää, eli nykyinen bensa audi vaihtaa liikkeessä diisseli autoon ja vaihtoehtoina oikeestaa joko w204 220cdi tai e90 jollain diisseli koneella, automaattina tietty koska nykyinen muija ei pysty/halua manuaalilla ajaa. Köyhä kun oon niin budjetti menee jossain 5000-7000€ välillä, ehkä saattai joku 8000€ viellä olla mahollinen.

Mutta kumpi ois teidän mielestä parempi vaihtoehto? Tiedossa on kyllä bemarin 4 sylkkästen ketju ongelmat ja mersun virtalukko viat.

Bemarin jakopää (joka kyllä täytyy tehdä varmuuden vuoksi jos ei ole tehty) maksaa karkeasti tonnin, mersun virtalukko viissataa. Bemari ei ruostu, 20neloset tuntuu järjestään olevan vitusti tai enemmän vitusti ruosteessa. Mersu on vähän tilavamman tuntuinen ja omaan mieleen vähän uudemman tuoksuinen kuskin paikalta mutta bemarikin on oikein toimiva. Laatikot ei noiden kaks litraisten perässä leviä kummassakaan ja muutenkin tekniikka yleisesti ottaen varmaa.

Bemarin e9x sarja pitää paremmin arvon kun 204 mutta mersua myöskin saa halvemmalla tai samalla rahalla on valinnanvaraa enemmän.

Jos ei ole pakko ottaa kakslitrasta tai 3/c koria niin laittaisin melkein joko 3 litrasen kolmossarjalaisen tai w/s211 millä tahansa koneella.
Ottaa 325D faceliftinä niin verot ei kauheasti eroa kaksilitraisesta mutta kone on kuitenkin m57 eli 3.0d

4 tykkäystä

Ääni tälle.

220cdi vs 320cdi erotus verotuksessa taitaaa olla jonkun 50-60e ja jos on paljon matka-ajoa niin tuo 320cdi menee jopa hiukan pienemmällä. Niissä kannattaa katsoa onko jakoketju vaihdettu jos on n.250tkm ajettu.

Eihän w211 ketjussa ole vikoja ainakaan tollasilla kilsoilla. W212 ketju oli ohuempi ja “väärällä” puolella. En ainakaan itse törmännyt moiseen juttuun kun ajelin S211. Kulutus ei muuten kauheesti muuttunut S211 320 cdi vs S212 220 cdi.

No joo kyllähän tollanen w/s211 vois olla kans yks vaihtoehto, mutta niistä pitäis sitten löytää sellanen mihin on se sbc yksikkö vaihdettu tai vaihtoehtoisestl facelift malli, niissä kun ei tuota yksikköä enää ole, ei muuten, mutta tuo sbc yksikkö on kuulemma käytettynäkin suht arvokas.

Itse en ottais muita kuin faceliftejä. SBC käsittääkseni pystyy nollaamaan ilman vaihtoa. W211 kunnossa ollessa kulkee kuin juna, hyvä ajaa ja tilava.

1 tykkäys

Joo, ennen tuota b7 avant audia meinasin ostaa w211 tosin e200 kompressori ahdetun bensa koneisen, mutta siinä oli vaihdelaatikossa jotain häikkää niin jäi ostamatta ja päädyin sitten tuohon audiin, tykkäsin kyllä muuten siitä mersusta kovasti ja juurikin sen ajettavuudesta. Mutta nyt kun tarvetta on diisseli autolle, niin mietin juurikin tuota bemaria ja mersua ja kun vertailin noita w211 cdi koneiden vero eroja niin 220cdi:ssä oli n.690€/vuosi ja 280/320cdi:ssä n.750€/vuosi niin kysymys kuuluu että pistänkö rivi vai v kutosen?

Rivikutonen on pomminvarma kone. Vaihtelee liemet siihen ni posottaa ikuisuuden.

V-kone on myös erinomainen, mutta tuossa 200tkm huudeilla tulee se silmälasitiivisteen vaihto mahdollisesti eteen. Joutuu purkaan koko moottorin et sen muutaman euron osan saa vaihdettua. 1000€ remppa töineen, eli kantsii selvittää onko se tehty. Meillä ajettu v-koneella n. 100tkm. Kulutuksessa ei ole juurikaan eroa vielä noissa. Uudemassa W212 sedan on edullinen ajaa. 4-4,5l / 100km matkassa. Hinnat on sit jo ykkönen eteen. Mut kyllähän noihin saa se touhu 500-1000€ kannattaa olla varattuna, ihanaa toi autoilu… :grin:

Kyseessä siis om642 eli v6 320cdi. 204:sta kun alunperin oli kysymys. Noissa se on ollut 230-290tkm kun järjestäen melkein kaikista on saanut ketjut vaihtaa. Alkupään moottoreista ainakin kun avaa öljykorkin, niin siitä näkee kiristimen että kuinka paljon on pihalla.

1 tykkäys

Sbc yksikön pystyy muistaakseni nollaamaan kerran. Ehkä star velhot pystyy useamminkin :man_shrugging:t4:
Noin pienellä vero-erolla ehdottomasti 320 ja suorakutosella, siinä ei ole tyyppivikoja toisin kuin V-koneessa jakopää ja kannet.

Väitän että vähiten murheita saat kun ostat 3.0d e9x tai suoralla kutosella S/w211. Näiden jälkeen katselisin e6x kolmelitraisena faceliftinä.

Eikös se oo sama kone? Mulla oli OM642.920 S211ja OM642.940 W164. Kummassakaan ei näkynyt ongelmaa. W211 lähti 288tkm ajettuna, itse ajoin sen 80tkm ja w164 lähti 210tkm ajettuna oli meillä 60tkm.

Missä W211 mallissa on rivikutonen? Eikö Mersu tuonut vasta muutama vuosi sitten nuo takaisin tuotantoon.

Ennen faceliftiä eli vuosina 2002-2006 on saanut e280cdi:tä ja 320cdi:tä tuolla om648 koneella joka rivi 6 kone. Faceliftin jälkeen kaikki nuo kolme litraset cdi:t on v6 koneisia ja tuo ennen faceliftiä oleva 320cdi rivi 6 on itse asiassa 3.2L kone.

2 tykkäystä

Hmm kattelin tuossa niin tuolla max.8000€ budjetilla löytyis jopa e61 535d:tä joka ois aika unelma kyllä, tosin näyttää vaan kaikki tuohon mun budjettiin olevan aika reilusti ajettu eli siinä 350tkm-400tkm välillä.